Gå til innhold

Mamma og pappa skal selge huset


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har studert og hatt en ekstrajobb disse årene. Har betalt egne ting som tlf, klær etc, så helt gratis har jeg ikke bodd. Det har ikke vært noe igjen å spare disse årene og jeg har kommet litt på etterskudd med noen utgifter som er ajour nå etter disse 4 mnd med full jobb.

Jeg føler at de kaster meg ut på denne måten. Minste broren min får jo bli med de og han er 19.

Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal klare meg og jeg jobber i en stor by. Har betalt førerkort og en bil selv som jeg har litt lån igjen på. Har kostet på den noen reparasjoner på verksted også siden jeg ikke kjenner noen som kunne gjøre det for meg. Føler meg ikke bortskjemt. Det er mye jeg ikke har fått gjort eller kjøpt fordi økonomien MIN har vært stram.

Anonymkode: 8ff2e...414

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har studert og hatt en ekstrajobb disse årene. Har betalt egne ting som tlf, klær etc, så helt gratis har jeg ikke bodd. Det har ikke vært noe igjen å spare disse årene og jeg har kommet litt på etterskudd med noen utgifter som er ajour nå etter disse 4 mnd med full jobb.

Jeg føler at de kaster meg ut på denne måten. Minste broren min får jo bli med de og han er 19.

Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal klare meg og jeg jobber i en stor by. Har betalt førerkort og en bil selv som jeg har litt lån igjen på. Har kostet på den noen reparasjoner på verksted også siden jeg ikke kjenner noen som kunne gjøre det for meg. Føler meg ikke bortskjemt. Det er mye jeg ikke har fått gjort eller kjøpt fordi økonomien MIN har vært stram.

Anonymkode: 8ff2e...414

Hvor mye har du i inntekt nå da? Du har i det minste jobb og får inntekt, du kan søke om depositum og flyttehjelp fra nav hvis du ikke har sparepenger. Det tar vel noen måneder å selge huset, då du fåf selge unna alt du ikke trenger å ha med deg i kollektiv/ettroms.

Broren din må jo ut en dag han også, men han er yngre enn deg så hvorfor skal han kastes ut samtidig?

Anonymkode: c5ebe...4e1

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har studert og hatt en ekstrajobb disse årene. Har betalt egne ting som tlf, klær etc, så helt gratis har jeg ikke bodd. Det har ikke vært noe igjen å spare disse årene og jeg har kommet litt på etterskudd med noen utgifter som er ajour nå etter disse 4 mnd med full jobb.

Jeg føler at de kaster meg ut på denne måten. Minste broren min får jo bli med de og han er 19.

Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal klare meg og jeg jobber i en stor by. Har betalt førerkort og en bil selv som jeg har litt lån igjen på. Har kostet på den noen reparasjoner på verksted også siden jeg ikke kjenner noen som kunne gjøre det for meg. Føler meg ikke bortskjemt. Det er mye jeg ikke har fått gjort eller kjøpt fordi økonomien MIN har vært stram.

Anonymkode: 8ff2e...414

Du har betalt eget forbruk, men har hatt gratis mat, strøm, internett, tv og husly? Du må virkelig gå i deg selv og tenke over prioriteringene dine hvis du mener du har stram økonomi når alle pengene du tjener har gått til rent forbruk. Da handler du rett og slett over evne.

Har du pisset bort alle pengene dine på klær og mobilregning så kommer du virkelig til å få sjokk når du innser hva ting koster. Du er 24 år! De aller fleste har bodd hjemmefra i mange år når de er på din alder. Du sier du ikke føler deg bortskjemt, men med mindre du har betalt husleie og mat selv, så er du faktisk det man kan kalle ganske bortskjemt. Ikke egentlig fordi du har bodd gratis, men fordi du åpenbart ikke evner å se hvor heldig du har vært som har fått bo gratis så lenge. 

Du er VOKSEN! Det er stor forskjell på 19 og 24. Hadde det vært mer rimelig at de kastet ut din bror? Du har åpenbart ikke råd til å ha bil om alle pengene dine forsvinner i bil. Det er på høy tid å forlate redet. 

Jeg er 29 og leier fortsatt. Det kunne ikke ramle meg inn å be foreldrene mine sette pant i egen bolig for at jeg skulle få kjøpe meg noe. Jeg sparer i BSU hver måned og jobber hardt med egenkapitalen som begynner å bli ganske grei etterhvert.  Velkommen til virkeligheten. Den suger :)

Endret av altflyter
  • Liker 39
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lei deg en billig hybel og spar penger til EK. Dette er ikke noe å være fortvilet over, på tide å klare seg selv.

