Gå til innhold

Melatonin, hva brukes det til og bør jeg kjøpe det (reseptfritt her jeg er)?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har hørt mine venninner snakke mye om melatonin ifht søvn og barna osv, men jeg husker ikke helt hvordan og hvorfor det brukes...bare at det har med søvn å gjøre.

Er i øyeblikket i Spania og her selges det reseptfritt i butikkene. Er det lurt å ha?

Mvh signe 

Anonymkode: 9ba70...164

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Melatonin er det naturlige søvnhormonet i kroppen. Anbefaler virkelig ikke å tilføre det kunstig, spesielt ikke til barn, uten i samråd med lege. Alt slik som har med tabletter å slikt bør man ta opp med lege. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melatonin brukes av folk som reiser mye mellom ulike tidssoner, så de skal få sove. Men man skal ikke kjøpe det og gi det til barn. For barn funker det best med å regulere miljøet. Dvs å skru av lys og TV om kvelden, dra for gardiner og få aktivitetsnivået deres ned til et minimum ca en til to timer før man begynner med leggerutinene.

Jeg kjenner en som sier det beste er å bade i sjøen når man kommer til et sted med ny tidssone, fordi det gjør noe med kroppen. Jordmagnetisme og de tingene der.

Men glem å gi melatonin ( et eksperimentelt stoff når det kommer i pilleform) til barn. I Norge må man få det på registreringsfritak fra legen sin, da det er strengt regulert.

For noen fungerer dessuten melatoninet i pilleform ikke. Dvs at de ikke sovner av det. For andre gir det problemer med å våkne igjen på morgenen, fordi man har tilført ekstra så man har for mye av det.

Endret av Tøytigern
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søsteren min fikk det på resept i Norge, hun fikk sinnykt mye sånne brune solflekker i ansiktet av det, det er en av bivirkningene 

Anonymkode: 0453a...794

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ALDRI gi medisiner eller kosttilskudd til barn uten å ha klarert det med lege. Forstod ikke helt av innlegget om det var mor eller barna som skulle ha det - men måtte bare si det for sikkerhets skyld. 

Forøvrig er Melatonin kroppens naturlige søvnhormon, og brukes i regulering av forskyvet døgnfasesyndrom - oftest hos ungdommer. Det er ikke en sovemedisin, og ingen magisk kur mot stressende netter. Du kan ikke ta en pille en dag du ikke får sove. Det er en langvarig behandling som skyver hjernen inn igjen i et optimalt søvnmønster, hvis den er kommet ut av det. Det er altså ingen vits å kjøpe bare for å ''ha det i hus'' 😛 Er ikke som Paracet, hvor du tar en tbl ved behov. Til det har den absolutt ingen effekt. Og må bare presisere en gang til, i tilfelle: IKKE til barn!! uten avtale med en lege. 

Anonymkode: 11af4...8d1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere ble Melatonin solgt over disken på helsekost butikken. Man skjønte etterhvert at den påvirket kroppen sterkere og kunne også være avhengighetsskapende. Den ble derfor reseptbelagt og flyttet til apoteket. Du bør ikke kjøpe det og styre det selv. 

Anonymkode: 11379...7f9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for innspill. Glemte sjekke tråden her før jeg gikk ut og kjøpte. Har ingen planer om å gi til barna 

Skal reise til USA etterhvert og tenkte (har hørt) det kunne være lurt å ha med seg og ta ifht jetlag?

Har og hørt det kan gi en tyngre og mer solid søvn. Jeg har søvnproblemer....

Anonymkode: 9ba70...164

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tyngre søvn gir det i hvertfall meg ikke, det hjelper innimellom ved måten at det gjør meg trøttere som om jeg er klar til å sove, men et vidundermedisin er det ikke. Sover like lett, våkner like lett. Jeg får kraftige migrener i etterkant, men med en som har slitt med innsovning over mange, mange år er det greit å ha. Når det kommer til tidssoner tenker jeg det er greit å følge sonen du er i naturlig, om det så er å ta seg en kort blund når man kommer frem etc. 

Endret av dillyduzit
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt det i flere år, funker godt. 

Anonymkode: 8789c...13a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker det i blant,

trenger bare en kvart tablett, blir søvnig på den måten at jeg mister bevissthet rundt egne tanker, og sovner ganske kontant.

(Sikkert bare placebo, dog .. med tanke på den lille mengden).

Ellers har jeg nøyaktig samme erfaring som @dillyduzit, at søvnen ikke blir noe bedre eller dypere, den starter bare før.

