Gå til innhold

Samboer vil at jeg skal betale full husleie.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Å bli samboere er skummelt. 

Anonymkode: 875e8...cae

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei jenta mi, håper du koser deg på Rhodos med jentene. Ja, jeg kjente deg igjen fra tråden, og ja hender jeg titter litt innom KG.

Et par ting:

1. "Skal faen ikke gå ut over meg at han velger å gå på en dritdyr skole". Dette snakket vi om før jeg søkte. Jeg sa at du måtte regne med høyere boutgifter, men du sa selv at jeg måtte ta sjansen om jeg fikk den. 

2. I de tre årene vi har bodd i denne leiligheten har jeg vært student med en liten deltidsjobb. Du var student det første året før du begynte å jobbe fulltid. De to siste årene har du tjent veldig godt, men du har fortsatt betalt som du sier litt under halvparten av alle fellesutgiftene, og til tross for dette har du ikke spart en krone. Jeg har hele tiden påpekt viktigheten av at du sparer litt til bolig (BSU osv) slik at vi er litt mer på samme level når vi skal kjøpe sammen en dag. For en vanlig hybel her i Oslo må du regne med ca 6k. Du burde altså fint klart å spare 3k i mnd de siste tre årene. Dette hadde blitt i overkant av 100k, mer en nok til at du kunne funnet deg en fin leilighet og tatt fra disse pengene til å betale leie. 

3. En tilsvarende leilighet her i området vet du som sagt at ligger på rundt 11k, så jeg raner deg ikke.

4. Alternativet mitt er som sagt å leie ut på privatmarkedet. Da vil jeg ha enda mer å rutte med enn om jeg leier til deg. Jeg trenger ikke å bekymre meg for skatt fordi jeg ikke kommer til å jobbe og ha lønn når jeg bor i England. En annen mulighet er selvsagt at jeg bare selger. 

Så dette skal skje nå. Når du kommer hjem om 11 dager komme jeg til å dra til søsteren min. Kommer til å variere mellom å låne sofaen hos hun og hos pappe gjennom aug. (Ikke snakket med dem enda, men 95% sikker på at dette går fint). Da har du over en mnd til å finne deg noe nytt, om du velger å bo i Oslo, egen leilighet eller kollektiv, det driter jeg i. Men jeg vil gjerne at nye leieboere kan flytte inn rett før jeg drar i starten av sept.

Nyt ferien videre! 

Anonymkode: 7fe2c...b6f

Dette kan bli spennende

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shitt den var ny , hmm ser ut som han drar singel til england  , kansje en plan hele vegen?

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Emblja skrev:

Er dette seriøst? 

Isåfall OOOPS! 

Det lurer jeg og på..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han betaler jo på din husleie, så da er det rimelig at du er med å betaler på hanns. 

Anonymkode: dc11f...03f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 hours ago, AnonymBruker said:

Han sier at dersom jeg ikke vil dette, må han enten leie ut leiligheten på markedet eller selge den. Skal faen ikke gå ut over meg at han velger å gå på en dritdyr skole.

Anonymkode: b9ac2...b6e

Det er helt fair. Jeg ville flyttet ut mens han studerte. 

Anonymkode: f2ae1...45e

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han sier at dersom jeg ikke vil dette, må han enten leie ut leiligheten på markedet eller selge den. Skal faen ikke gå ut over meg at han velger å gå på en dritdyr skole.

Anonymkode: b9ac2...b6e

Men han skal tape flere tusen pr mnd på å leie ut til deg i stedet for noen andre? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Hei,

Jeg og kjæresten har vært sammen i 4 år og bodd sammen i 3. Da vi flyttet til denne byen arvet han 1 mill og kjøpte en leilighet for 2 mill. Til nå har jeg kun betalt litt under halvparten av alle fellesutgifter inkl renter på lånet hans, total ca 3k i mnd.

Han flytter til England nå pga master og vil at jeg skal betale mer i leie slik at det dekker alle utgiftene ifm leiligheten, pluss at det blir igjen litt mer til han pga høye boutgifter der han skal studere. Jeg synes dette er helt urimelig og vil ikke gå med på det. Har sagt at jeg kan vurdere det dersom det jeg betaler ekstra teller som at jeg kjøper meg inn i leiligheten, men dette er han ikke interessert i. Han sier at jeg heller får finne meg noe billigere, men da må jeg bo i kollektiv og det vil jeg ikke. En tilsvarende leilighet vil koste ca 11k, så vil jo betale mindre, men er fortsatt 3 ganger så mye som jeg har betalt hittil. 

Noen råd og tips? Føler at han er utrolig urimelig, og jeg blir såret over at han ikke vil gå med på mitt kompromiss om å kjøpe meg inn, virker som at han ikke vil satse på forholdet.

Anonymkode: b9ac2...b6e

Så du forventer at samboeren din skal gå glipp av 10-12 000 hver måned for at du skal ha et sted og bo? Men samboeren din også har boutgifter ved skolen i utlandet. 

Du er helt urimelig!

Anonymkode: f191c...022

  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes ikke det er riktig at han kan bare velge å flytte og dermed øke hennes bokostnader med 6000 kr/mnd.

Hadde min samboer foreslått noe sånt hadde jeg flyttet en annen plass i mellomtiden. 

OK deal er f.eks alle fellesutgiftene, strøm og en symbolsk sum.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei jenta mi, håper du koser deg på Rhodos med jentene. Ja, jeg kjente deg igjen fra tråden, og ja hender jeg titter litt innom KG.