Anonymkode: 07821...acc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har studert og hatt en ekstrajobb disse årene. Har betalt egne ting som tlf, klær etc, så helt gratis har jeg ikke bodd. Det har ikke vært noe igjen å spare disse årene og jeg har kommet litt på etterskudd med noen utgifter som er ajour nå etter disse 4 mnd med full jobb.

Jeg føler at de kaster meg ut på denne måten. Minste broren min får jo bli med de og han er 19.

Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal klare meg og jeg jobber i en stor by. Har betalt førerkort og en bil selv som jeg har litt lån igjen på. Har kostet på den noen reparasjoner på verksted også siden jeg ikke kjenner noen som kunne gjøre det for meg. Føler meg ikke bortskjemt. Det er mye jeg ikke har fått gjort eller kjøpt fordi økonomien MIN har vært stram.

Anonymkode: 8ff2e...414

Det er forskjell på 19 og 24, er du 19 er du vel akkurat ferdig med videregående, er du 24 så er du voksne og bør absolutt bo for deg selv. Om du ikke har betalt husleie og for mat så har du jo bodd gratis uansett om du har betalt  telefon og klær. 

Anonymkode: a02aa...532

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har studert og hatt en ekstrajobb disse årene. Har betalt egne ting som tlf, klær etc, så helt gratis har jeg ikke bodd. Det har ikke vært noe igjen å spare disse årene og jeg har kommet litt på etterskudd med noen utgifter som er ajour nå etter disse 4 mnd med full jobb.

Jeg føler at de kaster meg ut på denne måten. Minste broren min får jo bli med de og han er 19.

Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal klare meg og jeg jobber i en stor by. Har betalt førerkort og en bil selv som jeg har litt lån igjen på. Har kostet på den noen reparasjoner på verksted også siden jeg ikke kjenner noen som kunne gjøre det for meg. Føler meg ikke bortskjemt. Det er mye jeg ikke har fått gjort eller kjøpt fordi økonomien MIN har vært stram.

Anonymkode: 8ff2e...414

vet du... det er faktisk maaange fordeler ved å leie istedenfor for å eie. Å eie er ikke alltid så rosenrødt som drt virker som. 

Vi kjøpte vårt første bolig for 5 år siden og har siden den gang hatt enormt med problemer. Drt har vært problemer med drenering, lekk tak, et bad som gikk til helvete, mugg på loftet, så kom flommen og tok hele 1 etasje...og i vinter lakl det vann fra taket på to steder pga snømengder... det førte til at den ny oppussende kjeløeren gikk til helvete .

Vi har de siste 5 prene brukt 1 million på oppussing! og da har vi gjort mye selv!

i tillegg har gjensidige brukt nesten 2 millioner. 

Og verdiøkningen i mitt område er 0!!! så dvs jeg har tapt 1 million! 

Det er SYKT avslappende å leie, er det noe galt så bare ringer man huseier!! 

nyyyyt å leie er mitt råd!

 

 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har studert og hatt en ekstrajobb disse årene. Har betalt egne ting som tlf, klær etc, så helt gratis har jeg ikke bodd. Det har ikke vært noe igjen å spare disse årene og jeg har kommet litt på etterskudd med noen utgifter som er ajour nå etter disse 4 mnd med full jobb.

Jeg føler at de kaster meg ut på denne måten. Minste broren min får jo bli med de og han er 19.

Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal klare meg og jeg jobber i en stor by. Har betalt førerkort og en bil selv som jeg har litt lån igjen på. Har kostet på den noen reparasjoner på verksted også siden jeg ikke kjenner noen som kunne gjøre det for meg. Føler meg ikke bortskjemt. Det er mye jeg ikke har fått gjort eller kjøpt fordi økonomien MIN har vært stram.

Anonymkode: 8ff2e...414

Det å surve fordi du ikke har kunnet kjøpt det du ønsker må du bare gi deg med. Du har bodd gratis (det å betale for egne klær, Tlf osv er en selvfølge) å nå jobber du 100%. Skjerp deg. Lei deg et rom i kollektiv å spar det du kan i et par år. Du kan ikke forvente å få ting servert på gullfat når du er 24. Du er voksen å får ta ansvar for deg sjøl. På tide å klippe navlestrengen. 

Anonymkode: c926e...902

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har studert og hatt en ekstrajobb disse årene. Har betalt egne ting som tlf, klær etc, så helt gratis har jeg ikke bodd. Det har ikke vært noe igjen å spare disse årene og jeg har kommet litt på etterskudd med noen utgifter som er ajour nå etter disse 4 mnd med full jobb.

Jeg føler at de kaster meg ut på denne måten. Minste broren min får jo bli med de og han er 19.

Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal klare meg og jeg jobber i en stor by. Har betalt førerkort og en bil selv som jeg har litt lån igjen på. Har kostet på den noen reparasjoner på verksted også siden jeg ikke kjenner noen som kunne gjøre det for meg. Føler meg ikke bortskjemt. Det er mye jeg ikke har fått gjort eller kjøpt fordi økonomien MIN har vært stram.

Anonymkode: 8ff2e...414

Jo, du har faktisk bodd gratis dersom du ikke har betalt boligutgift, og det har du jo ikke. Det at du har betalt andre ting som klær, mobil osv er ikke bo utgift, det er penger til livsopphold. Du har kanskje spist gratis hjemme også?

Hvordan din økonomi kan ha vært stram i den situasjonen skjønner jeg ikke når du både har hatt deltidsjobb og kanskje stipend. Du har kunnet komme særdeles godt ut av det sammenlignet med andre i din situasjon som aldri fikk noe hjelp under studier i form av gratis bosted.

Og du, det er stor forskjell på en 19 åring som praktisk talt fortsatt går på vgs. eller akkurat slutter der, og en som er 24 år, i fast jobb og er ferdig studert!

Du synes kanskje vi er harde, men det er vi ikke, det er dette som er virkeligheten for de aller aller fleste.

Anonymkode: 2b30d...d27

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså ts de som er bortskjemt føler seg ikke bortskjemte. Bare det at du nærmest forventer å kjøpe bolig når du er 24. Det er ingen selvfølge. Jeg skal ikke holde noen lang tale om når jeg var ung osv. Det er hva det er. Foreldrene dine måtte gå drastisk til verks for å få deg ut av hus. Lei deg en billig hybel eller bo i kollektiv.  Så begynner du å spare. Du må begynne en plass. Og kvitt deg med bilen med mindre du bor på landet, det er bare masse ekstra utgifter. 

Anonymkode: 9457e...598

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har studert og hatt en ekstrajobb disse årene. Har betalt egne ting som tlf, klær etc, så helt gratis har jeg ikke bodd. Det har ikke vært noe igjen å spare disse årene og jeg har kommet litt på etterskudd med noen utgifter som er ajour nå etter disse 4 mnd med full jobb.

Jeg føler at de kaster meg ut på denne måten. Minste broren min får jo bli med de og han er 19.

Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal klare meg og jeg jobber i en stor by. Har betalt førerkort og en bil selv som jeg har litt lån igjen på. Har kostet på den noen reparasjoner på verksted også siden jeg ikke kjenner noen som kunne gjøre det for meg. Føler meg ikke bortskjemt. Det er mye jeg ikke har fått gjort eller kjøpt fordi økonomien MIN har vært stram.

Anonymkode: 8ff2e...414

 

Beklager at jeg er direkte nå. Men jo, du er bortskjemt. Og det er din skyld at økonomien er stram. 

Telefon og klær er ikke bokostnader - du har bodd gratis. Det som koster er husleie, strøm, mat... 

Broren din har 5 år igjen med gratis bosted, om dette skal gjøres rettferdig. 

24 åringer flest har ikke råd til å eie bil. Bil er et enormt pengesluk, og noe du bør unngå frem til det er helt nødvendig. Billån er vanvittig dyrt, og bil er alltid noe man bør spare opp til i forkant. 

De aller, aller fleste lever på studielån + litt småjobbing, og betaler på toppen av det husleie, mat, strøm, og mye annet du har fått gratis 6 år på overtid. 

Anonymkode: 02f00...7e3

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør kanskje selge bilen? Du sier du jobber i en stor by. Da går det vel kollektivt i byen? Bil er egentlig luksus når man er enslig og bor i by. Hvis du selger den, har du i hvertfall til depositum,  eller deler til egenkapital.  Synes du sutrer en del. De aller aller fleste leier en stund før de kjøper sin første bolig. Og du kan ikke forvente at foreldrene dine skal ta hensyn til deg når du er såpass voksen. Ingen "barn" burde bo hjemme etter fylte 20. Da opphører foreldreansvaret. 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er voksen og må finne deg en leiebolig selv om du helst vil kjøpe. Sånn som alle andre, gjerne fra de er 19 år. Hardt liv

Anonymkode: b2915...ebb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har studert og hatt en ekstrajobb disse årene. Har betalt egne ting som tlf, klær etc, så helt gratis har jeg ikke bodd. Det har ikke vært noe igjen å spare disse årene og jeg har kommet litt på etterskudd med noen utgifter som er ajour nå etter disse 4 mnd med full jobb.

Jeg føler at de kaster meg ut på denne måten. Minste broren min får jo bli med de og han er 19.

Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal klare meg og jeg jobber i en stor by. Har betalt førerkort og en bil selv som jeg har litt lån igjen på. Har kostet på den noen reparasjoner på verksted også siden jeg ikke kjenner noen som kunne gjøre det for meg. Føler meg ikke bortskjemt. Det er mye jeg ikke har fått gjort eller kjøpt fordi økonomien MIN har vært stram.

