Gå til innhold

Han vil ha barn... Det vil ikke jeg.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har egentlig kviet meg lenge og ikke egentlig ønsket å prate om dette, men å gå rundt å bære på en slik hemmelighet er ikke bra i lengden, det heller... 

Saken er, jeg vil ikke ha barn. Jeg har aldri ønsket meg barn, føler meg ukomfortabel rundt dem og føler ikke dette vil "forbedre" livet mitt på noen som helst måte. 

I over tre år har jeg nå vært i forhold med en kar som ønsker seg barn. Ikke akkurat nå, men om noen år. 

Jeg ønsker å gifte meg med ham og kjøpe hus sammen... Men uten barn i bildet. Han ønsker seg ett barn. 

Hans mor maser stadig om at hun ønsker seg et barnebarn. Selv har jeg prøvd å ta dette temaet opp med ham, og han sier jeg sikkert kommer til å endre mening så fort barnet er født og morsinnstinktet kicker inn. 

Men hva om det ikke gjør det? 

Og er det riktig å få barn bare fordi partneren ønsker det, når man selv ikke vil? 

Er ikke dette like ille som å nekte ham å bli far, fordi jeg ikke vil ha barn selv? 

Anonymkode: f1a24...fde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da må du si det til ham. Være tydelig. Og så får han ta en avgjørelse om hva som er viktigst for ham; deg eller bli far. 

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BearMama

Her må dere enten inngå kompromiss om ett barn eller gjøre det slutt. Han kommer til å bli bitter på deg om han aldri får barn om han har et ønske om det og du kommer til å bli bitter på han om du får et barn og hater tilværelsen som mor.

Om du vet, inni margen, at du ikke ønsker barn så bør du ikke få barn. Et barn fortjener en mor som ønsker barnet og vil elske det ubetinget. Ikke en mor som ga det liv kun for å holde på en mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil faktisk si at det er sinnssykt dårlig gjort av deg, å bære på en slik ting i 3 år. Du vet godt at mannen du er med ønsker seg barn, du har faktisk gått rundt å lurt han i alle disse årene. Og nå er han såpass knyttet til deg? Du får si ifra til han klart å tydelig, hvis barn er en drøm han har, så finner han seg en som vil ha barn.

Anonymkode: 5ded5...5d5

  • Liker 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil faktisk si at det er sinnssykt dårlig gjort av deg, å bære på en slik ting i 3 år. Du vet godt at mannen du er med ønsker seg barn, du har faktisk gått rundt å lurt han i alle disse årene. Og nå er han såpass knyttet til deg? Du får si ifra til han klart å tydelig, hvis barn er en drøm han har, så finner han seg en som vil ha barn.

Anonymkode: 5ded5...5d5

Hun skriver at hun har prøvd å ta det opp med mannen men han sier at det vil endre seg når morsinstinktet kikker inn etter at barnet er født. Slik jeg tolker det er mannen blitt opplyst om dette. Kanskje hun ikke uttrykker seg godt nok? Uansett ser det ikke ut som mannen lytter heller når han sier at det vil ordne seg når barnet blir født.

Endret av Snaskesnusken
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stella Rose

Aldri få barn bare for at andre vil du skal, og fortell ham at ikke alle får morsinstinkt.

Endret av Stella Rose
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Snaskesnusken said:

Hun skriver at hun har prøvd å ta det opp med mannen men han sier at det vil endre seg når morsinstinktet kikker inn etter at barnet er født. Slik jeg tolker det er mannen blitt opplyst om dette. Kanskje hun ikke uttrykker seg godt nok? Uansett ser det ikke ut som mannen lytter heller når han sier at det vil ordne seg når barnet blir født.

Nettopp. Jeg har tatt det opp med ham under flere anledninger, for å deretter legge det fra meg igjen og si "du har kanskje rett", hver gang han sier at jeg kommer til å ombestemme meg når barnet er født. 

Man kan jo umulig la være å elske sitt eget barn når man ligger der på fødestuen. Dette kan jeg jo heller ikke svare på, da jeg aldri har vært i den situasjonen. 

