Gå til innhold

I dag har jeg prutet i butikk - og det funket! Pruter du?


Million

Anbefalte innlegg

Savner tiden når jeg var ung og vakker. Kunne gå inn i en butikk, finne det jeg ville ha. For eksempel kjøleskap, og si til selgeren at jeg skal ha det her, og han sier ja det skal du få, men vi setter ned prisen med 1000 kr, så kommer vi til levering hjem, selvfølgelig skal jeg få dette gratis og. Sånn var det de fleste steder, menn ekspederte meg. Nå er jeg 45 år, og opplever ikke dette lenger.

Anonymkode: 2aa99...4b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har prutet når jeg ved et par anledninger har kjøpt flere hvitevarer samtidig, og da har jeg alltid fått et bra avslag med en gang, så det tror jeg er noe de opererer fast med.  

Anonymkode: 5c417...84a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Savner tiden når jeg var ung og vakker. Kunne gå inn i en butikk, finne det jeg ville ha. For eksempel kjøleskap, og si til selgeren at jeg skal ha det her, og han sier ja det skal du få, men vi setter ned prisen med 1000 kr, så kommer vi til levering hjem, selvfølgelig skal jeg få dette gratis og. Sånn var det de fleste steder, menn ekspederte meg. Nå er jeg 45 år, og opplever ikke dette lenger.

Anonymkode: 2aa99...4b3

Dette er nok noe du har drømt...  :fnise:

Anonymkode: 5c417...84a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg handler mat og egne klær, alt annet min mann. Han jobber med innkjøp og for ham er det inngrodd at en pris er bare et forslag som han skal få ned. Sjeldent han ikke får det til. Jeg syns i grunn at det er flaut, men jeg er også litt misunnelig fordi jeg bare klarer ikke det. Han er så rask til å finne gode argumenter, påpeker svakheter og er verken frekk eller ufin.

Han har spart oss for ganske store summer i løpet av åra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pruter alltid i elektronikkbutikker, særlig om jeg handler flere ting. De har alltid en del å gå på, har jeg blitt fortalt av folk som har jobbet på Lefdal/Elkjøp tidligere.

Anonymkode: 0b687...2d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er nok noe du har drømt...  :fnise:

Anonymkode: 5c417...84a

Selvfølgelig har jeg ikke drømt dette. En vakker ung kvinne, med flott kropp, sitter faktisk på ganske stor makt. Dessverre varer det ikke evig. 

Anonymkode: 2aa99...4b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 timer siden, Daraya skrev:

Jeg handler mat og egne klær, alt annet min mann. Han jobber med innkjøp og for ham er det inngrodd at en pris er bare et forslag som han skal få ned. Sjeldent han ikke får det til. Jeg syns i grunn at det er flaut, men jeg er også litt misunnelig fordi jeg bare klarer ikke det. Han er så rask til å finne gode argumenter, påpeker svakheter og er verken frekk eller ufin.

Han har spart oss for ganske store summer i løpet av åra.

Hadde en kunde som også jobbet med innkjøp for et stort firma, han prutet helt ekstremt. Tilslutt måtte jeg være veldig bestemt å si nei. Jeg ville faktisk ikke ha salget. Hva er poenget med å selge ting for 20 000,- og sitte igjen med en 1000-lapp. Varene skal bestilles og vi skal stå i garanti i 5år. Det er ikke verdt det. 

Han sa: vil du ikke ha salget? Da går jeg til konkurrenten. 

Jeg beklagde og sa at det var synd men sånn må det bare bli. 

Han kom tilbake en uke etter og kjøpte varene hos meg likevel.

Anonymkode: 81d21...9ef

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Daraya skrev:

Jeg handler mat og egne klær, alt annet min mann. Han jobber med innkjøp og for ham er det inngrodd at en pris er bare et forslag som han skal få ned. Sjeldent han ikke får det til. Jeg syns i grunn at det er flaut, men jeg er også litt misunnelig fordi jeg bare klarer ikke det. Han er så rask til å finne gode argumenter, påpeker svakheter og er verken frekk eller ufin.

Han har spart oss for ganske store summer i løpet av åra.

Hadde en kunde som også jobbet med innkjøp for et stort firma, han prutet helt ekstremt. Tilslutt måtte jeg være veldig bestemt å si nei. Jeg ville faktisk ikke ha salget. Hva er poenget med å selge ting for 20 000,- og sitte igjen med en 1000-lapp. Varene skal bestilles og vi skal stå i garanti i 5år. Det er ikke verdt det. 

