Gå til innhold

Turismen dreper byen


Gjest Kariannne

Anbefalte innlegg

Gjest Kariannne

Leste ett innlegg i en avis idag fra Mallorca, hvor innbyggerne protesterer mot den enorme turismen som strømmer til øya. Jeg kan godt forså de. Jeg har vært endel i sydligere strøk, en gjenganger er fulle skandinavier, tyskere og engelskmenn som sloss, drikker mer enn de tåler, forsøpler, urinerer der det passer dem. Hva skjer når vi er ute å reiser? Hvorfor legger vi alt av sunn fornuft og hemninger hjemme? Nå snakker ikke jeg så mye om barnefamilien, selvom det er da noen der å som ikke evner å ta hensyn. Jeg må bare si jeg forstår frustrasjonen til lokalbefolkningen. Vi sprader toppløse på stranda, og bikini rundt i handlegatene. Jeg har til og med sett mannfolk i bar overkropp og damer i bikini overdel og shorts inne i gamle kirker. Land som spania og Hellas er veldig kristne land, men det bryr oss fint lite. Hvorfor føleri det er greit å la folkeskikk og respekt ligge igjen hjemme når vi drar på ferie? Og hva får oss til å tenke at alle som kommer til oss skal innrette seg og ha så mye respekt for vår levemåte? 

Kom gjerne med innspill og meninger. Dette er jo ett veldig aktuelt tema om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå har jeg aldri vært på Mallorca, som nevnes spesielt i artikkelen, så jeg skal ikke uttale meg om hvordan tilstandene er der, men jeg skjønner godt at de reagerer.
Jeg har selv reagert på andre turiststeder som har blitt ødelagt av turismen. Et eksempel er Venezia. En utrolig vakker by, men som nå er så overfylt av turister at man knapt ser noe av det vakre. Sist vi var der ble jeg bare sur, da folkemengden ødela hele inntrykket mitt av byen.
Du går i kø, står i kø og spiser i kø. Overalt du ser er det turister som går alle steder, til og med inn i private hager og portrom. Søppel kastes rett på gata, kirker trampes inn i uten respekt for det hellige og restaurantene blir overfylte av støyende turister.Prisnivået ute på øya er helt horribelt og de fastboende blir presset ut av rike turister.
Det samme har jeg for øvrig sett andre steder i Italia, som for eksempel i de populære Cincqe Terre-byene, der turismen tar helt over og du ser ikke lenger det vakre for alle turistene som står i veien.

"Syden" er for øvrig et kapittel for seg selv.... som du sier, vi kan ikke oppføre oss! (Og det gjelder ikke bare nordmenn.....engelskmenn, svensker og tyskere har også en tendens til å tro de eier hotellet/stranda/byen når de er på ferie.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ms. Daisy

Er utrolig trist at flotte steder blir ødelagt av masse turisme. Man skal jo ikke lenger enn til de flotte fjellene vi har her i Norge for å se at turisme ikke nødvendigvis bare er positivt. Hos oss unngår vi de typiske varme reisemålene som pesten nettopp pga turisme. Prøver heller å finne frem til egne små områder som er mindre infisert. Nordmenn på tur er noe av det verste jeg ser. Gjelder jo seff ikke alle, men mange jeg ser er arrogange, uhøflige, tror verden dreier seg om dem bare fordi de er på ferie og legger fra seg noen kroner. Når det gjelder drikke så orker jeg ikke gå inn på det en gang når man ser middelaldrende fulle folk på tur. Som noen over her sier så er det ei heller bare nordmenn, men også andre skandinavere og europeere på tur. Tror jeg blir hjemme jeg på hytta 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masseturismen dreper kloden, det er et beklagelig faktum. CO2-utslippene i forbindelse med turistreiser er uhorvelig store.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, T-Rex skrev:

Masseturismen dreper kloden, det er et beklagelig faktum. CO2-utslippene i forbindelse med turistreiser er uhorvelig store.

