Gå til innhold

Det er ikke min feil at du giftet deg med en ubrukelig mann - og fire andre dårlige motargument om tredeling av permisjon


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jævla kjipt av samfunnet og bare ekskludere enkelte grupper pga slikt. Blir ikke mange selvstendig næringsdrivende som kan få barn da. 

Men de får vel bare la være å få barn ? At det skal være slik er jo helt feil. 

Ikke rart at tallene på barn som fødes av nordmenn går ned hvert år. Kjempe bra utvikling for Norge 😑

Anonymkode: 07d42...258

Så samfunnet er kipt fordi det gir far rettigheter på mors bekostning? Tiden er da vel overmoden for dette. Kvinner gir ikke fra seg dette privilegert frivillig, det ser vi tydlig i denne tråden.  

Det går faktisk an å gå lønn en periode. Nordmenn  har aldri hatt høyere kjøpekraft enn de har i dag, så dette argumentet holder ikke i forhold til realiteten. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 minutter siden, RoH skrev:

Var ikke du 12 når du fikk stemor? 

 

Du skriver at jeg kunne gjort det med min far. Altså i årene før min stemor kom inn i bildet. 

Når begynte du å bake til skoleavslutning og lage middag egentlig? 

Anonymkode: 07d42...258

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, RoH skrev:

Så samfunnet er kipt fordi det gir far rettigheter på mors bekostning? Tiden er da vel overmoden for dette. Kvinner gir ikke fra seg dette privilegert frivillig, det ser vi tydlig i denne tråden.  

Det går faktisk an å gå lønn en periode. Nordmenn  har aldri hatt høyere kjøpekraft enn de har i dag, så dette argumentet holder ikke i forhold til realiteten. 

De ferreste selvstendig næringsdrivende kan la jobben fare i mange mnd. I mange tilfeller vil jo da bedriften gå konkurs? 

Argumentet ditt om kjøpekraft holder heller ikke da det kun gjelder en samfunnsgruppe. Aldri har så mange barn levd under fattigdomsgrensen som de siste årene. 

Også må jeg flire av det du skriver om privilegier og at kvinnen ikke vil gi det fra seg.

Far har nemlig 14 dager (eller mer om fødsel skjer etter termin) lovfestet mer permisjon enn mor etter fødsel.

Hvorfor skal far ha rett på mer permisjon enn den som ammer? 

https://morgenbladet.no/ideer/2018/07/barnas-skyld-tenk-pa-mor

Anonymkode: 07d42...258

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Sisti skrev:

Ja og hvorfor tror du da (eller later som du tror) at biologien er annerledes i land med langt dårligere ordninger, hvor ammeraten er langt dårligere enn i Norge, hvor kvinner ofte faller ut av arbeidslivet når de får barn og hvor likestillingen står svakere enn i Norge? 

Biologien er jo ikke annerledes, men de har helt klart en god del negative konsekvenser av dårlige ordninger nettopp fordi de ikke tar hensyn til biologien. Det er ikke akkurat noe å skryte av. 

Eh. Det var sarkasme. Mamma begynte å jobbe da jeg var 4 måneder gammel på 80-taklet, det gikk helt fint å kombinere med amming. Brukeren mente man ikke kan se bort fra biologien, så da må vel biologien ha vært annerledes på 80-tallet, siden det gikk helt fint da, men ikke nå. Ellers holder ikke argumentet om biologi.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Mnjah skrev:

Eh. Det var sarkasme. Mamma begynte å jobbe da jeg var 4 måneder gammel på 80-taklet, det gikk helt fint å kombinere med amming. Brukeren mente man ikke kan se bort fra biologien, så da må vel biologien ha vært annerledes på 80-tallet, siden det gikk helt fint da, men ikke nå. Ellers holder ikke argumentet om biologi.

Nå er det jo faktisk slik at mange mister melken når de begynner å jobbe. 

Og all forskning på amming understøtter at det kreves nærkontakt med barnet for å ikke miste melken. Babyens gråt og lignende bidrar til melkeproduksjon. 

