Gå til innhold

Vanlig at katter går til angrep på hunder?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På morgenturen vår i dag møtte jeg og hunden min på en katt. Dette var på en åpen og oversiktlig turvei i skogen. Katten så oss på lang avstand. I stedet for å gå unna, gikk katten til angrep på min hund. Hunden min er liten, og katten klorte og bet den i ansiktet. Tre ganger måtte jeg sparke den av før jeg fikk slept med meg hunden. Katten gikk også etter meg ( forståelig nok kanskje, siden jeg tok den). Er det normal katteadferd? Har aldri opplevd noe lignende, men kan ikke noe om katter heller. Den var på ingen måte trengt opp i et hjørne eller ble skremt av at vi kom. 

Anonymkode: 62155...34f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hunnkatter har revir. 

Friske katter banker både hund og rev.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei dette er ikke normal katteadferd. Jeg har opplevd noe lignende en gang. Hunden min (som gikk i bånd) klarte å vase seg bort til en plass en kattemor hadde gjemt kattungene sine. DA skal jeg love deg hunden min fikk høre det! Den stakkars hunden skjønte ikke hva som traff den. 

Jeg bare dro til meg hunden og skrek til katten og så sluttet den. Syntes det høres voldsomt ut at den ikke ga seg! Håper virkelig det gikk fint med hunden din ❤️ 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sirah skrev:

Nei dette er ikke normal katteadferd. Jeg har opplevd noe lignende en gang. Hunden min (som gikk i bånd) klarte å vase seg bort til en plass en kattemor hadde gjemt kattungene sine. DA skal jeg love deg hunden min fikk høre det! Den stakkars hunden skjønte ikke hva som traff den. 

Jeg bare dro til meg hunden og skrek til katten og så sluttet den. Syntes det høres voldsomt ut at den ikke ga seg! Håper virkelig det gikk fint med hunden din ❤️ 

Det gikk heldigvis bra med øynene og nesa hans. Jeg har fått meg noen klor oppover beina, men det spiller ingen rolle. Denne katten fulgte etter oss og gikk på flere ganger mens vi trakk oss tilbake, og sluttet ikke før etter ca 100 meter. Aldri opplevd maken. 

TS

Anonymkode: 62155...34f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det gikk heldigvis bra med øynene og nesa hans. Jeg har fått meg noen klor oppover beina, men det spiller ingen rolle. Denne katten fulgte etter oss og gikk på flere ganger mens vi trakk oss tilbake, og sluttet ikke før etter ca 100 meter. Aldri opplevd maken. 

TS

Anonymkode: 62155...34f

Høres nesten ut som at den skulle beskytte noe. Kanskje det var en hjemløs med unger rett i nærheten. 

Anonymkode: 1165c...be3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Katter er individer som hunder. Noen er mer aggressive enn andre.  Om det er en ukastrert katt med kattunger i nærheten kan de være mer beskyttende. Noen katter har sykdommer som gjør dem aggressive

De fleste katter som mennesker har som kjæledyr er som regel snille og kosete. Tenker at denne katten enten var syk, hjemløs eller kommer fra et dårlig hjem

Anonymkode: f838d...3f4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min lille kasterte hunnkatt angriper hunder som pisser og driter på tomta hennes. Uansett størrelse på hunden. Både de og eier overholder forbudet etter første gang.

Ellers katten godt likt av voksne, barn og andre katter i nabolaget.

Anonymkode: 78dfc...aee

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo dette er helt vanlig etter hva jeg kan si. Ute på tur med min katt i bånd traff vi ofte på en hund uten bånd. Jeg tok altid å plukket opp katten for at han ikke skulle skade hunden. Katten min, skyver ryggen i været, freser. Dette da katter og hunder ikke snakker samme språk. En hund som logrer er glad, men en katt som logrer med halen er et absolutt motsatte. Så en ivrig huns som kom mot oss løs, logrende og oveig, ble tolket av min katt som noen som var illsint og klar til å angripe. 

Katter og hunder går generelt ikke i lag. Det er såklart forkjell på å ha begge i hus, om gjort riktig kan dette gå helt fint. Men to ukjente som treffer på hverandre. Da er jeg mest redd for hunden en katten.

Anonymkode: e3fa1...6dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har levd med hund i snart 20 år og har faktisk aldri opplevd noe lignende. Mange katter som har skutt rygg, frest og vært sinte, men uten unntak har disse kattene valgt å gå unna. Denne gangen hadde ikke en gang min hund sett katten før i sekundet før den satt klistret i ansiktet på han, så han hadde ikke vist hverken aggresjon eller annen form for interesse. Han gikk så klart også i bånd. Katten er hjemmehørende i et hus like ved denne turveien, så den var sikkert territoriell da. 

