Gå til innhold

Samboer vil at jeg skal betale full husleie.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Synes denne fyren høres ganske så fantastisk ut jeg! Ts virker bortskjemt og det at hun mener at typen er gjerrig synes jeg er helt utrolig. 
Er helt enig med Stian i denne saken ( og jeg er en kvinne som ikke har noe som helst peiling på økonomi..). 
Hvis det ikke hadde blitt slutt nå så kan mye skje på to år. Lykke til i London Stian!  

Anonymkode: 8d1df...95d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så nå er TS på jakt etter en ny mann hun kan snylte på?

Anonymkode: 1d000...4f2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

TS har myrdet mannen sin og begravd ham i bakhagen til huset. Nå leker hun sørgende enke og kjemper for å få arve alt så hun kan reise til Rhodos og kjøpe seg et feriehus sammen med sin elsker, Gregor.

Denne spekulasjonen er sponset av Ronjas Godtesnopz AS.

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anna Amflora

Dette var egentlig en veldig interresant tråd, sett bort fra mye utenomsnakk. 

Tilfellet Stian og TS er opplagt - det er klart at TS hadde tjent på å leie til markedsleie minus kjæresterabatt. 

Og akkurat dette begrepet kunne vi godt ha diskutert videre. Hva skal kjæresterabatten være på? 

Så det med å kjøpe seg inn når man er samboer. Så høye boligprisene er nå er det veldig mange som har høy gjeld. Prisveksten har vært ekstrem de siste 20 årene. Å eie egen bolig er stor økonomisk forpliktelse. Så når skal en samboer kjøpe seg inn? Straks etter innflytting? Etter 1 år? 3 år? En ting er sikkert; blir det brudd må samboer kjøpes ut. Har boligeier råd til det? 

Jeg tror det er mange der ute som har diskutert disse spørsmåla - der den ene eier og det andre ikke i ett voldsomt dyrt boligmarked. 

Jeg kunne tenke meg å høre flere historier fra dere om hvordan dere løser dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt en halvtime på å lese igjennom denne legendariske tråden. Takk til alle som har bidratt! Dabbet litt av da Snaskesnufsa, som ikke aksepterer at renter er kostnader, sluttet på side 19. Mulig hun er på nettkurs i økonomi, men for en Stayer!

Anonymkode: d52d6...09e

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oppdater oss på hvordan det går videre ts! 

Anonymkode: 68af0...9d7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.8.2018 den 19.18, AnonymBruker skrev:

Har brukt en halvtime på å lese igjennom denne legendariske tråden. Takk til alle som har bidratt! Dabbet litt av da Snaskesnufsa, som ikke aksepterer at renter er kostnader, sluttet på side 19. Mulig hun er på nettkurs i økonomi, men for en Stayer!

Anonymkode: d52d6...09e

Hvem er snaskesnufsa?

Anonymkode: 68af0...9d7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.7.2018 den 1.29, AnonymBruker skrev:

Jeg har vurdert dette, men tilsvarende i området ligger på mellom 10 og 12k noe som blir for mye. Tror faktisk jeg må flytte inn i kollektkv

Anonymkode: b9ac2...b6e

Tror jeg og, 

synes forøvrig han burde leie ut og få 11-12k for leiligheten sin så får han en ekstra inntekt på si og, bra for han. 

Han tjener på å kaste deg ut, lol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hvordan går dette her? Nu  har jeg ikke hørt fra Stian på lenge. Har han forsvundet borti syden?

Kona til fastlegen til kjæresten til ts :sexy: 

Anonymkode: 68af0...9d7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om noen lurer på hvordan jeg kjenner Stian, så har min senile mann hjemmekontor og derfor har jeg haft den glæde over at treffe den skjønne Stian.

Kona til fastlegen til kjæresten eksen til ts :sexy: 

 

Anonymkode: 68af0...9d7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.8.2018 den 18.23, Gjest Anna Amflora skrev:

Dette var egentlig en veldig interresant tråd, sett bort fra mye utenomsnakk. 

Tilfellet Stian og TS er opplagt - det er klart at TS hadde tjent på å leie til markedsleie minus kjæresterabatt. 

Og akkurat dette begrepet kunne vi godt ha diskutert videre. Hva skal kjæresterabatten være på? 

