Gå til innhold

Ok å ta ut penger for noen andre i minibank?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tja, banken utsteder kort til mennesker som ikke har forutsettninger til å ta ut penger selv  for eksempel psykisk utviklingshemmede. Disse har som oftest en økonomisk verge, som igjen må godkjenne hvem og hvordan kortet skal brukes. Så jo, det er helt greit å bruke andres kort og ta ut penger for andre. Til og med godtar bankene at man gjlr det slik.

Anonymkode: 15148...71a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta ut pengene med ditt kort (IKKE gi bort pin, selv om det er en nær relasjon), og be vedkommende vippse deg/overføre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at jeg og samboer har gjort noe feil her, vi kan nemlig hverandres kode, og trodde det ikke var så unormalt... 😂 

Jeg har også handlet for min mor, såpass stoler hun heldigvis på meg. Har da bare tatt med hennes kort, å fått koden hennes. Samma det om en bruker det i en butikk, eller tar ut i minibank, vel? 

Anonymkode: cb368...780

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er skrevet for å sikre kortselskapet/banken mot juridisk erstatningsplikt overfor kunder hvis kunder er uansvarlige med kortbruken sin. Men det er ikke straffbart å låne bort kortet sitt til noen andre. Big deal hvis de finner det ut. Det er bare å bytte bank hvis de ikke vil ha deg som kunde mer.

Anonymkode: a998e...aba

Nå er vel ikke diskusjonen her om det er straffbart eller ei, men om det er «ok» Fakta er at det er i brudd med de vilkårene man har akseptert. Man tenker kanskje at det ikke er så nøye om banken finner det ut, men hva hvis man finner det ut fordi kortet har blitt misbrukt av noen helt andre igjen, og man da må dekke tapet selv - fordi man ikke har oppbevart PIN-koden ihht vilkårene? Det vil vel være en ganske kjip situasjon 😕 

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barna mine har egne kort de, men når de skal handle mat får de med det ene kredittkortet mitt som gir cashback på matvarer. Samme med andre ting de skal kjøpe, da får de med et kort som gir rabatt /cashback på den varetypen.

Anonymkode: da9bd...52d

Er den 1 % i cashback (eller hva det nå er) viktigere enn å gi barna gode kortvaner? Kanskje det finnes andre gode måter å få rabatt/cashback på, som trumf medlemskort, medlemsbevis i app osv?

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan skal banken liksom finne ut om noen andre bruker bankkortet? 

Skal de sjekke bankkortene ved hvert eneste minibank-uttak opp mot kamera-overvåkning ved minibanken, for å finne ut om kortets eier er den samme som tar ut pengene? :erter:

Anonymkode: db985...b92

Høyst sannsynlig gjør nok ikke banken det.. Men HVIS det oppdages ifbm kortsvindel i annen sammenheng, stiller du langt dårligere enn om du har oppbevart kort og kode ihht vilkårene. 

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tja, banken utsteder kort til mennesker som ikke har forutsettninger til å ta ut penger selv  for eksempel psykisk utviklingshemmede. Disse har som oftest en økonomisk verge, som igjen må godkjenne hvem og hvordan kortet skal brukes. Så jo, det er helt greit å bruke andres kort og ta ut penger for andre. Til og med godtar bankene at man gjlr det slik.

Anonymkode: 15148...71a

De som bistår utviklingshemmede osv har egne, personlige kort dersom ordningen er etablert på en måte som godtas av banker flest. Deling av private kort er ikke tillatt - det er derimot upersonlige, forhåndsbetalte kort. 

4 timer siden, Grønn te skrev:

Ta ut pengene med ditt kort (IKKE gi bort pin, selv om det er en nær relasjon), og be vedkommende vippse deg/overføre?

Tommel opp, slik bør det gjøres :)

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner at jeg og samboer har gjort noe feil her, vi kan nemlig hverandres kode, og trodde det ikke var så unormalt... 😂 

Jeg har også handlet for min mor, såpass stoler hun heldigvis på meg. Har da bare tatt med hennes kort, å fått koden hennes. Samma det om en bruker det i en butikk, eller tar ut i minibank, vel? 

Anonymkode: cb368...780

Det er visst i følge denne tråden ikke så unormalt, men det er fortsatt ikke «ok» (som er trådens opprinnelige spørsmål), og heller ikke i samsvar med de vilkårene dere har godtatt ifbm kortene.

(Og ja jeg jobber i bank.)

Anonymkode: 712a2...ea2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er den 1 % i cashback (eller hva det nå er) viktigere enn å gi barna gode kortvaner? Kanskje det finnes andre gode måter å få rabatt/cashback på, som trumf medlemskort, medlemsbevis i app osv?

(Og ja jeg jobber i bank.)

Anonymkode: 712a2...ea2

Hvorfor i alle dager mener du at barna mine skal få dårligere kortvaner fordi de bruker mitt kort når de handler for meg? De lærer jo da også at ulike kort er smarte for ulike ting og at kredittkort skal brukes til å få fordeler og ikke til å sløse på ting man ikke har råd til. Når de handler til seg selv bruker de sine egne kort.

Jeg får jo selvfølgelig trumf, coop-rabatt, Æ osv I TILLEGG til cashback og rabatter på kredittkortene. 

Tviler sterkt på at du jobber i bank om du ikke er klar over hvor smart det er å utnytte fordelene med kredittkort.

