Gå til innhold

Deler ikke etternavn med resten av familien.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har snart 3 barn med samboeren min.

Da første barn ble født så ble vi enige om at barnet skulle ha hans etternavn. Mitt er vanlig og betyr ikke noe for meg, og jeg sa at det var helt ok, at jeg også regnet med at jeg ville dele etternavn med dem etterhvert. Andre barn fikk følgelig også hans navn.  Nå venter jeg tredje barnet, og kjenner meg nesten litt irritert. Han har enda ikke bedt meg dele hans etternavn og jeg føler meg faktisk litt utenfor. Har lyst til å si at vi må legge til mitt barn på ungene. Har ihvertfall IKKE lyst til å si at vi må gifte oss når han tydeligvis ikke har lyst til det. 

Jeg merker jeg blir sur når jeg tenker på det. Jeg er jo fornøyd med å være hans samboer, men det blir så mye styr ut av det, misforståelser og selvsagt at jeg nesten ikke føler meg som en del av familien..

Hvordan gå frem for å ikke virke som den bitre og sure kjerringa jeg egentlig er? Hvordan formulere meg?

Anonymkode: f3c04...430

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan de ha ditt etternavn som mellomnavn?

Her og gjorde vi det litt dumt, barna fikk hans etternavn, mitt er deres mellomnavn. Men hans navn er utrolig vanlig, mitt navn har 300 personer i verden.

Anonymkode: 2a157...6a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si akkurat det! At du ønsker at ditt navn blir en del av alle barna. Slik at når det nye barnet kommer så er planen å endre navnet på alle. Kanske du får ett frieri da🤗

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo en situasjonen du selv har satt deg i. Hvis det plager deg så mye som du gir uttrykk for må du selv foreslå til mannen din at dere gifter dere, eller så spør du om å ta navnet hans uten at dere gifter dere. 

Anonymkode: c0919...7ed

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fri selv, da vel. Eller ta opp navnespørrsmålet med ham, om det er det som plager deg mest. Ikke sitt og vær sur fordi han ikke leser tankene dine, mens du venter på at han skal ta initiativ til å endre noe han kanskje ikke har tenkt over at er en problemstilling engang.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Daria skrev:

Fri selv, da vel. Eller ta opp navnespørrsmålet med ham, om det er det som plager deg mest. Ikke sitt og vær sur fordi han ikke leser tankene dine, mens du venter på at han skal ta initiativ til å endre noe han kanskje ikke har tenkt over at er en problemstilling engang.

Han vet veldig godt at jeg synes det er vanskelig at de har ett etternavn og at jeg har et annet. Har nevnt det når folk f.eks. skal lete opp bestillinger vi har gjort. 

Og angående giftemål så har han selv sagt at han ønsker å være den som frir, så ønsker ikke å fornærme han.. 

Anonymkode: f3c04...430

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er da ikke noe uvanlig med det ? Jeg heter det jeg alltid har gjort, barna har mannens etternavn. Derfor det ble hans etternavn er fordi jeg har et av norges mest vanlige etternavn. Men selv om jeg er gift, så vil jeg da ikke ta en annens etternavn, har det jeg fikk ved fødsel, og det skal følge meg til døden.

De aller fleste jeg kjenner har gjort det på samme måte, brukt det etternavnet som er minst vanlig på barna og ikke skiftet eget. 

Og du kan da bare skifte etternavn, trenger ikke være gift for det. Gjøres enkelt med en søknad til folkeregisteret.

Anonymkode: 7a846...c19

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel bare til å endre etternavn selv da...  eller fri.... ikke noe å bli irritert over!

Anonymkode: 3c00c...ec1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du overdramatiserer. Og forventer at han skal være tankeleser. Dere har jo vært enige - helt til du plutselig ikke er enig, og han burde forstå det. 

Hva er det som irriterer deg? Navnet? Eller at dere ikke er gift? 

Om det kun er etternavnet som betyr noe, så bytter du bare. Trenger ikke å være gift for å gjøre det. 

Og om du vi gifte deg så må du jo si fra. 

Anonymkode: ea1a2...153

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke at det kan være et såpass stort problem at du føler du ikke er en del av familien? Litt dramatisk vil jeg si du er. Har heller ikke samme etternavn som min datter og kommer aldri til å få det, aldri tenkt at det er noe problem. 

Anonymkode: c2551...805

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker det enkelt så barna har mannen sitt etternavn. Jeg har aldri likt mitt eget navn, men vil heller ikke gifte meg 😆 Det gjør meg ingenting at vi har forskjellige navn, har valgt det selv.

Anonymkode: 5926a...50b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes du overdramatiserer. Og forventer at han skal være tankeleser. Dere har jo vært enige - helt til du plutselig ikke er enig, og han burde forstå det. 

Hva er det som irriterer deg? Navnet? Eller at dere ikke er gift? 

Om det kun er etternavnet som betyr noe, så bytter du bare. Trenger ikke å være gift for å gjøre det. 

Og om du vi gifte deg så må du jo si fra. 

Anonymkode: ea1a2...153

Det er ikke ønskelig å ta hans etternavn uten at vi gifter oss. Det er et relativt sjeldent etternavn. Og jeg har da sagt ifra om at jeg gjerne  vil dele hans etternavn og være hans også formelt, uten at det er et krav for at vi skal være sammen. 

