Gå til innhold

Samboer vil at jeg skal betale full husleie.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Herr Heftig

Vel altså. Hvis du ikke vil leie den, så må han jo leie den ut til noen andre. Og da må jo du finne deg et annet sted å bo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samboer her igjen.

Først vil jeg bare si at jeg var litt harsh i mitt tidligere innlegg. Jeg slår selvsagt ikke opp over KG (Dette vet hun, vi tok nettopp en kjapp prat på tlf), men vi må nok ta oss en lang prat når hun kommer hjem fra Rhodos.

Jeg har tidligere lest litt her på KG, og det har spesielt vært tråder som denne som har interessert meg. Her har jeg lest om alt fra kvinner som mener de ikke skal betale noe i boutgifter, til kvinner som skal ha samme eierandel til tross for at de har null ek og betaler 30% på lånet. Som økonom overasker det meg at så mange kvinner er irrasjonelle når det kommer til økonomi. Innen atferdsøkonomi sier vi at alle aktører er rasjonelle og vil forsøke og oppnå maksimal nytte. Vi kan tydeligvis se at mange er svært opptatt av å oppnå maksimal nytte, men denne rasjonelle delen mangler tydeligvis litt. 

Jeg synes jeg har vært grei mot henne i disse årene og tenkte at jeg skulle være fair og la henne leie til mindre en markedspris. Til tross for at et par ekstra tusenlapper hadde gjort godt (å studere i London er jævlig dyrt).  

Anonymkode: 7fe2c...b6f

Å leie i London, er mye dyrere enn i Oslo. Syns det er rart at hun som har hatt full jobb, har bidratt så lite. Bruker hu opp alt på shopping? Det er ikke særlig smart. Ikke vær så snill, gagner seg ikke for deg. 🙂

Anonymkode: 25845...12b

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker said:

11 K er markedspris. Markedspris er IKKE det samme som reelle utgifter på leiligheten, det er reelle utgifter + ekstra rett i lomma. Tilbudet på 9000 er nok alle utgifter inklusive avdrag og renter, men uten det ekstra han ellers ville ha fått.

En annen fordel, med henne i leiligheten slipper han å skatte av leieinntekter og sannsynligvis også å skatte av salg om leiligheten selges senere. 

Anonymkode: b4069...053

11 k er markedspris. Differansen mellom 11k og det han får fra kjæresten er tap.

Jeg forstår ikke det siste avsnittet ditt. Om man leier ut til elskerinner, kjærester, venner, søsken, kollegaer eller fremmede påvirker da ikke om man må betale av leieinntektene eller ikke.

Anonymkode: 712c6...6b6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også det er merkelig med moderne kvinner som synes det er greit at de betaler vesentlig mindre enn samboeren. Jeg hadde nok i så tilfelle følt meg som en prostituert. Hadde vi vært gift hadde det vært en annen sak og helt greit.

Anonymkode: 712c6...6b6

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei,

Jeg og kjæresten har vært sammen i 4 år og bodd sammen i 3. Da vi flyttet til denne byen arvet han 1 mill og kjøpte en leilighet for 2 mill. Til nå har jeg kun betalt litt under halvparten av alle fellesutgifter inkl renter på lånet hans, total ca 3k i mnd.

Han flytter til England nå pga master og vil at jeg skal betale mer i leie slik at det dekker alle utgiftene ifm leiligheten, pluss at det blir igjen litt mer til han pga høye boutgifter der han skal studere. Jeg synes dette er helt urimelig og vil ikke gå med på det. Har sagt at jeg kan vurdere det dersom det jeg betaler ekstra teller som at jeg kjøper meg inn i leiligheten, men dette er han ikke interessert i. Han sier at jeg heller får finne meg noe billigere, men da må jeg bo i kollektiv og det vil jeg ikke. En tilsvarende leilighet vil koste ca 11k, så vil jo betale mindre, men er fortsatt 3 ganger så mye som jeg har betalt hittil. 

Noen råd og tips? Føler at han er utrolig urimelig, og jeg blir såret over at han ikke vil gå med på mitt kompromiss om å kjøpe meg inn, virker som at han ikke vil satse på forholdet.

Anonymkode: b9ac2...b6e

Jeg tenker at det beste og det riktigste for samboeren din er at han får leid ut leiligheten sin for markedspris. Det er klart? 

Hvis jeg var i din situasjon, hadde jeg ikke villet likt å tenke på at min samboer kunne ha fått mye mer økonomisk gevinst av å leie ut til markedspris som rett og rimelig er, enn hvis han skulle gå med på å leie ut rimelig til meg. Ville du likt at han drev med økonomisk veldedighet for deg?

Hvis denne mannen er en jeg hadde elsket høyt og ville satse fremtiden på, ville jeg selvsagt ønsket at han fikk best mulig inntjening nå og minst mulig gjeld i fremtiden. Dermed kunne dere sammen stå bedre i en etableringsfasen med stifting av hjem og bo senere. Og skulle det bli dere to, så kunne dere ta opp på et senere tidspunkt om du skulle kjøpe deg inn, eller hvordan dere vil gjøre det.

