Gå til innhold

Ønsker ikke ta imot arv


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dyrebeskyttelsen kan gjøre utrolig mye godt arbeid for de pengene du ønsker å donere bort! 🙂 De er avhengige av donasjoner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Godt spm, jeg har ingen formening om hva han ville ønsket å støtte.. Han har med en gjeng «venner» voldtatt meg i mange mange år, og jeg kan ikke fatte hvorfor jeg fikk arven.

Nødhjelp av noe slag må være optimalt. Penger som uavkortet går til hjelpende arbeid, noen form for nød? Noe sånt kunne jeg ønsket å støtte. 

Anonymkode: cffd9...8c5

Som andre sier så kan det hende han følte skyld og anger og ville på denne måte gjøre opp for seg. Dersom dette hadde gått rettes vei så hadde du nok blitt tilkjent erstatning. Slik sett så kan du jo se det som et oppreisingsbeløp og dermed beholde pengene selv. Likevel er det fullt forståelig om du ikke vil ha noe med det å gjøre. Evt kan du gi de til de som ikke fikk noe.

Eller hva med å donere pengene til dine egne barn/kommende barn? Det vil kunne hjelpe dem i gang med studier og bolig uten at de behøver å ha noe forhold til hvor pengene kommer fra.

Anonymkode: f9aa5...77c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje denne slektningen angrer forferdelig på sin tidligere oppførsel, og denne arven er sin måte å forsøke å gjøre det litt godt igjen?  

Anonymkode: 6dae9...ab8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at du bør ta deg litt tid her, TS. 

Ta i mot arven, og sett den på en konto i en bank du vanligvis ikke bruker. Da slipper du å se summen. Bruk tid og kjenn etter. Kanskje ville det være fornuftig å bruke noe til terapi? Om du føler for å bearbeide gammel dritt. Kanskje om et år eller to så kjennes det OK å ta av pengene for å få en drømmeferie sammen med ungene dine. 

Jeg forstår følelsene rundt dette, og forstår at du synes det er skitne penger. Men fortsatt er det penger, og det er jo ikke pengens skyld hva din farfar gjorde, for å si det sånn. De kan komme godt med senere. 

Om det fortsatt kjennes umulig å bruke de om noen år kan du jo donere de vekk da. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt i mot pengene, jeg. Og så ville jeg heller jobbet med eventuelle psykologiske sperrer mot å ha dem / bruke dem. Det høres da ut som fyren skyldte deg endel, for å si det sånn. Å la deg arve pengene er det minste han kunne gjøre. Så hvorfor ikke ta i mot såpass? 

Og kvitter du deg med pengene kan det hende du angrer en dag du virkelig får bruk for dem. Sånne tider kan komme, tro meg.

Mitt råd: Ta i mot pengene og sett dem på en sparekonto, så kan du om f.eks. noen år se om du har lyst til å bruke dem eller ikke. Du har all verdens mulighet til å gi dem bort siden, men gir du dem bort nå så er de borte for alltid, uavhengig av hva du skulle føle og tenke og ha behov for senere i livet. 

Endret av Akhenaton
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv med testamente, husk at det kan være andre arvinger i bildet (hans barn, altså din mor eller far, og evt. tanter/onkler), de har rett til sin pliktdelsarv han etterlater seg:

http://jusinfo.no/index.php?site=default/721/796/819/820

Når det gjelder din andel av arven kan du selvfølgelig gi den bort til hvem du vil :)

 

Anonymkode: fc0f5...1b0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar, alle sammen 🌸

Jeg har to barn. Og er veldig veldig ambivalent ifht å gi dem rentepenger e.l. De er små enda. Jeg går i terapi, helt nødvendig med den historien 🤪 og jeg er pappas eneste barn, han har ikke ønsket dem han heller - pappa ønsker at jeg skal ga imot pengene. Noe jeg heller ikke forstår.

Jeg vet hvor en del av pengene kommer fra, og det føles grusomt. Jeg har snakket med terapeuten om det, og får omtrent de samme svarene som her. Det bare vrenger seg av å «nyte» av disse pengene.

Jeg eier ikke bolig enda, har studielån og står midt i studiene. Men har aldri opplevd av fremtiden er usikker økonomisk per dags dato, jeg vet ting kan endre seg. Samtidig er jeg ganske enkel av meg og bruker lite penger på ymse ting. 