Anonymkode: 07d42...258

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, RoH skrev:

Meg bekjent er det ingen påviselig helsegevinst i amming ut over 6 mnd. Så dette argumentet er relativt uinteressant i forhold til permisjonfordeling  

Øh. Dette er jo faktisk temmelig godt dokumentert. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det jo faktisk slik at mange mister melken når de begynner å jobbe. 

Og all forskning på amming understøtter at det kreves nærkontakt med barnet for å ikke miste melken. Babyens gråt og lignende bidrar til melkeproduksjon. 

Anonymkode: 07d42...258

Du - og flere her - får det til å høres ut som at med en gang mor går inn dørene på jobb, så forsvinner melken. Om man ikke gidder ta ansvar for å opprettholde den viktige melkeproduksjonen ved pumping om kveldene og/eller ammefri i kontakt med barnet (har du kilder på det? Finner ikke noe på det), så får man skylde seg selv. 

Jeg vet om flere som sluttet å amme barnet ved 7-8 måneder, da det ikke lenger ville ta pupp på dag. Men som pumpet for at barnets drikke skulle være morsmelk. De klarte helt fint å opprettholde melkeproduksjonen på den måten. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke motargumenter ser dere oftest?

Anonymkode: 78ddd...c79

Mannen tjener mest så det blir økonomisk tap når han skal ta permisjon.

Mannens jobb kan ikke klare seg uten han - derfor kan han ikke ta permisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Mnjah skrev:

Du - og flere her - får det til å høres ut som at med en gang mor går inn dørene på jobb, så forsvinner melken. Om man ikke gidder ta ansvar for å opprettholde den viktige melkeproduksjonen ved pumping om kveldene og/eller ammefri i kontakt med barnet (har du kilder på det? Finner ikke noe på det), så får man skylde seg selv. 

Jeg vet om flere som sluttet å amme barnet ved 7-8 måneder, da det ikke lenger ville ta pupp på dag. Men som pumpet for at barnets drikke skulle være morsmelk. De klarte helt fint å opprettholde melkeproduksjonen på den måten. 

Mange klarer å opprettholde uten konstant kontakt med barnet. Men hva med alle som ikke klarer det, for det er like mange av de. 

Anonymkode: 07d42...258

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Anonymus Notarius skrev:

Ser stadig folk som argumenterer for at man må bestemme selv, men det er tydeligvis alltid fryktelig vanskelig for far å ta permisjon. Tilfeldigvis alltid noe i veien for at far kan få tatt permisjon; det er upraktisk, de vil tape penger, far har en så viktig jobb etc. Aldri noe problem for mor da, rart det der! 

Her har far alt utenom de 6 ukene jeg må ha, men jeg er likevel imot at staten skal velge for oss

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, RoH skrev:

Så samfunnet er kipt fordi det gir far rettigheter på mors bekostning? Tiden er da vel overmoden for dette. Kvinner gir ikke fra seg dette privilegert frivillig, det ser vi tydlig i denne tråden.  

Det går faktisk an å gå lønn en periode. Nordmenn  har aldri hatt høyere kjøpekraft enn de har i dag, så dette argumentet holder ikke i forhold til realiteten. 

Jeg kan ikke legge ned arbeidet i flere mnd da må jeg legge ned bedriftene mine

Jobbet og i de 6 ukene jeg har tvunget permisjon

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, RoH skrev:

At menn ikke egner seg som omsorgpersoner fordi de ikke klarer å ivareta skoleavsluttning og huske yogurt er umulig å betrakte som noe annet enn en personlig erfaring. Om du ikke ser dette som en generalisering mot menn får du lese en gang til. 

Ungen mine har reine klær som passer, to like sokker, sko som ikke er skeivgåtte, sykler og ski som passer, badebusker, kan svømme, kommer med kake på skoleavslutning (eller loddpresang), gjør lekser og leverer disse, dette ordener jeg med pluss en million andre greier. Har klart det helt fint. 

Mor nektet å gå ned i stilling men ønsket og plassere 10 mnd gammel unge i BH. Men jeg er ikke så kort at jeg tror dette er representativt for alle kvinner. 

