Gå til innhold

Hvis du kunne trykke på en knapp og motta en million dollar, men en fremmed ville dø, ville du trykke på knappen? Og i så fall, hvor mange g


Anbefalte innlegg

Nei, aldri i livet! Jeg har aaaltfor god fantasti og hadde resten av livet sett for meg den vakre lille jenta på 6 år som måtte dø for min griskhet. Eller alenepappaen til de tre barna som nettopp hadde mistet mammaen sin i kreft. Osv osv. Hadde ødelagt livet mitt å gjøre det. Penger er bare penger!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hm, ja. Tror jeg hadde trykket én gang.

Man lever alle i sin egen virkelighet, og at en annen sin virkelighet forsvinner, får ingen innvirkning på min egen.

Eller, kanskje ikke.. Kanskje det var en test av noe slag, test for etterlivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Ulla Ullsokk said:

Nei, aldri i livet! Jeg har aaaltfor god fantasti og hadde resten av livet sett for meg den vakre lille jenta på 6 år som måtte dø for min griskhet. Eller alenepappaen til de tre barna som nettopp hadde mistet mammaen sin i kreft. Osv osv. Hadde ødelagt livet mitt å gjøre det. Penger er bare penger!

Fint innlegg, men for noe sprøyt?

Er du ikke glad i å reise? Opplevelser? Spise god mat? Ta med barn og familie på turer? Hobbyer som koster litt, interesser. Du er kvinne, så kanskje ikke gjeldende for deg, men: biler? Har en bekjent som ofte bruker uttrykket «Penger er bare penger». Ehm, nei. Penger er millionbilen du kjører på vinterstid, og halv-million-veteran kabriolet’en din som du koser deg med på sommeren, og som du er så kry og stolt av.

For å ikke snakke om bolig, innredning, oppussing, klær, musikk, elektronikk.

Tror ikke folk som mener «penger er bare penger», har tenkt helt igjennom det uttrykket.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, grøss og gru. Tenk hvis det var en baby som hadde blitt den utvalgte, en stakkars toåring, eller faren som i øyeblikket kom hjem fra en eller annen konflikt i Midtøsten, klar til å møte sine fire barn igjen, men idet han ser dem, faller han død om. 

Da er det ikke så kult å sitte der, svett i panna av glede, og tenke på millionene man fikk. 

Anonymkode: dbf26...d22

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke gjort meg til en morder for én million dollar, men jeg hadde nok gjort det for én milliard. Så jeg hadde heller trykket på knappet 1000 ganger enn kun én gang. 

Spørsmålet er vel når jeg hadde stoppet å trykke på knappen. Jeg hadde vel aldri fått tid til å trykke så mange ganger at alle døde. I tillegg hva skulle jeg med penger om jeg var den eneste som var igjen på jorden? 

Etter å ha kommet opp på en viss sum så er jo ikke penger like viktig lenger. Har man 100 milliarder dollar så  har man jo ikke behov for mer penger.  100 milliarder dollar tilsvarer å ha trykket på knappen 100 tusen ganger. 

Selv 100 milliarder dollar er jo langt mer enn jeg kan klare å bruke.  La oss si jeg klarer å bruke 1 milliard dollar i løpet av livet. Da sitter jeg igjen med 99 milliarder dollar. Siden jeg ikke kan bruke dem så er det vel like greit å kjøpe meg goodwill ved å ha noen veldedige prosjekter.  Så om ingen vet jeg har trykket på knappen så blir jeg kanskje husket som en av verdens mest gavmilde personer. 

Hvor mye koster det å redde ett menneskeliv i Afrika? Om prisen f.eks er nede i 10 000 dollar.  I så fall vil jeg jo ende med å ha reddet rundt 100 ganger så mange som jeg drepte. Da blir kanskje spørsmålet om jeg ikke burde ha trykket på knappen enda flere ganger?

