Gå til innhold

Hvor vanlig er det egentlig å bruke sovepiller som ung?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

16 minutter siden, AnonymBruker said:

Du har jo fortsatt en ansvar ovenfor deg selv, både du og foreldrene dine kunne valgt en annen lege. Selv om legen sier at h*n vil du skal ta medisiner, betyr ikke det at du MÅ ta de medisinene. Du er herre over ditt eget liv. 

Jeg kunne skrevet en bok om å få avhengighetsskapende medisiner av lege, fra 12 års alder, men er fortsatt ikke legen sin feil at jeg blir avhengig. Når du skal putte noe i kroppen har du eller foreldrene dine et ansvar å vite hva det er, og hva konsekvensene kan være. Legen er ikke der for å belære deg om medikamenter, når han har 20 andre pasienter som venter på han. 18-19 år når du begynte? Er du seriøs? Da burde du ihvertfall ha vett nok til å forstå de tingene selv, lese pakningsvedlegget og gjøre en eventuell bakgrunnssjekk på medisinene. Blir for dumt å si at en 18-19 åring som er nesten voksen ikke burde forstå de tingene selv, så her burde du bare legge deg flat.  Det er jo egentlig ren dumskap. 

Anonymkode: 0a2d5...a0e

De fleste går ut i fra at leger vet hva de deler ut og hva som er til det beste for pasientene. Når legen foreskriver noe så tenker de fleste at dette er det riktige å ta fordi legen med all sin utdannelse og viten har sagt det. Det er ikke vanlig å "overprøve" de rådene man for på sykehus eller av leger. Mange har brent seg på og opplevd store konsekvenser av massiv pillebruk i psykiatrien og det blir helt feil å gi pasientene skylda.

Anonymkode: 11ee6...3ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 timer siden, Jegskulleønskeat skrev:

Jeg medisinerte søvn første gang da jeg var 12 år. Er 20 år nå, og bruker fortsatt til tider melatonin. Tror legen skal skrive ut noe sterkere til høsten 

Hvilke bruker du?

Okei, skjønner. Jeg brukte også melatonin en stund, men så måtte jeg ha noe sterkere. Har stått på truxal lenge, men funker ikke like bra lenger :( 
Ts

Anonymkode: 1815c...c20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jegskulleønskeat
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Okei, skjønner. Jeg brukte også melatonin en stund, men så måtte jeg ha noe sterkere. Har stått på truxal lenge, men funker ikke like bra lenger :( 
Ts

Anonymkode: 1815c...c20

Huff. Skjønner deg godt. Har merket det samme jeg- at melatoninen må dobles eller triples i dosen for at den skal fungere slik den gjorde før...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Jegskulleønskeat skrev:

Huff. Skjønner deg godt. Har merket det samme jeg- at melatoninen må dobles eller triples i dosen for at den skal fungere slik den gjorde før...

Veldig dumt at den ikke fungerer for deg lenger. Søvnproblemer er bare helt forferdelig. Det påvirker jo hele livet ellers...
Håper legen kan finne noen som kan hjelpe deg!

Anonymkode: 1815c...c20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jegskulleønskeat
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Veldig dumt at den ikke fungerer for deg lenger. Søvnproblemer er bare helt forferdelig. Det påvirker jo hele livet ellers...
Håper legen kan finne noen som kan hjelpe deg!

Anonymkode: 1815c...c20

Jepp, enig. Likevel, jeg har hatt det slik siden jeg var et lite barn. Så det er ikke noe nytt. Man vender seg til det tilslutt. Håper likevel at jeg kan få noe sterkere. Og håper du også får hjelp❤️❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det en en vesentlig forskjell på en 12 åring og en 19 åring. 12 år er du et barn enda, 19 år så er du faktisk nesten voksen :) 

En 12 åring får ikke avhengighetsskapende medisiner uten samtykke fra foreldre og eventuelt fylkeskommunen. En 19 åring har 100% ansvar over seg selv og sine egne valg. 

Anonymkode: 0a2d5...a0e

Det er helt klart legens ansvar. Det er jo legen som skriver det ut og bedømmer situasjonen. En 19 åring tenker da ikke på det og selv om den er avhengighetsskapende tror de færreste at de faktisk blir avhengig. Her har legen helt klart et ansvar. Jeez! 