Han sa: vil du ikke ha salget? Da går jeg til konkurrenten. 

Jeg beklagde og sa at det var synd men sånn må det bare bli. 

Han kom tilbake en uke etter og kjøpte varene hos meg likevel.

Anonymkode: 81d21...9ef

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde en kunde som også jobbet med innkjøp for et stort firma, han prutet helt ekstremt. Tilslutt måtte jeg være veldig bestemt å si nei. Jeg ville faktisk ikke ha salget. Hva er poenget med å selge ting for 20 000,- og sitte igjen med en 1000-lapp. Varene skal bestilles og vi skal stå i garanti i 5år. Det er ikke verdt det. 

Han sa: vil du ikke ha salget? Da går jeg til konkurrenten. 

Jeg beklagde og sa at det var synd men sånn må det bare bli. 

Han kom tilbake en uke etter og kjøpte varene hos meg likevel.

Anonymkode: 81d21...9ef

Helt greit. Ingen tvinger deg å selge, akkurat som ingen tvinges til å handle. Som jeg sier, mannen min er verken frekk eller ufin og han tyner ikke til smertegrensen. Enn så lenge har ingen avslått handelen så jeg går ut fra at han gjør det riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg pruter alltid i elektronikkbutikker, særlig om jeg handler flere ting. De har alltid en del å gå på, har jeg blitt fortalt av folk som har jobbet på Lefdal/Elkjøp tidligere.

Anonymkode: 0b687...2d1

Det hadde jo vært utrolig kjekt, men det er dessverre bare tull. Noen varer er det god avanse på, ja, mens skremmende mange selges med tap eller går i null. De varene som selges med fortjeneste skal dekke alle utgifter butikken har. Hvis de skulle drevet og gitt rabatter på alle disse varene hadde det ikke vært en eneste elektronikkbutikk igjen til slutt. Regner med alle har fått med seg stuntene til Expert/Power og at Lefdal har blitt Elkjøp. Det er ikke fordi butikkene tjener så sabla bra, det er tiltak som er gjort for å overleve i dagens marked.

For å svare på trådens hovedtema: jeg liker ikke å prute. Hos butikker som reklamerer med prismatch kan jeg spørre, ellers pruter jeg ikke på en a-vare, og går heller ALDRI innom en butikk for å stille spørsmål eller prøve for deretter å kjøpe billigere på nett eller i en annen butikk dersom butikken har varen tilgjengelig. Såpass respekt har jeg for butikkene og de ansatte som bruker sin tid på å hjelpe meg. Hadde jeg kjøpt stort kunne jeg bedt om en pakkepris eller et tilbud, men jeg hadde akseptert et nei uten å bli ubehagelig eller pushe videre. 

Anonymkode: 29526...dc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.7.2018 den 16.18, AnonymBruker skrev:

Ja, med en gang jeg skal ut med 5 000 eller mer. Det fungerer alltid. Med unntak av IKEA og Plantasjen. 

Har fått 9 000 i avslag på vinskap. 2 500 på tørketrommel+vaskemaskin. 1 500 på TV. 15 000 på sofa. 17 000 hos Garderobemannen. 7 000 på varmepumpe. Vi fikk til og med 3 500 i avslag på sykler, forhandlet med å kjøpe to i stedet for en. 

Ringer og pruter på internett, alarmen og TV ca en gang i året, får da jevnt over 100-200 under offisiell pris. 

RInger og presser boliglånsrenta en gang i året, forsinkringen kanskje annenhvert år. 

Og når det gjelder bil og oppussing har jeg ofte spart sekssifrede beløp, bare fordi jeg ikke tar til takke med første pristilbud. 

Anonymkode: acf61...934

:fnise:

Anonymkode: e3d2f...556

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pruter på hvitevarer, byggevarer og slikt. Ikke på klær eller i matbutikken ;)

Jeg skal faktisk ut på pruterunde i morgen da vår trofaste Miele vaskemaskin har gitt opp ånden etter 16 feilfrie år og ca. 8000 brukstimer. Skal bøi spennende å se hva jeg kan få til på en ny Miele ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Daraya skrev:

Han er så rask til å finne gode argumenter, påpeker svakheter og er verken frekk eller ufin.