Endret av Skolebolle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Winza skrev:

Jeg hadde tatt den millionen, kjøpt meg en delorean og reist tilbake i tid og forhindret at jeg trykket på knappen, hadde fått litt action i en ellers kjedelig hverdag 😛

nei nå må du gi deg:fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, puppi skrev:

Fint innlegg, men for noe sprøyt?

Er du ikke glad i å reise? Opplevelser? Spise god mat? Ta med barn og familie på turer? Hobbyer som koster litt, interesser. Du er kvinne, så kanskje ikke gjeldende for deg, men: biler? Har en bekjent som ofte bruker uttrykket «Penger er bare penger». Ehm, nei. Penger er millionbilen du kjører på vinterstid, og halv-million-veteran kabriolet’en din som du koser deg med på sommeren, og som du er så kry og stolt av.

For å ikke snakke om bolig, innredning, oppussing, klær, musikk, elektronikk.

Tror ikke folk som mener «penger er bare penger», har tenkt helt igjennom det uttrykket.

Haha, det er DU som skriver sprøyt! 

Penger er viktig, men ikke ifht et menneskeliv! Har jeg nok til regninger og en ferie i ny og ne, så har jeg det jeg trenger og mere til! Jeg har eget firma og har levd mange år på luft og kjærlighet mens venninner har reist på shoppingturer o.l. så jeg VET hva som er viktig for meg! Frihet! Innredning og oppussing og bil er TOTALT overfladisk! Vil gjerne ha bil og hjem, men stort og nyoppusset eller en dyr bil, trenger jeg IKKE!

Men de rette folkene blir en togtur til Sverige bedre enn en tur til Bahamas med noen du kjeder deg med.

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, puppi skrev:

Hm, ja. Tror jeg hadde trykket én gang.

Man lever alle i sin egen virkelighet, og at en annen sin virkelighet forsvinner, får ingen innvirkning på min egen.

Eller, kanskje ikke.. Kanskje det var en test av noe slag, test for etterlivet.

Du er svær i kjeften, men det hadde mest sannsynlig gitt deg psykiske problemer å være så egoistisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Winza
5 minutter siden, Oddy skrev:

nei nå må du gi deg:fnise:

Ville blitt en vinn vinn situasjon, personen døde ikke likevel og jeg fikk en delorean 😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, ElectricScum skrev:

Jeg synes tvisten i plottet skulle ha vært:

Gratulerer! Du har vunnet alle pengene ditt hjerte begjærer. Du kan hente pengepottet som venter på deg. Du må bare gjennom naborommet først for å nå pengerommet. På naborommet sitter alle de dødsdømte, forsvarsløse mennesker. Egenhendig må du drepe hvert enkelt individ med bare nevene. Døren er smekket igjen bak deg og du har ingen retrett-muligheter. Du må fullføre jobben selv.

Resten av ditt liv skal du nå få leve med det marerittet av å drepe disse forsvarsløse menneskene som ikke gjør motstand eller har gjort deg urett på noen måte. 

Gratulerer igjen. Du har fått et litt mer komfortabelt liv til tross for at du allerede har vunnet jackpot ved å bli født i verdens rikeste land.

Ditt avskum.

Helt enig. Jeg er sjokkert og kvalm etter å ha lest alle svarene... Og for bare 8 millioner kroner? Det skal så lite til for å ta et uskyldig liv??? Karma's gonna bite yo ass....

Anonymkode: 7c2bb...cf5

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, ElectricScum said:

Jeg synes tvisten i plottet skulle ha vært:

Gratulerer! Du har vunnet alle pengene ditt hjerte begjærer. Du kan hente pengepottet som venter på deg. Du må bare gjennom naborommet først for å nå pengerommet. På naborommet sitter alle de dødsdømte, forsvarsløse mennesker. Egenhendig må du drepe hvert enkelt individ med bare nevene. Døren er smekket igjen bak deg og du har ingen retrett-muligheter. Du må fullføre jobben selv.

Resten av ditt liv skal du nå få leve med det marerittet av å drepe disse forsvarsløse menneskene som ikke gjør motstand eller har gjort deg urett på noen måte. 

