Gå til innhold

Blir bv kontaktet om jeg ber om hjelp?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er en mor med et barn på snart to år. I mange år har jeg slitt med dårlige tanker om meg selv og dårlig selvbilde og selvtillit. Jeg blir ofte nervøs i sammenheng med andre mennesker. Jeg har ikke mange venninner, og føler meg litt ensom når mannen er på jobb og jobber mye. Jeg klarer heldigvis å skjule mitt dårlige humør foran datteren min, men det er utrolig slitsomt, og ødelegger mye av den gleden jeg kunne hatt. Det er veldig energikrevende, og jeg ønsker ikke å bruke energi på det når jeg heller kan bruke der i lag med barnet. Lettere sagt enn gjort. 

Jeg ønsker å endre tankegangen min så jeg kan tenke mer nyansert og positivt, men jeg er livredd for å kontakte legen min, pga barnevernet. 

Kontakter folk barnevernet med en gang man ber om litt mental assistanse? Jeg vil bare vite hvordan å komme i bedre humør.. 

Anonymkode: 00a99...6fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er en mor med et barn på snart to år. I mange år har jeg slitt med dårlige tanker om meg selv og dårlig selvbilde og selvtillit. Jeg blir ofte nervøs i sammenheng med andre mennesker. Jeg har ikke mange venninner, og føler meg litt ensom når mannen er på jobb og jobber mye. Jeg klarer heldigvis å skjule mitt dårlige humør foran datteren min, men det er utrolig slitsomt, og ødelegger mye av den gleden jeg kunne hatt. Det er veldig energikrevende, og jeg ønsker ikke å bruke energi på det når jeg heller kan bruke der i lag med barnet. Lettere sagt enn gjort. 

Jeg ønsker å endre tankegangen min så jeg kan tenke mer nyansert og positivt, men jeg er livredd for å kontakte legen min, pga barnevernet. 

Kontakter folk barnevernet med en gang man ber om litt mental assistanse? Jeg vil bare vite hvordan å komme i bedre humør.. 

Anonymkode: 00a99...6fd

Nei. Bv varsles om du legges inn på lukket psyk,ellers er det ikke så interessant for bv med mindre barnet ditt blir skadet av dette.

Snakker av erfaring. Lykke til,håper du får den hjelpen du trenger. 😊

Anonymkode: 0bade...3ee

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei. Bv varsles om du legges inn på lukket psyk,ellers er det ikke så interessant for bv med mindre barnet ditt blir skadet av dette.

Snakker av erfaring. Lykke til,håper du får den hjelpen du trenger. 😊

Anonymkode: 0bade...3ee

Takk for svar:) Det er vel liten sjans for at en eventuell psykolog vil legge meg inn på psykiatrisk? Det er vel bare for de som er en fare for seg selv? Har du hørt om psykologer som overdriver veldig? 

Uff, vet jeg høres hysterisk ut, men jeg er så usikker.. 

Anonymkode: 00a99...6fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mtp hvor mye dårlig BV som finnes rundt omkring i landet så er det kjempetrist at dette blir resultatet; veldig mange folk er livredde BV, og kan ikke kontakte lege eller psykolog engang uten å være redde. Skulle ønske dette ble gjort noe med av staten.

Anonymkode: b27e9...2f3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke med mindre behandler tror du er fare for barnet eller deg selv! Her snakker jeg av erfaring :) ble også innlagt, men det ble ikke videreformidlet til BV. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er en mor med et barn på snart to år. I mange år har jeg slitt med dårlige tanker om meg selv og dårlig selvbilde og selvtillit. Jeg blir ofte nervøs i sammenheng med andre mennesker. Jeg har ikke mange venninner, og føler meg litt ensom når mannen er på jobb og jobber mye. Jeg klarer heldigvis å skjule mitt dårlige humør foran datteren min, men det er utrolig slitsomt, og ødelegger mye av den gleden jeg kunne hatt. Det er veldig energikrevende, og jeg ønsker ikke å bruke energi på det når jeg heller kan bruke der i lag med barnet. Lettere sagt enn gjort. 

Jeg ønsker å endre tankegangen min så jeg kan tenke mer nyansert og positivt, men jeg er livredd for å kontakte legen min, pga barnevernet. 

Kontakter folk barnevernet med en gang man ber om litt mental assistanse? Jeg vil bare vite hvordan å komme i bedre humør.. 

Anonymkode: 00a99...6fd

De som "mister" barna sine er vel de som ikke har selvinnsikt nok til å søke hjelp eller skjønner hvordan problemene deres kan påvirke barna sine negativt. At du vil få hjelp til å få det bedre er bare et pluss og tror du ganske raskt kan legge bort tanken om at du kommer til å miste barnet. "Katastrofetenking" er ganske vanlig ved lavt selvbilde ;)

Anonymkode: 84a34...4fa

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må også understreke her at BV er fantastiske! De er profesjonelle, støttende og hjelpsomme. Jeg er under BV av andre årsaker, og samtalene med dem har vært fantastiske! Viktig å få med det positive med BV og ikke bare det negative som stort sett er det eneste som kommer fram. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar:) Det er vel liten sjans for at en eventuell psykolog vil legge meg inn på psykiatrisk? Det er vel bare for de som er en fare for seg selv? Har du hørt om psykologer som overdriver veldig? 

