Gå til innhold

Foreldre som selger hus og stor leilighet når barna flytter ut, kjøper de 2 roms?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er vanlig? Når de selger hus eller leilighet, hva slags leilighet går de for? 2 roms eller 3 roms?

Er det vanligere å kun kjøpe leilighet til seg (og sin partner) uten ekstra soverom og ha sovesofa eller gjesteseng i bod?

 

 

Anonymkode: a6de3...4c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi kjøpte en 3-roms, så får barna dele det rommet når de er hjemme.

Anonymkode: 3550f...fd2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøper med gjesterom. 

Anonymkode: 35b7e...6a8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er vanlig hos de jeg vet av er hvert fall at de kjøper slik at de har mulighet til å ha gjester på et ekstra rom. I enkelte tilfeller er dette kun en gjesterom, mens i andre tilfeller er det som er arbeidsværelse med sovesova/seng :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i et borettslag der mange har kjøpt leilighet etter at ungene er ute og eneboligen solgt, og her er det tre og fireroms de går for. Mine foreldre vurderer også å selge huset og vil ha to eller tre soverom. Uansett et det greit med et ekstra rom, jeg har nesten aldri overnattingsgjester men trenger likevel et rom nr to til div stash som hoper seg opp. 

Anonymkode: 03972...b64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VI kjøpte 4 roms. Et TV rom og et gjesterom til barnebarn. Alle barn og svigerbarn bor i byen, så det er ikke så aktuelt at de overnatter. Skjønner meg ikke på de som greier å gå fra hus til 2 roms...

Anonymkode: 7a9a5...fc1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi solgte stor enebolig og kjøpte mindre enebolig. Men det var viktig for oss at våre to voksne barn fortsatt skulle ha et rom hver i det nye huset, slik at de skulle føle seg velkomne når de kommer på helgebesøk, juleferie etc. Vil også ha plass til eventuelle barnebarn når den tid kommer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Mine foreldre solgte en svær enebolig og kjøpte seg en liten leilighet med kun ett soverom og verken sovesofa eller gjesteseng i bod. De har syv barnebarn. 

Syns egentlig det er litt sårende og føler de er et slags statement til at de ikke ønsker å ha barnebarna på overnatting da de selv har gjort det umulig plassmessig. De hadde hatt råd til noe større så det er ikke det det står på...

Anonymkode: 2a9cb...1cd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kjøpte min mor en 3 roms leilighet. Da er det overnattingsplass for barn og barnebarn som bor i en annen del av landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.7.2018 den 21.59, AnonymBruker skrev:

 Mine foreldre solgte en svær enebolig og kjøpte seg en liten leilighet med kun ett soverom og verken sovesofa eller gjesteseng i bod. De har syv barnebarn. 

Syns egentlig det er litt sårende og føler de er et slags statement til at de ikke ønsker å ha barnebarna på overnatting da de selv har gjort det umulig plassmessig. De hadde hatt råd til noe større så det er ikke det det står på...

Anonymkode: 2a9cb...1cd

Så du mener at foreldrene dine skulle kjøpt en større leilighet for din skyld? Synes det er spesielt å forvente det bare fordi de har råd. Det er deres penger, så hvordan de bruker dem kan ikke du legge deg opp i eller kritisere...  Jeg har faktisk tenkt å gjøre det samme når yngstemann får etablert seg litt om 2-3 år, og gleder meg veldig til å få noe lite, rimelig og lettstelt.  Det er mulig foreldrene dine ikke ønsker å ha barnebarna på overnatting, men kanskje de kan komme til dere og overnatte hvis dere trenger barnevakt? Eller kanskje barnebarn kan overnatte selv om de ikke har så stor plass (barna mine hadde ikke besteforeldre i live, men var mange helger hos en tante som bare hadde en liten to-roms, det gikk helt fint det. Kanskje litt ekstra gøy, faktisk :) ).  

Anonymkode: e2aa9...30e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.7.2018 den 15.40, AnonymBruker skrev:

Hva er vanlig? Når de selger hus eller leilighet, hva slags leilighet går de for? 2 roms eller 3 roms?

Er det vanligere å kun kjøpe leilighet til seg (og sin partner) uten ekstra soverom og ha sovesofa eller gjesteseng i bod?

Anonymkode: a6de3...4c5

Veldig vanlig er det kanskje ikke, men det er stadig flere som tenker sånn. Jeg skal ha meg en liten to-roms om 2-3 år når yngstemann har etablert seg. Litt av grunnen er at jeg ikke kommer til å få verdens beste pensjon (mye deltid i barnas oppvekst). Kjøper jeg noe rimelig med få utgifter så kan jeg spare opp en god del penger for å spe på pensjonen min, slik at jeg kan reise en del og oppleve nye ting :) 

Anonymkode: e2aa9...30e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi går nå fra stort hus med mange soverom til øite hus med bare to. Det ekstra soverommet er tiltenkt gjesterom, mtp barna når de kommer hjem på besøk, og evt barnebarn en gang i fremtiden.

Jeg vet om folk som mener de må ha et soverom stående tilgjengelig til hvert av de voksne barna, men der er ikke vi. Det er jo en grunn til at vi downsizer nå som vi blir eldre, og mye av det henger jo sammen med alt arbeidet som følger med et stort hus, med vedlikehold og rengjøring. Skulle det slumpe at de kommer hjem og har behov for overnatting samtidig, så greier vi nok å få det til likevel.

Anonymkode: 89ad9...0af

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det vanligste er å kjøpe med minst ett gjesterom. 

Anonymkode: ef7fc...ba6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 18.7.2018 den 8.57, AnonymBruker skrev:

Så du mener at foreldrene dine skulle kjøpt en større leilighet for din skyld? Synes det er spesielt å forvente det bare fordi de har råd. Det er deres penger, så hvordan de bruker dem kan ikke du legge deg opp i eller kritisere...  Jeg har faktisk tenkt å gjøre det samme når yngstemann får etablert seg litt om 2-3 år, og gleder meg veldig til å få noe lite, rimelig og lettstelt.  Det er mulig foreldrene dine ikke ønsker å ha barnebarna på overnatting, men kanskje de kan komme til dere og overnatte hvis dere trenger barnevakt? Eller kanskje barnebarn kan overnatte selv om de ikke har så stor plass (barna mine hadde ikke besteforeldre i live, men var mange helger hos en tante som bare hadde en liten to-roms, det gikk helt fint det. Kanskje litt ekstra gøy, faktisk :) ).  

Anonymkode: e2aa9...30e

Jeg mener ingenting, jeg føler. Og jeg har til din informasjon verken «ment» eller kritisert dem, bortsett fra her anonymt på et forum da.

Og ja, du har rett, de ønsker nok ikke å ha barna på overnatting, da hadde de kjøpt noe litt større (hvor mye mer arbeid er det egentlig med et lite ekstra soverom?). For min del har ikke dette bare med at vi trenger barnevakt å gjøre, svigermor stiller gjerne opp om vi behøver hjelp. Jeg tenker mer på at besteforeldre i god helse burde ønske å tilbringe kvalitetstid med barnebarna. Jeg har nok denne oppfatningen av kvalitetstid fra min egen barndom hvor jeg overnattet mye hos begge mine besteforeldrepar og jeg husker hvor stas jeg syntes det var...

Anonymkode: 2a9cb...1cd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...