Anonymkode: f1a24...fde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil du ikke ha barn så bør du ikke få barn. MEN - du må være villig til å diskutere dette på en ordentlig måte med din partner. Han tar jo åpenbart ikke det du sier på alvor, i og med at han mener at du kommer til å endre mening. Det må du gi han klar beskjed om at du neppe gjør, og da kan jo han ta et valg om han likevel ønsker å fortsette forholdet med deg.

Sånne situasjoner er veldig vanskelig - og særlig når det gjelder unge folk så endrer de ofte mening. Jeg hadde studievenner/veninner som aaaaaaldri skulle ha barn, men se - det fikk de likevel, 10 år senere av fri vilje. Jeg sier ikke at du er der TS, det vet du bare selv. Men som sagt - dette MÅ dere snakke ordentlig om! Hva han tror, mener og vil og hva du tror mener og vil.

og så får dere jo ta en avgjørelse etter det da, om det blir barn eller ei, og da også om dere to skal fortsette forholdet, under klare forutsetninger og med resepkt for den andres mening.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nettopp. Jeg har tatt det opp med ham under flere anledninger, for å deretter legge det fra meg igjen og si "du har kanskje rett", hver gang han sier at jeg kommer til å ombestemme meg når barnet er født. 

Man kan jo umulig la være å elske sitt eget barn når man ligger der på fødestuen. Dette kan jeg jo heller ikke svare på, da jeg aldri har vært i den situasjonen. 

Anonymkode: f1a24...fde

Du må bare realitetsorientere mannen og være klar og tydelig. Dersom han sier at du vil endre mening etter at barnet er født må du stoppe ham og fortelle at du ikke ønsker barn. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå din vei. Hans ønske om barn er ikke et som vil gå bort, ditt ønske om å leve uten barn virker like sterkt - så mitt råd er avslutt nå, og gå din vei.

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, regine said:

Vil du ikke ha barn så bør du ikke få barn. MEN - du må være villig til å diskutere dette på en ordentlig måte med din partner. Han tar jo åpenbart ikke det du sier på alvor, i og med at han mener at du kommer til å endre mening. Det må du gi han klar beskjed om at du neppe gjør, og da kan jo han ta et valg om han likevel ønsker å fortsette forholdet med deg.

Sånne situasjoner er veldig vanskelig - og særlig når det gjelder unge folk så endrer de ofte mening. Jeg hadde studievenner/veninner som aaaaaaldri skulle ha barn, men se - det fikk de likevel, 10 år senere av fri vilje. Jeg sier ikke at du er der TS, det vet du bare selv. Men som sagt - dette MÅ dere snakke ordentlig om! Hva han tror, mener og vil og hva du tror mener og vil.

og så får dere jo ta en avgjørelse etter det da, om det blir barn eller ei, og da også om dere to skal fortsette forholdet, under klare forutsetninger og med resepkt for den andres mening.

 

Jeg trodde også dette kanskje ville endre seg over tid etter hvert som jeg ble eldre... Nå er jeg 31 og føler fortsatt det samme :(

Det er trist, og jeg føler meg unormal. 

Anonymkode: f1a24...fde

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, BearMama said:

Her må dere enten inngå kompromiss om ett barn eller gjøre det slutt. Han kommer til å bli bitter på deg om han aldri får barn om han har et ønske om det og du kommer til å bli bitter på han om du får et barn og hater tilværelsen som mor.

 

Barn eller ikke kan aldri bli et kompromiss. 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nettopp. Jeg har tatt det opp med ham under flere anledninger, for å deretter legge det fra meg igjen og si "du har kanskje rett", hver gang han sier at jeg kommer til å ombestemme meg når barnet er født. 

Man kan jo umulig la være å elske sitt eget barn når man ligger der på fødestuen. Dette kan jeg jo heller ikke svare på, da jeg aldri har vært i den situasjonen. 

Anonymkode: f1a24...fde

Men da skulle du ha svart tydelig at det aldri kommer til å gå så langt at du blir gravid fordi du ikke vil ha barn. Du gir han jo helt tydelig litt håp og hvis du legger til "du har kanskje rett" så virker det  jo som om du også tror du kommer til å få barn en dag. Jeg syns du er slem som har lurt samboeren din i 3 år. Det er ikke greit. 

