Gå til innhold

Vil ha Tattovering, og foreldrene mine er uenige


Gjest Jegskulleønskeat

Anbefalte innlegg

Jeg synes slike store, permanente avgjørelser bør vente til folk er 25, og hjernen er ferdig utviklet. Det gjelder både tatoveringer, barn og giftemål f.eks..

Anonymkode: 11b18...af7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min datter vil ha tatovering . Jeg ba henne om 3 ting. 1 vente til etter en utenlands tur til et land som ikke er glad i tatoveringer.  2. Ikke ansikt og hals . 3. Tenk nøye igjenom form og motiv.   Dette ikke fordi jeg er i mot tatovering har en selv.  Men at det ikke blir alt for synelig for fork som ikke liker det. Og hun jobber i service  så ok å kunne skule det ved behov.

Anonymkode: f774d...e85

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg som ville sørget. Kanskje «stor sorg» er overdrevet, men udelt svært negativt og ganske så trist, ja. Selvfølgelig finns det veldig mye verre ting enn tatoveringer, men tatoveringer er frivillig, ment positivt og jeg må få ha min mening om at det er et trist syn, og noe jeg ikke ønsker mine barn skal merkes med. Først og fremst er det stygt og harry.  Det plager da ikke dere at jeg mener det? (Tydeligvis ikke, så mange som lemlester kroppen sin på denne måten. Dere må bare ikke tro at verden er full av folk som synes det er fint, tøft osv.  Det er utrolig smaksløst. 

Anonymkode: 81db2...3e3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er glad jeg aldri tok de tatoveringene jeg hadde lyst på som 20 åring for jeg har absolutt ikke lyst på dem i dag. Datteren til søsteren min er blitt så stor at hun synes det er skikkelig flaut at faren har navnet hennes med store bokstaver nedover armen. Hun ser helst at har langermet skjorte på.

Anonymkode: 5d93e...402

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma liker ikke at jeg tatoverer meg,men min hud,ikke hennes. Så har slutta å fortelle henne når jeg skal. Bare viser frem etterpå. Hun blir like oppgitt hver gang,men sier bare at "jaja,bare ikke kom til meg for penger til mat når du har lagt de igjen på ei sjappe!" Og det er vel det eneste kravet hun får lov til å stille. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er 47 år, er utrolig enig med foreldrene dine, og det eneste jeg kan råde deg til er: ikke gjør det. Og skal du tatovere deg, gjør det en plass som ikke syns. Men selv om du er en fremmed, så skjærer det meg i hjertet at unge mennesker gjør slikt og ødelegger seg selv slik. Ser det jo overalt nå. Hadde du vært min datter..... det hadde rett og slett vært en stor sorg. Hvis du ønsker å ta hensyn til dine foreldre, la vær. Hvis du ønsker å skåne dem lest mulig, fortell det til dem på forhånd. Om 30 år, tror du virkelig at et så synlig merke som symboliserer «en kamp du kjempet» da du var 20, er verdt det? Tenk på alle de kampene som kommer til å komme. Selv om denne situasjonen er altoverskyggende og viktig nå, kommer det ikke sekunder, men år og tiår og faktisk et halvt hundre pr som du skal leve i kroppen din, det kommer kamper og seire og symboler og levd liv du ikke har plass på kroppen til å markere. Vent fem år. Er den tatoveringen så viktig for deg, er den jo verdt å vente på. Du skal tross alt bære den i kanskje 70 år. 

Anonymkode: 81db2...3e3

Hvis det er en stor sorg at datteren din tatoverer seg må jeg si du har hatt det lett i livet. Det går da på ingen måte utover deg, eller TS sin foreldre. 

Til TS: Jeg sier ifra i ettertid, eller sier ingenting fram til de ser det. Har tatt 8 stk siden jeg ble 18 (er 20) så de blir vel aldri overrasket lenger. De var heller ikke så begeistret i starten, men har sluttet å bry seg. De har skjønt at jeg gjør som jeg vil :)

Anonymkode: fd537...d83

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min datter vil ha tatovering . Jeg ba henne om 3 ting. 1 vente til etter en utenlands tur til et land som ikke er glad i tatoveringer.  2. Ikke ansikt og hals . 3. Tenk nøye igjenom form og motiv.   Dette ikke fordi jeg er i mot tatovering har en selv.  Men at det ikke blir alt for synelig for fork som ikke liker det. Og hun jobber i service  så ok å kunne skule det ved behov.

Anonymkode: f774d...e85

At det ikke blir for synlig for folk som ikke liker det? Hvorfor skal det tas hensyn til? Er bare å lukke øya eller se en annen vei det, vel. 

