Gå til innhold

Når legger 13-åringen seg?


NilleMille

Anbefalte innlegg

Guh så teite vi er som har makstid for barna.

Men har forstått det slik at de fleste foreldre lar barna gå i fri døgnflyt. Det var vel derfor lærerne sendte med hjem et eget skriv om søvn fordi at flesteparten var altfor trøtte på skolen. Uro, bråk, og dårligere læringsutbytte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Legge seg kl 13.00? Hvordan gjør dere det i skoletiden, - blir hun hentet midt i timen for å komme hjem for å legge seg? 

 

Anonymkode: 41d94...7ba

Henter hun selvfølgelig. Svært viktig at døgnrytmen overholdes.

Anonymkode: 41ca8...a96

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man har et visst ansvar som foreldre, et av dem er å se til at 13 åringer ikke legger seg kl. 05...

Anonymkode: ac809...9f7

:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber på endokrinologisk avdeling, og dere hadde blitt overrasket over hvor mange som legges inn med hormonforstyrrelser grunnet feil døgnrytme. 

Helt greit at leggetiden sklir ut noen uker i ferien, men å la 13-åringer «lære seg» når de skal legge seg selv, det funker ikke nødvendigvis. Gode søvnvaner må læres! 

Min tenåring ville snudd døgnet fullstendig hvis han hadde fått bestemme selv. 

Anonymkode: 4c0b5...96a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun legger seg samtidig som oss :) som regel mellom 22-00 

Anonymkode: e5c7e...7dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OMG.. Legger alle 13åringer seg så sent både når det er skole og ferie?? Sjokkert! Er det ikke LITT sent?? Får de nok søvn??Vet mange sliter på skolen pga lite søvn.og at det er foreldrene sin oppggabe å passe på at de får den søvnen de trenger.De skal ikke styre seg selv. Senest 22 for ett 13år gammelt barn når det skal på skolen ok. 22-23 når det er ferie.Må no være sent nok?Mine hadde jeg ikke fått opp om morningene eller klart  holdt oppe så lenge.. Skal ikke være populær.Du skal sørge for at barnet får de søvnen de trenger...

 

 

https://www.klikk.no/foreldre/barn/barnehelse/leggetid-for-barn-2541897

Anonymkode: faeca...377

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

OMG.. Legger alle 13åringer seg så sent både når det er skole og ferie?? Sjokkert! Er det ikke LITT sent?? Får de nok søvn??Vet mange sliter på skolen pga lite søvn.og at det er foreldrene sin oppggabe å passe på at de får den søvnen de trenger.De skal ikke styre seg selv. Senest 22 for ett 13år gammelt barn når det skal på skolen ok. 22-23 når det er ferie.Må no være sent nok?Mine hadde jeg ikke fått opp om morningene eller klart  holdt oppe så lenge.. Skal ikke være populær.Du skal sørge for at barnet får de søvnen de trenger...

 

 

https://www.klikk.no/foreldre/barn/barnehelse/leggetid-for-barn-2541897

Anonymkode: faeca...377

Uenig. De skal lære å styre seg selv. Det er hele målet med oppdragelse det. At man lar de bestemme mer og mer etterhvert, og veileder når man ser det går for langt. Her må de aller fleste flytte på hybel for første året på VGS, ergo skal man rekke å lære inn nok selvstendighet til at til og med 15-åringer skal kunne bo alene, så må man starte tidlig. 

Hører om 14 og 15-åringer som har leggetid, og er mildt sagt sjokkert over at foreldrene ikke skjønner at de gjør barna en bjørnetjeneste. Hvorfor ikke lære de fornuftig søvnhygiene på egenhånd? Skal man lære noe så må man også feile litt, det er bedre å gjøre det i lange ferier om sommeren hvor de fortsatt er for unge til sommerjobb og dermed ikke har andre forpliktelser. 

Mitt mål er at mitt barn selv skjønner at det er lurt å legge seg i tide for å få nok søvn. Ikke at mitt barn skal høre på meg. 

Anonymkode: ec5b0...566

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vill gjetting: En god del av de som svarer at 13-åringer kan ha ansvar helt på egenhånd og det er null stress å legge seg klokka fem om morgenen, har ikke barn i den aldersgruppa selv. 

Her legger 13-åringen seg senest 22 i ferier, selv om vi kan gjøre unntak for spesielle ting som familebesøk, VM-finale osv. Å slippe helt løs er uaktuelt, 13-åringen er ikke spesielt moden for alderen og ville slitt med å sette grenser for seg selv, med dårlige konsekvenser som resultat. Innen han blir 18 er nok dette fint på plass, det er mye utvikling som skjer i årene som kommer. Men enn så lenge er det min jobb å passe på at han får den søvnen han trenger og ikke snur døgnet totalt på hodet.

Anonymkode: e8428...343

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.7.2018 den 21.06, Nuttery skrev:

Det er da ikke min sak om de legger seg kl 05 når de ikke skal rekke noe dagen etterpå. 

