Gå til innhold

Hvis du kunne trykke på en knapp og motta en million dollar, men en fremmed ville dø, ville du trykke på knappen? Og i så fall, hvor mange g


Anbefalte innlegg

Skremmende tråd. Hadde ikke tenkt ett sekund på svaret: selvfølgelig ville jeg ikke trykket.

Hm. En tanke:  om knappen var koblet direkte til en dødelig dose av noe og i det en trykker så sender en dosen inn i den tilfeldig fremmede, og ev. en tilfeldig fremmed du ser på samtidig og kanskje i tillegg kan snakke med, før og mens du setter dosen, ville det gjort noen forskjell ? Ville det gjort en forskjell for deg som ville trykket at du selv må stå direkte for drapet ? Ville du f.eks skutt en tilfeldig fremmed? Knivstukket ? (ja for millionen.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Alle skal dø. Kanskje hadde det vært en som ønsket å dø, som ble valgt. Det hadde vært en befrielse, for den personen. Den personen hadde endelig, sluttet å eksistere. Det er ikke alle mennesker, som ønsker å bli gamle, og bruke mange år på dø. Det går an å vri det, til noe positivt. 

Anonymkode: 86028...46c

Ser du på sammensetningen av verdens befolkning, ser du at det er veldig liten sannsynlighet for at den tilfeldige personen var en som ønsket å dø. Sannsynligheten er stor for at det ville være et barn eller et ungt menneske.

Anonymkode: c3ec7...3f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle skal dø. Kanskje hadde det vært en som ønsket å dø, som ble valgt. Det hadde vært en befrielse, for den personen. Den personen hadde endelig, sluttet å eksistere. Det er ikke alle mennesker, som ønsker å bli gamle, og bruke mange år på dø. Det går an å vri det, til noe positivt. 

Anonymkode: 86028...46c

Joda, alle skal dø, men det kunne vært meg og, du vet jo ikke hvem det vil ramme. Jeg elsker livet mitt og er på ingen måte klar for å dø fra mine kjære barn enda. I hvert fall ikke for en idiot som trengte penger!!

Anonymkode: a7363...4e0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser du på sammensetningen av verdens befolkning, ser du at det er veldig liten sannsynlighet for at den tilfeldige personen var en som ønsket å dø. Sannsynligheten er stor for at det ville være et barn eller et ungt menneske.

Anonymkode: c3ec7...3f6

Da jeg var enda yngere enn det jeg er nå, ville jeg dø. Jeg vil fortsatt dø, hver eneste dag. Og jeg er i tyveårene. Det spiller ingen rolle, om man er ung eller gammel. Man kan ha et ønske å dø, selv om man er ung. Hvis noen hadde skutt mot meg, hadde jeg tatt i mot kula med hodet. Jeg hadde fått fred. 

Anonymkode: 86028...46c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bøff Eløff
På 15.7.2018 den 21.05, AnonymBruker skrev:

Vet ikke. 1 million er nok for å få et gjeldfritt liv og dermed reise mye med barna. Men håper jo jeg synes en fremmeds liv er mer verdt🤔

Anonymkode: 1fa7b...270

Synd om det var ene ungen din om daua da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.7.2018 den 21.03, AnonymBruker skrev:

14 ganger hadde jeg trykket. 

Anonymkode: ca457...071

Tenk om det var barn som døde ?du tenker på deg selv

Anonymkode: 07fd1...e8e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 7/16/2018 at 1:08 PM, ElectricScum said:

Du har rett i mye av dette. Du har også rett i at ingen av oss vet 100% sikkert hvordan vi hadde reagert i en slik hypotetisk situasjon. Men jeg synes det er rimelig tidlig å gi opp all idealisme og velvillig trykke ivei uten engang et uttrykt ØNSKE om å være et brukbart stykke menneske. 

I stedet omfavner folk sin egen egoisme og nærmest løfter den opp som det er en kul egenskap. Muligens i frykt for å få det helt forferdelige, grusomme stempelet "naiv".

Vil heller si det er kynismen og pessimismen når det gjelder mennesker som blir gjeldende. 

On 7/16/2018 at 1:53 PM, AnonymBruker said:

Hva med det andre jeg nevnte da? Du synes det er helt greit å støtte industrier som begår overgrep mot både barn og voksne? For det er det de fleste av oss gjør nemlig. Mange i disse u-landene dør eller blir lemlestet som følge av slaveriet de er i. Kjøttindustrien er bare en av de jævlige ting vi har her i verden, men verden er også full av menneskelig lidelse. Vi i vesten er alle med på å støtte disse tingene. Det er like jævla sykt som å trykke på en knapp og "poff" en eller annen fremmed i verden forsvinner. Om jeg føler meg bedre? Nei, absolutt ikke. Som sagt, vi har alle liv på samvittigheten. 

