Gå til innhold

Er man nødt til å definere sin egen legning?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nei, det må du ikke. Du kan slappe av. De som ønsker at du skal gjøre det tenker for kategorisk om mennesket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seksuell legning er uvesentlig synes jeg. Man er et menneske (punktum).

Jeg finner det litt merkelig at folk har det med å opplyse om seksuell legning når man treffer nye mennesker. Hvorfor skulle jeg ha noe grunn til å vite hvem venner og bekjente har sex med?

Anonymkode: 2a671...c5c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Seksuell legning er uvesentlig synes jeg. Man er et menneske (punktum).

Jeg finner det litt merkelig at folk har det med å opplyse om seksuell legning når man treffer nye mennesker. Hvorfor skulle jeg ha noe grunn til å vite hvem venner og bekjente har sex med?

Anonymkode: 2a671...c5c

Hvorfor forbinder du legning først og fremst med sex? Det trenger jo ikke å ha noe med sex å gjør i det hele tatt. For min del handler det iallefall ikke om det, men hvem jeg får følelser for. 

Anonymkode: 4e73f...f92

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor forbinder du legning først og fremst med sex? Det trenger jo ikke å ha noe med sex å gjør i det hele tatt. For min del handler det iallefall ikke om det, men hvem jeg får følelser for. 

Anonymkode: 4e73f...f92

Det skrev jeg vel ikke. Skrev om seksuell legning, og hvorfor folk har det med å opplyse andre om hvem de foretrekker å ha sex med. Er selv aseksuell og driter en lang marsj i andres sexliv eller hvem de forelsker seg i.  Blir faktisk satt litt ut hver gang jeg treffer nye og de MÅ fortelle om sin seksuelle legning.

 

Anonymkode: 2a671...c5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om du bare sier til vennene dine noe kort og greit om at du er søkende og går gjennom en periode hvor du ikke helt vet hva du definerer deg selv som? De virker jo å være liberale og åpne så trenger sikkert ikke gjøre det til en større greie enn det? :-) Så gir du deg selv litt spillerom liksom? 

En trenger jo ellers ikke å passe inn i en boks, men det kan være veldig greit for egen del - å ha en noenlunde peiling på hvordan en selv er. Også blir det jo etterhvert lettere i kommunikasjon med potensielle partnere, for slike ting vil jo naturlig dukke opp i en flørteprosess vel? :-) 

For egen del har jeg også gått gjennom en liknende prosess, og etterhvert landa på at for meg er det forskjell på hvem jeg forelsker meg i og hvem/hva jeg tenner seksuelt på. Den satt litt langt inne, fordi det er så vanlig å snakke om det som om det er en og samme ting. Så jeg forelsker meg i menn, men tenner på selve den seksuelle spenningen (omg - det hørtes kleint ut 😛 ) - altså, om det er menn eller kvinner er uinterressant for det seksuelle, det er mer hele settingen, det erotiske i seg selv. Men himmel det var mange båser som ble vurdert før jeg klarte å se det klart...! Hetro, lesbisk, bifil, pan - ingen av dem passa liksom helt.

Anonymkode: 9581c...55c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det skrev jeg vel ikke. Skrev om seksuell legning, og hvorfor folk har det med å opplyse andre om hvem de foretrekker å ha sex med. Er selv aseksuell og driter en lang marsj i andres sexliv eller hvem de forelsker seg i.  Blir faktisk satt litt ut hver gang jeg treffer nye og de MÅ fortelle om sin seksuelle legning.

 

Anonymkode: 2a671...c5c

Men hvorfor snakker du om sex isolert når det ikke er det som er poenget med tråden min? 

Anonymkode: 4e73f...f92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor snakker du om sex isolert når det ikke er det som er poenget med tråden min? 

Anonymkode: 4e73f...f92

Gurimalla. Synd du skriver som anonym, for vanskelig å holde seg unna tråder, hvis man kanskje skulle ha en mening ikke 100% tilpasset tema. Kunne så klart da holdt meg unna de trådene.

Anonymkode: 2a671...c5c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gurimalla. Synd du skriver som anonym, for vanskelig å holde seg unna tråder, hvis man kanskje skulle ha en mening ikke 100% tilpasset tema. Kunne så klart da holdt meg unna de trådene.

Anonymkode: 2a671...c5c

Hvorfor er det så vanskelig å lese hovedinnlegget før man svarer da? Jeg stiller jo et dypt personlig og eksistensielt spørsmål, litt vel uhøflig å kuppe tråden med noe irrelevant da. 