Endret av puppi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, AnonymBruker said:

Søsteren min fikk det på resept i Norge, hun fikk sinnykt mye sånne brune solflekker i ansiktet av det, det er en av bivirkningene 

Anonymkode: 0453a...794

Ikke det jeg kan se: 

"Bivirkninger

Bruk av melatonin i de doser som er studert, har ikke resultert i rapporter om alvorlige bivirkninger eller toksisitet. Bivirkninger som er assosiert med melatonin er sedasjon, døsighet, tretthet, svimmelhet, forvirring, kvalme, hodepine, hypotermi, forverring av kollagenindusert artritt, hemming av ovulasjonen, magesmerter, endret søvnmønster, dysfori, kløe og irritabilitet (1 – 6). Melatoninets effekter på reproduksjonssystem og på pubertetsutvikling er ikke klarlagt, og det finnes ikke data om langtidseffekter. Depresjoner kan forverres av melatonin (1, 4, 5). Melatonin passerer over placenta og over i morsmelk. Eventuell teratogenitet er ikke undersøkt (1, 6, 9, 10)."
https://tidsskriftet.no/2001/05/legemidler-i-praksis/melatonin-bruk-og-misbruk

Ikke det at de inkluderer alle bivirkningene alltid (faktisk aldri), men melatonin skal være helt trygt å bruke og jeg kan ikke se hvordan man skulle få pigmentflekker av det?

Melatonin kan hjelpe til med å sovne til rett tid, når man tar det blir man trøtt uten at det er en vanedannende sovemedisin. Det hjelper også til å få dypere søvn, man blir mere uthvilt. Men man må begynne lavt, ellers kan man risikere å ikke få sove de gangene man tar for mye, slik som jeg opplevde. Fungerte helt fint for meg, jeg sov faktisk bedre, men tar det ikke nå for tiden. Jeg er også ekstremt sensitiv for alle medikamenter, og har ikke en gang brukt smertestillende eller antibiotika på mange mange år. Men dette var ikke noe problem. Så lenge det er fritt for tilsetninger da, da hadde jeg sikkert reagert.

Anonymkode: 28a49...64b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for innspill. Glemte sjekke tråden her før jeg gikk ut og kjøpte. Har ingen planer om å gi til barna 

Skal reise til USA etterhvert og tenkte (har hørt) det kunne være lurt å ha med seg og ta ifht jetlag?

Har og hørt det kan gi en tyngre og mer solid søvn. Jeg har søvnproblemer....

Anonymkode: 9ba70...164

Når du nå har kjøpt Melatonin har du da tenkt over at du kan bli tatt for smugling dersom du tar med deg inn i Norge medisiner som er reseptpliktige i Norge? 

https://www.toll.no/no/varer/legemidler-og-kosttilskudd/pa-utenlandsreise/

Blir du tatt for smugling, blir du anmeldt og kan se langt etter å reise til USA. At et legemiddel du må ha resept på i Norge er mulig å kjøpe over disk i utlandet betyr at du ikke kan ta legemiddelet fritt med deg tilbake til Norge. Om du smugler dop eller andre legemidler så er loven lik. 

Anonymkode: 3ffe8...d8b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når du nå har kjøpt Melatonin har du da tenkt over at du kan bli tatt for smugling dersom du tar med deg inn i Norge medisiner som er reseptpliktige i Norge? 

https://www.toll.no/no/varer/legemidler-og-kosttilskudd/pa-utenlandsreise/

Blir du tatt for smugling, blir du anmeldt og kan se langt etter å reise til USA. At et legemiddel du må ha resept på i Norge er mulig å kjøpe over disk i utlandet betyr at du ikke kan ta legemiddelet fritt med deg tilbake til Norge. Om du smugler dop eller andre legemidler så er loven lik. 

Anonymkode: 3ffe8...d8b

Melatonin kan tas med for inntil 3 mnd.

Anonymkode: 8789c...13a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 17.7.2018 den 0.06, AnonymBruker skrev:

Du skal ALDRI gi medisiner eller kosttilskudd til barn uten å ha klarert det med lege. Forstod ikke helt av innlegget om det var mor eller barna som skulle ha det - men måtte bare si det for sikkerhets skyld. 

Forøvrig er Melatonin kroppens naturlige søvnhormon, og brukes i regulering av forskyvet døgnfasesyndrom - oftest hos ungdommer. Det er ikke en sovemedisin, og ingen magisk kur mot stressende netter. Du kan ikke ta en pille en dag du ikke får sove. Det er en langvarig behandling som skyver hjernen inn igjen i et optimalt søvnmønster, hvis den er kommet ut av det. Det er altså ingen vits å kjøpe bare for å ''ha det i hus'' 😛 Er ikke som Paracet, hvor du tar en tbl ved behov. Til det har den absolutt ingen effekt. Og må bare presisere en gang til, i tilfelle: IKKE til barn!! uten avtale med en lege. 

Anonymkode: 11af4...8d1

Har tatt melatonin når jeg ikke har fått sove noen ganger, og da sovner jeg. Så det at det ikke er en sovemedisin er jeg litt usikker på om jeg tror helt 100% på. Det står forsåvidt også på boksen. 'Ta to piller ca 20 minutter før du skal legge deg.'

Slik jeg har forstått det så kan det ødelegge den naturlige produksjonen av melatonin å bruke disse pillene. Så jeg holder meg unna. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Melatonin kan tas med for inntil 3 mnd.

