Gå til innhold

Bestemmer du eller småbarna hva de skal ha på seg:)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg leser på forskjellige forumer og hører fra andre mødre at døtrene på 1.5 år ikke vil ha på hårstrikk, sløyfer, kjoler, bukser, de og de fargene, - at de rett og slett er kresne på klærne sine. Hun ene fikk kun å kle på datteren lilla klær.

Jeg har aldri opplevd det med datteren min. Hun virker ikke særlig interessert i det jeg kler henne i, men de gangene jeg spør, svarer hun. Det har skjedd én gang at hun uttrykket ønske for et klesplagg i klesbutikken (noe hun fikk også, og var på utkikk etter noe til henne).😊 

Sist nå leste jeg på en tråd hvor alles døtre var bestemte på hva de skulle ha på seg og ikke. Tenkte med en gang at dattera mi er unormal.😂 Hun er også halvannet år:)

Hvordan er deres smågutter og småjenter på den alderen? Har de/hadde de sterke formeninger om hva de skulle ha på seg?:) 

Anonymkode: 2945b...350

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen meninger. Gutt på 9

Anonymkode: ef731...c78

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt barn var som ditt. Nå 2,5 år og har sterke meninger. 

Løsningen for min del er å ikke ha tilgjengelige alternativer. 

Anonymkode: 6f065...4fb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min brydde seg ikke på den alderen. Det forandret seg da hun var rundt tre år og ble mer bevisst på farger og komfort. Jeg kjøper klær som passer smaken, samt bestemmer at hun skal ha klær etter vær. Jeg legger også føringer for selskap/festdager, men sørger for at også disse klærne passer hennes stil. Jeg ser ingen hensikt i å krangle på personlig smak.

Anonymkode: 5f96e...b6d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min brydde seg ikke på den alderen. Det forandret seg da hun var rundt tre år og ble mer bevisst på farger og komfort. Jeg kjøper klær som passer smaken, samt bestemmer at hun skal ha klær etter vær. Jeg legger også føringer for selskap/festdager, men sørger for at også disse klærne passer hennes stil. Jeg ser ingen hensikt i å krangle på personlig smak.

Anonymkode: 5f96e...b6d

Helt enig, liker barnet tøff stil, får h*n tøff stil :) Jeg har også tenkt at hun er for liten til å ha meninger om type klær, så har utnyttet sjansen og kledd henne i det jeg synes er fint på henne:p Ikke sikkert hun blir kjolejente om et par år hehe 😛

Anonymkode: 2945b...350

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

når hun blir eldre vil hun nok ha noen meninger. det er ikke alltid man kan gå i elsa kjole midt på vinteren så her har vi lagt frem 2-3 alternativer hun kan velge mellom som passer været. jeg kjøper jo klær hun liker, men pysj i bursdag og shorts i regnvær går ikke :P

Anonymkode: df50d...2e2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gutt på 5. Har aldri brydd seg. Og bryr seg fremdeles ikke. Tror jeg kunne ha kledd på han en klovnedrakt uten at han hadde registrert det😂

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bestemt helt fram til nå,jenta er 12 og vil selv ha ett ord med i laget. Og det får hun jo,innen rimelighetens grenser ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun kunne si hva hun likte i butikkene, men finne og velge klær selv hjemme ville hun helst slippe fram til hun var 9 tror jeg... Da var det vel jeg som sa at hun fikk begynne å finne fram klær selv 😉

Har jobbet med barn i alle aldre, noen vil bestemme selv fra de er halvannet, andre blir tenåring før de gidder å bry seg. Et sted midt i mellom er kanskje mest vanlig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min begynte å få meninger litt etter 2-årsalder når det gjelder type antrekk, farger og mønstre. Barnet er fortsatt under 3 og tas ikke med i klesbutikkene enda. Hjemme gir jeg oftest lov til å ta shorts uten på nattdrakt osv når barnet liker mønsteret, til barnehagen og når vi skal ut finner jeg fram ett antrekk. Protester kommer oftest ikke når alternativer ikke er synlige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis 7 åringen her hadde fått bestemme alt selv så hadde hun kledd seg i en blanding av sirkusklær og sigøynerprinsesse. Det sier seg selv at man ikke kan gå kledd sånn på skolen. Ellers har hun merkelig bestemte meninger om alle klær. Hun mener hun alltid skal ha shorts utenpå tights og gjerne mange farger som ser helt koko ut. Så NEI hun får ikke bestemme, men hun har lov å plukke ut noe.

Anonymkode: 74a07...357

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bestemmer, men de får mene og jeg tenker over smaken deres når jeg handler. Jeg har en som var veldig glad i dyremotiv fra tidlig av, så da kjøpte vi helst pysj, tskjorte og gensere med giraffer, hunder, katter, ugle osv på. 

