Gå til innhold

Mulig legeovergrep?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er en del i avisene om legeovergrep om dagen, og jeg sitter å tenker på første gangen jeg var hos gynekolog. Dum som jeg var, dro jeg til nærmeste legekontor, og spurte om de gjorde gynekologiske undersøkelser. Dette var i oslo, for ca 8 år siden. Jeg kan sikkert finne ut hvor kontoret er, da jeg vet hvor det var.

Jeg husker bare masse smerte og at jeg gråt. Det kjentes ut som om legen holdt på å "sprenge" meg nedentil. Han skrudde og skrudde på den sylinderen, til at jeg gråt av smerte. Han spurte meg aldri om det gikk bra. Han bare fortsatte og så bort på meg når jeg lagde lyder. 

Etterpå, satt jeg ved siden av legen og han skrev noe greier på pcn. Husker jeg tittet bort på skjermen og han greide knapt å skrive et eneste ord korrekt. Det var bare "vas".

Det tok meg 8 år før jeg turte å dra til gynekolog, og jeg ble da overasket over hvor lite vondt det var.  :(

Anonymkode: ef52f...390

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ganske ubehagelig når de åpner spekelumet. Har kvinnelig fastlege som tar celleprøve å det er til tider smertefullt. Men ikke alltid. Da jeg var yngre (før jeg hadde født gjorde det vondt.) 

Det er ikke ett overgrep bare fordi det var smertefullt. 

Anonymkode: db05b...a95

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, får satse på dette.

Anonymkode: ef52f...390

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva??? Har vært hos gynekolog før, men aldri opplevd dette? Hva slags instrument var det?

Jeg skal til gynekolog snart, skal ta sånn kreft-prøve i livmorhalsen og sjekke om alt er greit. Er det dette jeg burde forbrede meg på?

Anonymkode: e2304...eff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var nok ikke et overgrep, slapp av. Legen var nok litt hardhendt, men thats it. Du kunne faktisk spurt om han kunne slutte/endre måten han gjorde det på, hvis det var såpass smertefullt. Godt mulig at legen trodde du overdramatiserte, og at han derfor ikke viste tegn til å bry seg. 

Anonymkode: 2f047...d4a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spekulumet er sykt vondt. Jeg vet at jeg må prøve å slappe av og ikke stramme kroppen, og legen min pleier også å si dette. Jeg har også fått tårer i øynene når dette gjøres. 

Vanskelig å si om legen din begikk overgrep, men han kunne ha håndtert situasjonen litt bedre. Sagt at du må slappe av ol. Kanskje han ikke var vant til den type reaksjon fra en pasient og visste ikke hvordan han selv skulle reagere. 

Håper det hjelper for deg å vite at mange opplever spekulumet på samme måte, og at du kanskje kan legge hendelsen bak deg :hjerte:

Anonymkode: 1243b...835

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sylinder? Mener du spekulum? Skjønner ikke helt hva man skal skru så mye på om det er et spekulum? 

Anonymkode: c7c64...c9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uetisk og ugreit var det, men overgrep var det overhodet ikke :) 

Anonymkode: ec4e3...344

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker said:

Det var nok ikke et overgrep, slapp av. Legen var nok litt hardhendt, men thats it. Du kunne faktisk spurt om han kunne slutte/endre måten han gjorde det på, hvis det var såpass smertefullt. Godt mulig at legen trodde du overdramatiserte, og at han derfor ikke viste tegn til å bry seg. 

Anonymkode: 2f047...d4a

Du er ikke lege, antar jeg. Det er ikke greit å drite i pasienten selv om man tror de overdramatiserer.

Ellers skjønner jeg ikke alle som konkluderer så bastant om det var overgrep eller ikke, situasjonen til ts er ikke en gang helt klar. 

Anonymkode: c7c64...c9a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker said:

Spekulumet er sykt vondt.

Nå får du gi deg :fnise:

 

Anonymkode: f0ac5...238

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jegskulleønskeat
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var nok ikke et overgrep, slapp av. Legen var nok litt hardhendt, men thats it. Du kunne faktisk spurt om han kunne slutte/endre måten han gjorde det på, hvis det var såpass smertefullt. Godt mulig at legen trodde du overdramatiserte, og at han derfor ikke viste tegn til å bry seg. 