Er ikke barna dine din sak? 😂

 

På 18.7.2018 den 15.44, AnonymBruker skrev:

Når legger dere voksne dere, som mener 22.30 for en 13åring i ukedager er normalt? Jeg som voksen legger meg 22.30 når jeg skal opp på jobb. Synes det blir litt vel sent for en på 13.

Anonymkode: a4ff5...bfe

Når står du opp om morgenen da? Greier ikke å legge meg 22.30 når jeg skal opp 05.15 engang jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, WCKD skrev:

Er ikke barna dine din sak? 😂

 

Så klart - men hvis jeg syntes det er ok, og barnet totalt sett får nok søvn - er det da et problem?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Nuttery skrev:

Så klart - men hvis jeg syntes det er ok, og barnet totalt sett får nok søvn - er det da et problem?

Hvordan vet du at barnet får nok søvn når du ikke vet om det legger seg 22 eller 05?

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren min hadde overnattingsbesøk i natt. De sier de sov til 1230. Når de sovnet vet jeg ikke, men de bråkte ikke. 

"Heldigvis" vet jeg at foreldrene til denne venninnen er på samme frekvens som meg ang dette. Det skjer et par-tre ganger i løpet av ferien når vi er hjemme samtidig. Ser overhodet ikke problemet. Hun vekkes til vanlig hvis hun sover lenger enn til 10-1030, men sånne tilfeller som dette har jeg null problemer med. 

I morgen må hun tidlig opp fordi vi skal reise bort, og trøtt blir hun sikkert, men heller ikke det er verdens undergang. Hun er sjelden sur, og skulle hun være det tar hun imot beskjed om at hun må skjerpe seg. 

Sommernetter med venninne og fnising skaper minner og samhold tenker jeg da... 

Igjen, hadde hun ikke taklet å forskyve døgnet kunne vi ikke gjort det sånn, men så lenge det funker for oss kan vi gjøre det sånn. De det ikke funker for må gjøre det på sin måte uten at det ene blir feil eller riktig liksom... 

Disse begynner i 8.klasse om en måned. Min datter kommer ikke til å ha fri leggetid da, selv om vi skeier ut i ferier.... 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Ulrikke skrev:

Datteren min hadde overnattingsbesøk i natt. De sier de sov til 1230. Når de sovnet vet jeg ikke, men de bråkte ikke. 

"Heldigvis" vet jeg at foreldrene til denne venninnen er på samme frekvens som meg ang dette. Det skjer et par-tre ganger i løpet av ferien når vi er hjemme samtidig. Ser overhodet ikke problemet. Hun vekkes til vanlig hvis hun sover lenger enn til 10-1030, men sånne tilfeller som dette har jeg null problemer med. 

I morgen må hun tidlig opp fordi vi skal reise bort, og trøtt blir hun sikkert, men heller ikke det er verdens undergang. Hun er sjelden sur, og skulle hun være det tar hun imot beskjed om at hun må skjerpe seg. 

Sommernetter med venninne og fnising skaper minner og samhold tenker jeg da... 

Igjen, hadde hun ikke taklet å forskyve døgnet kunne vi ikke gjort det sånn, men så lenge det funker for oss kan vi gjøre det sånn. De det ikke funker for må gjøre det på sin måte uten at det ene blir feil eller riktig liksom... 

Disse begynner i 8.klasse om en måned. Min datter kommer ikke til å ha fri leggetid da, selv om vi skeier ut i ferier.... 

Dette høres ut som en god og sunn oppdragelse, og minner for min del mye om min egen oppvekst 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vill gjetting: En god del av de som svarer at 13-åringer kan ha ansvar helt på egenhånd og det er null stress å legge seg klokka fem om morgenen, har ikke barn i den aldersgruppa selv. 

Her legger 13-åringen seg senest 22 i ferier, selv om vi kan gjøre unntak for spesielle ting som familebesøk, VM-finale osv. Å slippe helt løs er uaktuelt, 13-åringen er ikke spesielt moden for alderen og ville slitt med å sette grenser for seg selv, med dårlige konsekvenser som resultat. Innen han blir 18 er nok dette fint på plass, det er mye utvikling som skjer i årene som kommer. Men enn så lenge er det min jobb å passe på at han får den søvnen han trenger og ikke snur døgnet totalt på hodet.

Anonymkode: e8428...343

Du er dårlig på å gjette

Anonymkode: 4f35b...23c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du er dårlig på å gjette

Anonymkode: 4f35b...23c

Det tror jeg ikke :)  Det ser du jo av mange svar, som refererer til egen barndom, antagelser om hva man kommer til å gjøre når barna blir så og så gamle, eller hva man generelt synes er rett og riktig. Ikke noe galt med det, men foreldreskapet er jo kjent for å være VM i kamelsvelging fordi ting blir så annerledes enn man trodde, og det gjelder ikke bare småbarn.

Anonymkode: e8428...343

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...