Gå til innhold

Når legger 13-åringen seg?


NilleMille

Anbefalte innlegg

Hei! Tittelen sier seg vel selv, men når legger deres 13-åring seg i ferier og helger? Og hvordan er rutinene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hverdager: 23:00.

Helg: 01:00.

Anonymkode: bfff9...33b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset bruker vi 8 åring i seng 8, og lar dem være oppe 15 min lenger for hvert år. Altså skal en 13 åring i seng 21.15 på hverdager. I helger kan det bli litt senere, men maks 30 min. Unntaket er selvsagt dersom det er noe spesielt.

Vet likevel at det kan være vanskelig å få inn dersom man har latt barnet være oppe så lenge som #2 og #3 mener. Så dette er noe som må inn så tidlig som mulig for å fungere. 

Anonymkode: 170a4...399

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er et klassisk A-menneske så han legger seg i 21 tiden, og en times tid senere i helgene. 

Jeg er streng på søvn altså. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her i huset bruker vi 8 åring i seng 8, og lar dem være oppe 15 min lenger for hvert år. Altså skal en 13 åring i seng 21.15 på hverdager. I helger kan det bli litt senere, men maks 30 min. Unntaket er selvsagt dersom det er noe spesielt.

Vet likevel at det kan være vanskelig å få inn dersom man har latt barnet være oppe så lenge som #2 og #3 mener. Så dette er noe som må inn så tidlig som mulig for å fungere. 

Anonymkode: 170a4...399

Å herregud! Regelrytter deluxe du'a?! Stakkars kid!

Anonymkode: c14da...280

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BearMama
6 timer siden, NilleMille skrev:

Hei! Tittelen sier seg vel selv, men når legger deres 13-åring seg i ferier og helger? Og hvordan er rutinene?

La meg når jeg ville da jeg var 13. Hadde innetid 22,  noe lenger om jeg var hos venninnne i nabolaget i ferier/helger. Hadde ansvar for å legge meg selv og kommer meg opp om morgenen i skoleuker. Kommer til å kjøre likt med min så lenge han ikke sliter med å komme seg opp om morgenen i hverdagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13-åringen får styre leggetid selv i ferier og helger. Siste uken har jeg lagt meg før henne :) 

Innetid varierer mellom 22-23, spørs om de er flere som går sammen eller ikke. 

Anonymkode: ec5b0...566

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her i huset bruker vi 8 åring i seng 8, og lar dem være oppe 15 min lenger for hvert år. Altså skal en 13 åring i seng 21.15 på hverdager. I helger kan det bli litt senere, men maks 30 min. Unntaket er selvsagt dersom det er noe spesielt.

Vet likevel at det kan være vanskelig å få inn dersom man har latt barnet være oppe så lenge som #2 og #3 mener. Så dette er noe som må inn så tidlig som mulig for å fungere. 

Anonymkode: 170a4...399

Oi da er ikke min 13 åring hjemme fra trening en gang 🤣 

Her legger hun seg ca kl 22-22.30 på hverdager. Helger alt fra 23-01(kommer an på hva som skjer) har hun kamp tidlig morgenen må hun legge seg senest kl 23. Men hvis det ikke skjer noe kan hun få være oppe til 24. Ser vi film o.l kan hun få sitte oppe til den er ferdig. 

Her er alle i familien B mennesker fra liten 2 åring til stor voksne. 

Anonymkode: a8614...ec9

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21:15, hvis man skal følge anbefalingene. Kl 8 for 8 åringer og legg til et kvarter for hvert år. 

Anonymkode: 7fd96...27d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her i huset bruker vi 8 åring i seng 8, og lar dem være oppe 15 min lenger for hvert år. Altså skal en 13 åring i seng 21.15 på hverdager. I helger kan det bli litt senere, men maks 30 min. Unntaket er selvsagt dersom det er noe spesielt.

Vet likevel at det kan være vanskelig å få inn dersom man har latt barnet være oppe så lenge som #2 og #3 mener. Så dette er noe som må inn så tidlig som mulig for å fungere. 

