Gå til innhold

Mamma og pappa skal selge huset


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

9 hours ago, AnonymBruker said:

Reagerer på at han på 19 år får bli med. Snakk om å forskjellsbehandle ungene

Anonymkode: 10209...e24

Å IKKE la 19 åringen bli med er jo det som er forskjellsbehandling. Er det virkelig mulig å være så blind?

Anonymkode: 7a150...e22

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes du har vært heldig 😊 Prøv å tenke på det på den måten! Du har foreldre som elsker deg og har fødd på deg mye lenger enn de måtte, fordi de er glad i deg. At du nå føler deg sviktet kan jeg i grunn forstå, men de har bevist at de elsker deg bare ved å ha deg i sitt hjem så lenge. 

Da jeg var 24 hadde jeg allerede bodd for meg selv uten noen form for økonomisk eller emosjonell støtte fra foreldre i 8 år. Det vil si, jeg fikk 850,- i måneden i barnebidrag fra min biologiske far frem til jeg var ferdig på videregående skole. 

Jeg sitter med en enorm studiegjeld. Men klarte likevel å ta fagbrev, ta bachelor og jobbe enormt mye og spare penger sånn at jeg hadde egenkapital og kjøpte leilighet i en alder av 27(riktignok sammen med samboer). Sånn sett har jeg jo vært heldig da.. Å ha foreldre som ikke bryr seg har i mitt tilfelle ført til en enorm kontroll på pengene. 

Anonymkode: 8ba52...4f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel heller de få som klarer å kjøpe noe når en er 24 😉 Jeg for min del kommer til å være ferdig å studere når jeg er 24, og kjøpe noe blir nok ikke før 3-5 år senere. Sparing til EK går tregt i studietiden, men jeg lever heller godt de 5 årene jeg studerer og venter noen år etterpå med å kjøpe leilighet :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes du har vært heldig 😊 Prøv å tenke på det på den måten! Du har foreldre som elsker deg og har fødd på deg mye lenger enn de måtte, fordi de er glad i deg. At du nå føler deg sviktet kan jeg i grunn forstå, men de har bevist at de elsker deg bare ved å ha deg i sitt hjem så lenge. 

Da jeg var 24 hadde jeg allerede bodd for meg selv uten noen form for økonomisk eller emosjonell støtte fra foreldre i 8 år. Det vil si, jeg fikk 850,- i måneden i barnebidrag fra min biologiske far frem til jeg var ferdig på videregående skole. 

Jeg sitter med en enorm studiegjeld. Men klarte likevel å ta fagbrev, ta bachelor og jobbe enormt mye og spare penger sånn at jeg hadde egenkapital og kjøpte leilighet i en alder av 27(riktignok sammen med samboer). Sånn sett har jeg jo vært heldig da.. Å ha foreldre som ikke bryr seg har i mitt tilfelle ført til en enorm kontroll på pengene. 

Anonymkode: 8ba52...4f5

Hvor mye i studiegjeld og hva jobber du med?

Anonymkode: 97a14...ff4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye i studiegjeld og hva jobber du med?

Anonymkode: 97a14...ff4

Sykepleier, ingen studiegjeld

Anonymkode: 8ff2e...414

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye i studiegjeld og hva jobber du med?

Anonymkode: 97a14...ff4

Det var mitt innlegg du kommenterte.  Da jeg var ferdig med bacheloren min hadde jeg cirka 340.000,- i studiegjeld.

Jeg jobber med mennesker. 

Anonymkode: 8ba52...4f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var mitt innlegg du kommenterte.  Da jeg var ferdig med bacheloren min hadde jeg cirka 340.000,- i studiegjeld.

Jeg jobber med mennesker. 

Anonymkode: 8ba52...4f5

340 er jo ikke enormt i det hele tatt. Flere og flere ender jo nå på over 1 mill.

Anonymkode: 97a14...ff4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

340 er jo ikke enormt i det hele tatt. Flere og flere ender jo nå på over 1 mill.

Anonymkode: 97a14...ff4

Jeg syntes det var fryktelig mye.. Gjør vondt i sjela når jeg en sjelden gang drister meg inn på lanekassen.no

Men det er begrenset hvor mye man får per år, og jeg har jo ikke akkurat tatt en master eller en doktorgrad. Nå jobber jeg som sagt med mennesker, og lønna er jo heller ikke så høy til å begynne med. Jeg var ganske heldig da, og startet med en grei annsiennitet på grunn av at jeg jobbet ved siden av studiene. Nå nærmer jeg meg 500.000,- på grunn av en fullført videreutdanning som jobben betalte. 

