Gå til innhold

Hvor vanlig er det egentlig å bruke sovepiller som ung?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har brukt det i fire år. Er 21 år gammel. Synes dette er litt flaut egentlig, da jeg er så ung. 
Bruker du? Når startet du, og hvor gammel er du?

Anonymkode: 1815c...c20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

23 år, brukt dem av og på i 2 år. Bruker dem bare ved behov, kanskje tre-fire ganger i måneden i gjennomsnitt, ikke fast. 

Anonymkode: 8a65b...cea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte når jeg var 13 år , er 25 nå. Har ikke tatt sovemedisiner på 1 år nå, men tenker jeg vil starte igjen da jeg har flere søvnforstyrrelser. 

Anonymkode: 0a2d5...a0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jegskulleønskeat

Jeg medisinerte søvn første gang da jeg var 12 år. Er 20 år nå, og bruker fortsatt til tider melatonin. Tror legen skal skrive ut noe sterkere til høsten 

Hvilke bruker du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt det i perioder. Men har måtte innse at jeg ikke sover mye da jeg er sensitiv for alt av lyder. Det å måtte ha sovetabletter for å sove er ikke bra. Så her brukes de kun etter flere dager uten søvn, men max 1   dag pr uke. Dette fra jeg var 18.

Anonymkode: 091ab...d6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Begynte når jeg var 13 år , er 25 nå. Har ikke tatt sovemedisiner på 1 år nå, men tenker jeg vil starte igjen da jeg har flere søvnforstyrrelser. 

Anonymkode: 0a2d5...a0e

Glemte å si hvilke jeg har gått på. Har prøvd alt av C-preparater og melatonin, ingenting har fungert på meg så jeg har gått mest på imovane, stilnoct og sterkere anti-psykotika. :) 

Anonymkode: 0a2d5...a0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Glemte å si hvilke jeg har gått på. Har prøvd alt av C-preparater og melatonin, ingenting har fungert på meg så jeg har gått mest på imovane, stilnoct og sterkere anti-psykotika. :) 

Anonymkode: 0a2d5...a0e

De medisinene er skumle. Jeg begynte med 1! Tablett i døgnet av disse. Nå idag er jeg misbruker. Jeg angrer så mye på å ha begynt med de. 

Anonymkode: 67f33...475

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

De medisinene er skumle. Jeg begynte med 1! Tablett i døgnet av disse. Nå idag er jeg misbruker. Jeg angrer så mye på å ha begynt med de. 

Anonymkode: 67f33...475

Da får du dra på avrusning da, har selv vært pilleavhengig. 

Anonymkode: 0a2d5...a0e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

De medisinene er skumle. Jeg begynte med 1! Tablett i døgnet av disse. Nå idag er jeg misbruker. Jeg angrer så mye på å ha begynt med de. 

Anonymkode: 67f33...475

Samme her. Men har vært til rehabilitering. Begynte som 19 åring, til slutt fikk jeg til og med mogadon! Idag bruker jeg ingen sovemedisiner eller medisiner i det hele tatt. Det ødela mange år av livet mitt når jeg måtte slutte, jobb skole ol gikk til helvette. 

Idag er jeg fortsatt sint på legen som lot meg begynne med sovemedisiner.

Anonymkode: 35087...560

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samme her. Men har vært til rehabilitering. Begynte som 19 åring, til slutt fikk jeg til og med mogadon! Idag bruker jeg ingen sovemedisiner eller medisiner i det hele tatt. Det ødela mange år av livet mitt når jeg måtte slutte, jobb skole ol gikk til helvette. 

Idag er jeg fortsatt sint på legen som lot meg begynne med sovemedisiner.

Anonymkode: 35087...560

Blir jo også feil å legge ansvaret over på legen din, du har et eget ansvar over hva du putter i deg. Det er ikke legen sin feil at vi, som mange andre, valgte å ta mer enn vi skulle. Du kunne jo sagt nei? Eller meldt legen ifra til fylkeslegen. Selv om det ikke er GREIT at legen gir ut vanedannende og avhengighetsskapende medisiner i hytt og pine til mennesker, så har deg seg jo slik at alle har et ansvar ovenfor seg selv. Imøte med legen eller ikke! 