Anonymkode: da9bd...52d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.7.2018 den 18.52, AnonymBruker skrev:

Hvorfor i alle dager mener du at barna mine skal få dårligere kortvaner fordi de bruker mitt kort når de handler for meg? De lærer jo da også at ulike kort er smarte for ulike ting og at kredittkort skal brukes til å få fordeler og ikke til å sløse på ting man ikke har råd til. Når de handler til seg selv bruker de sine egne kort.

Jeg får jo selvfølgelig trumf, coop-rabatt, Æ osv I TILLEGG til cashback og rabatter på kredittkortene. 

Tviler sterkt på at du jobber i bank om du ikke er klar over hvor smart det er å utnytte fordelene med kredittkort.

Anonymkode: da9bd...52d

Fordi jeg mener at å lære barna sine at det er greit å låne bort kortet sitt = en dårlig kortvane. Barn lærer jo av hva foreldrene gjør. 

Og jeg mener at sikkerhet/det fakta at et betalingskort er personlig trumfer cashback/bonus. Er det ikke litt fint at bankfolk setter sikkerhet i høysetet da? 🙂 

Hvis jeg hadde vært kunde i en bank og oppdaget at banken ikke var så nøye på å beskytte mine data, penger og informasjon så ville det vært grunn til å bytte bank mer enn noe annet. (Ikke kommentar til deg, men tidligere kommentar på at banker mente det var greit å låne vekk personlige kort i visse tilfeller.)

Anonymkode: 712a2...ea2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi jeg mener at å lære barna sine at det er greit å låne bort kortet sitt = en dårlig kortvane. Barn lærer jo av hva foreldrene gjør. 

Og jeg mener at sikkerhet/det fakta at et betalingskort er personlig trumfer cashback/bonus. Er det ikke litt fint at bankfolk setter sikkerhet i høysetet da? 🙂 

Hvis jeg hadde vært kunde i en bank og oppdaget at banken ikke var så nøye på å beskytte mine data, penger og informasjon så ville det vært grunn til å bytte bank mer enn noe annet. (Ikke kommentar til deg, men tidligere kommentar på at banker mente det var greit å låne vekk personlige kort i visse tilfeller.)

Anonymkode: 712a2...ea2

Må vel helt ærlig si at jeg glatt driter i hva du mener så lenge du ikke kommer hjem til meg og handler for meg når jeg ikke har tid og i tillegg betaler meg det jeg taper på cashback fordi du jo må bruke ditt eget kort når du handler for meg.

Jeg har latt andre bruke kortene mine ofte i over 30 år uten et eneste problem og kommer selvfølgelig til å fortsette å gjøre det slik.

Jeg jobber forresten også i en omsorgsbolig og der har hver bruker et eget bankkort som vi bruker for dem når de skal handle, siden de ikke er i stand til å bruke dem selv. Slik gjøres det i hele kommunen her. Og vi snakker en større kommune på Østlandet.

Anonymkode: da9bd...52d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Må vel helt ærlig si at jeg glatt driter i hva du mener så lenge du ikke kommer hjem til meg og handler for meg når jeg ikke har tid og i tillegg betaler meg det jeg taper på cashback fordi du jo må bruke ditt eget kort når du handler for meg.

Jeg har latt andre bruke kortene mine ofte i over 30 år uten et eneste problem og kommer selvfølgelig til å fortsette å gjøre det slik.

Jeg jobber forresten også i en omsorgsbolig og der har hver bruker et eget bankkort som vi bruker for dem når de skal handle, siden de ikke er i stand til å bruke dem selv. Slik gjøres det i hele kommunen her. Og vi snakker en større kommune på Østlandet.

Anonymkode: da9bd...52d

Kjenner at denne diskusjonen sklir ut på en måte som gjør at jeg ikke lenger ønsker å bruke tid på den, og har gitt min mening på TS opprinnelige spørsmål. 

For øvrig (hvis det var du tidligere som hevdet at dette var vanlig og akseptert av banker, jeg gidder ikke å bla tilbake) - du mener altså at dette er en praksis som en bank har godkjent? Og du mener at dette en intern rutine som kommunerevisjonen eller lignende i din kommune også mener er helt greit? Det har jeg vanskelig for å tro på - begge er etter mitt syn potensielt forsidestoff. 

Tror vi bare får være enige i at vi er uenige. 

Anonymkode: 712a2...ea2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som har dnb kan gå inn på post i butikk og ta ut penger fra dnb kort som ikke er sine egne også. Jeg gjør det ofte for mine foreldre.

Anonymkode: d640c...39f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en person er syk eller ikke har mulighet til å gå i minibanken å ta ut penger. Ser jeg ikke noe problem at de låner bort kortet til en de stoler på for å ta ut. Selv gjør jeg aldri dette, men har familie og venner jeg gjør det for noen sjeldne ganger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner at denne diskusjonen sklir ut på en måte som gjør at jeg ikke lenger ønsker å bruke tid på den, og har gitt min mening på TS opprinnelige spørsmål. 

For øvrig (hvis det var du tidligere som hevdet at dette var vanlig og akseptert av banker, jeg gidder ikke å bla tilbake) - du mener altså at dette er en praksis som en bank har godkjent? Og du mener at dette en intern rutine som kommunerevisjonen eller lignende i din kommune også mener er helt greit? Det har jeg vanskelig for å tro på - begge er etter mitt syn potensielt forsidestoff. 

Tror vi bare får være enige i at vi er uenige. 

Anonymkode: 712a2...ea2

Godkjent av alle parter, kommune, bank, verge... Kontoer med noen tusen kroner med grundig dokumentasjon på alt som går ut og inn. Helt vanlig praksis både her og i andre kommuner og kort fra mange ulike banker.

Anonymkode: da9bd...52d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...