Gratulerer igjen. Du har fått et litt mer komfortabelt liv til tross for at du allerede har vunnet jackpot ved å bli født i verdens rikeste land.

Ditt avskum.

Den følelsen når enkelte av de kommer bort til deg og gir deg en klem fordi du drepte han som voldtok de fra barn av, eller han som mobbet de ut av arbeidsplassen

Ellers så bryr jeg meg lite om andre mennesker som lider. Etterhvert som jeg har blitt eldre innser jeg at folk flest ikke er spesielt smarte, skader mange (ubevisst og bevisst) og er generelt ekskluderende og smålige. Kanskje det er et norskt fenomen, da. Hver mann (eller kvinne) for seg selv

Jeg setter meg selv over andre mennesker og dyr så lenge jeg må for å overleve. 

8 minutter siden, Ulla Ullsokk said:

Haha, det er DU som skriver sprøyt! 

Penger er viktig, men ikke ifht et menneskeliv! Har jeg nok til regninger og en ferie i ny og ne, så har jeg det jeg trenger og mere til! Jeg har eget firma og har levd mange år på luft og kjærlighet mens venninner har reist på shoppingturer o.l. så jeg VET hva som er viktig for meg! Frihet! Innredning og oppussing og bil er TOTALT overfladisk! Vil gjerne ha bil og hjem, men stort og nyoppusset eller en dyr bil, trenger jeg IKKE!

Men de rette folkene blir en togtur til Sverige bedre enn en tur til Bahamas med noen du kjeder deg med.

 

Åja, det kunne jeg for så vidt lagt til i innlegget mitt. Hadde drept så lenge jeg er så fattig som nå. Hadde jeg hatt stabil inntekt og evt en del penger på konto, så hadde jeg ikke følt behov for å trykke på knappen. Men når jeg ser at det er en sjanse for å ende opp på gaten i fremtiden, så gjør man det man må for å overleve

Anonymkode: ab8a1...f0a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt ikke. Et liv er verdt så uendelig mye mer enn en million, uavhengig av hvor denne personen bor.

Men på en måte har vi vel egentlig trykket på knappen alt. Her vi lever på toppen av verden, mens folk sulter i store deler av verden.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, SS skrev:

Selvsagt ikke. Et liv er verdt så uendelig mye mer enn en million, uavhengig av hvor denne personen bor.

Men på en måte har vi vel egentlig trykket på knappen alt. Her vi lever på toppen av verden, mens folk sulter i store deler av verden.

Nettopp. Derfor er det ekstra forstemmende å se hvor mange som gladelig trykker på knappen igjen. Null ydmykhet eller takknemlighet å spore for at vi stort sett har det vi trenger. Man vil gjerne ha litt mer, må vite.

Anonymkode: 4d55c...640

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sliter med økonomien. Jeg hadde kun trykket en gang (tror jeg), hvis jeg nå ikke hadde feiget ut. 

En million hadde løst veldig mye for oss. Etter det kunne jeg levd på det jeg tjente. 

Anonymkode: ad008...1cd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Jeg ville aldri hatt glede av de pengene hvis jeg viste at ved å motta det måtte en person død. Kanskje ett barn, en mamma, en pappa. Nei aldri! Penger har ikke så stor verdi for meg, heldigvis. 

Anonymkode: 7c3dc...cd0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde trykket på knappen, folk dør hvert sekund. Det hadde ikke vært noe forskjell, jeg hadde fått penger. Det er vinn, vinn for meg. 

Anonymkode: 86028...46c

Kan feks være moren eller barnet til en kollega eller venn av deg, en person som er fremmed for deg, men ikke nødvendigvis for din nærmeste omgangskrets. Hadde du fortsatt trykket? 

Hadde jeg kunnet plukke ut hvem som hadde dødd for hver gang jeg trykket, hadde jeg blitt rik ;) Heller en jeg kjenner til enn en fremmed. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...