Gå til innhold

Førstegangs og epidural


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Flere av mine venninner og familie ønsket ikke epidural, men måtte få det uansett. Dette var enten pga langvarig fødsel eller hastekeisersnitt. Mange har slitt med smerter i ryggen i årevis senere. 

Jeg ønsker virkelig ikke epidural, og om det skulle bli hastekeisersnitt vil jeg ha narkose.

Kan jeg nekte epidural om jordmor anbefaler det? 

Anonymkode: 93e03...ebe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror det er sånn at du absolutt har muligheten til å nekte. De kan jo tross alt ikke tvinge deg til noen ting, MEN de kommer nok til å anbefale det sterkt dersom de mener det er behov. Til syvende og sist er det ditt valg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at narkose kan ha mye verre komplikasjoner enn epidural. De fleste får jo ingen komplikasjoner etter epidural. Dersom det er stort sykehus ville jeg ikke vært bekymret. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på situasjonen. Om det er ''bare'' fordi du er sliten kan du nok det. Jeg fikk epidural på grunn av svangerskapsforgiftning og lite barn og når de satt i gang fødselen fikk jeg beskjed om at jeg ''skal ha epidural'', virket ikke som jeg kunne nekte. Men i mitt tilfelle var det jo medisinske grunner til den da, sikkert annerledes ellers.

Anonymkode: 7061c...dfe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Liven_ skrev:

Husk at narkose kan ha mye verre komplikasjoner enn epidural. De fleste får jo ingen komplikasjoner etter epidural. Dersom det er stort sykehus ville jeg ikke vært bekymret. 

 

Er klar over at man ikke får amme ol de første 12 timene etter narkose, men jeg tar virkelig ikke sjansen på epidural etter hvilke erfaringer venner har. 

Hvilke komplikasjoner mener du er verre mtp narkose? 

 

Anonymkode: 93e03...ebe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I sjeldne tilfeller ''må'' du ha epidural fordi kroppen ikke tåler påkjenningen en fødsel har, som f.eks. ved noen tilfeller av svangerskapsforgiftning. Du kan nekte, men risikerer at kroppen din ikke klarer fødselen og du og barnet kan bli svært alvorlig syke. Det hender de anbefaler det ''bare'' fordi du er sliten - og da kan du selvsagt takke nei uten noe mer om og men. Ved KS får du ikke bestemme anestesimetode. Du kan fremme ønske, men ikke bestemme selv - beslutningen tas av anestesilege. Narkose er ikke bra for hverken deg eller barnet, og det er gode grunner til at de kun bruker narkose i spesielle tilfeller (f.eks. hvis det haster så fælt med å få barnet ut at de ikke har tid til epidural). 

Med det sagt, jeg tviler VELDIG sterkt på at du har ''mange'' venner med komplikasjoner av epidural. Jeg tipper veldig en del av dem skylder på epiduralen helt uten holdepunkter. Risikoen for langvarige komplikasjoner ved epidural er next to nothing - høres veldig merkelig ut at du har så mange (av de svært, svært få) som er uheldige, i din omgangskrets :) Ville ikke tatt det for god fisk. 

Jeg var også veldig skeptisk til epidural, mest fordi jeg er redd stikk - men når jeg lå der med stormrier uten effekt og de hang opp drypp, ja da gav jeg en lang F i om jeg ble lam, fikk hodepine eller kroniske smerter. Da fikk de gjøre hva som helst for å hjelpe meg der og da 😛 

Anonymkode: 34e1e...b09

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tviler sterkt på at ryggsmertene har sammenheng med epiduralen, men det er alltid greit å ha noen å skylde på. Du kan si at du ikke ønsker epidural, men dersom du f.eks settes i gang eller har andre komplikasjonsfarer kommer de til å ville legge inn epiduralkateter. Du kan selvfølgelig be om at det ikke blir satt noe før det trengs. Grunnen er at det går mye fortere og er mindre risikofylt å skru opp epiduralen som smertestillende dersom det må gjennomføres keisersnitt på kort varsel. Full narkose har flere komplikasjoner enn epidural. Ikke minst går det rett i blodet som igjen overføres til barnet og gjør at barnet er full i nakose og puster dårligere (evt ikke i det hele tatt) når det blir født, og må ha pustehjelp umiddelbart. Du utsetter faktisk barnet ditt for større fare. Er det keisersnitt som må gå brennkvikt der mot ikke har epidural gis selvfølgelig narkose, men da haster det å redde livet til barnet (evt mot) uansett. 