Det slippes ikke ut mer CO2 avhengig av hvor folk er. Det slippes ut like mye CO2 om turistene er hjemme eller andre steder i verden.

Mengden i verdenssammenheng er lik.

Anonymkode: cdb73...db0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det slippes ikke ut mer CO2 avhengig av hvor folk er. Det slippes ut like mye CO2 om turistene er hjemme eller andre steder i verden.

Mengden i verdenssammenheng er lik.

Anonymkode: cdb73...db0

Det slippes ut veldig mye CO2 når folk forflytter seg, og det ikke er for egen maskin. Er du turist i egen by, blir det selvsagt noe annet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det slippes ikke ut mer CO2 avhengig av hvor folk er. Det slippes ut like mye CO2 om turistene er hjemme eller andre steder i verden.

Mengden i verdenssammenheng er lik.

Anonymkode: cdb73...db0

Hadde folk tatt tog hadde det nok hjulpet. Men fly og cruiseskip forurenser enormt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes og det er utrolig trist å se på. Var for noen år siden på ferie i en liten Italiensk by, der var det ingen skandinavere, tyskere, eller engelskmenn. Men var jo turister der, men var flest Italienere og Franske. Og det var noe helt annet, alle oppførere seg bra, ingen forsøpler eller tror de eier stedet.

Har en venninne som bor i Alicante, og hun sier hun bare gleder seg til høsten, da flertallet av turistene har reist hjem.

Anonymkode: 95df2...a39

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Kariannne skrev:

Leste ett innlegg i en avis idag fra Mallorca, hvor innbyggerne protesterer mot den enorme turismen som strømmer til øya. Jeg kan godt forså de. Jeg har vært endel i sydligere strøk, en gjenganger er fulle skandinavier, tyskere og engelskmenn som sloss, drikker mer enn de tåler, forsøpler, urinerer der det passer dem. Hva skjer når vi er ute å reiser? Hvorfor legger vi alt av sunn fornuft og hemninger hjemme? Nå snakker ikke jeg så mye om barnefamilien, selvom det er da noen der å som ikke evner å ta hensyn. Jeg må bare si jeg forstår frustrasjonen til lokalbefolkningen. Vi sprader toppløse på stranda, og bikini rundt i handlegatene. Jeg har til og med sett mannfolk i bar overkropp og damer i bikini overdel og shorts inne i gamle kirker. Land som spania og Hellas er veldig kristne land, men det bryr oss fint lite. Hvorfor føleri det er greit å la folkeskikk og respekt ligge igjen hjemme når vi drar på ferie? Og hva får oss til å tenke at alle som kommer til oss skal innrette seg og ha så mye respekt for vår levemåte? 

Kom gjerne med innspill og meninger. Dette er jo ett veldig aktuelt tema om dagen.

Det er flaut, pinlig, hoderystende og ydmykende. Mer er det vel ikke å si?! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket
4 hours ago, Angelheart2 said:

Jeg har selv reagert på andre turiststeder som har blitt ødelagt av turismen. Et eksempel er Venezia. En utrolig vakker by, men som nå er så overfylt av turister at man knapt ser noe av det vakre. 
Det samme har jeg for øvrig sett andre steder i Italia, som for eksempel i de populære Cincqe Terre-byene, der turismen tar helt over og du ser ikke lenger det vakre for alle turistene som står i veien.
 

Helt enig, og begge er god eksempler. Jeg pleide å like Venezia godt året rundt. Nå kan jeg ikke fordra byen innen høysesongen, jeg drar ikke dit om noen betaler meg for det (jeg har faktisk bokstavelig talt avslått muligheten flere ganger). Venezie om vinteren er fortsatt et nydelig sted. Fra sent i oktober til rett før påske kan man fortsatt ha en flott opplevelse. Men ikke i mai, juni, juli eller august. Makan til høl som sommeren. Cinque Terre er det samme. Da jeg først reiste til CT var det et nydelig område, litt overbefolket men med helt korrekt prisnivå for Italia, selv i juni. Opplevelsen var nydelig. Nå er alt så dyrt om sommeren at jeg trives ikke der mer. Heldigvis er regionen Liguria hjemsted til mange andre småbyer som folk fortsatt ikke har "oppdaget", så en smak av det ekte Liguria til en rimelig penge er fortsatt mulig. 