Jeg har også ei "rosaprinsesse" og en som liker kjøretøy. De har sine favorittfarger osv. 

De kan i blant vinne frem om "jeg vil ha pusekattgenser!" er helt greit til vær og situasjon. Men jeg bestemmer om de skal ha på ullsokker, strømpebukse, penklær, lekeklær. Peppa Gris-tskjorta med en umulig flekk på skulderen er helt okey til lek og hjemmebruk, men om hun vil ha den i selskap så blir det njet. Du skal ha på denne eller denne. 

Jeg synes det er greit å diskutere litt antrekk med dem. De skal jo føle seg fine og ha litt stolthet for tingene sine. Spesielt med truser rundt bleieslutt kan det ha en fin effekt. Hvertfall når de liker motivet. 

Anonymkode: 17365...2e5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mini på rundt 2 år har stort sett gått velge mellom to forskjellige plagg hvis hun er misfornøyd med det jeg har funnet frem. Det skjer også at hun løper i skapet for å finne noe hun vil gå med. Stort sett bryr hun seg ikke så lenge vi får på seg sokker og sløyfe 😅 sløyfene er hun derimot VELDIG bestemt på 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Datteren min startet fra 1,5 års alder, å skrike hvis jeg tok kjole på henne. Hun ville helst bare ha blå klær, og myke klær, ingen kjoler. Dette kom fram veldig tidlig. Hun er nå 17 år, og i sommer kjøpte hun seg, sin første kjole. Hun har hele veien vært veldig klar, på hva hun ønsket å bruke. Og alltid vært mer tøff i klesstilen.

Sønnen min er nå 11 år, i barnehagealder, hadde han ikke så mange meninger, bortsett fra at de superheltene som var kule, gjerne skulle være på klærne. Nå har han litt mer meninger, og han hater stive klær. Så det går bare i joggebukser og sånne joggebukse shortser. Ellers myke t-shirts og gensere. Går vi på butikken, så vet han hva han vil ha.

Anonymkode: 953b0...ad5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 2 åringen er veldig bestemt. Vi inngår kompromisser. Skal hun ha kjole om vinteren så må hun ha lekested over. Etc. Jeg svelger noen kameler og går rundt med en glorete prinsesse med tiaraer på snei på butikken. Det tåler vi. Jeg skulle helst hatt henne i myke, gode fornuftige klær, men så lenge hun ikke svetter eller fryser er det Ok. 

Anonymkode: 4382f...bcf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke små barn lenger, men da mine var i den alderen var det jeg eller faren som bestemte til hverdags. I helgene fikk de velge selv, i alle fall hvis vi bare skulle være hjemme, men de visste fra de var bittesmå at dersom de skulle være med på skitur måtte de ha praktiske klær og at prinsesseklær bare var til hjemmebruk. No way at de hadde fått lov til å se ut som Disney- eller Bollywood-stjerner ute blant folk. Ærlig talt. Jeg tror ikke det finnes grenser for hva unger kan finne på å gå i hvis de får bestemme helt selv. Mine eide i alle fall ikke smak :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har ei på 8 og ei på 3. Begge får bestemme selv. Eneste regelen er at det skal være tilpasset været. De kan se så spik spenna gærne ut som de bare vil så lenge de er komfortable. 

Anonymkode: 97857...975

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, TeamWP skrev:

Jeg har bestemt helt fram til nå,jenta er 12 og vil selv ha ett ord med i laget. Og det får hun jo,innen rimelighetens grenser ;)

😮 

Anonymkode: 0b444...11d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg bare gutter, så sløyfer, hårstrikker og kjoler har jeg ikke forholdt meg så mye til. Men jeg skjønner at mange barn kan synes det er ubehagelig å ha på så om jenta ikke liker sløyfer så synes jeg det er dumt om hun blir tvunget til det. Samme med kjoler, jeg foretrekker også bukser/shorts og går kun i kjole når jeg må. Og på andre siden, om jenta elsker kjoler så kjøp heller flere hverdagskjoler og ha tights under på vinteren.

Eldste på 3 vil helst kle seg ut, det får han ofte lov til hjemme. Men må ofte si han må ha vanlige klær i barnehagen f.eks. Da blir kompromisset at han får klær med morsomme motiver. Minste hater luer, så de må vi knyte fast ved behov.

Anonymkode: c6631...387

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ei som ikke ville gå med noe annet enn kjoler fra hun var 2-6 år. Hun fikk velge klær selv, men jeg bestemte om det f.eks skulle være et lag ull under. 

Jente nr 2 har aldri brydd seg noe særlig, 6 år nå. Hun kan også ville ha på kjole og pynte seg f.eks, men tar på seg det jeg legger frem. 

Ingen av dem har likt stasj i håret da. Heldigvis for meg siden jeg suger på å fikse hår 😛 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...