Anonymkode: 04588...e80

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har har en meget spesiell omgangskrets da du kjenner ‘mange’ som har slitt med smerter etter den i ettertid. Dette er ekstremt sjeldent.

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er klar over at man ikke får amme ol de første 12 timene etter narkose, men jeg tar virkelig ikke sjansen på epidural etter hvilke erfaringer venner har. 

Hvilke komplikasjoner mener du er verre mtp narkose? 

 

Anonymkode: 93e03...ebe

død...er jo en mulig konplikasjon ved narkose. 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er grunnen til at jeg går for abc og ikke vanlig fødeklinikk

Anonymkode: 293ee...da4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det er grunnen til at jeg går for abc og ikke vanlig fødeklinikk

Anonymkode: 293ee...da4

Men, hvis de mener du trenger legehjelp og epidural trilles du jo inn på den vanlige klinikken uansett? 

Anonymkode: 63cc6...7a4

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er grunnen til at jeg går for abc og ikke vanlig fødeklinikk

Anonymkode: 293ee...da4

Bor nordpå, og her er bare vanlige sykehus. Jeg ville egentlig føde hjemme, men det er nesten umulig å få lov til som førstegangs. 

Anonymkode: 93e03...ebe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah epidural, det er heeelt nydelig 😍

Beste med hele fødselen 😂

Anonymkode: a8575...519

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville heller ikke ha epidural pga bivirkningene. Da fødselen dro ut, ba jeg om det allikevel. Var oppe å gikk like etter fødsel. Har ikke hatt plager i ettertid heller. 

Vi er en vennegjeng på 14 stk. 12 stk har født med epidural og kun én av dem har ryggsmerter som kan komme av epiduralen. At hele din omgangskrets har fått plager pga epidural, tviler jeg litt på. Enkelt å skylde på epiduralen.

 

Anonymkode: a8167...b17

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ah epidural, det er heeelt nydelig 😍

Beste med hele fødselen 😂

Anonymkode: a8575...519

Helt enig. Jeg danset rundt på gulvet (med prekestol) med 10 cm åpning - helt smertefri!

Anonymkode: 7061c...dfe

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Flere av mine venninner og familie ønsket ikke epidural, men måtte få det uansett. Dette var enten pga langvarig fødsel eller hastekeisersnitt. Mange har slitt med smerter i ryggen i årevis senere. 

Jeg ønsker virkelig ikke epidural, og om det skulle bli hastekeisersnitt vil jeg ha narkose.

Kan jeg nekte epidural om jordmor anbefaler det? 

Anonymkode: 93e03...ebe

De smertene i ryggen kommer ofte av belastningen som det å bære tung fremover er. 

Anonymkode: e5b0f...555

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fått epidural 3 ganger og ikke fått noe mer ryggplager enn før.

Anonymkode: bbcba...5ce

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg skulle heller ikke ha epidural! Jeg ville ikke ha det og sto fast bestemt på det før fødsel. Lite visste jeg hvor jævlig vondt det var å føde et barn, epiduralen ble min bestevenn. Du aner ikke hvilke smerter det er før du står i det. Jeg virkelig HYLLER de damene som føder uten smertelindrende, fysøren! 

Hilsen ei som fødte sitt første barn for en uke siden 😊

Anonymkode: 4acf8...93c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du «bare» er sliten eller har vondt kan du nok velge, men du får ikke velge selv hvis det blir hastekeisersnitt. Narkose innebærer betydelig økt risiko for både deg og barnet. Det gjør de bare hvis det er absolutt nødvendig. Du får ikke bestemme det selv fordi venninner har vært ute for ditt og datt.

Anonymkode: 681c9...2c9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vel, jeg skulle heller ikke ha epidural! Jeg ville ikke ha det og sto fast bestemt på det før fødsel. Lite visste jeg hvor jævlig vondt det var å føde et barn, epiduralen ble min bestevenn. Du aner ikke hvilke smerter det er før du står i det. Jeg virkelig HYLLER de damene som føder uten smertelindrende, fysøren! 

Hilsen ei som fødte sitt første barn for en uke siden 😊

Anonymkode: 4acf8...93c

Ingenting å hylles for det vel? Hyller du folk som trekker tenner uten bedøvelse? Folk som brekker benet? Hvorfor skal unødvendig smerte hylles?🤔

Anonymkode: ad2c0...584

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...