3 hours ago, AnonymBruker said:

Det slippes ikke ut mer CO2 avhengig av hvor folk er. Det slippes ut like mye CO2 om turistene er hjemme eller andre steder i verden.

Mengden i verdenssammenheng er lik.

Anonymkode: cdb73...db0

Dette er jo bare kverulering. Selvfølgelig har alle valgene til hvert menneske noe å si for klimagassutslipp. Vi må ikke farte avgårde med fly på "langhelger" og "weekendturer" hele tiden. Det er usmakelig skjødesløshet som kommer til å straffe seg for hele menneskeheten.

3 hours ago, Tvist said:

Hadde folk tatt tog hadde det nok hjulpet. Men fly og cruiseskip forurenser enormt.

Ja, enig! Jeg tilbringer mange, mange timer på tog, og det er helt fantastisk store deler av tiden. Togreise er virkelig tingen. Man får se mange flotte steder som ikke har flyplasser, man kan reise i ro og make uten store folkemengder (mange tog går halv-tomme) og man kan slappe av nyte livet. 

Dette er vel egentlig et innlegg som oppsumerer hele min reisefilosofi. Reis utenfor høysesongen, reis for lengre tid pr. reise, velg kun tog og begrens antall flyreiser til et absolutt minimum per år, utforsk steder som ikke står på masseturismens topp-10 liste fra Tripadvisor, og dropp helgeturene hvis de ikke kan tas med tog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet som reiseleder i flere år og vil bare si at vi nordmenn absolutt ikke blir sett på som fyllefanter, bråkebøtter uten respekt. Vi blir faktisk sett på som noen av de høfligste på chartersteder. Tror vi nordmenn har en tendens til å prate oss selv ned. Russerer er definitivt dårligst likt.

Ellers er jeg enig i at noen steder som Venezia og Roma for.eks har blitt veldig ille. Mallorca har jeg dessverre ikke vært, men har hørt av mine kollegaer hvordan det dessverre har blitt der også. 

Anonymkode: 4a2f0...e7d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Kariannne skrev:

Leste ett innlegg i en avis idag fra Mallorca, hvor innbyggerne protesterer mot den enorme turismen som strømmer til øya. Jeg kan godt forså de. Jeg har vært endel i sydligere strøk, en gjenganger er fulle skandinavier, tyskere og engelskmenn som sloss, drikker mer enn de tåler, forsøpler, urinerer der det passer dem. Hva skjer når vi er ute å reiser? Hvorfor legger vi alt av sunn fornuft og hemninger hjemme? Nå snakker ikke jeg så mye om barnefamilien, selvom det er da noen der å som ikke evner å ta hensyn. Jeg må bare si jeg forstår frustrasjonen til lokalbefolkningen. Vi sprader toppløse på stranda, og bikini rundt i handlegatene. Jeg har til og med sett mannfolk i bar overkropp og damer i bikini overdel og shorts inne i gamle kirker. Land som spania og Hellas er veldig kristne land, men det bryr oss fint lite. Hvorfor føleri det er greit å la folkeskikk og respekt ligge igjen hjemme når vi drar på ferie? Og hva får oss til å tenke at alle som kommer til oss skal innrette seg og ha så mye respekt for vår levemåte? 

Kom gjerne med innspill og meninger. Dette er jo ett veldig aktuelt tema om dagen.

Selvom jeg er enig i det du skriver i innlegget ditt så er det ikke hovedgrunnene til at innbyggerne på Mallorca protesterer mot masseturismen.