Uff, vet jeg høres hysterisk ut, men jeg er så usikker.. 

Anonymkode: 00a99...6fd

Og om du så ble innlagt har vel barnet en pappa som tar seg av barnet? Så lenge barnet blir ivaretatt på en god måte er det ikke behov for melding til barneverntjenesten. 

Du gjør en god ting når du ber om hjelp, og hvis mot formodning fastlegen din skulle ønske å sende en bekymringsmelding til bvtj. Noe som hadde vært rart forresten, så  vil nok bvtj raskt konkludere så lenge dine utfordringer ikke går nevneverdig ut over omsorgsevne.

Det at du ber om hjelp er et tegn på styrke og at du ønsker å forebygge noe du merker potensielt kan utvikle seg.Det er helt vanlig, om enn noe tabu, å snakke med psykolog eller psykisk helse i kommunen. 

Mer sannsynlig at det kommer en melding om du psykiske helse blir verre. 

Anonymkode: 0caea...e15

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Og om du så ble innlagt har vel barnet en pappa som tar seg av barnet? Så lenge barnet blir ivaretatt på en god måte er det ikke behov for melding til barneverntjenesten. 

Du gjør en god ting når du ber om hjelp, og hvis mot formodning fastlegen din skulle ønske å sende en bekymringsmelding til bvtj. Noe som hadde vært rart forresten, så  vil nok bvtj raskt konkludere så lenge dine utfordringer ikke går nevneverdig ut over omsorgsevne.

Det at du ber om hjelp er et tegn på styrke og at du ønsker å forebygge noe du merker potensielt kan utvikle seg.Det er helt vanlig, om enn noe tabu, å snakke med psykolog eller psykisk helse i kommunen. 

Mer sannsynlig at det kommer en melding om du psykiske helse blir verre. 

Anonymkode: 0caea...e15

Hilsen kontaktperson i bvtj 😊

Anonymkode: 0caea...e15

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Og om du så ble innlagt har vel barnet en pappa som tar seg av barnet? Så lenge barnet blir ivaretatt på en god måte er det ikke behov for melding til barneverntjenesten. 

Du gjør en god ting når du ber om hjelp, og hvis mot formodning fastlegen din skulle ønske å sende en bekymringsmelding til bvtj. Noe som hadde vært rart forresten, så  vil nok bvtj raskt konkludere så lenge dine utfordringer ikke går nevneverdig ut over omsorgsevne.

Det at du ber om hjelp er et tegn på styrke og at du ønsker å forebygge noe du merker potensielt kan utvikle seg.Det er helt vanlig, om enn noe tabu, å snakke med psykolog eller psykisk helse i kommunen. 

Mer sannsynlig at det kommer en melding om du psykiske helse blir verre. 

Anonymkode: 0caea...e15

Joda, barnet har jo en fantastisk pappa, og stor familie rundt seg. Men trodde helt ærlig ikke at bv brydde seg om det. Så snart mor blir deppa kommer de og tar ungen liksom..:( 

Legen min er veldig flink, vet jeg, og jeg tror jeg bare må snakke med henne for å se veien videre..:)

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De som "mister" barna sine er vel de som ikke har selvinnsikt nok til å søke hjelp eller skjønner hvordan problemene deres kan påvirke barna sine negativt. At du vil få hjelp til å få det bedre er bare et pluss og tror du ganske raskt kan legge bort tanken om at du kommer til å miste barnet. "Katastrofetenking" er ganske vanlig ved lavt selvbilde ;)

Anonymkode: 84a34...4fa

Kjenner meg veldig igjen i dette med katastrofetenkning..:) Det var på et punkt at jeg ikke torde å ta med barnet mitt i butikken tilfelle det begynte å gråte, og barnevernet skulle få vite det. 

22 minutter siden, Elán skrev:

Nei, ikke med mindre behandler tror du er fare for barnet eller deg selv! Her snakker jeg av erfaring :) ble også innlagt, men det ble ikke videreformidlet til BV. 

♡ 

Anonymkode: 00a99...6fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar:) Det er vel liten sjans for at en eventuell psykolog vil legge meg inn på psykiatrisk? Det er vel bare for de som er en fare for seg selv? Har du hørt om psykologer som overdriver veldig? 

Uff, vet jeg høres hysterisk ut, men jeg er så usikker.. 