Eller hvis det skulle bli slutt, da hadde det også forståelig gått økonomisk utover din kjæreste. Det er heller ikke greit.

 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For en gentleman....

Han der vil du ikke ha på litt sikt, så finn deg noe eget 

Anonymkode: e1d47...fe5

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei jenta mi, håper du koser deg på Rhodos med jentene. Ja, jeg kjente deg igjen fra tråden, og ja hender jeg titter litt innom KG.

Et par ting:

1. "Skal faen ikke gå ut over meg at han velger å gå på en dritdyr skole". Dette snakket vi om før jeg søkte. Jeg sa at du måtte regne med høyere boutgifter, men du sa selv at jeg måtte ta sjansen om jeg fikk den. 

2. I de tre årene vi har bodd i denne leiligheten har jeg vært student med en liten deltidsjobb. Du var student det første året før du begynte å jobbe fulltid. De to siste årene har du tjent veldig godt, men du har fortsatt betalt som du sier litt under halvparten av alle fellesutgiftene, og til tross for dette har du ikke spart en krone. Jeg har hele tiden påpekt viktigheten av at du sparer litt til bolig (BSU osv) slik at vi er litt mer på samme level når vi skal kjøpe sammen en dag. For en vanlig hybel her i Oslo må du regne med ca 6k. Du burde altså fint klart å spare 3k i mnd de siste tre årene. Dette hadde blitt i overkant av 100k, mer en nok til at du kunne funnet deg en fin leilighet og tatt fra disse pengene til å betale leie. 

3. En tilsvarende leilighet her i området vet du som sagt at ligger på rundt 11k, så jeg raner deg ikke.

4. Alternativet mitt er som sagt å leie ut på privatmarkedet. Da vil jeg ha enda mer å rutte med enn om jeg leier til deg. Jeg trenger ikke å bekymre meg for skatt fordi jeg ikke kommer til å jobbe og ha lønn når jeg bor i England. En annen mulighet er selvsagt at jeg bare selger. 

Så dette skal skje nå. Når du kommer hjem om 11 dager komme jeg til å dra til søsteren min. Kommer til å variere mellom å låne sofaen hos hun og hos pappe gjennom aug. (Ikke snakket med dem enda, men 95% sikker på at dette går fint). Da har du over en mnd til å finne deg noe nytt, om du velger å bo i Oslo, egen leilighet eller kollektiv, det driter jeg i. Men jeg vil gjerne at nye leieboere kan flytte inn rett før jeg drar i starten av sept.

Nyt ferien videre! 

Anonymkode: 7fe2c...b6f

😮

Er dette sant?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BearMama
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Samboer her. 

Jeg tenker at jeg bare er rasjonell og realistisk. To år i utlandet er betydelig og ting kan derfor skje i et forhold. Alt er dessverre ikke en dans på roser her i livet og uforutsette ting kan skje. Jeg er ikke interessert å sette den eneste arven jeg får på spill pga kjærlighet, og det synes jeg ingen andre skal heller. 

Pga de nye låneforskriftene får jeg ikke mer i lån, som jeg vil slite litt om noe skulle skje om ett år og jeg plutselig må kjøpe ut henne. 

Anonymkode: 7fe2c...b6f

Ser den 😊

Kanskje disse 2 årene blir en fin test for forholdet? Om dere har like sterke følelser for hverandre når du kommer tilbake så er det kanskje mer relevant å tenke på.

Men hus at du ikke setter arven din på spill. Om dere evt skulle selge så skal du ha større verdi enn henne uansett.

Du tar med ut det du kjøpte deg inn for pluss din prosent av verdistigningen i bolig.

Om det blir dere to så ønsker du vel at hun også skal kunne føle en form for økonomisk sikkerhet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pølsevev ! Sikkert en og samme person.

Anonymkode: bf8a4...c85

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

Herlighet så han skal utnytte deg og du sitter igjen med null kr den dagen det evt blir slutt.  Nei vet du hva... Han kan betale sitt eget lån, og så kan du stå for halvparten av mat og andre utgifter. Så kan du heller spare penger. 

Anonymkode: ead0c...e66

Så det at hun selv har valgt å ikke spare opp penger er nå hans feil og han utnytter henne? :klo: Og du mener virkelig at hun skal betale enda mindre enn 3k / mnd for å bo der siden hun kun skal betale for halvparten av mat og "andre utgifter"? Latterlig.
 

3 hours ago, AnonymBruker said:

Gjør du det liksom slutt?.....På Kvinneguiden? På grunn av noe så dumt? Da virker det mer på meg som om du har planlagt å bli singel til England hele veien.. Kanskje hun har godt av å komme seg bort fra deg 😕

Anonymkode: a05a1...ca8

Kanskje han heller har godt av å komme seg bort fra henne. Hvorfor noen har lyst til å være sammen med slik en snylter som TS aner jeg ikke, men man ser jo at det dukker opp en del av dere i denne typen tråder.
 

3 hours ago, Rucula said:

Kjære Ts, samboeren din virker som en egoistisk dust. 