Anonymkode: 05267...130

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvom jeg er enig i det du skriver i innlegget ditt så er det ikke hovedgrunnene til at innbyggerne på Mallorca protesterer mot masseturismen.

Anonymkode: 05267...130

Hva er hovedgrunnen da?

Anonymkode: 0caf0...7db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommer ikke å reise til Mallorca før lokalbefolkningen igjen har tilgang på egne hus/ leiligheter og airbnb og muligheten til å kjøpe hus eller leie ut dyrt til turister forsvinner. Som turist skal vi høre på lokalbefolkningen. Elsker Mallorca, så håper politikerne og befolkningen finner en god løsning.

 

Anonymkode: cd4f2...55d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Kommer ikke å reise til Mallorca før lokalbefolkningen igjen har tilgang på egne hus/ leiligheter og airbnb og muligheten til å kjøpe hus eller leie ut dyrt til turister forsvinner. Som turist skal vi høre på lokalbefolkningen. Elsker Mallorca, så håper politikerne og befolkningen finner en god løsning.

 

Anonymkode: cd4f2...55d

Det begynner å bli et stort problem i mange typiske turistbyer, særlig i Spania. Stakkars folk som ikke lenger har råd til å bo i hjembyen sin fordi rike turister kjøper opp hus og leiligheter og støvsuger markedet for leieleiligheter. Jeg skjønner godt at mange er sinte og ønsker turistene langt pokker i vold. Og takket være All included går de glipp av mye av det de kunne tjent på turistenes mat også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Overrasket

Jeg tror også vi alle har et ansvar for ikke å dra dit alle andre drar. Vi må faktisk ikke alle til Mallorca hvert år.

Denne internettalderen har en fordummende effekt, fordi det "alle" gjør er så veldig tilgjengelig. "Alle" leser de samme top-10-listene, drar til de samme stedene, bruker de samme "hopp over køen"-tilbudene, spiser på de samme restaurantene og bor på de samme hotellene. Denne nye og elektroniske formen for pakkeløsning fører til at vi alle reiser helt likt hele tiden. 

Bare Europa alene har mange, mange perler av reisemål som ingen har hørt om en gang. Tradisjonelle turismeland som Storbritannia og Frankrike har fantastiske reiseopplevelser, og "nye" land som f.eks. Belgia og Slovenia bare venter på å bli oppdaget.

Men vi er for late, for giddaslause og for vanedyr. Nordmenn som folk drar ikke til "Storbritannia" men til "London". Tross det har landet lett 10 reisemål som jeg synes gir en mye sterkere reiseopplevelse enn London. Det samme gjelder for Frankrike. Vi skal alle til Nice, Provence eller Paris. Frankrike har et hav av små og store byer som slår Nice og Paris i stvølene når det gjelder å sette spor i minnene. 

Så for all del reis! Men se hvor du kan komme deg med tog, finn ut over hvor lang tid du kan være borte på en reise hvis du sammenstiller hele reisebudsjettet for et år, og besøk steder som ikke har flyplass. Du vil sitte igjen med verdens beste reiseminner – og du trenger ikke engang forlate Europa. 

Endret av Overrasket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lofoten blir også ødelagt av turister. 

Anonymkode: 8c9c9...d2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært mye i Spania, kan ikke huske å ha opplevd at de lokale ikke liker turister. De er alltid kjempehyggelige og imøtekommende, men det kommer sikkert an på hvor man er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare vent. Når Norge mister oljerikdommen blir vi et billig reisemål for Kinesere, Arabere og Russere. Millioner kommer til å reise til naturen vår for å drive rovdrift på alle ressursene vi har. Dette uten å legge fra seg mer penger enn det det koster oss i infrastruktur og rydding etter dem. Bare se på Geiranger og Bergen der utenlandske cruice-firmaer gjør seg styrtrike på å pøse inn et utall turister som knapt legger igjen fem flate til lokalbefolkningen. Og bare vent, MYE verre skal det bli når kronekursen går ned...

Anonymkode: 25a93...260

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...