Anonymkode: 8ff2e...414

For en sutring!! Finnes nok av de som har stram økonomi og sitter verre i det enn du sikkert gjør. 

Selg bilen, finn en hybel, bofelleskap eller lignende. Gå gjennom innskjøp dine, sett opp budsjett, det er det andre gjør.

Skjønner godt at foreldrene dine ikke vil ha med noen på 24 år på flyttelasset! 

Anonymkode: e49f9...584

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flyttet ut som 18 åring og betalte leie i tillegg til alt det du nevner. Men jeg prioriterte ikke å kjøre opp og kjøre bil siden jeg bodde sentralt i en stor by. Kjøpte min første leilighet da jeg var 31 uten hjelp fra mine foreldre.

Det er jo ikke synd på deg når du har hatt muligheten til å sette av penger i 5-6 år allerede. Det var ditt eget valg å bruke dem opp på noe annet.

Anonymkode: 3d107...f32

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et ganske bra tidspunkt å finne en ledig hybel å leie.  

Lykke til med å endelig bli voksen og selvstendig. Husk å takke dine foreldre for at de har latt deg bo gratis hjemme så lenge. 

Anonymkode: dd60c...ba7

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er et ganske bra tidspunkt å finne en ledig hybel å leie.  

Lykke til med å endelig bli voksen og selvstendig. Husk å takke dine foreldre for at de har latt deg bo gratis hjemme så lenge. 

Anonymkode: dd60c...ba7

Nå som alle studentene også skal ha seg leiebolig mener du?:fnise:

Anonymkode: 2b30d...d27

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

TS, jeg kjøpte min første bolig som 36-åring. 

Og du syter fordi du ikke kan kjøpe som 24-åring? 

Et tips: Våkn opp. Bli voksen (for du er faktisk voksen). 

At du har betalt klær og mobilabonnement mens du snyltet på dine foreldre, er ingen unnskyldning. Har du betalt husleie? Strøm? Internett? Mat? 

Anonymkode: c8b73...57f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lei hybel og spar, enkelt og greit 

Anonymkode: 1f5c3...2c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når mener du dine foreldre skal få nyte godt av årevis med innsats i yrkeslivet? 3 barn som er voksne og i alder ferdig med videregående. Skjønner godt de vil ha litt økonomisk frihet og ikke binde opp sin egen økonomi til sikkerhet/EK for tre barn. 

Du er heldig som har bodd hjemme så lenge, og antakelig IKKE starter yrkeslivet med et studielån på slep. Du klarer dette fint selv: lei noe nøkternt og spar. Sjekk markedet så du er realitetsorientert og har peiling på hvilken type bolig du vil bli i stand til å kjøpe etterhvert.  

Er bare greit å bli mer selvstendig. Jeg ville faktisk syntes det var flaut å bo hjemme enda som 24-åring. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er normalt å leie i 20 årene. Mange får ikke kjøpt egen bolig før de nærmer seg 30, eller er i 30 årene. Mange venter også og heller kjøper seg bolig sammen med noen, for da får man mer for pengene. Feks kjøper en 3 roms med ei venninne eller kjæreste. 

Uansett så må du foreløbig leie. Vet ikke hvor du bor men du kan måtte regne med å betale enn 6000 til 8000 kr for rom i et kollektiv i de største byene. Skal du kun bo alene i en hybel regn mellom 7 til 9000 kr. Leieprisene kan av og til inkludere internett, TV eller strøm. Det vil lønne seg å se etter en pris som inkluderer noe av det siden strøm kan fort være mellom 500 til 1000 kr per mnd. 

Det er ikke sikkert at du vil få råd til å ja bilen nå som du må bo for deg selv. Om du lever nøkternt så vil du i snitt hver mnd minst ha utgifter på rundt en 10000 til 12000, inkl husleie, mobil, innboforsikring, mat, mndskort, evt strøm, internett, TV, trening, streaming tjenester. Med bilen din vil utgiftene bli noen tusen høyere. Du bør også sette av penger til utgiftene som ikke kommer hver mnd som lege, medisin, frisør, tannlege, ferie, gaver, uforutsette utgifter. Det vil også være behov for å sette av litt til klær og fritid. 500 kr til klær i snitt hver mnd burde holde og en 1000 lapp til shopping og fritid. 

Siden jeg ikke vet hva du tjener så blir det litt vanskelig å beregne for meg hvor mye du kan spare til egenkapital i mnd, men tjener du rundt 25000 og ikke har bil, så ville jeg prøvd å spart enn rundt 10000 per mnd. 

Du må vokse opp ts. Det er på tide å stå på egne ben og lære seg å prioritere riktig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...