Meg bekjent er det ingen påviselig helsegevinst i amming ut over 6 mnd. Så dette argumentet er relativt uinteressant i forhold til permisjonfordeling  

Det siste du skriver her, hjalp oss fint lite. Baby nektet å spise noe annet en morsmelk når jeg burde begynt å jobbe igjen med de nye reglene. Og GJETT om vi prøvde, jeg var så dritlei amming at jeg holdt på å spy. Men man kan ikke sulte babyen fordet 😛 svært mange skriver «hn spiser bare hn blir sulten nok», men nei, det gjør de ikke nødvendigvis.

1 minutt siden, Fru Uperfekt skrev:

Her har far alt utenom de 6 ukene jeg må ha, men jeg er likevel imot at staten skal velge for oss

Dette!! Jeg sier heller ikke at mor på død og liv må ha alle ukene - men jeg syns den enkelte familie burde få lov å velge fordelingen selv etter hva som passer best for dem. 

Anonymkode: badab...b29

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg synes den at far må ha minst 15 uker for at barnet skal få tilknytning er fin. 

Våre 3 barn var kun hjemme med meg pga fars jobb. Alle 3 har vært skikkelige pappaunger. Og det UTEN at pappa har hatt permisjon🙄

La nå foreldrene velge selv! 

Anonymkode: ab019...6a1

21 hours ago, AnonymBruker said:

Voksne folk kan bestemme selv hva som passer sin egen familie. 

Anonymkode: 4bc54...aa6

21 hours ago, AnonymBruker said:

men da kan vel dere bare dele det slik at dere tar halvparten hver da! Hva er problemet? Hvorfor må staten pålegge mannen din å ta permisjon? 😛 Dra tilbake i jobb etter 6 uker du - ingen problem! JEG derimot var aldeles ikke i stand til å jobbe ved 7 mnd, med hyppige amminger om natten og krevende baby på dagtid. Hadde jeg måttet jobbe og yte 100% i en fysisk krevende jobb i tillegg, hadde jeg daua. Hvorfor kan ikke vi få velge selv, da? Så kan jeg være hjemme ett år fordi det passer oss og så kan du være hjemme to måneder hvis det passer dere.

Anonymkode: badab...b29

Å si at paret bestemmer selv er det samme som å si at mor bestemmer. Hvor fornøyd hadde du vært hvis far sto på sitt og krevde å også få være hjemme med barnet hvis du selv ikke ville starte i jobb igjen? Problemet er at når man ikke har regler på det så gir man kvinnen all makten på det, så da får stakkars far bare dilte etter mors forgodtbefinnende.

Anonymkode: 18bde...811

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sisti
1 hour ago, Mnjah said:

Eh. Det var sarkasme. Mamma begynte å jobbe da jeg var 4 måneder gammel på 80-taklet, det gikk helt fint å kombinere med amming. Brukeren mente man ikke kan se bort fra biologien, så da må vel biologien ha vært annerledes på 80-tallet, siden det gikk helt fint da, men ikke nå. Ellers holder ikke argumentet om biologi.

Så du bruker din mor som generell begrunnelse på at det overhodet ikke er noe problem at mødre bare tar 4 mnd permisjon? 

Så bra da! Da kan vi jo bare innføre max 4 mnd permisjon i Norge også, og samtidig informere kvinner verden over om at det går helt fint både for amming, barnets beste og kvinners muligheter i arbeidslivet å ikke ha mer enn noen få måneder med perm! Det vi gjør i Norge er visst helt unødvendig, i følge din mor! 

Eller? 

Min strategi ville nå heller vært å ta en nærmere kikk på hvordan tvungen kort permisjonstid faktisk påvirker familiedynamikk OG likestilling verden over, i stedetfor å fokusere på din mor. Anekdotiske bevis er faktisk fullstendig uinteressante. Og jo, biologi spiller faktisk en viktig rolle i akkurat det. Hvis ikke kunne vi jo bare satt bort barna våre fra dag 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Han kan ikke ta permisjon skriver jeg jo. Skal kollegaene hans stå uten penger fordi båten må stå ved kai i måneder når han er i perm? Det får jo fatale konsekvenser for flere enn kun oss. Han jobber ikke 14 dager av og på, dette er liten båt og de er ute nesten hver dag. 