Summen er så stor at alle andre får det de har «krav» på, jeg får resterende... ringte advokaten i dag. 

Anonymkode: cffd9...8c5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi de bort til støttesenteret for incest, organisasjoner som jobber mot seksuelt misbruk av barn, eller hva med en organisasjon som jobber for å bedre psykisk helse? Som en sier her, bestefaren din var en h.... drittsekk da han levde, han gjorde så mye vondt mot deg, så la pengene gå til noe godt, noe som kan hjelpe og kanskje redde andre som har vært i din situasjon. Istedetfor å la pengene gå til staten der de kan ende opp brukt til noe helt annet. Jeg tror det ville hjulpet deg psykisk å se at pengene kunne hjelpe andre med lignende historie som deg. Ønsker deg alt godt TS, du er sterk ❤️

Anonymkode: b965e...c59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.7.2018 den 18.58, AnonymBruker skrev:

Godt spm, jeg har ingen formening om hva han ville ønsket å støtte.. Han har med en gjeng «venner» voldtatt meg i mange mange år, og jeg kan ikke fatte hvorfor jeg fikk arven.

Nødhjelp av noe slag må være optimalt. Penger som uavkortet går til hjelpende arbeid, noen form for nød? Noe sånt kunne jeg ønsket å støtte. 

Anonymkode: cffd9...8c5

Varm klem 💙

Anonymkode: a5ca8...270

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spiller ingen rolle at pengene arves fra Sverige? Går de da til den svenske stat evnt?

Anonymkode: cffd9...8c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arven hans er vel han sin dårlige samvittighet, TS. Du trenger ikke ta det imot, men hadde jeg arvet en stor formue hadde jeg tatt den imot uansett om jeg ble voldtatt av fyren. Det samme skjedde med venninnen min, hun ga ikke bort pengene, men hun ville heller ikke ha dem (mange millioner kr), så hun spanderte DYRE turer på meg og venninnene sine til helt utrolige steder man bare kunne drømt om! 

Ingenting kan ta bort det han gjorde, men er det snakk om  millioner ville jeg tatt dem selv. 

Anonymkode: 42ad1...e9c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Arven hans er vel han sin dårlige samvittighet, TS. Du trenger ikke ta det imot, men hadde jeg arvet en stor formue hadde jeg tatt den imot uansett om jeg ble voldtatt av fyren. Det samme skjedde med venninnen min, hun ga ikke bort pengene, men hun ville heller ikke ha dem (mange millioner kr), så hun spanderte DYRE turer på meg og venninnene sine til helt utrolige steder man bare kunne drømt om! 

Ingenting kan ta bort det han gjorde, men er det snakk om  millioner ville jeg tatt dem selv. 

Anonymkode: 42ad1...e9c

Det er snakk om over ti millioner og mer, men jeg får meg ikke til å «røre» de pengene. Jeg vet ikke helt hvorfor. Jeg har lyst å takke ja, ta ut pengene i cash og sette fyr på dem 😂

Jeg tror ikke jeg tenker at det handler om penger, men ren arv. I form av whatever. Det kunne vært klær, bestikk eller veggpynt liksom... det har vært hans, og jeg vil ikke forholde meg til det, for alt ved han får meg til å spy...

Anonymkode: cffd9...8c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det lettere å tenke at du kan «forvandle» pengenei fond/aksjer? (At du liksom får mer avstand fra det hele da? Innbil deg at du forhekser de fæle pengene til noe godt for deg og barna dine.)

 

Skjønner tankegangen din, men husk at det kan komme regnværsdager og fimbulvinter i alles liv❤️

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Putt dem i et fond og glem dem til du er komfortabel med å enten bruke dem, eller gi dem bort til noe du har hundre prosent tro på. Med egne barn, syns jeg du skylder dem dette (og ha penger i bakhånd). I det fondet kan de stå i 20 år, uten at du trenger å tenke på å forvalte dem.

Anonymkode: 9a061...c80

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er snakk om over ti millioner og mer, men jeg får meg ikke til å «røre» de pengene. Jeg vet ikke helt hvorfor. Jeg har lyst å takke ja, ta ut pengene i cash og sette fyr på dem 😂

Jeg tror ikke jeg tenker at det handler om penger, men ren arv. I form av whatever. Det kunne vært klær, bestikk eller veggpynt liksom... det har vært hans, og jeg vil ikke forholde meg til det, for alt ved han får meg til å spy...