Jeg kan ikke sitte her å si at jeg er forbanna på legen min for å gi meg x-antall vanedannende, fordi jeg ble pillemisbruker og valgte å kjøpe sterkere benzo og opiater på gata. Det var valg jeg tok som gjorde at jeg tok mer og mer. Der og da likte jeg det jo! Noen har dessverre et større anlegg til å bli avhengig, enn andre. Bare for å sette det litt i perspektiv, leger rundt i verden gjør jobben sin og alle leger kan ikke få skylda for ting som skjer med oss. Så lenge det ikke er en livstruende feil, selvfølgelig. 

Anonymkode: 0a2d5...a0e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samme her. Men har vært til rehabilitering. Begynte som 19 åring, til slutt fikk jeg til og med mogadon! Idag bruker jeg ingen sovemedisiner eller medisiner i det hele tatt. Det ødela mange år av livet mitt når jeg måtte slutte, jobb skole ol gikk til helvette. 

Idag er jeg fortsatt sint på legen som lot meg begynne med sovemedisiner.

Anonymkode: 35087...560

Det er ikke legen som «lot» deg begynne. Legen kan fraråde, tipse om alternativer- men det er du som har ansvaret til syvende og sist

 

Anonymkode: 6ba58...c8e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blir jo også feil å legge ansvaret over på legen din, du har et eget ansvar over hva du putter i deg. Det er ikke legen sin feil at vi, som mange andre, valgte å ta mer enn vi skulle. Du kunne jo sagt nei? Eller meldt legen ifra til fylkeslegen. Selv om det ikke er GREIT at legen gir ut vanedannende og avhengighetsskapende medisiner i hytt og pine til mennesker, så har deg seg jo slik at alle har et ansvar ovenfor seg selv. Imøte med legen eller ikke! 

Jeg kan ikke sitte her å si at jeg er forbanna på legen min for å gi meg x-antall vanedannende, fordi jeg ble pillemisbruker og valgte å kjøpe sterkere benzo og opiater på gata. Det var valg jeg tok som gjorde at jeg tok mer og mer. Der og da likte jeg det jo! Noen har dessverre et større anlegg til å bli avhengig, enn andre. Bare for å sette det litt i perspektiv, leger rundt i verden gjør jobben sin og alle leger kan ikke få skylda for ting som skjer med oss. Så lenge det ikke er en livstruende feil, selvfølgelig. 

Anonymkode: 0a2d5...a0e

 

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke legen som «lot» deg begynne. Legen kan fraråde, tipse om alternativer- men det er du som har ansvaret til syvende og sist

 

Anonymkode: 6ba58...c8e

Mange begynner jo på sterke medisiner allerede nede i 10-12 års alder. Jeg vil ikke si at jeg visste konsekvensene for jeg var faktisk bare 18-19 år når jeg begynte. Jeg fikk heller aldri noe annet tilbud selvom jeg bad om det. Jeg ønsket egentlig terapi og ikke medisiner men legen ville gi medisiner så jeg skulle klare å komme meg på skolen. 

Og jeg har aldri kjøpt piller på gata, har kun blitt avhengig av dosen jeg fikk hos legen. At legen valgte å prøve sterkere og sterkere medikamenter og aldri forklare meg konsekvensene av langtidsbruk er grunnen til at jeg er sint på legen. Og jegener at det er helt rettmessig i min sak. 

Anonymkode: 35087...560

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Mange begynner jo på sterke medisiner allerede nede i 10-12 års alder. Jeg vil ikke si at jeg visste konsekvensene for jeg var faktisk bare 18-19 år når jeg begynte. Jeg fikk heller aldri noe annet tilbud selvom jeg bad om det. Jeg ønsket egentlig terapi og ikke medisiner men legen ville gi medisiner så jeg skulle klare å komme meg på skolen. 

Og jeg har aldri kjøpt piller på gata, har kun blitt avhengig av dosen jeg fikk hos legen. At legen valgte å prøve sterkere og sterkere medikamenter og aldri forklare meg konsekvensene av langtidsbruk er grunnen til at jeg er sint på legen. Og jegener at det er helt rettmessig i min sak. 

Anonymkode: 35087...560

Pakkningsvedlegget er med. Dette er det din plikt å lese. Litt Johaug takter her? Det er uansett kun DU som tar en medisin. At den er vanedannende står i pakkningsvedlegget. Samtaler du og legen har hatt kan vi ikke vite noe om, og kan ei heller si noe om. Men ditt ansvar som forbruker, det kan vi alle ha en enighet om.