Anonymkode: 170a4...399

21.15 på hverdager? Får jo ikke sett ferdig første omgang av CL-kamper engang. 22.30-ish høres riktig ut for en 13-åring.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en på 15 som legger seg 2230 i ukedager når det er skole dagen etter, opp kl.0645, i helgene blir det gjerne rundt midtnatt, Når hun var 13 så var det mellom 2130-2200 i ukedagene. Nå i ferien blir det mellom 2300-2400 , men dette styrer hun selv

Anonymkode: f3519...21e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil si at det avhenger av når 13-åringen skal opp. Da jeg var 13 startet jeg 8.30 på skolen og hadde ca 20 min gangavstand, så jeg stod opp ca 0715 om jeg skulle dusje om morgenen, 0730 om jeg ikke skulle. Matpakke lagde jeg også selv.

Anonymkode: 9098c...353

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde ingen leggetid som 13 åring da jeg var barn. Hørte heller ikke om noen som hadde det.  Utenom ferien hadde vi heller ingen leggetid de fleste av oss hadde innetid rundt kl 2200 på hverdager fra vi begynte på ungdomskolen. 

La de nyte sommeren og la de stå opp når de vil med mindre dere skal noe spes.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset følger vi alderen til barna og samkjører denne med klokkeslett. 7 åringen legger seg 07.00, 13 åringen legger seg 13.00. 

Anonymkode: 41ca8...a96

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Her i huset følger vi alderen til barna og samkjører denne med klokkeslett. 7 åringen legger seg 07.00, 13 åringen legger seg 13.00. 

Anonymkode: 41ca8...a96

Hos oss følger vi hvilken dag i måneden man er født på. Lillesøster født 23. juni flirer godt av storebror født 16. april, men sånn må det nesten være. Ellers ville vi jo risikert å ta hensyn til deres egne forutsetninger og måtte bruke en kalori på å tenke selv, og det er litt for skummelt og slitsomt til at vi gidder.

Anonymkode: d05be...42d

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hos oss følger vi hvilken dag i måneden man er født på. Lillesøster født 23. juni flirer godt av storebror født 16. april, men sånn må det nesten være. Ellers ville vi jo risikert å ta hensyn til deres egne forutsetninger og måtte bruke en kalori på å tenke selv, og det er litt for skummelt og slitsomt til at vi gidder.

Anonymkode: d05be...42d

Hmm. Jeg er født 29., når faen skal jeg legge meg?🤔

Anonymkode: 9098c...353

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hmm. Jeg er født 29., når faen skal jeg legge meg?🤔

Anonymkode: 9098c...353

Nei, ikke sant. Det klarte vi aldri bli enige med oss selv om vi heller.

Du kan tro vi var lettet da lillesøster rakk å bli født før vi passerte 24., ellers måtte gi jo nesten bare gitt henne bort.

Anonymkode: d05be...42d

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lar barna styre det med leggetid selv fra de er rundt 12 år. Det har vært en periode med prøving og feiling hos alle tre, men de fant fort ut at det lønte seg å legge seg i "rimelig" tid. Nå i ferien legger de seg.. alt fra 21:30-05:00.

Jeg syntes at dette med søvn er noe de må lære verdien av selv, ikke bare bli tvunget i selv. Jeg husker godt hvordan det var å bli tvunget i seng/bedt om å legge meg når jeg ikke var trøtt, og ligge i sengen og stirre i taket i "evigheter". Da jeg var rundt 12/13 år fant min mor ut at jeg fikk finne ut av det selv, og det fungerte veldig fint. Har funket med mine barn også.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedinnlegget spør etter leggetid i FERIER og HELGER, så jeg tviler på at ts er så interessert i når ungene deres legger seg på dagtid. Her i huset er det innetid kl 22, og legging senest midnatt. Unntaket er hvis vi sitter oppe og ser en film som varer litt lenger.

Anonymkode: 82b01...645

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...