Anonymkode: cffd9...8c5

Det virker som om du har bestemt deg. 

Bare vær klar over at det ikke finnes noe sånt som karma, livet etter døden eller skjebne. Så du kan gi bort pengene i dag og finne ut at ene barnet ditt er kronisk syk om 2 mnd der han/ hun vil leve på ufør resten av livet. Da hadde det vært fint å kunne kjøpe bolig til henne slik at hun ikke trengte slite med leien grunnet lav inntekt. Eller kanskje det gir barna dine en god start på voksenlivet om de kan kjøpe bolig når de flytter ut. Alt av aktiviteter som de noensinne har lyst å være med på kan du betale. Du kan sende barna, ved behov, til privat psykolog, lege, tannlege uten å måtte tenke over kostnadene. Du kan gi barna dine all verdens muligheter til å bli det de ønsker å bli, om det er å sende dem på gitarkurs, kjøpe skiutstyr eller klatreferier i utlandet. 

Barna dine kan i beste fall bli sikret økonomisk resten av livet, så det spiller ingen rolle mo de får toppjobb eller ender opp som ufør eller i delstilling. 

Det er ingenting ondt eller negativt som kommer til å skje deg om du beholder pengene. Der er ingen høyere, rettferdig makt som vil straffe deg. Tvert imot kan du gi barna dine det aller beste og sikre dem en trygg fremtid. Vil du virkelige ikke en gang vurdere å beholde pengene for barna dine sin skyld?

Anonymkode: cf777...626

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bruke litt tid til å prosessere dette. Om pengene er ment som betaling eller erstatning kan bety noe? Han visste nok at han oppførte seg stygt til deg. Jeg tenker de er ment som erstatning.

Se om du kan bruke pengene til å skape noe godt av noe vondt. Du trenger ikke tilgi eller akseptere hva som skjedde for det. Se på pengene som en mulighet. Noe til dine barn, noe til veldedighet rettet mot barn f.eks forskning på barnekreft, støtte barn som har blitt seksuelt misbrukt, støtte tiltak som etterforsker og stanser seksuelt misbruk av barn. Stine Sofie stiftelsen. Barnehus. Senter for Krisepsykologi. Dixi. Politiets etterforskninger som er ressurskrevende. SMISO senter mot incest. Thorn som jobber for å få slutt på seksuell utnyttelse av barn på internett.

Jeg ville neppe sagt nei til arven, men brukt den på en måte som føltes rett. Hvor du kan redde andre barn fra lignende opplevelser, og hjelpe dem til å klare å komme seg på beina.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ingen som syns det er LITT merkelig at ikke faren hennes (sønnen til den avdøde) arver pengene? Man har en arvelov her i landet som gjør at du kan ikke gjøre barna dine arveløs. 

 

Anonymkode: cbfbd...207

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lily_88

Doner bort arven til et gamlehjem og organisasjoner / frivillige på hjemplassen din som prøver å gjøre en forskjell for gamle, folk som er fysisk utviklingshemmet, osv. Og som trenger litt ekstra hjelp i hverdagen. 

Mange steder er det folk som stiller opp frivillig for å ta med de som er alene på gamlehjem på byen, tur på kino, eller som bare besøker dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen som syns det er LITT merkelig at ikke faren hennes (sønnen til den avdøde) arver pengene? Man har en arvelov her i landet som gjør at du kan ikke gjøre barna dine arveløs. 

 

Anonymkode: cbfbd...207

De har fått pliktarven sin, står det lenger oppe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har full forståelse for at pengene oppfattes som blodpenger, men som en over skriver så har du barn som kan nyte godt av disse pengene i fremtiden. Ingen vet hva livet bringer, og en slik sum kan være det som gir et verdig liv for deg eller dine barn hvis uhellet er ute eller sykdom rammer. 

I tillegg har du aspektet egenkapital og studielån. Dine barn vil kunne få egenkapital fra deg for å komme seg inn på boligmarkedet i stedetfor å leie i mange år. De kan studere prestisjetunge studier uten å sitte igjen med en million i studielån. 

Selv om du ikke ønsker å bruke pengene direkte, er det allikevel mye barna dine kan oppnå ved bruk av disse pengene, så tenk deg nøye om. 

Endret av Ulven
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...