Anonymkode: 4e73f...f92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

For hvem må du definere deg, da? Ovenfor deg selv? Eller for andre?

Vi mennesker liker å sette andre i bås, men etter å svelget et par kameler eller tre innser vi at livet ikke alltid er svart/ hvitt. Jeg levde som heterofil (det var den båsen andre satte meg i) i mange år, men møtte så en av samme kjønn. Og da kom alle spørsmålene om HVA jeg var.

Og hvorfor må jeg svare på det? For det vet jeg jo ikke selv? Bifil? Panfil? MÅ jeg definere meg? Trenger folk å definere meg for å bli kjent med meg/ kjenne meg?

Jeg skjønner det bare ikke...

 

Anonymkode: 6cb88...473

 

Det er det samme jeg også lurer på. Og det er ikke det at jeg hver dag blir spurt om legningen min, men spørsmålet kommer hele tiden tilbake til meg selv når jeg funderer på dette med partnervalg og å finne en kjæreste (som jeg jo så gjerne ønsker snart). Og ikke minst er jo forventningene fra alle hold (familie og venner), at jeg skal finne meg en mann. Ikke fordi de ikke ville akseptert meg for noe annet, men det er liksom bare det som er forventet. Og med forventninger om hva min legning er, kreves det jo et "svar" fra meg om det er slik det skal bli eller ikke. 

Det har tatt tid for meg å venne meg til tanken om at jeg kanskje ikke passer inn i disse forventningene. Familien min ville nok akseptert meg for den jeg var uansett, men jeg selv har slitt med tanken på at jeg kanskje ikke var helt som forventet. Jeg vet ikke om det kan ha sammenheng med at jeg ble sett på som "familiens sorte får" på andre områder i oppveksten, og at jeg har ønsket å stikke meg minst mulig ut ellers, med ønsket om å bli anerkjent som "helt normal". Jeg har uansett hatt en slags skam langt inni meg som har vært veldig vanskelig å finne frem til. Det er ikke før nå at jeg begynner å slutte å skamme meg over egne tanker og ønsker om å finne ut av dette som 17-18-19-åring. 

Anonymkode: 4e73f...f92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke definere hva slags legning du har. Du står heldigvis fri til å bestemme det selv!

 Jeg har lenge gått med de samme tankene som deg, men nå nylig har jeg hatt sex med et par damer. Det åpner øynene mine og det blir gradvis mer viktig for meg å faktisk definere meg som bifil. Jeg sier det til folk også, hvis temaet kommer opp, og det er en enorm lettelse faktisk. 

Er du sikker på at du ikke styres av frykten for hva det å definere legningen din vil innebære for deg? Føler du deg friere uten å definere deg selv, eller kan det være at du er friere med en merkelapp? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva om du bare sier til vennene dine noe kort og greit om at du er søkende og går gjennom en periode hvor du ikke helt vet hva du definerer deg selv som? De virker jo å være liberale og åpne så trenger sikkert ikke gjøre det til en større greie enn det? :-) Så gir du deg selv litt spillerom liksom? 

En trenger jo ellers ikke å passe inn i en boks, men det kan være veldig greit for egen del - å ha en noenlunde peiling på hvordan en selv er. Også blir det jo etterhvert lettere i kommunikasjon med potensielle partnere, for slike ting vil jo naturlig dukke opp i en flørteprosess vel? :-) 

For egen del har jeg også gått gjennom en liknende prosess, og etterhvert landa på at for meg er det forskjell på hvem jeg forelsker meg i og hvem/hva jeg tenner seksuelt på. Den satt litt langt inne, fordi det er så vanlig å snakke om det som om det er en og samme ting. Så jeg forelsker meg i menn, men tenner på selve den seksuelle spenningen (omg - det hørtes kleint ut 😛 ) - altså, om det er menn eller kvinner er uinterressant for det seksuelle, det er mer hele settingen, det erotiske i seg selv. Men himmel det var mange båser som ble vurdert før jeg klarte å se det klart...! Hetro, lesbisk, bifil, pan - ingen av dem passa liksom helt.

Anonymkode: 9581c...55c

Jeg tror ikke at jeg vil det, fordi jeg som nevnt ikke ønsker at de skal tenke noe om meg som ikke stemmer dersom jeg kommer frem til at jeg er heterofil likevel. Det er liksom nettopp da det blir til en greie som ikke trenger å være en greie i det hele tatt. Jeg ønsker ikke det, og har ikke behov for at de skal ha innsikt i det heller. 

