Gå til innhold

Nok et knivdrap av en asylsøker


Xcase33

Anbefalte innlegg

På 20.7.2018 den 11.21, Vannballongkrig skrev:

Istedenfor å fokusere på hvor onde asylsøkere er, så burde man, dersom man ønsker tryggere omgivelser, se nærmere på hvorfor asylsøkere går bananas. Hva er det vi gjør med dem. Jeg tror vi knekker dem ved å ha dem lenge i asyl, samtidig som de ser hvor fint alle rundt har det. Det er basal lykkeforskning, men dette utenforskapet skaper en ekstra dimensjon av håpløshet og fortvilelse.

Så kan du spytte inn alt de har i sekken.

Det er rimelig halvhjertet å ta imot asylsøkere, og så ikke gjøre jobben skikkelig. Da kan man heller drite i å ta dem imot, og bare si, sorry mac, vi vil ikke ha defekte mennesker fra land bakover i tid, samme hvor mye de hogger hodene av hverandre der du kommer fra. Vi tar bare imot lukrativ arbeidsinnvandring. Hopp i middelhavet, eller noe annet kynisk.

Flyktningemottak forplikter. Om ikke ovenfor flyktninger, så ovenfor befolkningen.

Jeg synes det blir feil å legge ansvaret for dette på flyktningepolitikken. Ja mange har det kjipt på mottak, det er mye frustrasjon som kommer ut, men det er likevel sjeldent at det skjer drap. De aller aller fleste har ingen planer om å drepe. 

Om fyren hadde drapstanker så hadde det sikkert fått utløp i hjemlandet også  

Det samme med ungdom som er under barnevernet. Det er uhyre sjeldent at barn dreper. De har sperrer som hindrer dette,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, tunaen skrev:

Var gjerningsmannen på sørlandssenteret også afghansk? Kilde? 

 

...vanskelige forhold? Å bli drept der eller på vei til et trygt sted er nok ikke bare vanskelige forhold. 

Knivstikker og skyter, og fyllekjører eller kjører for fort.

Feil.

https://www.politiet.no/aktuelt-tall-og-fakta/tall-og-fakta/drapsoversikt/

Hva mener du er feil med det jeg skrev? Mulig det er jeg som er dårlig til å lese statistikk, men konkret hva er feil? I perioden 2008 til 2017 var 25% av alle drap begått av utenlandske statsborgere, så legger vi til andelen som tidligere innehadde et annet statsborgerskap, og da er vi oppe i rundt 33% (altså omlag 1/3). 

Endret av HalldirV2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Pipaluk skrev:

Ja hun har et afghansk navn. Det er bare å Google saken så kommer det opp et afghansk navn og bilde av ei jente i bunad. 

Har lest artikkelen om henne. Finner ikke ord. Så trist. Så tragisk og unødvendig. 

Stakkars jente som hadde en sånn oppvekst. Stakkars jenta som ble drept. Stakkars pårørende 😞 

1 time siden, HalldirV2 skrev:

Hva mener du er feil med det jeg skrev? Mulig det er jeg som er dårlig til å lese statistikk, men konkret hva er feil? I perioden 2008 til 2017 var 25% av alle drap begått av utenlandske statsborgere, så legger vi til andelen som tidligere innehadde et annet statsborgerskap, og da er vi oppe i rundt 33% (altså omlag 1/3). 

Leste bare at det var 73% norske. Altså1/4. Men mange av disse er da ikke asylsøkere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/16/2018 at 9:58 AM, Sitronmelisse said:

17-åringen var garantert psykotisk i gjerningsøyeblikket. Asylpolitikken i Norge er psykosedrivende. De er i en svært tøff sirkulasjon disse unge guttene. Psykisk helsevern må tas på alvor! Ellers vil dette bare gjenta seg. 

Skaff pengene till det, du. Man får ikke psykiatrisk hjelp før man er suicidal eller angriper noen. Hverken norske innbyggere eller asylsøkere. Og det er ikke mye trøst for offeret.

Jeg er enig i at asylpolitikken er psykosedrivende. Man godtar at familier sender en sønn gjennom halve Asia og hele Europa, med forventninger om at Norden er et paradis. Her blir de sittende og vente i årevis, i en usikker situasjon, fordi Norge ikke har klare regler. De savner familien, de savner hjemlandet, og kulturen her er totalt forskjellig. Jeg kan sammenligne det med å være alene norsk kvinne i Afghanisten, og ikke kunne reise hjem, for da sviktet jeg familien. Hvem vet hva de har opplevd underveis?

Å la de få bli er så "humant" selv om man ikke kan gi de et verdig liv i Norge.

Det er ikke de fattigste som kommer, vet du. Det er middelklassen. Å sende en sønn til Norge koster like mye som en bolig eller å kjøpe enn liten butikk. Menneskesmuglerene jobber ikke gratis.