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er 100% enig med de over i at å si "kanskje" eller på noen måte gi håp om at du vil endre mening når du føler som du gjør ikke er greit. Så risikerer du miste den beste i livet ditt, men det er faktisk ikke greit at han skal gå å vente på at du drar ut dette når du tydeligvis ikke vil ha barn. Hverken han eller du fortjener den smerten.

Anonymkode: ac322...f7d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trodde også dette kanskje ville endre seg over tid etter hvert som jeg ble eldre... Nå er jeg 31 og føler fortsatt det samme :(

Det er trist, og jeg føler meg unormal. 

Anonymkode: f1a24...fde

Du er ikke unormal da barn er ikke noe alle ønsker seg. Det er viktig å være ærlig med deg selv og mannen din. 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg er 100% enig med de over i at å si "kanskje" eller på noen måte gi håp om at du vil endre mening når du føler som du gjør ikke er greit. Så risikerer du miste den beste i livet ditt, men det er faktisk ikke greit at han skal gå å vente på at du drar ut dette når du tydeligvis ikke vil ha barn. Hverken han eller du fortjener den smerten.

Anonymkode: ac322...f7d

Mannen lytter tydeligvis ikke etter når trådstarter prøver å snakke om dette. Han må jo lære seg å holde munn og lytte når hun prøver å snakke med ham. «Du vil få morsinstinkt når barnet blir født» ?? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, BearMama skrev:

Her må dere enten inngå kompromiss om ett barn eller gjøre det slutt. Han kommer til å bli bitter på deg om han aldri får barn om han har et ønske om det og du kommer til å bli bitter på han om du får et barn og hater tilværelsen som mor.

Om du vet, inni margen, at du ikke ønsker barn så bør du ikke få barn. Et barn fortjener en mor som ønsker barnet og vil elske det ubetinget. Ikke en mor som ga det liv kun for å holde på en mann.

Å få barn er ikke et kompromiss.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BearMama
1 time siden, Måbarefåsiat... skrev:

Barn eller ikke kan aldri bli et kompromiss. 

Selvsagt kan det det. Noen forblir barneløse fordi de elsker partneren sin så høyt at de heller vil forbli barnløs enn å miste den de elsker. De vil kun ha barn med den personen eller ikke barn i det hele tatt.

Noen får barn fordi de vet at det er partnerens høyeste ønske. Og de ville aldri fått barn om det ikke var nettopp for det den de elsker vil bli dypt ulykkelig uten. 

For noen så vil det å få barn bli overraskende positivt, for noen helt ok og for andre et mareritt på jord. Man vet jo faktisk aldri helt før man er i situasjonen. Det er ikke få som har blitt overrasket over følelsene de sitter igjen med når de sitter med en baby.

Er nok av «rosaboble»drømmerne som innså at det absolutt ikke var idyllisk verken å få barn eller at det ga en lykkelig slutt på forholdet og mange som var litt «meh» til å få barn som aldri kunne vært lykkeligere enn når de fikk barn.

Til syvende og sist så må en kjenne etter dypt på hva en selv ønsker. Om en oppriktig absolutt ikke under noen omstendigheter vil ha barn og VET at det å få barn blir helt totalt feil så må man være ærlig med seg selv og ikke minst partner.

Om man bare er redd for hva som vil skje om en får barn og synes det er skummelt så er det faktisk en veldig naturlig følelse. De fleste synes det er skummelt og et sort valg som snur livet på hodet.

Og TS, de fleste synes andre sine barn er lite sjarmerende eller herlig :P 

Endret av BearMama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har tydeligvis ikke vært tydelig nok på at du ikke ønsker barn, da han ikke tror deg og tror du vil endre mening. Dette burde du ha sagt klart i fra om for lenge siden,så klart at det ikke hadde vært noen tvil. 

Du må regne med at han enten ønsker å gjøre det slutt, eller bli og ende opp bitter.  Det er ofte realiteten når man er uenige om barn/ikke barn.

Du skal ikke få barn om du ikke vil, det ender sjeldent bra. 

Anonymkode: 05e31...182

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...