Jeg har kanskje én annen venninne som jeg kan tenke meg å snakke med dette om, men det er en jeg treffer veldig sjelden og som selv har vært igjennom en prosess med å finne ut av seg selv. Men da blir det mellom meg og henne isåfall. 

Ja det er akkurat det, jeg skulle så gjerne visst hva som er greia med meg selv. Men jeg føler meg nokså ukomfortabel med å kalle meg det ene eller det andre foreløpig. Jeg føler ikke helt at én av "filene" er riktig for meg, men samtidig er jeg veldig usikker. 

Skjønner at den satt langt inne. Men godt å høre at det ikke er bare jeg som føler meg litt annerledes enn noe som kan settes i én "bås". Kunne du tenkt om deg selv at du er heterofil og panseksuell? Jeg selv klarer ikke foreløpig helt å tenke at jeg passer inn i noe lignende, fordi jeg ikke kan bekrefte om det er slik det er. Og derfor lurer jeg på hva som ville skjedd om jeg hadde kommet i kontakt med en slik jente som i helga, som jeg syntes var søt (eller hva enn det var jeg følte??). Om hun hadde syntes at jeg også var søt. Hva kunne jeg følt videre?? Synes dette er ekstra vanskelig særlig siden det er så sjelden jeg opplever slikt, både med kvinner og menn. Og i tillegg synes jeg det er ubehagelig å definere min seksuelle legning, nettopp fordi sex alene ikke er et tema for meg - for meg er sex noe som følger med følelser og derfor starter det alltid med følelser. 

Anonymkode: 4e73f...f92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å kontakte,besøke denne veninnen og prate ut til henne. Det tror jeg hadde vært godt for deg,høres ut som du trenger en som virkelig forstår din frustrasjon 💜

Anonymkode: ee220...a67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, Skriblerinna skrev:

Du må ikke definere hva slags legning du har. Du står heldigvis fri til å bestemme det selv!

 Jeg har lenge gått med de samme tankene som deg, men nå nylig har jeg hatt sex med et par damer. Det åpner øynene mine og det blir gradvis mer viktig for meg å faktisk definere meg som bifil. Jeg sier det til folk også, hvis temaet kommer opp, og det er en enorm lettelse faktisk. 

Er du sikker på at du ikke styres av frykten for hva det å definere legningen din vil innebære for deg? Føler du deg friere uten å definere deg selv, eller kan det være at du er friere med en merkelapp? 

Men hva sier jeg de sjeldne gangene man faktisk får spørsmål om legningen sin? Som "evig singel" og snart 30 så får jeg jo spørsmål innimellom, enten direkte eller indirekte. Veldig sjelden selvsagt, men det hender jo. Og jeg har jo verken lyst til å si at jeg er heterofil, eller at jeg ikke vet, eller at jeg er i en prosess der jeg finner ut. Men jeg har endt opp med å si at jeg er heterofil, og inni hjertet mitt et sted har det gjort litt vondt fordi jeg føler at jeg ikke vet om det stemmer for meg. 

Så fint det må være å finne ut av dette gjennom sex. Jeg vet ikke om jeg skulle ønske at det var slik at jeg kunne finne det ut sånn, men jeg har aldri likt ONS i utgangspunktet fordi det ødelegger meg emosjonelt, sex er så utrolig personlig for meg. Finnes det en "bås" for dette også?? Jeg er på ingen måte aseksuell. 

Jeg vet helt ærlig ikke om jeg styres av frykt eller skam. Eller jo, jeg vet at dette innebærer skam for meg. Men jeg vet ikke om det å definere legningen min kun for min egen del handler om skam. Tidligere har jeg jo skammet meg overfor meg selv (i mine egne tanker), men jo eldre jeg blir jo mindre gjør jeg dette. Så nei jeg vet ikke. Aner rett og slett ikke om jeg ville vært mest fri med en merkelapp eller uten. Men jeg tror det ville vært tusen ganger lettere å føle at jeg hørte til en merkelapp, om jeg hadde klart å identifisere meg med noe. 

Anonymkode: 4e73f...f92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å kontakte,besøke denne veninnen og prate ut til henne. Det tror jeg hadde vært godt for deg,høres ut som du trenger en som virkelig forstår din frustrasjon 💜

Anonymkode: ee220...a67

Ja, jeg vurderer dette sterkt nå. 

Anonymkode: 4e73f...f92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hva sier jeg de sjeldne gangene man faktisk får spørsmål om legningen sin? Som "evig singel" og snart 30 så får jeg jo spørsmål innimellom, enten direkte eller indirekte. Veldig sjelden selvsagt, men det hender jo. Og jeg har jo verken lyst til å si at jeg er heterofil, eller at jeg ikke vet, eller at jeg er i en prosess der jeg finner ut. Men jeg har endt opp med å si at jeg er heterofil, og inni hjertet mitt et sted har det gjort litt vondt fordi jeg føler at jeg ikke vet om det stemmer for meg. 

