Gå til innhold

Tror dere jeg klarer å beholde huset?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Anbefaler deg å kontakte en boliglåns konsulent. De har avtaler med flere banker som de tar kontakt med på bakgrunn av din situasjon. Pga du har en god del i leieinntekt så er det ikke utenkelig at en bank vil gi deg lån... 

Anonymkode: b570b...f98

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sammen skal dere diskutere hvorfor og for hvem du ønsker beholde huset.

Finn svaret på dette ene spørsmålet. Det er et viktig spørsmål. Fordi selvinnsikt er viktig. Dersom du lar deg selv «beholde for barna» kommer du til å dytte dem fremfor deg inn i andre dårlige valg. 

 

Anonymkode: 60e57...d4f

Hvorfor ønsker hovedforsørger å beholde huset ? Det er jo for å slippe å ta barna ut av nærmiljø og skolekrets. For å slippe alt arbeidet med salg og flytting i en allerede presset situasjon. For ikke å gjøre omveltningen enda mer dramatisk. Jeg er ikke TS, men slik ville jeg ha tenkt 

Anonymkode: b204b...dbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor ønsker hovedforsørger å beholde huset ? Det er jo for å slippe å ta barna ut av nærmiljø og skolekrets. For å slippe alt arbeidet med salg og flytting i en allerede presset situasjon. For ikke å gjøre omveltningen enda mer dramatisk. Jeg er ikke TS, men slik ville jeg ha tenkt 

Anonymkode: b204b...dbd

Det er ikke vanskelig å skjønne at TS ønsker å beholde huset, men hun har ikke råd til det.

Med tanke på hvor lite som er nedbetalt på huset, kan ikke barna ha rukket å få den helt store tilknytningen til det, tenker jeg. Å finne en rimeligere bolig er da et høyst brukbart alternativ.

Anonymkode: 01f61...5e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HanenIFlokken
På 17.7.2018 den 22.44, AnonymBruker skrev:

Slett ikke alle banker tar det med i beregningen, du må tåle flere måneder uten husleie hvis det står tomt eller folk ikke betaler. Du ber om 7x inntekt i lån, selv med låneinntekten er du på langt over 5x inntekt, og da har du barn og bil i tillegg noe som drar ned hvor mye du kan låne.

Anonymkode: b8eeb...e38

 :)

Endret av HanenIFlokken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun 16 000 kr mnd i huslån på 4,5 mill? 

Husk forsikringer, vedlikehold, vann og kloakkavgifter og eiendomsskatt. Eie hus er dyyyyyrt. 

Anonymkode: 809a1...d91

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om jeg var deg så hadde jeg heller solgt huset, og om han vil beholde hytta så betaler han deg ut. Du vil da få en fin egenkapital, med hussalget og hytta. Kjøpt en leilighet til deg og barna. 

Selv om du eier bilen så er det mye utgifter på en bil pr.måned i tillegg til alle utgiftene som kommer på huset. 

Anonymkode: 6bf72...15e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solsmil
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kun 16 000 kr mnd i huslån på 4,5 mill? 

Husk forsikringer, vedlikehold, vann og kloakkavgifter og eiendomsskatt. Eie hus er dyyyyyrt. 

Anonymkode: 809a1...d91

Dette.

Ifølge boliglånskalkulatoren til dnb vil et lån på 4,25 mill med en rente på 2% og en nedbetalingstid på 30 år gi en utgift på 16 000 kroner i måneden. Men det er en haug med andre faktorer som må tas hensyn til, som du ikke trenger å tenke på når du leier:

- du må kunne tåle en renteøkning 

- du må betale eiendomsskatt, som kan være et betydelig beløp alt etter hvor du bor

- du må betale kommunale avgifter til blant annet vann og renovasjon

- du må kunne stå for vedlikehold eller reparasjon av boligen ved behov, noe som kan være en betydelig utgift. 

- i forhold til leieinntektene: du må kunne tåle økonomisk at leietaker ikke betaler, at leiligheten står tom og at utleieleiligheter krever vedlikehold og reparasjoner som koster.

Det er sikkert noe jeg har glemt, men alt dette er utgifter som du ikke vil få som hvis du skulle leie. Du mener at det vil være billigere for deg å eie enn å leie, fordi å eie koster deg 6000 i mnd (etter utleieinntekter er trukket fra). Dette stemmer absolutt ikke, de reelle utgiftene med å eie bolig er mange tusen kroner dyrere enn det du har oppgitt. Å eie hus koster veldig mye mer enn bare renter og avdrag på lån! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør med banken, det er bare de som kan svare på om du får lån eller ikke. Jeg er enslig mor, med svært lav inntekt, men har godt forhold til banken min, og får derfor lån. Mer enn hva noen andre banker ville gitt meg.

Er leieinntektene stabile, så tenker jo jeg, at dette vil du klare fint. 

Jeg bor i rekkehus, og har bare 1 mill i lån, men så er det husleie på 5000 kr, og strøm. Så jeg betaler ca 11 000 i måneden i bo utgifter. Så det blir jo nødvendigvis ikke billigere for deg, om du kjøper leilighet eller rekkehus.

Anonymkode: 140cc...02a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vurderer å gå ifra samboeren min. Vi har to små barn sammen. Jeg vil gjøre alt jeg kan for å beholde huset og gjøre overgangen så god som mulig for barna våre. 

Jeg antar huset vil få en takst på 5,8 mill. Vi leier ut kjelleretasjen for kr. 10.000,- i måneden (pluss strøm). Vi har et lån på 4 mill på huset.

Vi har ei hytte med antatt verdi på kr. 1,5 mill. Han vil nok beholde denne. Vi har ikke lån på hytta.

Jeg tjener 570.000,- i året. 

Jeg må altså kjøpe ut han på huset, og han kjøpe ut meg på hytta. Jeg kjøper ut han for 2,9 mill og han kjøper ut meg for 750.000,-.

jeg tenker da at lånet mitt blir kr. 2 mill + 2,9 mill - 750.000 = 4.250.000. Enige?

I følge NAVs bidragskalkulator må han betale meg kr 3900 i mnd i barnebidrag om fordelingen blir slik jeg antar. Hva jeg eventuelt måtte ha krav på ellers aner jeg foreløpig ikke.

Jeg har utbetalt ca. kr. 30.000 i mnd. I tillegg kommer altså husleieinntektene på kr. 10.000,-. Jeg får vel kanskje lavere skatt om jeg blir alene?

Jeg får boliglån med akademiker-rente på 1,99%.

Tror dere jeg har noen sjanse til å få lov av banken? Jeg er flink med penger. 

Anonymkode: 0d0df...bea

Takst hus 5,8 minus gjeld 4 = boligens verdi 1,8 hvor han skal ha 50% = 900` du beholder gjelden på 4 + 900 = 4,9
Takst hytte 1,5 hvor du skal ha 50% = 750 000 som går til dekning av lån på bolig - rest boliglån = 4,150` siden boligens verdi gjør at du har en EK på 1,7 mill vil du nok få lån...

Legger du inn tallene i en lånekalkulator hos din bank finner du hvor mye lånet koster deg per mnd, men ca 15.500 per mnd i Nordea sin kalkulator: https://www.nordea.no/privat/vare-produkter/lan-og-kreditt/boliglan/hva-koster-boliglanet.html

Anonymkode: 7e097...a2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...