Gå til innhold

1 mnd i arbeidslivet og allerede drittlei


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja, her kommer en sytetråd fra en som sannsynligvis har hatt det for enkelt i livet...

Jeg er nyutdannet og har vært i arbeidslivet i litt over en måned nå. Så langt synes jeg at det suger 100%.

De første to ukene var jeg veldig motivert og fikk mye skryt, men nå er jeg allerede drittlei og føler at den beste delen av arbeidsdagen er å ha lunsj. Effektiviteten har gått ned og jeg mistenker at de andre på jobben reagerer litt på at jeg har gått fra å imponere dem veldig til å bli treig og ukonsentrert. 

Jeg tror hovedproblemet er at jeg har hatt for høye forventnigner til arbeidslivet. Har alltid vært en litt sånn "nerdete" person som ikke kom særlig godt over ens med de gjevnaldrende, og har alltid blitt "trøstet" med at jeg som var så flink på skolen ville få en veldig spennende og god jobb som voksen. Jeg har egentlig syntes at livet har vært kjipt, deperimerende og kjederlig helt siden jeg var 10 år gammel, men tanken på at det skulle bli "bedre" har holdt meg gående. 

Men nå er illusjonen brutt. Har aldri hatt det så dølt og kjederlig som jeg har det nå. Jeg har aldri vært så misfornøyd med meg selv. Jeg synes at jobben min virker ekstremt meningsløs og tørr, og de forventer at jeg skal jobbe mye overtid, så har ikke noe særlig tid til overs til trening og hobbyer heller. Får ikke sove om natten, så er for trøtt når jeg kommer hjem til å få noe fornuftig ut av dagen uansett. 

Tanken på at det skal fortsette sånn i 50 år til gjør at jeg seriøst får lyst til gi opp. 

Det positive er vel at jeg tjener relativt bra til å være nyutdannet, men føler ikke at dette gjør opp for situasjonen min i og med at jeg 1) ikke bryr meg noe særlig om penger (såfremt jeg har et sted å bo og mat på bordet), og 2) ikke får tid til å nyte disse pengene uansett når jeg er på jobb hele tida.

Er resten av livet virkelig så dritt? 

Anonymkode: 01adb...96e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres ut som du har valgt feil jobb. Hvordan klarte du ende opp med noe som du syntes er tørt? Hvorfor valgte du som du gjorde?

Fordelen er at om du tjener bra kan du jobbe der 2 år, spare som en idiot, og begynne på en ny utdanning. Eller kanskje du til og med kan vurdere jobber som ikke krever høyere utdanning. At mange pusher på utdanning betyr ikke at det er noe som passer for alle

Det kan ikke være at du er litt deprimert? Eller at du har vitaminmangler? Da kan man føle seg negativ og nedbrutt uansett hvor gøy jobben er. Har du hatt problemer med depresjon før kan det være at du fortsatt er deprimert eller at den har kommet snikende tilbake

Anonymkode: 72b9b...e39

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, studentmammaen skrev:

Tenk på alle som ikke har jobb !!

teit svar! Som om det gjør TS sin situasjon bedre? 

TS - siden du har hatt det slik siden du var veldig ung, kan det tenkes du sliter med noe i fht å føle glede over livet og hverdagen? Hva er det som gir deg noe og gjør deg glad, får deg til å føle at dette var herlig? 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres vel mer ut som du og jobben er en dårlig match?

Jeg var kanskje litt som deg som barn og ung, men arbeidslivet for min del ble kjempegøy - sorry, ikke mening i gni salt i sår. Men jeg landa i en jobb/yrke hvor det er team og prosjektarbeid - og hvor en alltid har nye utfordringer. Hvor en alltid har usikkerhet og spenningen om en klarer å dra i havn prosjektet. En situasjon mange andre ikke ønsker seg. Men det passa meg :) Kombinert med at en faktisk skapte noe som ga nytte og merverdi for kunder.

Anonymkode: c49a0...942

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Carrot skrev:

teit svar! Som om det gjør TS sin situasjon bedre? 

TS - siden du har hatt det slik siden du var veldig ung, kan det tenkes du sliter med noe i fht å føle glede over livet og hverdagen? Hva er det som gir deg noe og gjør deg glad, får deg til å føle at dette var herlig? 