Enig at det kan være greit å kunne skjule det ved behov, men det skal da ikke være til hensyn for andre.. 

Anonymkode: fd537...d83

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At det ikke blir for synlig for folk som ikke liker det? Hvorfor skal det tas hensyn til? Er bare å lukke øya eller se en annen vei det, vel. 

Enig at det kan være greit å kunne skjule det ved behov, men det skal da ikke være til hensyn for andre.. 

Anonymkode: fd537...d83

F eks kultur  . Det er visse kulturer som ikke liker tatoveringer.  Og du får problemer å ha det.  Så noe ganger er det ok å skjule de av respekt.  

Anonymkode: f774d...e85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Meg som ville sørget. Kanskje «stor sorg» er overdrevet, men udelt svært negativt og ganske så trist, ja. Selvfølgelig finns det veldig mye verre ting enn tatoveringer, men tatoveringer er frivillig, ment positivt og jeg må få ha min mening om at det er et trist syn, og noe jeg ikke ønsker mine barn skal merkes med. Først og fremst er det stygt og harry.  Det plager da ikke dere at jeg mener det? (Tydeligvis ikke, så mange som lemlester kroppen sin på denne måten. Dere må bare ikke tro at verden er full av folk som synes det er fint, tøft osv.  Det er utrolig smaksløst. 

Anonymkode: 81db2...3e3

Lemleste var vel å ta litt hardt i? Jeg påfører ikke kroppen min noen form for alvorlig skade ved å ta en tatovering. Det er et sår en ukes tid, så er huden som før. 

Jeg vet godt at ikke alle liker tatoveringer og det forventer jeg heller ikke. Det jeg derimot forventer er at de holder meningen for seg selv når jeg møter dem. Jeg har vett nok til å ikke si at kjolen din er stygg, at nesen din er rar eller at du har fæl sminke på fordi jeg har litt normal sunn folkeskikk. Det ser det ut til at enkelte mangler i møte med tatoverte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest hele tråden, men du er jo myndig og gjør som du vil. 

Men egentlig vil jeg råde deg til å la være :P Da jeg var 24 og 25 tok jeg er par tatoveringer. Nå som jeg er i midten av 30-årene syntes jeg ikke de er så stas lenger... Det er litt «campingvogn» med tattoveringer, i grunn. Men men, gjort er gjort og det er ikke noe å gjøre med. 

Anonymkode: 8a712...db8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er 20, det spiller Ingen rolle hva foreldrene dine mener sånn sett. Regner med du betaler for den selv. 

Når det er sagt: uansett hvor viktig noe er for deg nå er det ikke sikkert det er det om 20-30 år. Det er sannsynligvis noe foreldrene dine tenker på. Da jeg var 20 trodde jeg at jeg var "utlært" både i holdninger, tanker og følelser. Jeg fant jo ut 5-10 år senere at jeg ikke visste kvartparten av det jeg trodde da jeg var 20. Og jeg ble ansett som moden, reflektert og fornuftig... 

Du gjør som du vil! Men når du diskuterer saken med dem må de få si sin mening... Avgjørelsen er allikevel din alene! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 47 år og fikk min første tattis for 5år siden . Da turte jeg endelig å,ta en. Nå har jeg tre stk, men skal ha flere og noen piercings.   

 

Gjør det du selv ønsker , men ikke glem at man vokser mye fra 20 til 30år. Det du synes er kult nå,er kanskje ikke det om 5år.  Men er du helt trygg på valget, så kjør på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Meg som ville sørget. Kanskje «stor sorg» er overdrevet, men udelt svært negativt og ganske så trist, ja. Selvfølgelig finns det veldig mye verre ting enn tatoveringer, men tatoveringer er frivillig, ment positivt og jeg må få ha min mening om at det er et trist syn, og noe jeg ikke ønsker mine barn skal merkes med. Først og fremst er det stygt og harry.  Det plager da ikke dere at jeg mener det? (Tydeligvis ikke, så mange som lemlester kroppen sin på denne måten. Dere må bare ikke tro at verden er full av folk som synes det er fint, tøft osv.  Det er utrolig smaksløst. 

Anonymkode: 81db2...3e3

Du sammenligner tatoveringer med lemlestelse av kroppen? Snakk om å være dramatisk. Vet du hva lemlestelse er? Det er nok å si at du ikke liker det uten å bruke ord som ikke er passende i denne situasjonen. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville sørget for å ta den et sted du får dekket den i såfall.

Anonymkode: f7d67...5d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er myndig og gjør som du vil.

Men det er lurt å tenke gjennom saken en gang eller fem før du gjør det. Du kommer til å endre deg mye de neste ti årene. Vil råde deg til å i alle fall ta tatoveringen på et sted der den ikke synes så godt. Det er en stor fordel med tanke på mennesker du skal møte i fremtiden. Førsteinntrykk betyr mye, og mange vil dessverre forhåndsdømme folk med store og/eller veldig synlige tatoveringer.

