Gå til innhold

Ok å ta ut penger for noen andre i minibank?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Er det ok å ta ut penger i minibank for andre? Gjelder en person i nær relasjon.

Anonymkode: 226e0...23c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du har disposisjonsrett på kontoen, så ja.

Anonymkode: cab76...dc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal jo aldri dele pin-koden sin med NOEN, uansett om det er "nær relasjon". Dette er en av betingelsene banken setter når de gir ut kort.

Endret av Million
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Million skrev:

Man skal jo aldri dele pin-koden sin med NOEN, uansett om det er "nær relasjon". Dette er en av betingelsene banken setter når de gir ut kort.

I teorien ikke, men når det f. eks. gjelder et gammelt og sykt familiemedlem som akutt trenger hjelp med å ta ut penger, så kan man ikke alltid være så prinsippfast. Da må man få koden og få gjort det. 

Anonymkode: d9f0e...e4f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

I teorien ikke, men når det f. eks. gjelder et gammelt og sykt familiemedlem som akutt trenger hjelp med å ta ut penger, så kan man ikke alltid være så prinsippfast. Da må man få koden og få gjort det. 

Anonymkode: d9f0e...e4f

Nei. Da låner du vedkommende pengene.

Anonymkode: cab76...dc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Million skrev:

Man skal jo aldri dele pin-koden sin med NOEN, uansett om det er "nær relasjon". Dette er en av betingelsene banken setter når de gir ut kort.

7879! 7879! :laugh:

Det er da helt vanlig å dele koden med andre om man  sender med kortet eller så.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Begge barna mine kan koden på kortet mitt. De har ofte brukt kortet mitt og jeg stoler på de 100%.

Ha til og med gitt kortet mitt og kode til arbeidskollega hvis de skal kjøpe med noe til meg. Stoler på de også 😊

Jeg hadde tatt ut penger for andre hvis de ikke klarte det selv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det lov eller er det ikke? :). Personen får ikke kommet seg til minibanken på egen hånd.

Anonymkode: 226e0...23c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Da låner du vedkommende pengene.

Anonymkode: cab76...dc4

I noen tilfeller kan det gjøres ja, men hva når det gjelder dyre medisiner som den syke/gamle får støtte får, og som settes inn på hans/hennes egen konto? Ikke gitt at alle har mulighet for å legge ut for det over tid. 

Og det kan ta lang tid å få vergemyndighet, evt. avtale i banken om disposisjonsrett over kontoen. Må det løses der og da, så må nødløsning i noen tilfeller til. Vi snakker selvfølgelig om familiemedlemmer som kan stole på hverandre. 

Anonymkode: d9f0e...e4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det lov eller er det ikke? :). Personen får ikke kommet seg til minibanken på egen hånd.

Anonymkode: 226e0...23c

Eksempel fra en banks vilkår:

"3. Kortet er utstedt på Kortholders navn og må kun benyttes av Kortholder selv. Ved mottakelse av Kortet må Kortholder straks påføre sin signatur på dette. Kortet er ikke gyldig uten slik signatur.

4. Kortet skal oppbevares på samme betryggende måte som andre verdidokumenter. Kort og kode må oppbevares atskilt og på en sikker måte. PINkoden er strengt personlig og skal ikke oppgis til andre. For øvrig skal koden ikke brukes under slike forhold at andre lett kan se den. Koden bør huskes. Dersom koden skrives ned, skal det gjøres på en slik måte at andre enn Kortholder ikke kan forstå hva sifrene gjelder. Slikt notat må ikke oppbevares nært til Kortet. Kamuflasje av koden som telefonnummer, i "pinkodehusker" eller lignende er ikke forsvarlig. Kortholder må jevnlig forvisse seg om at Kortet ikke er tapt. Tap av Kortet skal umiddelbart meldes telefonisk til Selskapets sperretjeneste. Kortnummeret må oppgis ved sperring av Kort."  

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det lov eller er det ikke? :). Personen får ikke kommet seg til minibanken på egen hånd.

Anonymkode: 226e0...23c

det kan du , det er ikke noe problem. Når vedkommende gir deg kortet sitt og kode så samtykker vedkommende . Jeg har ofte brukt min mor sitt kort, har hennes kode. Begge mine barn har kode på mine kort og bruker kortet når de skal i butikken , også greit i tilfelle noe skal skje. Så lenge du bruker det kun til det formålet dere avtaler så går dette fint

Anonymkode: 1c83c...5b5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, EvaLena said:

Begge barna mine kan koden på kortet mitt. De har ofte brukt kortet mitt og jeg stoler på de 100%.

Ha til og med gitt kortet mitt og kode til arbeidskollega hvis de skal kjøpe med noe til meg. Stoler på de også 😊

Jeg hadde tatt ut penger for andre hvis de ikke klarte det selv.

Nå er det vel ikke sånn at du trenger å stole på barna dine for å låne dem kortet. Man sjekker jo raskt i nettbanken hva barna har brukt kortet til, og hvis det gikk bra så låner man det ut igjen uten å blunke.