Et par ting:

1. "Skal faen ikke gå ut over meg at han velger å gå på en dritdyr skole". Dette snakket vi om før jeg søkte. Jeg sa at du måtte regne med høyere boutgifter, men du sa selv at jeg måtte ta sjansen om jeg fikk den. 

2. I de tre årene vi har bodd i denne leiligheten har jeg vært student med en liten deltidsjobb. Du var student det første året før du begynte å jobbe fulltid. De to siste årene har du tjent veldig godt, men du har fortsatt betalt som du sier litt under halvparten av alle fellesutgiftene, og til tross for dette har du ikke spart en krone. Jeg har hele tiden påpekt viktigheten av at du sparer litt til bolig (BSU osv) slik at vi er litt mer på samme level når vi skal kjøpe sammen en dag. For en vanlig hybel her i Oslo må du regne med ca 6k. Du burde altså fint klart å spare 3k i mnd de siste tre årene. Dette hadde blitt i overkant av 100k, mer en nok til at du kunne funnet deg en fin leilighet og tatt fra disse pengene til å betale leie. 

3. En tilsvarende leilighet her i området vet du som sagt at ligger på rundt 11k, så jeg raner deg ikke.

4. Alternativet mitt er som sagt å leie ut på privatmarkedet. Da vil jeg ha enda mer å rutte med enn om jeg leier til deg. Jeg trenger ikke å bekymre meg for skatt fordi jeg ikke kommer til å jobbe og ha lønn når jeg bor i England. En annen mulighet er selvsagt at jeg bare selger. 

Så dette skal skje nå. Når du kommer hjem om 11 dager komme jeg til å dra til søsteren min. Kommer til å variere mellom å låne sofaen hos hun og hos pappe gjennom aug. (Ikke snakket med dem enda, men 95% sikker på at dette går fint). Da har du over en mnd til å finne deg noe nytt, om du velger å bo i Oslo, egen leilighet eller kollektiv, det driter jeg i. Men jeg vil gjerne at nye leieboere kan flytte inn rett før jeg drar i starten av sept.

Nyt ferien videre! 

Anonymkode: 7fe2c...b6f

Kleint, er vel helt rimelig å spørre om andres mening om en utfordring man har. Det virker kanskje som målet var å gjøre det slutt uansett.

Anonymkode: 50938...c84

  • Liker 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjære Ts, samboeren din virker som en egoistisk dust. 

Vær glad at det tar slutt nå. Du fortjener bedre 

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboers forslag er helt rimelig. Husk dere er bare samboere og ikke gift. Faktisk er dere ikke en gang samboere når han er i England men bare kjærester. Er det ikke vel mye å forvente at man skal sponse leiligheten til en kjæreste?

Når han ikke bor der er det etter mitt syn to muligheter: Enten betaler du full leie og betaler alle utgifter som en hvilken som helst annen leietager eller så flytter du ut og han leier den ut til andre til markedspris. Man forventer virkelig ikke å få eierandel i leiligheten man leier av en kjæreste fordi man betaler leie. Andre leietagere ville heller ikke forventet det samme.

Jeg synes det er veldig generøst hvis noen sponser kjærestens husleie slik han i praksis tilbyr seg å gjøre ved å ta redusert leie. Da burde man heller være takknemlig enn å forvente mer. Vi lever i et likestilt samfunn og man forventer at kjærester dekker sine egen utgifter.

Noe annet ville det selvfølgelig være hvis man var gift. Da ville hans forslag være absurd.

Anonymkode: 712c6...6b6

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Blondie65

Jeg synes TS er urimelig. Og det synes jeg før jeg leste innlegget til samboeren også, selv om jeg kanskje synes at "saksbehandling" på KG er litt vel drøyt. Noen ting tar man hjemme innenfor fire dører og ikke på KG.

Men altså: Som du selv påpeker har du ikke råd til å betale markedspris for en tilsvarende bolig. Og din samboer har heller ikke råd til å la deg bo der til noe annet enn markedspris. Ergo er alternativet for deg enten:

A) Spørre samboer om du kan ta inn en leieboer til å dekke merkostnaden din - dersom leiligheten egner seg til det (tvilsomt ut fra at dette er Oslo og leieprisen).

B) Finne deg en bolig du har råd til.

Og så anbefaler jeg deg samboer kontrakt - og at du tenker gjennom alle aspekter ved noe du sier ja til før det settes i verk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Rucula skrev:

Kjære Ts, samboeren din virker som en egoistisk dust. 

Vær glad at det tar slutt nå. Du fortjener bedre 

Egoistisk? Han har tilbydt kjæresten redusert leie av leiligheten mens han studerer utenlands og svært billig leie i flere år.

Ts er den egoistiske part her spør du meg. 

Jeg ville heller ikke gitt en kjæreste eierrettigheter ved at hun betaler under markedsleie. Studiene varer vel ett par år, mange forhold kan ryke på den tiden og mye kan skje.

  • Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Blondie65 said:

Og så anbefaler jeg deg samboer kontrakt - og at du tenker gjennom alle aspekter ved noe du sier ja til før det settes i verk.

Mens han studerer så er de jo heller ikke samboere så samboerkontrakt blir vel ganske feil. Da blir det jo heller snakk om en kjærestekontrakt (uten at jeg har hørt om det tidligere). Alternativet er en forlovelseskontrakt hvis de har intensjon om å gifte seg. Det var ganske vanlig før men det har jeg ikke hørt noen har hatt de siste 70 år.

Anonymkode: 712c6...6b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke la en veninne bo med deg imens han studerer da, så kan dere dele på kostnadene 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...