Anonymkode: 2f047...d4a

Hvis man ser at pasienten ikke har det bra, så skal man vise omsorg. Alle leger burde vite at gynekologiske undersøkelser er ubehagelig og at man føler seg sårbar. Da skal man vise hensyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Jegskulleønskeat skrev:

Hvis man ser at pasienten ikke har det bra, så skal man vise omsorg. Alle leger burde vite at gynekologiske undersøkelser er ubehagelig og at man føler seg sårbar. Da skal man vise hensyn.

Helt enig, men legen er ikke en overgriper selv om han ikke er så god på omsorg 😛 

Anonymkode: ec4e3...344

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å si om dette var et overgrep, men så lenge du opplevde dette som et overgrep skal det tas hensyn til. Legen var kanskje ikke vant med å utføre den type undersøkelser og var derfor klønete og hardhendt. Uansett burde legen håndtert dette på en bedre måte da du viste ubehag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jegskulleønskeat
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig, men legen er ikke en overgriper selv om han ikke er så god på omsorg 😛 

Anonymkode: ec4e3...344

Nei, jeg sier ikke det, men med tanke på hvor sårbar man er og hvor utnyttet mange kan føle seg i den posisjonen, så forstår jeg at man kan føle det slik- hvertfall om legen oppfører seg som en usympatisk dott

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er ikke lege, antar jeg. Det er ikke greit å drite i pasienten selv om man tror de overdramatiserer.

Ellers skjønner jeg ikke alle som konkluderer så bastant om det var overgrep eller ikke, situasjonen til ts er ikke en gang helt klar. 

Anonymkode: c7c64...c9a

Nei det er ikke greit å drite i pasientene selv om man tror de overdramatiserer, men det er fremdeles leger som gjør dette. Sa aldri at det var greit at han gjorde det, men at det kunne være en av grunnene til at han ikke reagerte.

Anonymkode: 2f047...d4a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Jegskulleønskeat skrev:

Hvis man ser at pasienten ikke har det bra, så skal man vise omsorg. Alle leger burde vite at gynekologiske undersøkelser er ubehagelig og at man føler seg sårbar. Da skal man vise hensyn.

Selvsagt skal man vise hensyn. Jeg sa da aldri at legen var rett i det han gjorde, men det kan være en av grunnene. Men det var jo selvsagt ikke bra av legen uansett.

Anonymkode: 2f047...d4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Jegskulleønskeat
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei det er ikke greit å drite i pasientene selv om man tror de overdramatiserer, men det er fremdeles leger som gjør dette. Sa aldri at det var greit at han gjorde det, men at det kunne være en av grunnene til at han ikke reagerte.

Anonymkode: 2f047...d4a

Hvis en lege oppfører seg sånn så burde h*n valgt et annet yrke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Jegskulleønskeat skrev:

Hvis en lege oppfører seg sånn så burde h*n valgt et annet yrke. 

Det kan du nok ha rett i. 

Anonymkode: 2f047...d4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke spekulum er så vondt, men så har legene også alltid utvist varsomhet. Legene forteller hva de gjør og hva som kan være ubehagelig, og de sier alltid at jeg må gi beskjed dersom det blir smertefullt. Jeg går på kontroller på sykehuset, så der møter jeg alltid forskjellige leger. Men de har alle hatt samme fremgangsmåte. 

Faktisk er det denne fremgangsmåten jeg møter samme hva det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jegskulleønskeat
3 minutter siden, Mass skrev:

Jeg synes ikke spekulum er så vondt, men så har legene også alltid utvist varsomhet. Legene forteller hva de gjør og hva som kan være ubehagelig, og de sier alltid at jeg må gi beskjed dersom det blir smertefullt. Jeg går på kontroller på sykehuset, så der møter jeg alltid forskjellige leger. Men de har alle hatt samme fremgangsmåte. 

Faktisk er det denne fremgangsmåten jeg møter samme hva det er.

Er ikke det fælt å ha forskjellige leger hver gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...