Gå til innhold

Oldtidens te, Blåkoll.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Leste litt om blåkoll her om dagen. At det var denne man brukte som te i europa frem til de begynte å importere Camellia sinensis fra india. Denne ble annsett som veldig eksotisk.

 

Plukka noe blåkoll i dag og kokte litt te. Var faktisk ganske godt, bedre en vanlig sort te og mindre besk. Spesielt god med en liten sukkerbit. Plukket bare blomsten jeg da.

 

Men det jeg skal frem til er, hvor lenge skal man koke slikt for at det blir trygt?

 

Blåkoll vokser helst der sauen beiter, noe som betyr at sauen har gått å trampet og kanskje bæsja rundt.

Anonymkode: 22b1c...d49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Leste litt om blåkoll her om dagen. At det var denne man brukte som te i europa frem til de begynte å importere Camellia sinensis fra india. Denne ble annsett som veldig eksotisk.

 

Plukka noe blåkoll i dag og kokte litt te. Var faktisk ganske godt, bedre en vanlig sort te og mindre besk. Spesielt god med en liten sukkerbit. Plukket bare blomsten jeg da.

 

Men det jeg skal frem til er, hvor lenge skal man koke slikt for at det blir trygt?

 

Blåkoll vokser helst der sauen beiter, noe som betyr at sauen har gått å trampet og kanskje bæsja rundt.

Anonymkode: 22b1c...d49

Du kan få forsyne deg på plenen min. Garantert sauefritt område. Blåkoll er vel omtrent det eneste som lever der akkurat nå ... 

Neida, jeg har selvsagt ikke tenkt å fortelle noen hvor jeg bor. Men blåkoll vokser altså også på plener rundt omkring, og de som eier plenen vil sannsynligvis bare bli glade om du spør om å få ta med deg litt. Den er vel omtrent like velkommen i plenen som en frodig løvetann. :) 

Anonymkode: e4a38...51d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan få forsyne deg på plenen min. Garantert sauefritt område. Blåkoll er vel omtrent det eneste som lever der akkurat nå ... 

Neida, jeg har selvsagt ikke tenkt å fortelle noen hvor jeg bor. Men blåkoll vokser altså også på plener rundt omkring, og de som eier plenen vil sannsynligvis bare bli glade om du spør om å få ta med deg litt. Den er vel omtrent like velkommen i plenen som en frodig løvetann. :) 

Anonymkode: e4a38...51d

Ja, den liker ikke konkurranse med høye planter og koser seg når plenklipperen har rullet over resten av gresset.

 

Tror ikke jeg skal bli den gale som går rundt å plukker i hager til folk, men gjør d til folk jeg kjenner. God og sunn te uansett.

Anonymkode: 22b1c...d49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Urteteer som brukes medisinsk, skal vanligvis småkoke i 10 minutter, for å trekke ut virkestoffene. Har aldri prøvd te av blåkoll, så vet ikke om dette passer for den planten. Er det en urt med bitterstoffer og/eller garvesyre, så vil selvsagt mer av disse løses opp ved lang koke-/trekketid.

@Olava

Anonymkode: db4bc...a7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende! 😄 Tror sannelig jeg har en del av disse i plenen. Tidligere i sommer har jeg laget saft av løvetann, stekt løvetannknopper, og laget geitramssaft. Nå blir det nok tid for å prøve blåkollte også 

Anonymkode: e9906...1b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...