TS

Anonymkode: 62155...34f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da spørs det om ikke den skulle beskytte kattunger eller noe slikt. En normal katt angriper ikke på den måten. Jeg treffer ofte på katter som freser litt osv, men opplever fryktelig sjeldent at de går til angrep - heldigvis.

godt det gikk greit TS!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker den beskytter noe i omerådet dere gikk. Kunne du gått bort uten hunden for å sjekke om dette skjer igjen? Kanskje det ligger kattunger ett sted 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gjør det for å forsvare seg. (har ikke lest hovedinnlegget, kun overskriften). 

Anonymkode: 59bee...dea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Sirah skrev:

Nei dette er ikke normal katteadferd. Jeg har opplevd noe lignende en gang. Hunden min (som gikk i bånd) klarte å vase seg bort til en plass en kattemor hadde gjemt kattungene sine. DA skal jeg love deg hunden min fikk høre det! Den stakkars hunden skjønte ikke hva som traff den. 

Jeg bare dro til meg hunden og skrek til katten og så sluttet den. Syntes det høres voldsomt ut at den ikke ga seg! Håper virkelig det gikk fint med hunden din ❤️ 

Som en her skriver, hunnkatter har revir og da vil den selvføgelig gjøre alt for å forsvare ungene sine. Morsinstinkt. 

Anonymkode: 59bee...dea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katter kan angripe hunder hvis de føler seg truet.

Anonymkode: 66cc3...04d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dette er ikke normal katteadferd. Nå er du og bikkja di rabiessmittet.

Anonymkode: 09278...178

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er ikke normalt. Med mindre det er kattunger rett i nærheten, da er de fleste kattemødre litt "gale". Hadde satt pris på om du eller noen du kjenner som er mer kattevante kunne tatt en titt, slik at Dyrebeskyttelsen kan tipses. Kattemødre er ofte veldig tillitsfulle ovenfor mennesker, selv om de kan være veldig agressive ovenfor andre dyr. 

Anonymkode: b18f3...d71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig og vanlig.... ikke uvanlig, tenker jeg.
Selv har jeg en hunnkatt som passer sitt revir med hard labb. Hun kan ofte sitte på en stein ved veien og følge med på de som går forbi og om de kommer litt for nærme plenen vår så kaster hun seg etter dem, hveser og knurrer med høy rygg. Jeg har også sett hun har løpt etter en hund i bånd, men jeg har aldri sett at hun faktisk har angrepet fysisk.
Som flere sier her så er katter veldig territorielle og spesielt om de har kattunger blir de veldig opptatt av å passe på sitt område.

For øvrig så er min erfaring at det er flere hunder som er redd katter enn omvendt, så det er sikkert en grunn til det....Har selv i flere omganger hatt både katt og hund samtidig og det er alltid katten som er sjefen, uansett størrelse på hunden. Spesielt artig var det den gang vi hadde en stor schæfer og en liten, spe katt. Hunden rygget alltid unna når katten kom inn i rommet og sa ikke et knyst dersom katten forsynte seg av hans mat.:biggrin:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jo dette er helt vanlig etter hva jeg kan si. Ute på tur med min katt i bånd traff vi ofte på en hund uten bånd. Jeg tok altid å plukket opp katten for at han ikke skulle skade hunden. Katten min, skyver ryggen i været, freser. Dette da katter og hunder ikke snakker samme språk. En hund som logrer er glad, men en katt som logrer med halen er et absolutt motsatte. Så en ivrig huns som kom mot oss løs, logrende og oveig, ble tolket av min katt som noen som var illsint og klar til å angripe. 

Katter og hunder går generelt ikke i lag. Det er såklart forkjell på å ha begge i hus, om gjort riktig kan dette gå helt fint. Men to ukjente som treffer på hverandre. Da er jeg mest redd for hunden en katten.

Anonymkode: e3fa1...6dc

Dette er en sannhet med modifikasjoner, en hund kan logre og samtidig være skeptisk, trist eller ha andre negative følelser. En katt kan også vifte med halen av mange grunner, også når den har positive følelser. Så det er ikke gitt at en katt tar det som et tegn på konflikt, katten kan rett og slett bare være redd. 

Jeg er enig med de som sier at det kan være kattunger i nærheten. Hvis eierne har sluppet den ut som høygravid kan disse kattungene være hvor som helst. Den kan også bare ha forsvart territoriet sitt. 

Anonymkode: c8689...961

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Som en her skriver, hunnkatter har revir og da vil den selvføgelig gjøre alt for å forsvare ungene sine. Morsinstinkt. 

Anonymkode: 59bee...dea

Det er jo det jeg skriver, dette er mest sannsynlig en katt som beskytter ungene sine.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...