Jeg skjønner at det å be om råd på kg er å be om å få kritikk. Les gjennom innøegget en gang til så ser du jo at jeg kun ønsker å dele etternavn med barna mine, den ene eller den andre veien. Det vet han fra før, men har tydeligvis ikke tenkt at det "hastet" kanskje.  

Anonymkode: f3c04...430

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Hmmmmmm skrev:

Si akkurat det! At du ønsker at ditt navn blir en del av alle barna. Slik at når det nye barnet kommer så er planen å endre navnet på alle. Kanske du får ett frieri da🤗

Takk, det skal jeg gjøre!

Anonymkode: f3c04...430

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke ønskelig å ta hans etternavn uten at vi gifter oss. Det er et relativt sjeldent etternavn. Og jeg har da sagt ifra om at jeg gjerne  vil dele hans etternavn og være hans også formelt, uten at det er et krav for at vi skal være sammen. 

Jeg skjønner at det å be om råd på kg er å be om å få kritikk. Les gjennom innøegget en gang til så ser du jo at jeg kun ønsker å dele etternavn med barna mine, den ene eller den andre veien. Det vet han fra før, men har tydeligvis ikke tenkt at det "hastet" kanskje.  

Anonymkode: f3c04...430

Jeg har lest innlegget ditt godt før jeg svarte. Og med dette innlegget besvarer du også spørsmålet mitt - det er giftermål som er det viktige, ikke "bare" etternavnet. 

Og poenget mitt er fortsatt det samme. Kommunikasjon. Du må si fra tydelig at dette betyr mye for deg, at det haster for deg, at du kjenner på disse følelsene.

Ja, kanskje han burde forstått. Men er ikke forholdet og dine følelser viktigere enn stoltheten her? Er det virkelig bra for forholdet at du fortsetter å hinte, nevne det i ulike sammenhenger, og venter på at han skal forstå? 

Anonymkode: ea1a2...153

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har lest innlegget ditt godt før jeg svarte. Og med dette innlegget besvarer du også spørsmålet mitt - det er giftermål som er det viktige, ikke "bare" etternavnet. 

Og poenget mitt er fortsatt det samme. Kommunikasjon. Du må si fra tydelig at dette betyr mye for deg, at det haster for deg, at du kjenner på disse følelsene.

Ja, kanskje han burde forstått. Men er ikke forholdet og dine følelser viktigere enn stoltheten her? Er det virkelig bra for forholdet at du fortsetter å hinte, nevne det i ulike sammenhenger, og venter på at han skal forstå? 

Anonymkode: ea1a2...153

Det er etternavnet som er viktig. Ikke et ja på et tinghus. Og selvsagt er familien min det viktigste, jeeez. Det er derfor jeg ønsker tips på en fin måte å ta det opp med ham på, mens du snakker om alt mulig annet. Jeg spør ikke om hvordan jeg kan få ham til å gifte seg med meg. Har heller ikke spurt folk om jeg mener rett eller galt, for faktum er at jeg har det slik, og ønsker å gjøre noe med det. 

Anonymkode: f3c04...430

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Legg til ditt eget navn på ungene nå. Hvis du og mannen blir skilt, så er du tilbake til start hvor du er tilbake til ditt nåværende etternavn og de har hans uansett.

Anonymkode: 1802f...f76

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er etternavnet som er viktig. Ikke et ja på et tinghus. Og selvsagt er familien min det viktigste, jeeez. Det er derfor jeg ønsker tips på en fin måte å ta det opp med ham på, mens du snakker om alt mulig annet. Jeg spør ikke om hvordan jeg kan få ham til å gifte seg med meg. Har heller ikke spurt folk om jeg mener rett eller galt, for faktum er at jeg har det slik, og ønsker å gjøre noe med det. 

Anonymkode: f3c04...430

Men da melder du jo bare inn endring om etternavn? 

Det er jo bare å si -  "Det betyr mye for meg at jeg heter det samme som barna. Så nå ha sendt inn skjema for navneendring. " 

Eller forstår jeg deg riktig når du ønsker hans tillatelse først? Da sier jo du akkurat det samme, men "er det greit for deg at jeg melder inn navneendring?" 

Anonymkode: ea1a2...153

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke ønskelig å ta hans etternavn uten at vi gifter oss. Det er et relativt sjeldent etternavn. Og jeg har da sagt ifra om at jeg gjerne  vil dele hans etternavn og være hans også formelt, uten at det er et krav for at vi skal være sammen. 

Jeg skjønner at det å be om råd på kg er å be om å få kritikk. Les gjennom innøegget en gang til så ser du jo at jeg kun ønsker å dele etternavn med barna mine, den ene eller den andre veien. Det vet han fra før, men har tydeligvis ikke tenkt at det "hastet" kanskje.  

Anonymkode: f3c04...430

Hvor sjeldent er etternavnet hans? Hvis det er under 200 i Norge som har det, så må alle godkjenne at du tar det uten å være gift med samboeren din. Er det flere enn 200, så kan du bare søke fritt om å ta det, uten hans godkjennelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det er flere enn 200 personer i Norge som heter navnet hans, kan du bare endre til det navnet akkurat når du vil. Så hvis det betyr mye for deg å hete det, så bare endrer du navn. Du trenger ikke spørre hverken ham eller noen andre.

Er det det å være gift med ham som er det viktigste, må du rett og slett bare be ham få ut finger'n.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...