Ble litt nysgjerrig på dette med at han påpeker svakheter. Hvilke svakheter tenker du på da? Ved varen, prissetting, argumentene til selgeren eller andre ting? 

 

Jeg tror for øvrig sjelden at kundene som oppfattes som ufine av butikkansatte selv føler at de er ufine (uten at jeg mener at dette gjelder mannen din). Jeg har hatt kunder som spør om prisavslag på en hyggelig måte, og har jeg hatt muligheten til det viser jeg gjerne litt godvilje og slår av litt. Min personlige erfaring etter mange år som selger er likevel at de som diskuterer og argumenterer sjelden har vært i den gruppa, men oftest oppfattes som ufine og kranglete. Særlig gjelder det menn, som fort har en tendens til å legge til et nedlatende eller overbærende ansiktsuttrykk samtidig som de argumenterer på hvorfor de bør få varen billigere. Så mitt beste tips til de som skal prute - vær hyggelig og høflig, ha en god tone med selgeren, spør på en fin måte om det går an å gjøre noe med prisen. Får du rabatt, si tusen takk. Får du et nei, ta det med fatning og respekter det, i stedet for å begynne å argumentere og diskutere. Kanskje husker selgeren din deg til neste gang og gir god rabatt da. Begynner du å diskutere, pass deg veldig hardt for å ikke bli nedlatende. Det lønner seg som regel å være på godfot med selgerne, og vi husker kundene våre på både godt og vondt!

Anonymkode: 29526...dc3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 timer siden, -jk- skrev:

Jeg pruter på hvitevarer, byggevarer og slikt. Ikke på klær eller i matbutikken ;)

Jeg skal faktisk ut på pruterunde i morgen da vår trofaste Miele vaskemaskin har gitt opp ånden etter 16 feilfrie år og ca. 8000 brukstimer. Skal bli spennende å se hva jeg kan få til på en ny Miele ;)

Det gikk bra :) Gikk innom Skousen, Power og Elkjøp og ba om laveste mulige pris. Informerte de om at jeg sjekket alle tre butikkene og kom til å bestille i dag hos de som ga meg den laveste prisen på første forsøk (hadde ikke tid til å fly fram og tilbake mellom de). Endte opp på en pris som lå 5000,- under laveste annonserte nettpris :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En jakke er ikke vært 2000kr, de har nok store marginer på slikt. Vil tro de tjente 1000-1500kr på salget selv etter rabattene du fikk.

Anonymkode: 4984a...cfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, -jk- skrev:

Det gikk bra :) Gikk innom Skousen, Power og Elkjøp og ba om laveste mulige pris. Informerte de om at jeg sjekket alle tre butikkene og kom til å bestille i dag hos de som ga meg den laveste prisen på første forsøk (hadde ikke tid til å fly fram og tilbake mellom de). Endte opp på en pris som lå 5000,- under laveste annonserte nettpris :)

Hva er normal prisen på vaskemaskinen da?

Det må være en dyr maskin. 

Det er et veldig presset marked og kalkylen er ca. x2 

så det høres litt rart ut. 

Anonymkode: 81d21...9ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er gjerrig, men pruter ikke. Synes det er Ok på marked i syden liksom, men ikke i et sivilisert samfunn og til gitte priser. Hadde følt meg fattigslig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gjerrigknark skrev:

Jeg er gjerrig, men pruter ikke. Synes det er Ok på marked i syden liksom, men ikke i et sivilisert samfunn og til gitte priser. Hadde følt meg fattigslig.

Jeg også, men den følelsen varer ikke lenge, så det går greit.

Anonymkode: 52f43...ef8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg også, men den følelsen varer ikke lenge, så det går greit.

Anonymkode: 52f43...ef8

Fint for deg. Vil ellers anbefale nettet til å handle og sammenlikne priser. Bedre tilbud enn i butikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er normal prisen på vaskemaskinen da?

Det må være en dyr maskin. 

Det er et veldig presset marked og kalkylen er ca. x2 

så det høres litt rart ut. 

Anonymkode: 81d21...9ef

Det var en Miele WMV963 WPS. Annonsert nettpris var 27995,- og jeg ga 23.000,-. Snaue 18% avslag altså. Jeg kjøpte også med en del ekstra vaskemidler i samme slengen som jeg også fikk veldig bra avslag på.

 

Endret av -jk-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...