Gå til innhold

Samboer vil at jeg skal betale full husleie.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg og kjæresten har vært sammen i 4 år og bodd sammen i 3. Da vi flyttet til denne byen arvet han 1 mill og kjøpte en leilighet for 2 mill. Til nå har jeg kun betalt litt under halvparten av alle fellesutgifter inkl renter på lånet hans, total ca 3k i mnd.

Han flytter til England nå pga master og vil at jeg skal betale mer i leie slik at det dekker alle utgiftene ifm leiligheten, pluss at det blir igjen litt mer til han pga høye boutgifter der han skal studere. Jeg synes dette er helt urimelig og vil ikke gå med på det. Har sagt at jeg kan vurdere det dersom det jeg betaler ekstra teller som at jeg kjøper meg inn i leiligheten, men dette er han ikke interessert i. Han sier at jeg heller får finne meg noe billigere, men da må jeg bo i kollektiv og det vil jeg ikke. En tilsvarende leilighet vil koste ca 11k, så vil jo betale mindre, men er fortsatt 3 ganger så mye som jeg har betalt hittil. 

Noen råd og tips? Føler at han er utrolig urimelig, og jeg blir såret over at han ikke vil gå med på mitt kompromiss om å kjøpe meg inn, virker som at han ikke vil satse på forholdet.

Anonymkode: b9ac2...b6e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han sier at dersom jeg ikke vil dette, må han enten leie ut leiligheten på markedet eller selge den. Skal faen ikke gå ut over meg at han velger å gå på en dritdyr skole.

Anonymkode: b9ac2...b6e

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Han sier at dersom jeg ikke vil dette, må han enten leie ut leiligheten på markedet eller selge den. Skal faen ikke gå ut over meg at han velger å gå på en dritdyr skole.

Anonymkode: b9ac2...b6e

Men det gjør det jo, og han driter i det. 

Finn deg et annet sted å bo. 

  • Liker 49
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er ditt eget forslag da?

Syns ikke han er så urimelig. Du får leie leiligheten for 9K i mnd, normal markedsleie er 11? Dritdyr skole er sikkert bra på lang sikt:)

  • Liker 45
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Meadow said:

Men det gjør det jo, og han driter i det. 

Finn deg et annet sted å bo. 

Jeg har vurdert dette, men tilsvarende i området ligger på mellom 10 og 12k noe som blir for mye. Tror faktisk jeg må flytte inn i kollektkv

Anonymkode: b9ac2...b6e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo kun to valg. Enten gjøre som han foreslår eller leie ett annet sted i kollektiv eller dyre leilighet.

Han har jo lov til å bestemme over egen leilighet, selv om du synes det er dårlig gjort.

  • Liker 43
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vurdert dette, men tilsvarende i området ligger på mellom 10 og 12k noe som blir for mye. Tror faktisk jeg må flytte inn i kollektkv

Anonymkode: b9ac2...b6e

Må du bo i området?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Macaroni skrev:

Hva med å lage kollektiv der du bor nå mens han er borte? 

Det kan hun ikke gjøre uten hans  tillatelse.

Anonymkode: 68af0...9d7

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han vil lure deg til å betale for studiene hans. Det gjorde min eksmann med meg. Var ikke verdt det på sikt. 

Anonymkode: ceee6...449

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg ville sagt fra  om at jeg ikke er interessert i hans  forslag. Han får leie ut leilligheten sin til noen da.
Selv hadde jeg funnet en liten  leillighet å leie sammen med en god venninne og dermed fått lavere bokostnader enn hans forslag :) 

Anonymkode: 68af0...9d7

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei jenta mi, håper du koser deg på Rhodos med jentene. Ja, jeg kjente deg igjen fra tråden, og ja hender jeg titter litt innom KG.

Et par ting:

1. "Skal faen ikke gå ut over meg at han velger å gå på en dritdyr skole". Dette snakket vi om før jeg søkte. Jeg sa at du måtte regne med høyere boutgifter, men du sa selv at jeg måtte ta sjansen om jeg fikk den. 

2. I de tre årene vi har bodd i denne leiligheten har jeg vært student med en liten deltidsjobb. Du var student det første året før du begynte å jobbe fulltid. De to siste årene har du tjent veldig godt, men du har fortsatt betalt som du sier litt under halvparten av alle fellesutgiftene, og til tross for dette har du ikke spart en krone. Jeg har hele tiden påpekt viktigheten av at du sparer litt til bolig (BSU osv) slik at vi er litt mer på samme level når vi skal kjøpe sammen en dag. For en vanlig hybel her i Oslo må du regne med ca 6k. Du burde altså fint klart å spare 3k i mnd de siste tre årene. Dette hadde blitt i overkant av 100k, mer en nok til at du kunne funnet deg en fin leilighet og tatt fra disse pengene til å betale leie. 

3. En tilsvarende leilighet her i området vet du som sagt at ligger på rundt 11k, så jeg raner deg ikke.

4. Alternativet mitt er som sagt å leie ut på privatmarkedet. Da vil jeg ha enda mer å rutte med enn om jeg leier til deg. Jeg trenger ikke å bekymre meg for skatt fordi jeg ikke kommer til å jobbe og ha lønn når jeg bor i England. En annen mulighet er selvsagt at jeg bare selger. 

Så dette skal skje nå. Når du kommer hjem om 11 dager komme jeg til å dra til søsteren min. Kommer til å variere mellom å låne sofaen hos hun og hos pappe gjennom aug. (Ikke snakket med dem enda, men 95% sikker på at dette går fint). Da har du over en mnd til å finne deg noe nytt, om du velger å bo i Oslo, egen leilighet eller kollektiv, det driter jeg i. Men jeg vil gjerne at nye leieboere kan flytte inn rett før jeg drar i starten av sept.

Nyt ferien videre! 

Anonymkode: 7fe2c...b6f

Er dette seriøst? 

Isåfall OOOPS! 

  • Liker 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...