Anonymkode: 07d42...258

Har han ikke friperioder? Hvordan fikk dere laget barn da?

Anonymkode: 736e0...9a9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, RoH said:

 

Meg bekjent er det ingen påviselig helsegevinst i amming ut over 6 mnd. Så dette argumentet er relativt uinteressant i forhold til permisjonfordeling  

Hvorfor gidder du å uttale deg om noe du åpenbart ikke en gang har prøvd å lese studier om? Du har jo ikke peiling. Noe så usaklig. 

Anonymkode: 8d7cb...b1a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 hour ago, AnonymBruker said:

De ferreste selvstendig næringsdrivende kan la jobben fare i mange mnd. I mange tilfeller vil jo da bedriften gå konkurs? 

Argumentet ditt om kjøpekraft holder heller ikke da det kun gjelder en samfunnsgruppe. Aldri har så mange barn levd under fattigdomsgrensen som de siste årene. 

Også må jeg flire av det du skriver om privilegier og at kvinnen ikke vil gi det fra seg.

Far har nemlig 14 dager (eller mer om fødsel skjer etter termin) lovfestet mer permisjon enn mor etter fødsel.

Hvorfor skal far ha rett på mer permisjon enn den som ammer? 

https://morgenbladet.no/ideer/2018/07/barnas-skyld-tenk-pa-mor

Anonymkode: 07d42...258

De fleste selvstendig næringsdrivende kan ta gradert perm, bare de er litt kreative. De fleste tar jo ferie. 

Far har mer permison med barnet, ikke mer permisjon. 

Anonymkode: 736e0...9a9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Han kan ikke ta permisjon skriver jeg jo. Skal kollegaene hans stå uten penger fordi båten må stå ved kai i måneder når han er i perm? Det får jo fatale konsekvenser for flere enn kun oss. Han jobber ikke 14 dager av og på, dette er liten båt og de er ute nesten hver dag. 

Anonymkode: 07d42...258

Leste litt fort, beklager, men tar han aldri ferie? Han kan ta permisjon sammen ferie. Og helt ærlig, når man har en slik jobb, ja da har man valgt og ikke følge normen, på godt og vondt. Å ikke passe inn i permisjonsbobla blir en på vondt. Hva gjør kollegaene hans om han blir syk?

Anonymkode: 736e0...9a9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lever i et fritt land, men kan ikke velge fritt hvem som skal passe barnet vårt. 

Vår eldste var kun med far pga mine studier og jobb. Han er en ren mammagutt som ikke kan overleve hverdagen uten min. Yngste var kun med meg pga fars jobb, og lever ikke godt om ikke det er i armkroken til far. 

Barn blir knyttet til både mor og far. Det er hva man lærer dem av verdier som er viktig, ikke hvor mye tid de har med hvem. 

Anonymkode: 64c65...6e3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo bare å spørre de som er vokst opp med kun far. Slik som meg. Det er så absolutt biologisk betinget. Min far hadde meg fra jeg var 4 mnd - 17 år. 

Han tok kampen, han hadde alt ansvar, men alt ble lettere når jeg fikk en stemor i alder av 11-12. Først da ble det alltid husket å kjøpe youghurt fordi jeg ikke spiser brød på morgnen og det ble laget kake til skoleavslutning. 

Menn er rett og slett ikke skapt for å huske slikt, ikke engang i det lange løp. 

Anonymkode: 07d42...258

Jaja, da må jeg ha hatt en superpappa jeg da. Bodde alene med faren min fra jeg var 2 år gammel og han fungerte som både mor og far! Bakte til skole, flettet hår (ikke alltid like vellykket..hehe), sørget for vaskede og strøkne klær etc. og dette uten at det var noen stemor i bildet. I tillegg hadde han en stoppstilling i en stor bedrift. Å si at kakebaking og frokostlaging er biologisk betinget er det største bullshit jeg noen gang har hørt!

Anonymkode: 21c04...74a

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...