Tilbake til TS sitt innlegg: Som du ser TS, det er mange måter å gjøre det på! Jeg jobbet underveis, du jobber etterpå. Du kan leie billig, leve billigere, jobbe hardt og spare. I løpet av 2-3 år har du spart deg opp en fin egenkapital, og sannsynligvis har du ikke all verdens med studielån? Kjipt at foreldrene dine "kaster deg ut", men en fin måte for deg selv å kaste deg ut i voksenlivet på 😊

Det blir spennende, jeg lover 😊 Det trenger ikke bli så dyrt om du er villig til å ta til takke med, bare en periode.  Og du kan jobbe overtid, da rekker du ikke kjøpe dyre vesker uansett. Og du kan leie i nærheten av jobben din, så selger du bilen din 😊 Lykke til! 

Anonymkode: 8ba52...4f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tar til meg det dere sier, men jeg vet ikke hvordan jeg skal greie meg økonomisk.

Foreldrene mine fortalte dette i helga og de skriver kontrakt på Torsdag denne uke. Da går det ett par mnd før de flytter og inne da så er det bye bye for meg. 

 

Anonymkode: 8ff2e...414

Budsjett. Har du lagt deg til dyre vaner, siden du har hatt full mulighet til å sløse med penger med null i husleie, så er tidspunktet for å kvitte deg med disse vanene nå.

Du har 100% fast jobb, da burde du klare deg helt fint. Du har kanskje ikke råd til en stor og fancy leilighet, men det har de færreste på 24. 

Anonymkode: 8ef21...816

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var mitt innlegg du kommenterte.  Da jeg var ferdig med bacheloren min hadde jeg cirka 340.000,- i studiegjeld.

Jeg jobber med mennesker. 

Anonymkode: 8ba52...4f5

Det er et helt vanlig studielån, absolutt ikke enormt.

Anonymkode: 8ef21...816

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du en 100% jobb har du fint råd til å leie en leilighet og beholde bilen dersom du velger å bo billig/kanskje litt usentralt. Bosetter du deg i nærheten av jobb kan du selge bilen. Det er bare snakk om prioriteringer. 

Nei, du kan ikke spise ute 3 ganger i uken og kjøpe kaffe på kafe hver dag. Du kan heller ikke kjøpe nye klær hele tiden. Slik er det å bli voksen og slik har de aller fleste av oss det.

Dette fikser du!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sykepleier, ingen studiegjeld

Anonymkode: 8ff2e...414

Du må bo i nærheten av jobben. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tar til meg det dere sier, men jeg vet ikke hvordan jeg skal greie meg økonomisk.

Foreldrene mine fortalte dette i helga og de skriver kontrakt på Torsdag denne uke. Da går det ett par mnd før de flytter og inne da så er det bye bye for meg. 

 

Anonymkode: 8ff2e...414

Hva er det som gjør at du ikke vet hvordan du skal greie deg økonomisk? Hvis du jobber 100% så er jeg ganske sikker på at du har nok til å klare deg og spare. 

Det kan jo virke som om foreldrene dine ikke har lært deg hvordan man forvalter sin egen økonomi? Det gjorde ikke mine heller, og når jeg flyttet ut som 18-åring ble det et tøft møte med verden. Det du kan gjøre er å spørre foreldrene dine om råd. De har tatt vare på hus, jobb og familie i årevis, de burde kunne vise deg hvordan man setter opp budsjett og holder seg til det.

Det er viktig at du gjør dette nå, før du flytter og kanskje får trøbbel med å betale for deg. :)

Anonymkode: 20d84...bb7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du oppgir hvor mye du har utbetalt så skal vi hjelpe deg med å sette opp budsjett til det du må huske på å ha med ☺

Anonymkode: 2b30d...d27

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var jo en fin måte å si at du ikke har foreldre som vil eller kan hjelpe deg med penger til boliglån. :P

Anonymkode: 87861...f8a

Foreldrene mine har ikke problemer med penger, for å si det slik. Og jeg er enebarn! Hadde jeg spurt faren min ville han helt klart hjulpet med meg lån.  :) Nå har det seg slik at jeg ikke har planer om å kjøpe med det første, pga jeg skal reise rundt i Asia og Sør-Amerika, og starter med reisene mine om ca 1 år nå :) . 

Endret av Rosatoast
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...