Gå til innhold

Kjevesmertee ved angst.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. 

 

Lurer på om det er fler enn meh som har opplevd kjevesmertee ved Angst. Har aldri opplev det før. Men føler at jeg har alle symptomene i boka. 

Som hodepine. Svimmelhet. Trøtt. Muskelspenninger i nakken. Og framfor ved brystwt har jeg også muskel spenninger. Føler meg stiv fra hode og helt ned. Og nå kjevesmertee i tilehv 

 

noen tips til å blo kvitt de kjevesmertene ? 

Anonymkode: f7c96...7de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vil tro du biter tenna sammen, eller spenner kjevemusklene ubevisst. Har mye smerter sånn selv, og når jeg da blir obs på det, så merker jeg at jeg biter tenna sammen ofte og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Jadzia skrev:

Vil tro du biter tenna sammen, eller spenner kjevemusklene ubevisst. Har mye smerter sånn selv, og når jeg da blir obs på det, så merker jeg at jeg biter tenna sammen ofte og.

Tips for å bli kvitt det 

Anonymkode: f7c96...7de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg jobber på en kjevekirurgisk avdeling og dette er helt normalt. Vi har mange pasienter med angst og stress som sliter med kjeveplager. Oppsøk en kjevekirurg/oralkirurg, han kan gi deg øvelser du kan jobbe med :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, milco skrev:

Hei! Jeg jobber på en kjevekirurgisk avdeling og dette er helt normalt. Vi har mange pasienter med angst og stress som sliter med kjeveplager. Oppsøk en kjevekirurg/oralkirurg, han kan gi deg øvelser du kan jobbe med :) 

Det er bare det at jeg ikke kommer meg ut av huset. 

Men har fått det i dag. Så har ikke hatt det lenge. Men ville bare høre OM det var normalt og om noen hadde noe tips tip hva jg kan gjøre 

Anonymkode: f7c96...7de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er bare det at jeg ikke kommer meg ut av huset. 

Men har fått det i dag. Så har ikke hatt det lenge. Men ville bare høre OM det var normalt og om noen hadde noe tips tip hva jg kan gjøre 

Anonymkode: f7c96...7de

Okey, det er hvert fall helt normalt! Jeg har hatt det selv i tøffe perioder, men det har gått over når jeg har fått det bedre. Du spenner deg kanskje mye i kjeven? Prøv å slapp av i kjeven hvis du merker at du spenner deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, milco skrev:

Okey, det er hvert fall helt normalt! Jeg har hatt det selv i tøffe perioder, men det har gått over når jeg har fått det bedre. Du spenner deg kanskje mye i kjeven? Prøv å slapp av i kjeven hvis du merker at du spenner deg.

Har ikke merka det før nå at jeg har spent meg egentlig. Og prøver og slappe av. Men ikke lett 

Anonymkode: f7c96...7de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det i perioder, og har fått tilpasset en bittskinne hos tannlegen som gjør at jeg i hvert fall ikke får bitt tennene sammen om natten når jeg sover, siden jeg gjør det mest ubevisst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar at det er angsten din som gjør at du ikke kommer deg ut av huset.

I så fall: Hvorfor lar du denne angsten styre livet ditt? Hvorfor hører du på de negative tankene dine som sier at du ikke kan? Av all angstbehandling så er det nettopp det å bryte fri fra negative tanker som hjelper best. Hva så om pulsen din blir 180, hva så om du får kjevesmerter? Medisiner kan hjelpe, men jobben må du selv gjøre. Du må rett og slett gi faen i angsten din. For den er ikke farlig.

Hilsen en som er frisk fra angst etter å ha hatt det lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, 282_NaughtySpark skrev:

Jeg har det i perioder, og har fått tilpasset en bittskinne hos tannlegen som gjør at jeg i hvert fall ikke får bitt tennene sammen om natten når jeg sover, siden jeg gjør det mest ubevisst.

Så smart. Hvor lenge gikk du med det før du tok og dro til tannlegen ??

Anonymkode: f7c96...7de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, isw skrev:

Jeg antar at det er angsten din som gjør at du ikke kommer deg ut av huset.