Anonymkode: 091ab...d6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Pakkningsvedlegget er med. Dette er det din plikt å lese. Litt Johaug takter her? Det er uansett kun DU som tar en medisin. At den er vanedannende står i pakkningsvedlegget. Samtaler du og legen har hatt kan vi ikke vite noe om, og kan ei heller si noe om. Men ditt ansvar som forbruker, det kan vi alle ha en enighet om.

Anonymkode: 091ab...d6b

Ville du sagt det samme til en mellom 12-14 år? 

Anonymkode: 35087...560

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Mange begynner jo på sterke medisiner allerede nede i 10-12 års alder. Jeg vil ikke si at jeg visste konsekvensene for jeg var faktisk bare 18-19 år når jeg begynte. Jeg fikk heller aldri noe annet tilbud selvom jeg bad om det. Jeg ønsket egentlig terapi og ikke medisiner men legen ville gi medisiner så jeg skulle klare å komme meg på skolen. 

Og jeg har aldri kjøpt piller på gata, har kun blitt avhengig av dosen jeg fikk hos legen. At legen valgte å prøve sterkere og sterkere medikamenter og aldri forklare meg konsekvensene av langtidsbruk er grunnen til at jeg er sint på legen. Og jegener at det er helt rettmessig i min sak. 

Anonymkode: 35087...560

Du har jo fortsatt en ansvar ovenfor deg selv, både du og foreldrene dine kunne valgt en annen lege. Selv om legen sier at h*n vil du skal ta medisiner, betyr ikke det at du MÅ ta de medisinene. Du er herre over ditt eget liv. 

Jeg kunne skrevet en bok om å få avhengighetsskapende medisiner av lege, fra 12 års alder, men er fortsatt ikke legen sin feil at jeg blir avhengig. Når du skal putte noe i kroppen har du eller foreldrene dine et ansvar å vite hva det er, og hva konsekvensene kan være. Legen er ikke der for å belære deg om medikamenter, når han har 20 andre pasienter som venter på han. 18-19 år når du begynte? Er du seriøs? Da burde du ihvertfall ha vett nok til å forstå de tingene selv, lese pakningsvedlegget og gjøre en eventuell bakgrunnssjekk på medisinene. Blir for dumt å si at en 18-19 åring som er nesten voksen ikke burde forstå de tingene selv, så her burde du bare legge deg flat.  Det er jo egentlig ren dumskap. 

Anonymkode: 0a2d5...a0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du er 10-12 år og får sterke sovemedikament fra legen, har du hatt voksne som ikke har tatt ansvar. Det er de du bør klandre. 

Anonymkode: 6ba58...c8e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ville du sagt det samme til en mellom 12-14 år? 

Anonymkode: 35087...560

Det en en vesentlig forskjell på en 12 åring og en 19 åring. 12 år er du et barn enda, 19 år så er du faktisk nesten voksen :) 

En 12 åring får ikke avhengighetsskapende medisiner uten samtykke fra foreldre og eventuelt fylkeskommunen. En 19 åring har 100% ansvar over seg selv og sine egne valg. 

Anonymkode: 0a2d5...a0e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ville du sagt det samme til en mellom 12-14 år? 

Anonymkode: 35087...560

Ja. Men foreldre har da ansvaret når barna er i den alderen. Mitt barn ville ikke fått lov  ha slike medisiner til fritt distrubisjon. 

Anonymkode: 091ab...d6b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Om du er 10-12 år og får sterke sovemedikament fra legen, har du hatt voksne som ikke har tatt ansvar. Det er de du bør klandre. 

Anonymkode: 6ba58...c8e

Det kan jo være mange grunner til at en må ha det? Sterk aspergers, autisme og adhd f.eks mange med de diagnosene har fått sterke sovemedisiner og andre avhengighetsskapende medisiner, fra veldig ung alder. Fordi med de diagnosene følger det også søvnforstyrrelser. 
Når man r 10-12 år så får man ikke "bare" sterke avhengighetsskapene midler av legen, helt uten videre. Her må det søkes til fylkeslegen om det kan bli innvilget. 

 

Anonymkode: 0a2d5...a0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De medisinene er skumle. Jeg begynte med 1! Tablett i døgnet av disse. Nå idag er jeg misbruker. Jeg angrer så mye på å ha begynt med de. 

Anonymkode: 67f33...475

Jeg går på apodorm (som et sterkere enn imovane etc)i korte perioder når jeg er helt på bristepunktet grunnet søvnmangel. Er 35 og har gjort den siden jeg var 19,men jeg har ikke problemer med misbruk så dette er svært individuelt 

Anonymkode: 6eb82...8fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...