Også et litt teit svar ;)

Ikke så uvanlig at veldig smarte mennesker føler det slik - at en aldri helt passer inn med jevnaldrende og ikke helt finner sin plass. Og får høre at det blir bedre når du blir voksen og får en spennende jobb - men så blir det nedtur om ikke jobben gir særlige utfordringer og sånn 😕 Det hjelper jo ikke trådstarter det dugg - men det er innmari trist at så mange smarte barn ikke får hjelp til å fungere sosialt, alle regner med at det liksom skal ordne seg av seg selv for dem - en legger innsatsen på de barna som står faglig svakt. 

Anonymkode: c49a0...942

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Også et litt teit svar ;)

Ikke så uvanlig at veldig smarte mennesker føler det slik - at en aldri helt passer inn med jevnaldrende og ikke helt finner sin plass. Og får høre at det blir bedre når du blir voksen og får en spennende jobb - men så blir det nedtur om ikke jobben gir særlige utfordringer og sånn 😕 Det hjelper jo ikke trådstarter det dugg - men det er innmari trist at så mange smarte barn ikke får hjelp til å fungere sosialt, alle regner med at det liksom skal ordne seg av seg selv for dem - en legger innsatsen på de barna som står faglig svakt. 

Anonymkode: c49a0...942

Dersom man er veldig smart, så skulle man tro de etterhvert forstår at de må endre innstiling og fremgangsmåte. Synes det blir litt dumt å synes synd på de når de fungerer normalt og klarer få seg utdanning og jobb. Om de havner helt på kjøret og utenfor- greit nok, men den type problem ts har er ikke verre eller vanskeligere enn en med normal intelligens. Ikke at jeg skal anta at du har rett når du antar ts er veldig smart

Anonymkode: 72b9b...e39

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, her kommer en sytetråd fra en som sannsynligvis har hatt det for enkelt i livet...

Jeg er nyutdannet og har vært i arbeidslivet i litt over en måned nå. Så langt synes jeg at det suger 100%.

De første to ukene var jeg veldig motivert og fikk mye skryt, men nå er jeg allerede drittlei og føler at den beste delen av arbeidsdagen er å ha lunsj. Effektiviteten har gått ned og jeg mistenker at de andre på jobben reagerer litt på at jeg har gått fra å imponere dem veldig til å bli treig og ukonsentrert. 

Jeg tror hovedproblemet er at jeg har hatt for høye forventnigner til arbeidslivet. Har alltid vært en litt sånn "nerdete" person som ikke kom særlig godt over ens med de gjevnaldrende, og har alltid blitt "trøstet" med at jeg som var så flink på skolen ville få en veldig spennende og god jobb som voksen. Jeg har egentlig syntes at livet har vært kjipt, deperimerende og kjederlig helt siden jeg var 10 år gammel, men tanken på at det skulle bli "bedre" har holdt meg gående. 

Men nå er illusjonen brutt. Har aldri hatt det så dølt og kjederlig som jeg har det nå. Jeg har aldri vært så misfornøyd med meg selv. Jeg synes at jobben min virker ekstremt meningsløs og tørr, og de forventer at jeg skal jobbe mye overtid, så har ikke noe særlig tid til overs til trening og hobbyer heller. Får ikke sove om natten, så er for trøtt når jeg kommer hjem til å få noe fornuftig ut av dagen uansett. 

Tanken på at det skal fortsette sånn i 50 år til gjør at jeg seriøst får lyst til gi opp. 

Det positive er vel at jeg tjener relativt bra til å være nyutdannet, men føler ikke at dette gjør opp for situasjonen min i og med at jeg 1) ikke bryr meg noe særlig om penger (såfremt jeg har et sted å bo og mat på bordet), og 2) ikke får tid til å nyte disse pengene uansett når jeg er på jobb hele tida.

Er resten av livet virkelig så dritt? 

Anonymkode: 01adb...96e

Jeg skjønner ikke hvordan det kan bli så totalt motsatt av hva du trodde? Hadde dere ingen praksis eller noe slikt i studietiden? Visste du ingenting om hva du gikk til? Det må jo ha vært en grunn til at du valgte den yrkesveien som du gjorde.. hva var det som dro deg dit? 