Det er heller ikke uvanlig at de får visa for å reise ut av Afghanistan, som de så ødelegger for å reise videre. http://samuelhall.org/wp-content/uploads/2016/11/IOM-Smuggling-Report_Afghanistan-chapter.pdf

Quote
Many Afghans travel to the GCC States legally (including to Mecca for Haj). There are two different patterns of migration to the Gulf countries: (a) migrants who intend to stay to find employment opportunities; and (b) migrants who transit to other destinations in South-East Asia or Europe.......
 
Some Afghan and Pakistani nationals are smuggled by boat from Pakistan or Iran to Oman, with some continuing by land to the United Arab Emirates. Migrants who fly from Pakistan to Riyadh or Jeddah on fraudulent travel or identity documents typically use Saudi Arabia as a transit point en route to Western Europe......
 
Afghans will pay high prices to those smugglers who have a proven reputation for having been successful in ensuring their clients arrive safely to their destination......
 
Research undertaken by UNODC in Afghanistan and Pakistan suggests that the vast majority (more than 90%) of the smuggled migrants are men aged between 18 and 35 years of age.By sending a young male abroad, the hope of the family is that there will be reunification in the country of destination later (Schmeidl, 2014).
 

 

Endret av ops2
skrivefeil
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/20/2018 at 11:16 AM, Miklo Velka said:

 

Ondskap er å ønske eller bevisst påføre andre motgang eller smerte, og foreløpig så vet vi jo fint lite om han gjorde det eller ikke.

Du har nok helt rett ..sikkert snill gutt han der. Bare stod opp på feil fot som man sier? 

Tror faktisk du sliter mer om du glemmer å betale NRK lisensen ..har du husket det forresten? 

Endret av Xcase33
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/17/2018 at 2:41 PM, T-Rex said:

Vi vet ikke om han var psykotisk. Var han det, er det ikke ondskap, men sykdom.

Ok da får vi gi han en lykkepille så er vi ferdige med den saken eller?  bare han blir behandlet nå så er det greit ...blir han frisk og god som ny. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Xcase33 said:

Ok da får vi gi han en lykkepille så er vi ferdige med den saken eller?  bare han blir behandlet nå så er det greit ...blir han frisk og god som ny. 

Nå får vi vel først se hva psykofardene konkluderer med. Som tidligere nevnt, er jeg noe tvilende til at han faktisk var psykotisk, på et nivå som kvalifiserer for straffritak. Og psykofardene er ikke så lette å lure på dette som mange later til å tro. Så da blir kanskje gjerningsmannen stilt for retten og dømt på vanlig måte.

Endret av T-Rex
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/16/2018 at 9:58 AM, Sitronmelisse said:

17-åringen var garantert psykotisk i gjerningsøyeblikket. Asylpolitikken i Norge er psykosedrivende. De er i en svært tøff sirkulasjon disse unge guttene. Psykisk helsevern må tas på alvor! Ellers vil dette bare gjenta seg. 

Ja stakkars han som gjorde dette ....det er ikke han som har noe skyld. Litt dumt det gikk utover de som mista han sønnen sin men helt klart ikke han Afghaneren sin feil. Han hadde jo vært frisk og som alle oss andre bare han hadde fått hjelp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Xcase33 said:

Ja stakkars han som gjorde dette ....det er ikke han som har noe skyld. Litt dumt det gikk utover de som mista han sønnen sin men helt klart ikke han Afghaneren sin feil. Han hadde jo vært frisk og som alle oss andre bare han hadde fått hjelp. 

Sitronmelisse har litt rett her. Mennesker i en krisesituasjon er utsatt for psykoser.

Jeg for min del tenker at asylsøkere som kan forvente et avslag på søknaden, bør holdes under bedre oppsikt, kanskje interneres. Men skillelinjene her, altså hvem som kan forvente avslag, kan naturligvis bli vanskelige. Og en slik internering vil igjen definitivt øke risikoen for psykoser. Det er ikke helt enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Xcase33 said:

Du har nok helt rett ..sikkert snill gutt han der. Bare stod opp på feil fot som man sier? 

Men nå er ikke verden svart-hvit heller da. Psykisk sykdom, for eksempel, kan gjøre at en person blir "beordret" av gud å drepe noen, og gjør det, men det betyr ikke at vedkommende nødvendigvis er ond, som var poenget mitt. 

Jeg har forresten aldri påstått eller uttalt at gjerningsmannen er en "snill gutt", så den "debatteknikken" kan du legge bort. 

14 minutter siden, Xcase33 said:

 Tror faktisk du sliter mer om du glemmer å betale NRK lisensen ..har du husket det forresten? 

Slipper sånt jeg. :P

Endret av Miklo Velka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Miklo Velka said:

Men nå er ikke verden svart-hvit heller da. Psykisk sykdom, for eksempel, kan gjøre at en person blir "beordret" av gud å drepe noen, og gjør det, men det betyr ikke at vedkommende nødvendigvis er ond, som var poenget mitt. 