Så det med å kjøpe seg inn når man er samboer. Så høye boligprisene er nå er det veldig mange som har høy gjeld. Prisveksten har vært ekstrem de siste 20 årene. Å eie egen bolig er stor økonomisk forpliktelse. Så når skal en samboer kjøpe seg inn? Straks etter innflytting? Etter 1 år? 3 år? En ting er sikkert; blir det brudd må samboer kjøpes ut. Har boligeier råd til det? 

Jeg tror det er mange der ute som har diskutert disse spørsmåla - der den ene eier og det andre ikke i ett voldsomt dyrt boligmarked. 

Jeg kunne tenke meg å høre flere historier fra dere om hvordan dere løser dette. 

Jeg synes at å kjøpe seg inn etter ca 2 år som samboere (dvs i praksis ca. 3 år som kjærester) er rimelig. Da har man vist at forholdet har en viss varighet og stabilitet, og man er blitt kjent med hverandres økonomi. Man må jo ha økonomi til det. Ofte når en part kjøper seg inn i en bolig som en annen har egenandel i og har nedbetalt noen år på, er det delt brøk som er mest aktuelt.  Man kan jo også endre brøken etterhvert som den andre har spart opp mer egenandel osv. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.8.2018 den 18.23, Gjest Anna Amflora skrev:

Dette var egentlig en veldig interresant tråd, sett bort fra mye utenomsnakk. 

Tilfellet Stian og TS er opplagt - det er klart at TS hadde tjent på å leie til markedsleie minus kjæresterabatt. 

Og akkurat dette begrepet kunne vi godt ha diskutert videre. Hva skal kjæresterabatten være på? 

Kjæresterabatt kan ligge på rundt 30 %, altså at man betaler ca 70 % av markedspris. Noe mer en det blir jo rein give away, hvis det blir bare halvparten av markedsleie liksom. 

Snaskesnusken er den i tråden som ikke skjønner at når man betaler en husleie til en utleier, går som regel deler av den leia til å dekke renteutgifter på et boliglån: 

På 20.8.2018 den 23.52, AnonymBruker skrev:

Hvem er snaskesnufsa?

Anonymkode: 68af0...9d7

  •   På 19.7.2018 den 21.07, Snaskesnusken skrev: Hvorfor skal hun betale på hans renter?? 
Snaskesnusken C-Kjendis Snaskesnusken Medlem  1 648  7 203 Kjønn: Kvinne
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

33 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor skal man gi kjæresterabatt?

Anonymkode: bffca...a3f

Fordi man har lyst til å bo med kjæresten??

Anonymkode: 056e7...0d3

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi man har lyst til å bo med kjæresten??

Anonymkode: 056e7...0d3

Så derfor skal man finansiere at kjæresten ikke har vært like god til å spare som en selv?🤔

Anonymkode: bffca...a3f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

13 timer siden, Virrevirrevapp skrev:

Kjæresterabatt kan ligge på rundt 30 %, altså at man betaler ca 70 % av markedspris. Noe mer en det blir jo rein give away, hvis det blir bare halvparten av markedsleie liksom. 

Snaskesnusken er den i tråden som ikke skjønner at når man betaler en husleie til en utleier, går som regel deler av den leia til å dekke renteutgifter på et boliglån: 

  •   På 19.7.2018 den 21.07, Snaskesnusken skrev: Hvorfor skal hun betale på hans renter?? 
Snaskesnusken C-Kjendis Snaskesnusken Medlem  1 648  7 203 Kjønn: Kvinne

Åh  :sjokkbla: Takk! :) 

Anonymkode: 68af0...9d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regelen er at samboer skal betale halvparten av alle faste utgifter unntatt avdrag på boliglån.

 

Skaff også en felles konto til variable innkjøp som mat osv en ønsker skal være felles

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
På 4.9.2018 den 7.15, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal man gi kjæresterabatt?

Anonymkode: bffca...a3f

For at det skal være lønnsomt for begge parter å flytte sammen? Det er vel heller ikke slik at man "SKAL" gi kjæresterabatt. Det kan oppfattes som en hyggelig gest, spesielt hvis det er stor forskjell på inntektene deres også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...