Anonymkode: 8789c...13a

Feil, i forhold til ts sin situasjon, les hi. 

Ts er på ferie i Spania. Hun har kjøpt Melatonin uten resept i Spania, for å "importere" Melatonin til Norge, jeg forutsetter at hun er bosatt i Norge. 

Skal ts fritt ta med seg medisiner for inntil 3 måneders forbruk så er reglene klare (leste du reglene i linken, eller forstod du dem ikke?) Ts kan ikke innføre til Norge medisiner som er reseptpliktige i Norge uten å ha resept på legemidlene her snakker vi om Melatonin.  Tar ts da med seg Melatonin fra utlandet til Norge, eller et hvilket som helst annet legemiddel som er reseptpliktig i Norge, så blir dette å regne som smugling. Det er det samme om det er et "uskyldig" legemiddel eller om det er dop, da alt faller inn under narkotikalovgivningen i lovverket. Legemiddelt blir inndratt, ts blir anmeldt og sannsynligvis dømt for smugling. Ergo får hun dette på rullebladet sitt med alle de konsekvensene det får for helles fremtidige livsførsel. 

Altså å ta med seg Melatonin fra utlandet til Norge er en handling som er forbudt ved Norsk lov, så lenge ts ikke har resept på at hun trenger legemiddelet. 

I tillegg kommer bestemmelsene om utførsel fra Spania og eventulle bestemmelser i det/de landene hun eventuelt reiser gjennom eller mellomlandet i før hun er tilbake i Norge. 

Denne typen saker har det vært så mye opplysninger om i media at det er ganske utrolig at den siterte, ts og alle andre ikke har fått det med seg. 

Anonymkode: 3ffe8...d8b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/17/2018 at 12:06 AM, AnonymBruker said:

Forøvrig er Melatonin kroppens naturlige søvnhormon, og brukes i regulering av forskyvet døgnfasesyndrom - oftest hos ungdommer. Det er ikke en sovemedisin, og ingen magisk kur mot stressende netter. Du kan ikke ta en pille en dag du ikke får sove. Det er en langvarig behandling som skyver hjernen inn igjen i et optimalt søvnmønster, hvis den er kommet ut av det. Det er altså ingen vits å kjøpe bare for å ''ha det i hus'' 😛 Er ikke som Paracet, hvor du tar en tbl ved behov. Til det har den absolutt ingen effekt. Og må bare presisere en gang til, i tilfelle: IKKE til barn!! uten avtale med en lege. 

Anonymkode: 11af4...8d1

Dette er tull og tøys. Du har null peiling på dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er tilbake i Norge igjen. Alt vel 😊

Anonymkode: 9ba70...164

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er tilbake i Norge igjen. Alt vel 😊

Anonymkode: 9ba70...164

Og du tok med deg melatoninen din håper jeg? ☺️

Anonymkode: 8789c...13a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Feil, i forhold til ts sin situasjon, les hi. 

Ts er på ferie i Spania. Hun har kjøpt Melatonin uten resept i Spania, for å "importere" Melatonin til Norge, jeg forutsetter at hun er bosatt i Norge. 

Skal ts fritt ta med seg medisiner for inntil 3 måneders forbruk så er reglene klare (leste du reglene i linken, eller forstod du dem ikke?) Ts kan ikke innføre til Norge medisiner som er reseptpliktige i Norge uten å ha resept på legemidlene her snakker vi om Melatonin.  Tar ts da med seg Melatonin fra utlandet til Norge, eller et hvilket som helst annet legemiddel som er reseptpliktig i Norge, så blir dette å regne som smugling. Det er det samme om det er et "uskyldig" legemiddel eller om det er dop, da alt faller inn under narkotikalovgivningen i lovverket. Legemiddelt blir inndratt, ts blir anmeldt og sannsynligvis dømt for smugling. Ergo får hun dette på rullebladet sitt med alle de konsekvensene det får for helles fremtidige livsførsel. 

Altså å ta med seg Melatonin fra utlandet til Norge er en handling som er forbudt ved Norsk lov, så lenge ts ikke har resept på at hun trenger legemiddelet. 

I tillegg kommer bestemmelsene om utførsel fra Spania og eventulle bestemmelser i det/de landene hun eventuelt reiser gjennom eller mellomlandet i før hun er tilbake i Norge. 

Denne typen saker har det vært så mye opplysninger om i media at det er ganske utrolig at den siterte, ts og alle andre ikke har fått det med seg. 

Anonymkode: 3ffe8...d8b

Du roter fælt med forskjellen på legemiddellisten, narkotikalisten og dopinglisten :)

Anonymkode: 8789c...13a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

7 timer siden, T-Rex skrev:

Dette er tull og tøys. Du har null peiling på dette.

Har tatt dem selv i fire år, så skulle tro jeg hadde litt peiling? ;) Det er ikke en sovemedisin, men et hormontilskudd som må tas over lengre tid. 

Anonymkode: 11af4...8d1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...