Anonymkode: 93638...13d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel noe mange i praksis gjør og påstår og mener er greit, men fakta er at det er brudd med de vilkårene kortholder har akseptert da han fikk kortet sitt. Dette kan få konsekvenser hvis banken oppdager det, eller f eks hvis kortet blir misbrukt av andre (skimmet, stjålet osv og misbrukt), og kortholder da må lyve til banken og si at «nei ingen andre kjenner pin-koden min». Da lyver man og svindler banken sin, som til syvende og sist kan føre til at kundeforholdet avsluttes av banken. Det er faktisk ikke greit. 

Akkurat som mange kjører for fort med bil og derav antakelig må mene at er greit, men å kjøre for fort er fortsatt verken greit eller tillatt. 

Anonymkode: 712a2...ea2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

det kan du , det er ikke noe problem. Når vedkommende gir deg kortet sitt og kode så samtykker vedkommende . Jeg har ofte brukt min mor sitt kort, har hennes kode. Begge mine barn har kode på mine kort og bruker kortet når de skal i butikken , også greit i tilfelle noe skal skje. Så lenge du bruker det kun til det formålet dere avtaler så går dette fint

Anonymkode: 1c83c...5b5

Vedkommende har faktisk i henhold til vilkårene bekreftet at PIN-koden ikke skal gis bort, så vedkommende kan ikke samtykke ihht de vilkårene vedkommende har akseptert for kortet. Din mor kan jo gi deg et eget kort på kontoen hennes? Eller du kan betale med ditt eget kort, og hjelpe henne med i å installere vipps, sms-overførsel til deg e.l. for tilbakebetaling. Og hvis barna dine er gamle nok til å handle i butikken for deg, hvorfor ikke gi de eget kort, så du gir de gode kortvaner fra oppveksten av?

Anonymkode: 712a2...ea2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Da låner du vedkommende pengene.

Anonymkode: cab76...dc4

Hvis du hører om en person at han/hun driver og låner penger fra/til andre privatpersoner, da vet du at dette er en person du aldri vil ha noe med å gjøre økonomisk. Jeg tror ikke det finnes noen sikrere indikator på at en person er en rotekopp på den økonomiske fronten enn at han driver og låner på privatmarkedet.

Anonymkode: a998e...aba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Million skrev:

Eksempel fra en banks vilkår:

"3. Kortet er utstedt på Kortholders navn og må kun benyttes av Kortholder selv. Ved mottakelse av Kortet må Kortholder straks påføre sin signatur på dette. Kortet er ikke gyldig uten slik signatur.

4. Kortet skal oppbevares på samme betryggende måte som andre verdidokumenter. Kort og kode må oppbevares atskilt og på en sikker måte. PINkoden er strengt personlig og skal ikke oppgis til andre. For øvrig skal koden ikke brukes under slike forhold at andre lett kan se den. Koden bør huskes. Dersom koden skrives ned, skal det gjøres på en slik måte at andre enn Kortholder ikke kan forstå hva sifrene gjelder. Slikt notat må ikke oppbevares nært til Kortet. Kamuflasje av koden som telefonnummer, i "pinkodehusker" eller lignende er ikke forsvarlig. Kortholder må jevnlig forvisse seg om at Kortet ikke er tapt. Tap av Kortet skal umiddelbart meldes telefonisk til Selskapets sperretjeneste. Kortnummeret må oppgis ved sperring av Kort."  

Dette er skrevet for å sikre kortselskapet/banken mot juridisk erstatningsplikt overfor kunder hvis kunder er uansvarlige med kortbruken sin. Men det er ikke straffbart å låne bort kortet sitt til noen andre. Big deal hvis de finner det ut. Det er bare å bytte bank hvis de ikke vil ha deg som kunde mer.

Anonymkode: a998e...aba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vedkommende har faktisk i henhold til vilkårene bekreftet at PIN-koden ikke skal gis bort, så vedkommende kan ikke samtykke ihht de vilkårene vedkommende har akseptert for kortet. Din mor kan jo gi deg et eget kort på kontoen hennes? Eller du kan betale med ditt eget kort, og hjelpe henne med i å installere vipps, sms-overførsel til deg e.l. for tilbakebetaling. Og hvis barna dine er gamle nok til å handle i butikken for deg, hvorfor ikke gi de eget kort, så du gir de gode kortvaner fra oppveksten av?

Anonymkode: 712a2...ea2

Barna mine har egne kort de, men når de skal handle mat får de med det ene kredittkortet mitt som gir cashback på matvarer. Samme med andre ting de skal kjøpe, da får de med et kort som gir rabatt /cashback på den varetypen.

Anonymkode: da9bd...52d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

 Hei. Er det ok å ta ut penger i minibank for andre? Gjelder en person i nær relasjon.

 Anonymkode: 226e0...23c

Hvordan skal banken liksom finne ut om noen andre bruker bankkortet? 

Skal de sjekke bankkortene ved hvert eneste minibank-uttak opp mot kamera-overvåkning ved minibanken, for å finne ut om kortets eier er den samme som tar ut pengene? :erter:

Anonymkode: db985...b92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen LOV mot det i Norsk Lov, men dere bryter avtalen kortholder har med banken. 

Det gjøres dog ofte. Jeg har pinkoden på kortet til begge mine foreldre og min samboer, og jeg pleide å ta ut penger for bestemor en gang i uken før. 

Anonymkode: b7e78...6ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lol, jeg gir venner kortet mitt med kode titt og ofte. Den eneste måten du kan finne ut om du kan stole på noen er å stole på dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...