Jeg har forresten aldri påstått eller uttalt at gjerningsmannen er en "snill gutt", så den "debatteknikken" kan du legge bort. 

Slipper sånt jeg. :P

Nei men gi han litt NAV støtte og litt trygghet så blir han "snill" og friskmeldt. ? ser rundt meg hvor mange som sliter med bare små psykiske problemer, som er langt ifra "Killing Sphree" syndromet han fikk på Coop sånn til sammenligning...aldri noe behandling som har klart å fikse det der. De kan tross alt Norsk og man skulle tro de hadde de beste forutsetninger ...men men mulig det har kommet noen nye flotte ord og piller som kan gjøre han der til snill gutt også han. Hvem vet igrunnen ...blir noen år til han betaler NRK lisensen anyway tenker jeg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, T-Rex said:

Sitronmelisse har litt rett her. Mennesker i en krisesituasjon er utsatt for psykoser.

Jeg for min del tenker at asylsøkere som kan forvente et avslag på søknaden, bør holdes under bedre oppsikt, kanskje interneres. Men skillelinjene her, altså hvem som kan forvente avslag, kan naturligvis bli vanskelige. Og en slik internering vil igjen definitivt øke risikoen for psykoser. Det er ikke helt enkelt.

Psykoser ? de er psykisk ustabile personer i utgangspunktet. Det er ikke noe du kan gjøre noe med....men grei unnskyldning å rettferdiggjøre sine handlinger å dermed slippe billig unna. 

Slike personer får leve ut sin egen "ustabilitet" i frie former når de vokser opp i slike land med krig i. Forskjellen her oppe er at om du vokser opp her som en psykisk ustabil person..så er samfunnet og menneskene så ordentlige at man ikke får stimuli til å la den ustabiliteten som bobler i underflaten på dem få fritt spillerom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Xcase33 said:

Psykoser ? de er psykisk ustabile personer i utgangspunktet. Det er ikke noe du kan gjøre noe med....men grei unnskyldning å rettferdiggjøre sine handlinger å dermed slippe billig unna. 

Slike personer får leve ut sin egen "ustabilitet" i frie former når de vokser opp i slike land med krig i. Forskjellen her oppe er at om du vokser opp her som en psykisk ustabil person..så er samfunnet og menneskene så ordentlige at man ikke får stimuli til å la den ustabiliteten som bobler i underflaten på dem få fritt spillerom. 

Jeg foreslår at du leser litt om psykoser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, T-Rex said:

Jeg foreslår at du leser litt om psykoser.

Og jeg foreslår at du begynner å forstå at psykoser ikke rettferdiggjør handlingene til mennesker som er onde i utgangspunktet. 

Can`t cure stupid ...and can`t cure evil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Xcase33 said:

Og jeg foreslår at du begynner å forstå at psykoser ikke rettferdiggjør handlingene til mennesker som er onde i utgangspunktet. 

Can`t cure stupid ...and can`t cure evil

Psykose er én ting, ondskap er noe annet. Det er naturligvis mulig at de to kan kombineres, men det skjer sannsynligvis mye sjeldnere enn det at en i utgangspunktet snill person begår bestialske handlinger i psykose.

Nei, jeg har ikke statistikk på det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg få be om at vi holder diskusjonen på et saklig nivå. Og  ikke det våre fiender ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg regner med at det blir bygget en byste eller statue for å markere og huske dette knivdrapet?!

Endret av TrekStar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for spekulasjoner, brukerdebatt og svar til dette. Elaine Marley, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, T-Rex said:

Psykose er én ting, ondskap er noe annet. Det er naturligvis mulig at de to kan kombineres, men det skjer sannsynligvis mye sjeldnere enn det at en i utgangspunktet snill person begår bestialske handlinger i psykose.

Nei, jeg har ikke statistikk på det.

Uansett hva du velger å kalle dette så er terskelen lav for at de tar med seg kniven og knivstikker tilfedige på den lokale Coop butikken. Motivet kan være noe så enkelt som at de ønsker å sone en lengre dom i Norge med gode muligheter for utdannelse, opplæring i trygge omgivelser. Langt bedre alternativ enn hverdagen der de kom fra mao...det er risikoen man tar. Kan være han har livnært seg og familien på å hugge så hodene triller der han kommer ifra. Ikke noe han reflekterer over..vet ikke du. Det er realiteten du...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Xcase33 said:

Uansett hva du velger å kalle dette så er terskelen lav for at de tar med seg kniven og knivstikker tilfedige på den lokale Coop butikken. Motivet kan være noe så enkelt som at de ønsker å sone en lengre dom i Norge med gode muligheter for utdannelse, opplæring i trygge omgivelser. Langt bedre alternativ enn hverdagen der de kom fra mao...det er risikoen man tar. Kan være han har livnært seg og familien på å hugge så hodene triller der han kommer ifra. Ikke noe han reflekterer over..vet ikke du. Det er realiteten du...

Dette er ferdigdiskutert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...