Anonymkode: 2f1dc...4cf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er slik det er. Det er derfor folk betaler deg tusenvis av kroner hver måned for å jobbe.

Hadde det vært en fornøyelsespark. Så måtte du betalt for å leke der. 

Anonymkode: 643de...445

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du jobber ikke tilfeldigvis innen teknologi? Gjør hvertfall det selv, og jeg kjenner meg litt igjen i beskrivelsen din. Arbeidsdager som ikke er så givende og mye overtid. Har i lange perioder jobbet 7 dager i uka, opptil 16 timer om dagen, så jeg vet det meste om å få kjørt seg. Og, ja man blir innbilt at arbeidslivet er sånn og slik under studietiden, og man blir gjerne ikke fortalt om realitetene i yrket før man begynner å jobbe innen det. I tillegg opplever hvertfall vi i vår bransje effektiviseringstrenden på strupen fra år til år, slik at det er færre som jobber med hver ting i yrket hos oss nå. Hos oss er det nå gjerne kun en person som driver med "sine" oppgaver, noe som gjør at man i praksis ikke har ferie heller, så man har ingen tid til å realisere egne private ønsker. Men jeg er beinhard på et jeg hvertfall skal trene for å holde ut lange arbeidsdager. Er selv ganske lei, og har jobbet i yrket ca 10 år. 

Og ikke for å være negativ til hverdagen din, men det blir sjelden bedre om du allerede føler det som du gjør nå. Det fungerer ikke å gi det tid, jeg gjorde det selv, og det har ikke landet meg noe sted etter selv 10 år! Forskjellen er at du sannsynligvis er en del yngre ennå, og du har fortsatt tid til å utdanne/omskolere deg til noe annet. For meg som etter hvert nærmer meg 40 er løpet mer eller mindre kjørt, og jeg brenner inne i denne bransjen 😕 Så ikke gjør samme feilen som meg, planlegg å begynne fra studier fra f. eks. 2019, jobb som faen et år selv om det er kjipt, og tjen deg opp penger på det slik at du har en buffer for å starte på nytt. 

 

Anonymkode: b78f2...b3c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner ikke hvordan det kan bli så totalt motsatt av hva du trodde? Hadde dere ingen praksis eller noe slikt i studietiden? Visste du ingenting om hva du gikk til? Det må jo ha vært en grunn til at du valgte den yrkesveien som du gjorde.. hva var det som dro deg dit? 

Anonymkode: 2f1dc...4cf

Ikke meg som er TS, men det er mange yrker som ikke har noen form for praksis under studiene. Noen ganger blir man f. eks. dratt mot et yrke pga. en hobby man hadde som ungdom, det gjaldt hvertfall for meg. Men å ha noe som hobby er gjerne ikke det samme som å jobbe med det på fulltid, det har det aldri vært for min del hvertfall. 

Anonymkode: b78f2...b3c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres ut som du har valgt feil jobb. Hvordan klarte du ende opp med noe som du syntes er tørt? Hvorfor valgte du som du gjorde?

Fordelen er at om du tjener bra kan du jobbe der 2 år, spare som en idiot, og begynne på en ny utdanning. Eller kanskje du til og med kan vurdere jobber som ikke krever høyere utdanning. At mange pusher på utdanning betyr ikke at det er noe som passer for alle

Det kan ikke være at du er litt deprimert? Eller at du har vitaminmangler? Da kan man føle seg negativ og nedbrutt uansett hvor gøy jobben er. Har du hatt problemer med depresjon før kan det være at du fortsatt er deprimert eller at den har kommet snikende tilbake

Anonymkode: 72b9b...e39

Jo, jeg er ganske deprimert. Har vært det nesten hele livet. Har holdt motet oppe fordi jeg trodde at det skulle bli bra til slutt, men nå har jeg omsider mistet all tro på livet.  

Anonymkode: 01adb...96e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, jeg er ganske deprimert. Har vært det nesten hele livet. Har holdt motet oppe fordi jeg trodde at det skulle bli bra til slutt, men nå har jeg omsider mistet all tro på livet.  

