Gå til innhold

Hvorfor lages så mange klær i fælt syntetisk materiale?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kjenner det jo spesielt nå som det er så varmt ute, har flest klær i bomull, og de er bare deilige å bruke nå i varmen. Så har jeg andre syntetiske klær, og man blir klam, svett, og det stinker raskt svette av klesplagget. 

Nå er det ikke lett å finne klær i bomull, jeg har helt gitt opp å gå i butikker, må jo sjekke hvert eneste plagg, og nesten ingen i bomull. Jeg handler på Zalando, og pleier jo å finne noe. Men da er det mye ensfarget og striper. Jeg er glad i blomster og ganske fargerike klær. 

Så hvorfor lages ikke flere klær i bomull?

Anonymkode: 62d87...bde

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det lages masse klær i bomull, men bomullsstoff er dyrere enn polyester.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting skal være ettersittende nå og sitte godt på. Det får du ikke til med stivt bomull. 

Jeg liker best syntetiske klær. De er lette å vaske og blir ikke møkkete på samme måte. Så har de samme formen etter vask og trengs ikke gjøres noe med. 
Tørker raskt og varer ofte lengre. 

Men det er mye fine blandinger med bomull og syntetisk. Eller som T-skjorter i ren bomull. 

Anonymkode: a48a3...495

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite tips er å handle på Benetton. De har mye bomullstøy, og jeg har selv handlet en del bomullstøy der i sommer. Har også erfart at tøy fra Benetton holder i mange år uten å bli slitte. Lindex har en del basic t-skjorter i bomull. Ellers kjøper jeg bomullstøy via Zalando, og der kan man krysse av for bomull i søkekriterier. 

Anonymkode: eb9c2...6d9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, T-Rex skrev:

Det lages masse klær i bomull, men bomullsstoff er dyrere enn polyester.

Hvor? Jeg sliter med å finne det. Bortsett fra basic klær. Men ser jo så mange flotte kjoler, men er nesten ingen i bomull. Da må jeg velge ensfarget, eller striper. 

Jeg bruker Zalando, da de har muligheten for å huke av på bomull. Jeg har heller ingen problemer med å betale mer for bomull.

Anonymkode: 62d87...bde

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det lages mye klær i syntetisk materiale fordi det er noe billig ræl. Polyester, polyethan, polyamid, nylon, akryl, osv. er jo lagd av petroleum som også blir brukt til å produsere plast. Synd at disse forbrukerne forsøpler naturen med å bruke disse syntetiske stoffene uten å vite det...

Anonymkode: 68cb1...835

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper en del dyre klær, ofte fra designer-avdelingen på Zalando eller butikker som selger ulike merker, og kjøper mye i ull, merino-ull, skinn og bomull. Min erfaring er at dyrere klær ofte (men ikke alltid) har bedre stoff-mix, f.eks mye bomull og lite syntetisk. 

Basic singleter har jeg funnet noen av Gina Tricot, t-shorter med fin fasong uten mye syntetisk er nærmest fraværende på billig-butikkene. Så t-shorter blir det Gant eller liknende. 

Men det skal ikke være lett. Svetter mye mer i t-shorter i polyester enn bomull. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er billig å produsere vil jeg tro. For finner du noe i bomull, så er det nesten alltid en blanding av syntet og bomull da og. Hater det syntetiske. Får elektrisk støt av alt som er når jeg har det på, og stinker svette etter få minutter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.7.2018 den 17.23, AnonymBruker skrev:

Det lages mye klær i syntetisk materiale fordi det er noe billig ræl. Polyester, polyethan, polyamid, nylon, akryl, osv. er jo lagd av petroleum som også blir brukt til å produsere plast. Synd at disse forbrukerne forsøpler naturen med å bruke disse syntetiske stoffene uten å vite det...

Anonymkode: 68cb1...835

Hvorfor hører vi aldri om den enorme mengden plast-klær når det snakkes om all plasten i havet/naturen?

Skjønner ikke at folk klarer å gå med det. Nesten alt av strikk i butikkene idag er acryl, de dyrere butikkene også. Jeg leser på alle lapper før jeg handler klær, har ingen hverdagsklær i plast, kun noen veldig få partytopper eller kjoler i polyester.

Jeg kjøper en del basic klær på Cubus og Hm. De har singletter, t-skjorter og vanlige genserene i bomull. God kvalitet er det også! Om vinteren har Cubus gensere i 100% ull, det samme har butikken  Days Like These 😊

Ellers har merket Ralph Lauren en del bomull. 

Anonymkode: 16ec1...f65

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker kun bomull, ull, lin og viskose. Handler mye på HM, sjekker alltid hva klærne er laget av. Blir svett og kald av syntetiske klær og sko. 

Anonymkode: 78dd6...84e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte meg en sommerkjole i lin. Og for et fantastisk materiale i denne varmen! En dyr kjole i stedet for fem billige fra Cubus og HM. 

Cubus har gode singleter i bomull. 

Har handlet en del silke på reise i utlandet. 

Kjøpte en fantastisk ullgenser for to år siden som jeg bor i om vinteren. 1500kr på halv pris.

Jeg skygger unna mer og mer av syntetisk. Det ser fint ut, men kvaliteten er helt krise. 

Det er tydelig at jeg har mer glede i flere år av gode plagg i naturlige materialer enn billig ræl og akrylhælvete. 

Anonymkode: 59f42...7c9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ren bomull er ikke noe tess synes jeg. Har en del T-skjorter i det, men de blir slaskete, endrer fasong osv. etter kort tid. De gode T-skjortene som holder lenge og som er behagelige å ha på har alltid en god del syntetiske materialer i tillegg. Evt. kun syntetiske. Samme gjelder forøvrig undertøy, liker ikke ren bomull der heller. 

Samme gjelder superundertøy/ullundertøy, foretrekker sterkt superundertøy av syntetiske materialer fremfor ull. Mye mer elastisk, mer behagelig og sitter bedre. 

Anonymkode: 1daa8...417

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker syntetiske bluser, for da slipper jeg å stryke. 

Enig i at det er klamt i varmen, men heldigvis er resten av året kjølig. 😊

Anonymkode: bf1a4...9de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut peopletree og libe! :) økologiske og fairtradeklær! :)

Grunnen til alt plastdritet er jo at det er billig, og at mote er laget for å vare max én sesong, så da gidder ikke folk å betale det det faktisk koster å lage en genser uten å ta knekken på både planet og arbeidere. :(

Anonymkode: 2aff2...fe0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...