Så fint det må være å finne ut av dette gjennom sex. Jeg vet ikke om jeg skulle ønske at det var slik at jeg kunne finne det ut sånn, men jeg har aldri likt ONS i utgangspunktet fordi det ødelegger meg emosjonelt, sex er så utrolig personlig for meg. Finnes det en "bås" for dette også?? Jeg er på ingen måte aseksuell. 

Jeg vet helt ærlig ikke om jeg styres av frykt eller skam. Eller jo, jeg vet at dette innebærer skam for meg. Men jeg vet ikke om det å definere legningen min kun for min egen del handler om skam. Tidligere har jeg jo skammet meg overfor meg selv (i mine egne tanker), men jo eldre jeg blir jo mindre gjør jeg dette. Så nei jeg vet ikke. Aner rett og slett ikke om jeg ville vært mest fri med en merkelapp eller uten. Men jeg tror det ville vært tusen ganger lettere å føle at jeg hørte til en merkelapp, om jeg hadde klart å identifisere meg med noe. 

Anonymkode: 4e73f...f92

Nei, tja, hva sier man? Avhengig av hvor nære den jeg snakker med er, har jeg gjort alt fra å akseptere at alle går ut fra at man er heterofil og bare spilt med på det (hvis det er mer indirekte snakk om legning), til å tulle bort spørsmålet, og til å si som sant er at jeg ikke er helt sikker på legningen min. 

Én ting er i hvert fall sikkert, og det er at ingen andre har noe med dette, selv om de lar det være underforstått at de har det. Folk som selv er helt hetero kan vanskelig forestille seg forvirringa og det såre ved å tvile på egen legning. Vi er liksom alle hetero til det motsatte er bevist - de heterofile er normen. Derfor kan de ofte heller ikle forestille seg at det kan være vanskelig å oppdage at man går imot normen. For dem er ikke legning noe issue. 

Når det gjelder det med sex, så er du heller ikke unormal med det å assosiere det sterkt til det som har med følelser å gjøre. Tror ikke det finnes noe navn på det :) 

Jeg tror uansett at den eneste måten du eventuelt kunne funnet en bås som passa deg, er å erfare ting med andre av samme kjønn. Det trenger ikke være bare sex. Hva med å flørte litt bare? Eller bare godta at dette finner du ut av når tiden er inne og du helt av deg selv kanskje føler noe for en annen dame. 

Føler med deg i både forvirringa og eventuell skam! ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men det er jo det jeg sier, det er ikke like lett for oss som er usikre eller har brukt lang tid på å finne ut av det. 

Jeg turte ikke å snakke med jenta foran vennene mine fordi: 

1. Jeg har ikke funnet ut av meg selv enda

2. Jeg vil ikke ha et "stempel" av vennene mine eller at de skal tenke noe om meg som ikke stemmer, når jeg ikke har funnet ut av meg selv enda 

Det handler på ingen måte om at de ikke aksepterer andre legninger! For det gjør de og vi har homofile venner. Det handler om ovennevnte. Det er som sagt dette som sikkert er vanskelig å forstå når du har hatt en etablert forståelse av egen legning så lenge du kan huske, og vært trygg i deg selv på det. Det er nok akkurat det som er forskjellen på deg og meg, og deg og han homofile vennen din som trenger å snakke om egen og andres legning. 

Anonymkode: 4e73f...f92

Vil bare si at jeg føler det på akkurat samme måte selv, og roter veldig i dette med mitt eget hode 😅

Jeg har dog aldri vært med ei jente, men er veldig nysgjerrig på det og har vært det lenge. Jeg har den siste tiden lurt på å rett og slett prøve det, for å se hvordan det føles. Kanskje svaret blir veldig tydelig da..

Jeg tenker også at jeg kan møte en mann og stifte familie osv, men da vil dette bli et evig ubesvart spørsmål. Nå har jeg på en måte mulighet uten at det er noen andre å ta hensyn til.. 

Nå må jeg bare bale med mine egne tanker og følelser rundt det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, PepsiMax skrev:

Vil bare si at jeg føler det på akkurat samme måte selv, og roter veldig i dette med mitt eget hode 😅

Jeg har dog aldri vært med ei jente, men er veldig nysgjerrig på det og har vært det lenge. Jeg har den siste tiden lurt på å rett og slett prøve det, for å se hvordan det føles. Kanskje svaret blir veldig tydelig da..