Vær glad at det tar slutt nå. Du fortjener bedre 

Jeg tror du mente det omvendt, at TS virker som en egoistisk dust og at typen hennes fortjener bedre enn en som vil utnytte han på det groveste til tross for at han har sponset regningen hennes for bolig de siste årene.
 

2 hours ago, BearMama said:

Jeg tenker at du ikke er klar for å se for deg en fremtid med henne på sikt. Om du elsker henne, vil gifte deg og få barn med henne så ville det vært naturlig å la henne kjøpe seg inn og eie sammen? 

Dette har blitt svart på tidligere av han. Det mest fornuftige for han er å ikke la henne kjøpe seg inn, for med en månedskostnad fra hennes side på 3k så er det faktisk billigere enn om hun skulle tatt opp lån og betalt akkurat det samme + renter, så hun tjener faktisk på dette med at hun har råd til å spare opp mer til når de kjøper sin neste bolig sammen. Skjønner godt at typen til TS velger å ikke risikere arven sin.

Anonymkode: 3c8d3...02e

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Søster til samboer her: han fortalte meg alt du har sagt og jeg må si meg helt enig i at oppførselen din er ufyselig! Holder på å lage klar seng her så han kan bo til du ha flyttet rumpen din ut av leiligheten. Jeg som trodde vi var venner!

Anonymkode: 9122c...095

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei,

Jeg og kjæresten har vært sammen i 4 år og bodd sammen i 3. Da vi flyttet til denne byen arvet han 1 mill og kjøpte en leilighet for 2 mill. Til nå har jeg kun betalt litt under halvparten av alle fellesutgifter inkl renter på lånet hans, total ca 3k i mnd.

Han flytter til England nå pga master og vil at jeg skal betale mer i leie slik at det dekker alle utgiftene ifm leiligheten, pluss at det blir igjen litt mer til han pga høye boutgifter der han skal studere. Jeg synes dette er helt urimelig og vil ikke gå med på det. Har sagt at jeg kan vurdere det dersom det jeg betaler ekstra teller som at jeg kjøper meg inn i leiligheten, men dette er han ikke interessert i. Han sier at jeg heller får finne meg noe billigere, men da må jeg bo i kollektiv og det vil jeg ikke. En tilsvarende leilighet vil koste ca 11k, så vil jo betale mindre, men er fortsatt 3 ganger så mye som jeg har betalt hittil. 

Noen råd og tips? Føler at han er utrolig urimelig, og jeg blir såret over at han ikke vil gå med på mitt kompromiss om å kjøpe meg inn, virker som at han ikke vil satse på forholdet.

Anonymkode: b9ac2...b6e

Ikke gå med på det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei,

Jeg og kjæresten har vært sammen i 4 år og bodd sammen i 3. Da vi flyttet til denne byen arvet han 1 mill og kjøpte en leilighet for 2 mill. Til nå har jeg kun betalt litt under halvparten av alle fellesutgifter inkl renter på lånet hans, total ca 3k i mnd.

Han flytter til England nå pga master og vil at jeg skal betale mer i leie slik at det dekker alle utgiftene ifm leiligheten, pluss at det blir igjen litt mer til han pga høye boutgifter der han skal studere. Jeg synes dette er helt urimelig og vil ikke gå med på det. Har sagt at jeg kan vurdere det dersom det jeg betaler ekstra teller som at jeg kjøper meg inn i leiligheten, men dette er han ikke interessert i. Han sier at jeg heller får finne meg noe billigere, men da må jeg bo i kollektiv og det vil jeg ikke. En tilsvarende leilighet vil koste ca 11k, så vil jo betale mindre, men er fortsatt 3 ganger så mye som jeg har betalt hittil. 

Noen råd og tips? Føler at han er utrolig urimelig, og jeg blir såret over at han ikke vil gå med på mitt kompromiss om å kjøpe meg inn, virker som at han ikke vil satse på forholdet.

Anonymkode: b9ac2...b6e

Jeg syns ikke dette høres urimelig ut. Han har jo vært rettferdig hele veien. Om du ikke skulle bo der hadde han kanskje leid ut leiligheten? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Pølsevev ! Sikkert en og samme person.

Anonymkode: bf8a4...c85

Det tror jeg også.

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dere hadde vært gift og hatt felleseie, ville uansett arven han brukte da han kjøpte leiligheten, vært hans særeie. Du kan ikke kreve å få kjøpe deg inn i hans særeie. 

Om han hadde arvet et helt hus, f.eks barndomshjemmet, ville det vært hans særeie, og du kan ikke kreve å kjøpe deg inn. 

Det er urimelig at du ikke skal betale for å bo, selv om du har samboer. 

Han må leie bolig i studietiden, du kan ikke forvente at han som student skal betale for to boliger, sånn at du som jobber skal slippe å betale husleie. 

Her er det du som er urimelig. Han tilbyr deg å leie billig, i stedet for å leie ut til noen andre, for markedspris. 

Uansett hvem andre du hadde leid av, måtte du betalt markedspris. Om huseier bruker din leie til å betale sitt boliglån, er ikke noe du har noe med. Du disponerer normalt halve boligen, men når han drar til England, disponerer du hele. Klart du skal betale husleie. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...