Gå til innhold

Hva gjør du med betalte regninger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Beholder du regninger som er betalt? I så fall hvor lenge? Kaster du dem? Makulerer dem? 

Jeg aner ikke hva det er meningen jeg skal gjøre med dem etter de er betalt, og har til nå bare kastet dem. Men er dette dumt?

Anonymkode: 64113...0ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg sparte på de før... men sluttet med det. Så ikke poenget i å samle på masse papirark og e-poster.

sparer på «viktige» regninger som jeg trenger ved feks reklamasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alt av regninger på e-faktura og/eller avtalegiro. Regninger på papir får jeg maks én i året, og disse kaster jeg når de er betalt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Beholder du regninger som er betalt? I så fall hvor lenge? Kaster du dem? Makulerer dem? 

Jeg aner ikke hva det er meningen jeg skal gjøre med dem etter de er betalt, og har til nå bare kastet dem. Men er dette dumt?

Anonymkode: 64113...0ef

Får du fortsatt regninger i papirform?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge banken tar vare på alle opplysninger ang alle regninger som blir betalt, så gjør ikke jeg det.

Anonymkode: b3598...95e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av de som kommer på papir skriver jeg "dato, betalt" på, tar våre på dem et par uker, river i deler og kaster.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, WCKD skrev:

Får du fortsatt regninger i papirform?

Det kan skje innimellom. Jeg fikk det i går, faktisk! Jeg ble så overrasket at jeg nesten ikke klarte å vente med å komme opp i leiligheten før jeg fikk åpnet vinduskonvolutten for å se hva det var. 

Viste seg å være en purring. Jeg får aldri purringer på noe, for jeg betaler alltid før forfall. Men denne har åpenbart blitt sendt meg på epost (originalfakturaen) og så har den tydeligvis blitt slettet som spam eller gått i spamfilteret og slettet. Jeg kan uansett ikke huske å ha sett den opprinnelige fakturaen i det hele tatt. 

Det var nok den eneste papirfakturaen jeg har fått i år, bortsett fra en papirfaktura fra en rørlegger. Så de på papir er sjeldne, men forekommer nok fortsatt fra tid til annen hos folk :) For eksempel klesgiganten Zalando sender med en papirfaktura med pakkene sine.

Ang. hovedinnlegget;

Jeg tar vare på litt viktige regninger som jeg trenger pga evt klage, reklamasjoner og garantier (som fakturaen for tv'en f.eks) eller for håndverkertjenester. De tar jeg vare på i noen år.

Øvrige regninger tar jeg vare på ca i 12 mnd, så makuleres de og kastes. Kaster aldri umakulerte regninger i søppelet. Uviktige regninger som for bøker etc betaler jeg og makulerer/kaster med en gang. De aller fleste kommer nå på epost, så da er det bare å betale og arkivere eposten uten å skrive ut noe.

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

River de i småbiter, og kaster de. 

Anonymkode: 4fa68...1b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, asterix skrev:

Jeg har alt av regninger på e-faktura og/eller avtalegiro. Regninger på papir får jeg maks én i året, og disse kaster jeg når de er betalt.

Dette. Det finnes vel knapt en god grunn til å få en faktura på papir i dag.

Anonymkode: 1c3e2...6b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lar dem ligge et halvt års tid og så makulerer jeg dem. Vil anbefale folk å kjøpe seg en billig makulator til alle personlige papirer med sensitivt innhold og regninger. Mitt navn, kontonummer, medlemsnummer og kvitteringer på hva jeg har kjøpt, er noe jeg vil ha for meg selv. Altså makulator, eller strimmelklippe det opp med saks så ingen navn eller tall kan finnes ut av. 

Anonymkode: f6e6e...e2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, jeg er overrasket over svarene her. Jeg skriver på dem når de er betalt og hvilket nummer de har i nettbanken, så setter jeg dem i en perm. Får jo sannsynligvis aldri bruk for dem, men skulle det skje en feil et sted, slik at noen betviler at jeg har betalt, kan jeg da lett finne tilbake til betalingen i nettbanken. 

Anonymkode: 4a13d...49a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Samler dem sammen og brenner dem i et stort rituale, hvor jeg samtidig formaner eder og galle over deres skjebne i etterlivet. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Oj, jeg er overrasket over svarene her. Jeg skriver på dem når de er betalt og hvilket nummer de har i nettbanken, så setter jeg dem i en perm. Får jo sannsynligvis aldri bruk for dem, men skulle det skje en feil et sted, slik at noen betviler at jeg har betalt, kan jeg da lett finne tilbake til betalingen i nettbanken. 

Anonymkode: 4a13d...49a

Det fine med nettbank er at man med liten info kan søke opp. Har mått gjort det flere ganger, søker da kun på navnet jeg får på inkassovarslet og vips ser jeg den.For jo, har skjedd noen ganger at mottaker ikke ser de har fått betalingen. Holder med å søke på en eksakt sum, eller en mottaker, eller et kontonummer.

Anonymkode: b3598...95e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaster de få som kommer i papirformat så fort de er betalt. 

Anonymkode: c8671...81a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...