Jeg tenker også at jeg kan møte en mann og stifte familie osv, men da vil dette bli et evig ubesvart spørsmål. Nå har jeg på en måte mulighet uten at det er noen andre å ta hensyn til.. 

Nå må jeg bare bale med mine egne tanker og følelser rundt det. 

Ja, kanskje det er det man må. Prøve ut for å se om det er noe mer bak, eller bare noe fantasimessig som går fort over. Sånn er det iallefall for meg, jeg synes det er vanskelig å kjenne på om det jeg følte der og da var noe jeg fantaserte om, og som ikke var virkelige følelser. Men jeg synes det virker helt fjernt å skulle ha et indre ønske om å komme i kontakt med noen og så er det liksom ikke noe mer enn det. Men følelser er jo vanskelige å definere uansett, og en kan jo ikke styre de heller. 

Samme her, jeg har muligheten nå. Bare så innmari synd at muligheten glipper fra meg hver gang (når det så sjeldent oppstår) fordi jeg ikke tør eller det ikke passer seg :(

Skulle ønske jeg hadde en venn jeg kunne dra på et "skeivt" utested med, som var helt inneforstått med hvordan jeg hadde det. For så å kanskje møte på denne jenta igjen, og tørre å snakke med henne. Da ville jeg jo kanskje fått et tydelig svar i meg selv på hva dette er. 

Anonymkode: 4e73f...f92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jegskulleønskeat
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ingen andre kan definere min legning - om jeg er hetero, lesbisk eller bifil. Heller ikke dere her inne. Ikke engang meg selv - jeg sitter igjen med tusen spørsmål når jeg til tider er usikker på hvordan jeg skulle definere denne. Lenge har jeg tenkt at jeg har den ene legningen, men innimellom opplever jeg reaksjoner hos meg selv som gjør meg veldig usikker. Jeg vet jo hva jeg seksuelt tenner på per dags dato, men aner ikke hvordan det ville være med noe annet, eller hvordan det ville være å utforske. Jeg er ikke interessert i å utforske for sexens skyld, da ONS aldri har vært noe for meg, men blir veldig nysgjerrig på hvordan det skulle være å føle noe mer for noen annen enn jeg ville forventet. 

Men flere ganger har jeg kommet tilbake til følgende: jeg definere legningen min? Hva om jeg kan forelske meg i den som dukker opp og jeg finner sjarmerende, snill, varm og god? Uavhengig av kjønn? Hvorfor må jeg enten være heterofil, bifil eller lesbisk?? 

Anonymkode: 4e73f...f92

Så enig!! Tommel opp til deg👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, kanskje det er det man må. Prøve ut for å se om det er noe mer bak, eller bare noe fantasimessig som går fort over. Sånn er det iallefall for meg, jeg synes det er vanskelig å kjenne på om det jeg følte der og da var noe jeg fantaserte om, og som ikke var virkelige følelser. Men jeg synes det virker helt fjernt å skulle ha et indre ønske om å komme i kontakt med noen og så er det liksom ikke noe mer enn det. Men følelser er jo vanskelige å definere uansett, og en kan jo ikke styre de heller. 

Samme her, jeg har muligheten nå. Bare så innmari synd at muligheten glipper fra meg hver gang (når det så sjeldent oppstår) fordi jeg ikke tør eller det ikke passer seg :(

Skulle ønske jeg hadde en venn jeg kunne dra på et "skeivt" utested med, som var helt inneforstått med hvordan jeg hadde det. For så å kanskje møte på denne jenta igjen, og tørre å snakke med henne. Da ville jeg jo kanskje fått et tydelig svar i meg selv på hva dette er. 

Anonymkode: 4e73f...f92

Jeg vet ikke.. jeg syns det er veldig vanskelig. Bor på bygda, så det er ingen slike utesteder i nærheten.. 

Vært veldig mange tanker rundt dette. På en måte så kan jo ONS være med på å hjelpe til å finne ut av dette, men på en annen side føles det feil. Jeg vil jo ikke bli ei som "Ligger rundt", og er litt redd for følelsene mine rundt det hvis jeg skulle gjort det...Men samtidig så er jeg singel, og har vært med ganske få, og det går jo ikke ut over noen andre. 

Også kommer den biten med følelser. Kan det bli kjærestefølelser eller er det seksuell nysgjerrighet/tenning. Det kan jo være vanskelig uansett kjønn, og det vil jo føles annerledes med følelser inni bildet... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...