Og det er svindyrt og vanskelig å fjerne en tatovering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du er myndig så det spiller ingen rolle om du sier det til dem eller ikke. 

Vil legge til at jeg ikke kjenner en eneste person som tok tatovering da de var 20 og ikke angrer nå når de er 25-35..

Anonymkode: 8ee6a...6fd

Jeg tok første for 30 år siden. Var en jeg tegnet selv, som de andre. Forsatt stolt av denne. Men så kjenner jeg ikke så mange anonyme KGer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min datter vil ha tatovering . Jeg ba henne om 3 ting. 1 vente til etter en utenlands tur til et land som ikke er glad i tatoveringer.  2. Ikke ansikt og hals . 3. Tenk nøye igjenom form og motiv.   Dette ikke fordi jeg er i mot tatovering har en selv.  Men at det ikke blir alt for synelig for fork som ikke liker det. Og hun jobber i service  så ok å kunne skule det ved behov.

Anonymkode: f774d...e85

Jeg er utdannet innefor salg, service og reiseliv. Jeg har jobbet flere år i resepsjonen på hotell, på land og flytende, og med mange kulturer innomhus. Jeg jobber nå i klesbutikk for voksne menn, men med kunder av begge kjønn og i alle aldre. Har aldri opplevd å bli dømt på noe vis for mine tatoveringer, derimot møtt nysgjerrighet og interesse. Har dog ikke vulgære tatoveringer på hals/ansikt etc da, men ikke sommerfugler og kleine quotes heller. 

Anonymkode: ddb1f...847

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper tatovering har blitt forbudt innen mine barn fyller 18. Eller i det minste hevet grensen til 30år. Det er stygt, det ødelegger kroppen, og tro det eller ei - mange arbeidsgivere velger bort de med synlige tatoveringer. Lite kledelig. Og de som påstår at de ikke blir dømt - mange av oss er flinke til og holde maska.

Jeg hadde blitt så forbannet og skuffet om mine barn hadde kommet hjem med tatoveringer. 

Jeg er 28år og sterk motstander av tatoveringer.

Anonymkode: 195bb...7cd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Personangrep, hvor? Er det personangrep å si jeg er glad jeg ikke har deg som mor? 

Sier du meninga di, får du også tåle at noen kommer med sin ytringsfriet og sier deg imot. 

Anonymkode: 05c62...cb7

Ja, det er personangrep

Anonymkode: 9a0c6...4cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er 47 år, er utrolig enig med foreldrene dine, og det eneste jeg kan råde deg til er: ikke gjør det. Og skal du tatovere deg, gjør det en plass som ikke syns. Men selv om du er en fremmed, så skjærer det meg i hjertet at unge mennesker gjør slikt og ødelegger seg selv slik. Ser det jo overalt nå. Hadde du vært min datter..... det hadde rett og slett vært en stor sorg. Hvis du ønsker å ta hensyn til dine foreldre, la vær. Hvis du ønsker å skåne dem lest mulig, fortell det til dem på forhånd. Om 30 år, tror du virkelig at et så synlig merke som symboliserer «en kamp du kjempet» da du var 20, er verdt det? Tenk på alle de kampene som kommer til å komme. Selv om denne situasjonen er altoverskyggende og viktig nå, kommer det ikke sekunder, men år og tiår og faktisk et halvt hundre pr som du skal leve i kroppen din, det kommer kamper og seire og symboler og levd liv du ikke har plass på kroppen til å markere. Vent fem år. Er den tatoveringen så viktig for deg, er den jo verdt å vente på. Du skal tross alt bære den i kanskje 70 år. 

Anonymkode: 81db2...3e3

Jeg skal ta en tatovering som symboliserer en kamp jeg tok da jeg var under 20. Hvorfor skulle man ikke kunne det? Kommer jeg på en tatovering som kan symbolisere andre kamper jeg har hatt i livet så langt, tar jeg lett dem, også. Hvorvidt det er å "ødelegge seg selv" eller ikke, er fullstendig opp til den som tatoveres. Men man skulle kanskje ikke være så opptatt av å mene så mye om at andre gjør noe såpass uskyldig med sin egen kropp.

Min 15-åring planlegger tatovering. Vi har gitt henne lov, så lenge hun betaler for den selv. Hennes kropp, og hva hun vil pynte den med, er opp til henne. 

Sånn, håper det velter seg i deg nå. =P

Til TS; ta tatovering, du. Ikke si noe på forhånd, du har ikke varslingsplikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...