Anonymkode: 2b5d4...f21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

33 minutter siden, Jegskulleønskeat skrev:

Jepp, enig. Likevel, jeg har hatt det slik siden jeg var et lite barn. Så det er ikke noe nytt. Man vender seg til det tilslutt. Håper likevel at jeg kan få noe sterkere. Og håper du også får hjelp❤️❤️

Utrolig leit å høre. Det skal virkelig ikke være sånn.. Du må få noe sterkere! For selvom det ikke er kjekt å måtte gå på medisiner, er det mye bedre enn søvnløse netter/legge mange timer før man sovner. Unner deg bare alt godt <3 <3 

Anonymkode: 1815c...c20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jegskulleønskeat
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Utrolig leit å høre. Det skal virkelig ikke være sånn.. Du må få noe sterkere! For selvom det ikke er kjekt å måtte gå på medisiner, er det mye bedre enn søvnløse netter/legge mange timer før man sovner. Unner deg bare alt godt ❤️ ❤️

Anonymkode: 1815c...c20

Takk. Ja, jeg har ingen problem med å begynne på medisiner. Synes det hadde vært helt greit. 

Ønsker deg alt godt også❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om du er 10-12 år og får sterke sovemedikament fra legen, har du hatt voksne som ikke har tatt ansvar. Det er de du bør klandre. 

Anonymkode: 6ba58...c8e

Ærlig talt, for en tankegang. Hvis en lege anbefaler et medikament, så velger de fleste å følge rådet ettersom det er en lege som faktisk har studert i flerfoldige år. Det er en lege du går til når kroppen svikter, så ja, det er legens feil hvis han ikke informerer eller gir feil råd. Tenker du det samme når en lege anbefaler operajon eller vaksine? Skal du klandre dine foreldre hvis du får alvorlige blødninger under en operasjon eller en allergisk reaksjon på vaksine? 

Anonymkode: 1af95...b27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ærlig talt, for en tankegang. Hvis en lege anbefaler et medikament, så velger de fleste å følge rådet ettersom det er en lege som faktisk har studert i flerfoldige år. Det er en lege du går til når kroppen svikter, så ja, det er legens feil hvis han ikke informerer eller gir feil råd. Tenker du det samme når en lege anbefaler operajon eller vaksine? Skal du klandre dine foreldre hvis du får alvorlige blødninger under en operasjon eller en allergisk reaksjon på vaksine? 

Anonymkode: 1af95...b27

Man kan ikke sammenligne vaksiner med sovepiller som er ment til sporadisk bruk. En lege forskriver ikke b-preparater for at vedkommende skal ta disse hver dag, men i ny og ne. Da er det opp til en selv, eller foresatte å gjøre nettopp det. Dette med sovepiller er rimelig innlysende for de fleste.  Det står jo i pakningsvedlegget, og det skal man faktisk lese. Man kan ikke gi leger skylden for egne feil. Hvis f.eks stilnoct er det eneste som fungerer så er det nesten nødvendig å bruke dette sporadisk. Forøvrig så er det høyst usannsynlig at en lege ikke har informert om at slike medikamenter er avhengighetsskapende, til tross for at det er ganske allmenn kjent. Man kan heller ikke alltid skylde på en lege hvis man får komplikasjoner av behandlingen legen gir. Hvis en pasient dør av hjerteinfarkt så er det ikke legen sin feil, nødvendigvis. 

Anonymkode: a50d1...7ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt diverse medikamenter for søvn siden jeg var 17. Vallergan, seroquel, stilnoct. Bruker enda seroquel og stilnoct av og til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker seroquel 100 mg. Det hjelper litt. 

Imovane har jeg prøvd, men det fungerer bare en kort stund, og så kunne jeg ta 5 stk uten å få sove. Circadin og vallergan fungerte ikke. Zyprexa fungerte, men da sov jeg hele døgnet. 

Har brukt medisiner siden jeg var 18, nå er jeg 27. 

Anonymkode: f098a...7a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.7.2018 den 16.38, AnonymBruker skrev:

Jeg har brukt det i perioder. Men har måtte innse at jeg ikke sover mye da jeg er sensitiv for alt av lyder. Det å måtte ha sovetabletter for å sove er ikke bra. Så her brukes de kun etter flere dager uten søvn, men max 1   dag pr uke. Dette fra jeg var 18.

Anonymkode: 091ab...d6b

Øreplugger

Anonymkode: 80a23...66f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...