I så fall: Hvorfor lar du denne angsten styre livet ditt? Hvorfor hører du på de negative tankene dine som sier at du ikke kan? Av all angstbehandling så er det nettopp det å bryte fri fra negative tanker som hjelper best. Hva så om pulsen din blir 180, hva så om du får kjevesmerter? Medisiner kan hjelpe, men jobben må du selv gjøre. Du må rett og slett gi faen i angsten din. For den er ikke farlig.

Hilsen en som er frisk fra angst etter å ha hatt det lenge.

Hvordan ble du frisk. 

 

Sliter en del med helseangst. Prøver og komme meg ut og slikt driver med behandling med pgskolog og eksponering 

Anonymkode: f7c96...7de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvordan ble du frisk. 

 

Sliter en del med helseangst. Prøver og komme meg ut og slikt driver med behandling med pgskolog og eksponering 

Anonymkode: f7c96...7de

Har du lest Selvhjelpstrilogien til Wilhelmsen? Den anbefales på det vaaarmeste!! Det er han som startet Hypokondorklinikken, han har hjulpet meg masse! :)

Anonymkode: 23cd0...529

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har du lest Selvhjelpstrilogien til Wilhelmsen? Den anbefales på det vaaarmeste!! Det er han som startet Hypokondorklinikken, han har hjulpet meg masse! :)

Anonymkode: 23cd0...529

Har kjøpt boka. Ikke lest den den enda. Hjulpet deg med å komme ut av angsten på den måten st du leste boka. Eller at du hsr dratt og fått behandling 

Anonymkode: f7c96...7de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan ble du frisk. 

 

Sliter en del med helseangst. Prøver og komme meg ut og slikt driver med behandling med pgskolog og eksponering 

Anonymkode: f7c96...7de

Ja, du må rett og slett gjøre alt du er redd for å gjøre. Er du redd for at hjertet ditt skal stoppe/ekstraslag/rask puls må du løpe ute. Er du redd for å fly må du fly. Poenget er å eksponere seg, tørre å kjenne på angsten, og lære hjernen din at ingenting galt skjer. Det er bare en malplassert reaksjon fra hjernens side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, isw skrev:

Ja, du må rett og slett gjøre alt du er redd for å gjøre. Er du redd for at hjertet ditt skal stoppe/ekstraslag/rask puls må du løpe ute. Er du redd for å fly må du fly. Poenget er å eksponere seg, tørre å kjenne på angsten, og lære hjernen din at ingenting galt skjer. Det er bare en malplassert reaksjon fra hjernens side.

Det er jo det jeg prøver på

Anonymkode: f7c96...7de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er jo det jeg prøver på

Anonymkode: f7c96...7de

Hva er du redd for da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Så smart. Hvor lenge gikk du med det før du tok og dro til tannlegen ??

Anonymkode: f7c96...7de

Jeg visste ikke at (den vanlige) tannlegen min kunne gjøre det engang (tenkte man måtte til spesialist/kjeveortoped), jeg nevnte bare tilfeldigvis at jeg ofte våknet med "kjevelås", hvor jeg nærmest måtte "bryte" kjeven opp om morgenen og at den knapp og liksom satt fast utover morgenen til musklene fikk myket seg opp litt mer. Da hadde jeg slitt med det periodevis en god stund, bortimot et par år tror jeg. 

Tannlegen sa at det kunne han lett fikse, så vi tilpasset en bitteliten dings som sitter kun på fortennene, med en slags bøyle eller bøyd vegg bak liksom, litt vanskelig å forklare, men tennene sklir liksom bare av og formen gjør at man ikke får brukt styrken til å bite skikkelig til og spenne musklene i den grad at de "låser" seg. 

Endret av 282_NaughtySpark
Skriveleifer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har kjøpt boka. Ikke lest den den enda. Hjulpet deg med å komme ut av angsten på den måten st du leste boka. Eller at du hsr dratt og fått behandling 

Anonymkode: f7c96...7de

at jeg leste boken...

Anonymkode: 23cd0...529

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jegskulleønskeat

Ja, jeg opplevde en gang at kjeven låste seg pga angst

Endret av Jegskulleønskeat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det åså sånn. Sist jeg var hos tannlegen fikk jeg ikke lukket munnen igjen, dette har alså noe med at jeg spenner kjeven formye? Tør ikke gå tilbake til tannlegen etter det. 

Anonymkode: 9310e...a89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...