Gå til innhold

Deler ikke etternavn med resten av familien.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Litt sært å ta navnet hans uten å snakke med ham om det først... I et ellers godt forhold burde det vel ikke være så vanskelig å ta den samtalen?

Anonymkode: 19d16...fd8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ønsker å dele etternavn med barna mine, han ønsket at barna våre skal ha hans etternavn. Jeg ønsker ikke å bare bytte til hans, men har bestemt meg for å legge mitt navn til barna mines navn. Synes det er ubehagelig å skulle snakke om det, men et innlegg her foreslo at jeg skulle ta det opp i forbindelse med det tredje barnets fødsel og navngivning. Fortelle igjen hvordan jeg har det og si at jeg ønsker at alle 3 barna får mitt navn i tillegg til hans. Det skal jeg gjøre, og ta det opp når vi bestemmer barnets fornavn 💕

Så får vi håpe at han synes det er greit. 

Anonymkode: f3c04...430

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Legg til ditt eget navn på ungene nå. Hvis du og mannen blir skilt, så er du tilbake til start hvor du er tilbake til ditt nåværende etternavn og de har hans uansett.

Anonymkode: 1802f...f76

Det er da mange kvinner som velger å beholde mannens etternavn, selv etter at de er skilt.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du kan ta hans etternavn uten at dere gifter der, hvis det er flere enn 200 personer som bruker det etternavnet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke bare si det rett ut? «Jeg ønsker å ha samme etternavn som barna våre, og hadde egentlig regnet med at vi skulle gifte oss etterhvert. Siden det ser ut som det ikke kommer til å skje helt med det første ønsker jeg at vi legger til mitt etternavn på alle barna.» 

Anonymkode: 8e21f...669

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere må ha utrolig dårlig kommunikasjon? Dere har snart tre barn sammen, og så "tør" du ikke fortelle ham om det som er viktig for deg! Nå ble jeg litt sjokkert!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har snart tre unger og suttrer over ett jævla navn.

Anonymkode: 42f3e...38e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.7.2018 den 15.30, AnonymBruker skrev:

Jeg har snart 3 barn med samboeren min.

Da første barn ble født så ble vi enige om at barnet skulle ha hans etternavn. Mitt er vanlig og betyr ikke noe for meg, og jeg sa at det var helt ok, at jeg også regnet med at jeg ville dele etternavn med dem etterhvert. Andre barn fikk følgelig også hans navn.  Nå venter jeg tredje barnet, og kjenner meg nesten litt irritert. Han har enda ikke bedt meg dele hans etternavn og jeg føler meg faktisk litt utenfor. Har lyst til å si at vi må legge til mitt barn på ungene. Har ihvertfall IKKE lyst til å si at vi må gifte oss når han tydeligvis ikke har lyst til det. 

Jeg merker jeg blir sur når jeg tenker på det. Jeg er jo fornøyd med å være hans samboer, men det blir så mye styr ut av det, misforståelser og selvsagt at jeg nesten ikke føler meg som en del av familien..

Hvordan gå frem for å ikke virke som den bitre og sure kjerringa jeg egentlig er? Hvordan formulere meg?

Anonymkode: f3c04...430

:klo:

Så hvordan vet HAN at DU vil gifte deg med han da, ts? Har du spurt han? Sagt det?

Dette er 2018, ikke 1818. Juster oppførsel deretter. 

Det har ikke på type 30 år vært en manns ansvar å initiere til ekteskap, navneendring, familiestifting etc. Vil du noe så sier du fra om at du vil dette noe. Du gjør det på en normalt høflig måte som ikke er passiv-agressiv (fordi det ikke er sosialt akseptabelt for mennekser over 4 år å være passiv-agressive) og tar nei for et svar. 

Jeg nevner dette med passiv-agressiv fordi inlegget ditt over er langt uttafor normen og nærmest drypper av "stakkars lille meg"-agressivitet. Skjerpings. Sånn kommuniserer man ikke.

Anonymkode: 63eec...037

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...