Anonymkode: de224...fd0

Word

Også nå nylig: https://www.nrk.no/ytring/norsk-vapeneksport-til-himmels-1.14127842

Ifølge tall fra SIPRI (Stockholm International Peace Research Institute) har Norge i perioden 2013–17 hatt den syttende største andelen av det internasjonale våpenmarkedet, en andel som økte med 14 prosent fra den foregående fireårsperioden.

Vel å merke er disse tallene urettferdige mot Norge, da de inkluderer blant annet sverd, sabler og lanser. Norskproduserte våpen er høyteknologiske.

Sorterer man derfor vekk disse primitive våpnene, er det få land som slår oss. Faktisk er det kun ett. Og det er USA.

 

1 hour ago, fjærestein said:

Skremmende tråd. Hadde ikke tenkt ett sekund på svaret: selvfølgelig ville jeg ikke trykket.

Hm. En tanke:  om knappen var koblet direkte til en dødelig dose av noe og i det en trykker så sender en dosen inn i den tilfeldig fremmede, og ev. en tilfeldig fremmed du ser på samtidig og kanskje i tillegg kan snakke med, før og mens du setter dosen, ville det gjort noen forskjell ? Ville det gjort en forskjell for deg som ville trykket at du selv må stå direkte for drapet ? Ville du f.eks skutt en tilfeldig fremmed? Knivstukket ? (ja for millionen.)

Anbefaler deg å se The Expanse, da får du mer inntrykk av hvordan den tenkemåten fungerer. 

Anonymkode: ab8a1...f0a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da jeg var enda yngere enn det jeg er nå, ville jeg dø. Jeg vil fortsatt dø, hver eneste dag. Og jeg er i tyveårene. Det spiller ingen rolle, om man er ung eller gammel. Man kan ha et ønske å dø, selv om man er ung. Hvis noen hadde skutt mot meg, hadde jeg tatt i mot kula med hodet. Jeg hadde fått fred. 

Anonymkode: 86028...46c

Håper du får hjelp💕💕💕

Anonymkode: fd13f...e69

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Hadde vel trykket et sted mellom 10 - 100 ganger.

Anonymkode: c708d...e5f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/16/2018 at 11:32 PM, Hårstrikk79 said:

Det ER avvikende å ikke ville hjelpe et menneske som holder på å drukne! Hvordan er det å dømme? Du har jo selv skrevet dette. 

Så hvis det var en person som hadde knivstukket og drept barnet ditt så ville du fortsatt kastet ut det tauet for å redde den personen? Eller kanskje du innser at det finnes nøyanser og verden ikke er helt svart-hvit?

Anonymkode: c708d...e5f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så hvis det var en person som hadde knivstukket og drept barnet ditt så ville du fortsatt kastet ut det tauet for å redde den personen? Eller kanskje du innser at det finnes nøyanser og verden ikke er helt svart-hvit?

Anonymkode: c708d...e5f

Man kan ikke komme med slike scenarier i ettertid. Det var ikke det som sto i innlegget. Selvfølgelig hadde jeg ikke reddet en person som har drept barnet mitt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.7.2018 den 21.02, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde trykket på knappen, folk dør hvert sekund. Det hadde ikke vært noe forskjell, jeg hadde fått penger. Det er vinn, vinn for meg. 

Anonymkode: 86028...46c

😱 Og denne kommentaren har fått 23 likes! Kan jeg hoppe av verden? 

Anonymkode: 7c8c9...090

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde holdt med én gang, siden vi snakker dollar.

Anonymkode: 9f9c4...163

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aldri. Tror faktisk at om dette spørsmålet hadde blitt stilt i u-land så hadde det vært færre som svarte ja enn den jevne nordmann. Rart med det, jo mer penger man har jo mer kynisk og uempatisk blir man., og jo mer opptatt av seg selv. Som et klokt hode her sa, vi har allerede vunnet i lotto hele gjengen her. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden får meg til å miste troen på menneskeheten... Eller i hvert fall på nordmenn.

Triste greier. Spesielt med tanke på hvor heldig stilte vi er.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, SS skrev:

Denne tråden får meg til å miste troen på menneskeheten... Eller i hvert fall på nordmenn.

Triste greier. Spesielt med tanke på hvor heldig stilte vi er.

Er redd for at det er litt av problemet. Vi er vant til å komme til dekket bord, vi er vant til å være de viktigste og beste, og det gjør noe med empatien, tror jeg. 

Jeg blir trist av denne tråden selv, men jeg er dessverre ikke overrasket. 

Anonymkode: f1a72...15a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Plutselig dukker det opp en million dollar (tilsvarende ca 8,2 mill), på kontoen din, med ukjent avsender? Burde ikke alarmklokkene begynt å kime? Hva med skattemyndigheter og Økokrim? Finanstilsynet? Tipper de hadde blitt svært interessert i hva som foregår. Ikke minst om det gjentok seg flere ganger.

Om pengebeløpene kan knyttes til mistenkelige dødsfall, hadde nok Kripos blitt koblet inn i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...