Gå til innhold

Hva kan man så i enkel pallekarm.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt en pallekarm, og har den på balkongen. Vil bare ha en pga vekten. Hva passer å så når jeg ikke har to i høyden? Jeg har melon, salat, reddig og kål. Hva kan jeg satse på i høst - evt neste år? 

Noen som har to karmer på balkongen sin? Jeg tror ikke det er noe stort problem, så kanskje jeg utviner neste år. 

Anonymkode: cceb5...82b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Reddik og plukksalat kan man så i flere omganger, men ellers må alt såes om våren. I tillegg til de du nevner, kan du til neste år evt. ha purre, rødbeter, selleri, krydderurter etc. Egentlig det meste som du synes du trenger/liker.

Om du setter to pallekarmer oppå hverandre, så kan du ha gulrøtter og poteter også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Hanne67 skrev:

 

Om du setter to pallekarmer oppå hverandre, så kan du ha gulrøtter og poteter også.

Ja, jeg har en liten tanke om det, men er litt redd for at det blir for tungt for balkongen. Men - samtidig tenker jeg at det burde ikke være noe stort problem. Jeg har ingen store møbler her. 

Anonymkode: cceb5...82b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Balkongen er dimensjonert for at den skal være fylt av mennesker. Så dobbel pallekarm skal ikke være noe problem.

Anonymkode: 8d579...f7c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Salat går helt fint. Jeg setter isbergsalat i vanlig balkongkasser hver vår for å beskytte dem mot snegler. Det står i hagen, men burde gå like bra på en balkong. Dybden er omtrent som en pallekarm. Merk at salat, iallfall isbergsalat, ikke spirer så godt om temp er over 20 grader. Jeg starter mine normalt i kjelleren og setter dem lyst når de har spirt. Salat blir ofte ganske store. Jeg har fem planter i en 80 cm lang balkongkasse.  

Endret av skrue
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes gulerøtter som blir bare korte - nesten som kuler. Eller babygulerøtter. Du kan også så vanlige gulerøtter, men bare spise dem ettersom de når bunnen av kassa :)

Sukkererter, det må jeg alltid ha - det kan du vel så ennå, om du har plass. De kan settes i flere omganger i løpet av en sommer. Og finnes typer som ikke blir så høye, de jeg har i krukke nå blir maks 40-50 cm - men tror det finnes lavere også. Setter et par pinner innimellom og surrer en tråd, så de klatrer på og ikke breier seg sånn utover


Gressløk, er fint å ha - sår du nå, så kan rota kanskje overvintre til neste år også. 

Ruccola og plukksalat pleier jeg å ha, luksus å ta inn ferskt til brødskiva :) 

Anonymkode: 02b6f...d98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er fine ting å så sammen? Har hørt at mais og sukkerert er greit sammen, da kan de klatre litt på hverandre. Karmen min er 60x80. Altså ikke største plassen, men jeg vil jo ha mest mulig nedi der. (Tenker da primært neste år, siden det er litt seint i år). 

Anonymkode: cceb5...82b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Hva er fine ting å så sammen? Har hørt at mais og sukkerert er greit sammen, da kan de klatre litt på hverandre. Karmen min er 60x80. Altså ikke største plassen, men jeg vil jo ha mest mulig nedi der. (Tenker da primært neste år, siden det er litt seint i år). 

Anonymkode: cceb5...82b

Jeg har aldri prøvet, men ser for meg at mais kanskje trenger litt mer dybde og plass "Planteavstanden bør være 40 centimeter og avstanden mellom radene bør være 80 centimeter" (http://www.hageselskapet.no/mais/) Om du legger sukkererter i et fuktig kaffefilter nå og inn i en plastpose på kjøkkenbenken vil de spire ganske raskt (2-3 dager). De kan så settes ut i jord. Antar du burde få til ferdige belger i år. Jeg setter dem i rader, 8-10 cm etter hverandre og kanskje 15-20 cm mellom hver rad. Det blir høye 60-70 cm så trenger støtte. Jeg starter ofte frøspiring utenfor jord for å ikke kaste bort plass på frø som ikke spirer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...