Anonymkode: 00a99...6fd

Det skal veldig mye til. :) 

Anonymkode: 0bade...3ee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen og psykologen har taushetsplikt. De må mistenke alvorlig omsorgssvikt før de kan melde til barnevern. Det skal mye mer til enn at du har litt dårlig selvbilde og kanskje litt sosiaal angst.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BearMama
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er en mor med et barn på snart to år. I mange år har jeg slitt med dårlige tanker om meg selv og dårlig selvbilde og selvtillit. Jeg blir ofte nervøs i sammenheng med andre mennesker. Jeg har ikke mange venninner, og føler meg litt ensom når mannen er på jobb og jobber mye. Jeg klarer heldigvis å skjule mitt dårlige humør foran datteren min, men det er utrolig slitsomt, og ødelegger mye av den gleden jeg kunne hatt. Det er veldig energikrevende, og jeg ønsker ikke å bruke energi på det når jeg heller kan bruke der i lag med barnet. Lettere sagt enn gjort. 

Jeg ønsker å endre tankegangen min så jeg kan tenke mer nyansert og positivt, men jeg er livredd for å kontakte legen min, pga barnevernet. 

Kontakter folk barnevernet med en gang man ber om litt mental assistanse? Jeg vil bare vite hvordan å komme i bedre humør.. 

Anonymkode: 00a99...6fd

Som andre sier så er det ingen fare å oppsøke psykolog mht til barnevernet. Du hadde nok ønsket, om du elsker barnet ditt, at de skulle bli kontaktet om du faktisk er en fare for deg selv og barnet ditt. Å ville jobbe med selvtillit og selvbilde er bare positivt at du vil jobbe med og ikke noe barnevernet interesserer seg for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja de kontakter barnevernet om du får hjelp for psykisk sykdom. De henlegger heller ikke saker hvor mor eller far har diagnose(r) på det psykiske. 

Anonymkode: f2e2e...a2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja de kontakter barnevernet om du får hjelp for psykisk sykdom. De henlegger heller ikke saker hvor mor eller far har diagnose(r) på det psykiske. 

Anonymkode: f2e2e...a2e

Det stemmer ikke i en slik situasjon ts beskriver. 

Anonymkode: 0caea...e15

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja de kontakter barnevernet om du får hjelp for psykisk sykdom. De henlegger heller ikke saker hvor mor eller far har diagnose(r) på det psykiske. 

Anonymkode: f2e2e...a2e

Hvor i alle dager har du dette fra? Jeg har bpd, fikk denne diagnosen for 1,5 år siden da datteren min ble to. Har fått oppfølging fra privat psykolog og senere dps siden det og barnevernet er absolutt ikke informert. Blir barnevernet informert er det ikke på grunn av psykisk lidelse, men fordi du av en eller annen grunn ikke klarer å ta vare på barnet ditt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja de kontakter barnevernet om du får hjelp for psykisk sykdom. De henlegger heller ikke saker hvor mor eller far har diagnose(r) på det psykiske. 

Anonymkode: f2e2e...a2e

Tull. Jeg har til og med hatt frivillig innleggelse uten at BV fikk melding.

Barna hadde det fint,de ble fulgt opp ekstra av et team fra helsetjenesten. 

Anonymkode: 0bade...3ee

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er en mor med et barn på snart to år. I mange år har jeg slitt med dårlige tanker om meg selv og dårlig selvbilde og selvtillit. Jeg blir ofte nervøs i sammenheng med andre mennesker. Jeg har ikke mange venninner, og føler meg litt ensom når mannen er på jobb og jobber mye. Jeg klarer heldigvis å skjule mitt dårlige humør foran datteren min, men det er utrolig slitsomt, og ødelegger mye av den gleden jeg kunne hatt. Det er veldig energikrevende, og jeg ønsker ikke å bruke energi på det når jeg heller kan bruke der i lag med barnet. Lettere sagt enn gjort. 

Jeg ønsker å endre tankegangen min så jeg kan tenke mer nyansert og positivt, men jeg er livredd for å kontakte legen min, pga barnevernet. 

Kontakter folk barnevernet med en gang man ber om litt mental assistanse? Jeg vil bare vite hvordan å komme i bedre humør.. 

Anonymkode: 00a99...6fd

Barnevernet blir ikke kontaktet pga du trenger en psykolog. Det hadde jo vært helt hårreisende! Uavhengig om de hadde ringt deg, har du ingenting å skjule eller noe å bekymre deg for. Det er en menneskerett å ha noen å prate med, hvis man sliter litt. 

Du har et stabilt forhold og barnet ditt har gode oppvekstvilkår, ville ikke utsatt meg selv med å vente til å gå til psykolog i frykt for BV.

Anonymkode: e7827...e03

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BearMama
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja de kontakter barnevernet om du får hjelp for psykisk sykdom. De henlegger heller ikke saker hvor mor eller far har diagnose(r) på det psykiske. 

Anonymkode: f2e2e...a2e

🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cocosa

Jeg har et par diagnoser med periodevis depresjon og angst, men barnevernet har ikke blitt kontaktet selv om jeg har gått til psykolog både før og etter barnet kom til. Det er -skal være- helt trygt å be om hjelp. Alle sliter litt innimellom og det er helt menneskelig å be om hjelp. Det betyr ikke at du er uskikket som mor. Heller tvert imot, siden du selv ser at du trenger hjelp til å yte ditt beste for barnet ditt. Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...