Anonymkode: 01adb...96e

Det trenger det ikke være. Du er sannsynligvis ung nok til å skifte retning yrkesmessig ennå. Bruk den muligheten! :)

Anonymkode: b78f2...b3c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Carrot skrev:

teit svar! Som om det gjør TS sin situasjon bedre? 

TS - siden du har hatt det slik siden du var veldig ung, kan det tenkes du sliter med noe i fht å føle glede over livet og hverdagen? Hva er det som gir deg noe og gjør deg glad, får deg til å føle at dette var herlig? 

Jeg har egentlig aldri vært noe særlig glad. Har for det meste vært en sur drittkjerring siden jeg var et småbarn. Jeg liker dyr og natur, men det gjør meg også trist fordi det får meg til å tenke mye på klimaendringer og at vi ødelegger naturen og dyrelivet. 

Anonymkode: 01adb...96e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Jo, jeg er ganske deprimert. Har vært det nesten hele livet. Har holdt motet oppe fordi jeg trodde at det skulle bli bra til slutt, men nå har jeg omsider mistet all tro på livet.  

Anonymkode: 01adb...96e

Da tenker jeg det ikke er lett å skille om det er jobben du misliker, eller om det er depresjonen som påvirker hvordan du føler deg. Man ka ha verdens beste jobb, men om man er deprimert kjenner man seg ikke glad eller interessert alikevel. 

Du kan forsøke ta grep om kosthold og trening. Mat har mye påvirkning på humør, om du spiser sunnere kan det påvirke hvordan du føler deg

Ellers er alltids psykolog et alternativ, finne ut når disse følelsene og tankene dukket opp og hvordan dui kan bearbeide dem

Anonymkode: 72b9b...e39

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres vel mer ut som du og jobben er en dårlig match?

Jeg var kanskje litt som deg som barn og ung, men arbeidslivet for min del ble kjempegøy - sorry, ikke mening i gni salt i sår. Men jeg landa i en jobb/yrke hvor det er team og prosjektarbeid - og hvor en alltid har nye utfordringer. Hvor en alltid har usikkerhet og spenningen om en klarer å dra i havn prosjektet. En situasjon mange andre ikke ønsker seg. Men det passa meg :) Kombinert med at en faktisk skapte noe som ga nytte og merverdi for kunder.

Anonymkode: c49a0...942

Det er akkurat en sånn jobb jeg har. Trodde at det skulle passe meg, for jeg hater å sitte for meg selv i timesvis og kjede meg med dette faget. Men etter en mnd i jobb har jeg skjønt at jeg faktisk hater å jobbe sammen med folk også. 

Anonymkode: 01adb...96e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du heller må jobbe med dyr. Ikke for sent å skifte retning. 

Anonymkode: 7029b...de9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner ikke hvordan det kan bli så totalt motsatt av hva du trodde? Hadde dere ingen praksis eller noe slikt i studietiden? Visste du ingenting om hva du gikk til? Det må jo ha vært en grunn til at du valgte den yrkesveien som du gjorde.. hva var det som dro deg dit? 

Anonymkode: 2f1dc...4cf

Godt spørsmål. Jeg hatet studiet også, men fikk beskjed om at arbeidslivet var veldig annerledes enn å være student og at jeg bare måtte holde ut. Jeg synes egentlig at det er veldig likt. 

Anonymkode: 01adb...96e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jegskulleønskeat
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, jeg er ganske deprimert. Har vært det nesten hele livet. Har holdt motet oppe fordi jeg trodde at det skulle bli bra til slutt, men nå har jeg omsider mistet all tro på livet.  

Anonymkode: 01adb...96e

Det første jeg tenkte på da jeg leste innlegget ditt var at det høres ut som om at du har en lidelse som heter dystymi. Det er en kronisk depressiv lidelse hvor man nesten konstant føler seg nedstemt, lei seg, trøtt og har lite energi. Har du snakket med fastlegen om dette? Jeg ville tatt turen og bedt om utredning. Mange med denne lidelsen tror de bare er nedstemte som personer, og tror det er slik det er normalt å være fordi de ikke vet om noe annet. MEN- det finnes hjelp å få, og jeg håper du får den

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...