Gå til innhold

Svar på kommentar om at psykisk syke er svake (tråd om selvskading)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg følte jeg bare var nødt å svare på denne. Det er mange psykisk friske som har vanskelig for å forstå og sette seg inn i hvordan psykisk sykdom fungerer. « Det er jo bare til å» er en gjenganger f.eks sammen med at man har en oppfatning at man kan velge. Tro meg. Kan man velge å ikke være psykisk syk, så hadde ingen vært det. 

A6C23163-A9B7-413C-999F-04942AF422A3.thumb.jpeg.ceabb4af5f557d35b7ec57da01d1db32.jpeg

Joda. Det kan sammenlignes, men først må man forstå at psykisk sykdom er noe som skjer i hjernen. Det er sykdommer som gjør at atferden endrer seg eller er varig endret av ulike grunner. En frisk person hadde ikke kuttet seg og trenger ikke behandling for å bli frisk. Jeg forstår hvor du vil hen med mestringsstrategier, men for å kunne mestre, så må man være frisk nok til å mestre.

Jeg kan snakke for megselv og har post traumatisk stress lidelse, panikk angst, sosial angst og har opplevd en periode med alvorlig depresjon. Har familie med borderline (som kutter seg)  Ift angst så finnes det mange «mestringsstrategier» en av dem er å eksponere segselv. Jeg gjør ikke annet enn å eksponere meg. Jeg lar ikke angsten hindre meg. Blir jeg bedre? Nei.  Ergo det handler ikke om å være «sterk» man trenger behandling. Da jeg hadde alvorlig depresjon, ble jeg virkelig skremt av hvor mørklagt hodet mitt var. Jeg hadde plagsomme selvmordstanker og alt var bare svart. Følelsene var ufattelig tunge og jeg følte at jeg hadde mistet megselv totalt. Ufattelig skremmende! Det var ingenting som hjalp. Tilslutt ba jeg om å bli medisinert for at «toppene» av de mørkeste tankene skulle forhåpentligvis forsvinne. De tappet meg altformye. (Denne medisinenen hjelper mye på angsten også) Jeg har alltid trodd jeg skulle klare meg fint uten medisin, men hvorfor skal man lide seg gjennom livet hvis medisin kan hjelpe på smerten og gjøre at man fungerer bedre? Først når jeg fikk medisin skjønte jeg hvor viktig den kan være som en del av behandlingen. Jeg klarer å utrette mer med den no. 

Jeg kan skrive under på hvor alvorlig syk man kan bli mentalt og hvordan det dramatisk endrer ens tankegang, fornuft, etc etc. Når man er alvorlig syk klarer man ikke å tenke rasjonelt! Og det er dét som gjør at det er vanskelig for friske personer å forstå hvordan folk med psykiske sykdommer tenker og handler. Som sakt. Som fysisk sykdom må psykisk sykdom behandles. SÅ når man blir behandlet og er på god vei i behandlingen, så kan man snakke om mestringsstrategier.. Men som ved fysiske sykdommer kan også noen psykiske sykdommer føre til varige funksjonsnedsettelser også. Det kommer an på hva man lider av. Og som ved fysisk sykdom kommer det an på hvor funksjonell man er for å kunne utføre ulike grader av mestring.

Legger til denne linken også som forklarer litt hva psykisk sykdom kommer av.

https://www.kognitiv.no/psykiske-lidelser/arsaker/

Anonymkode: 4a4fd...f32

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei det kan faktisk ikke sammenlignes. Ingen sted i verden. De sterke kutter seg ikke, det er det de svake som gjør.  De sterke finner andre mestringsstrategier selv om de har en psykisk sykdom.

Fysisk skade og selvpåført fysisk skade er milevis fra hverandre å kan ikke sammenlignes fordi den ene er selvvalgt og kan ungåes 

Anonymkode: d61fa...129

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei det kan faktisk ikke sammenlignes. Ingen sted i verden. De sterke kutter seg ikke, det er det de svake som gjør.  De sterke finner andre mestringsstrategier selv om de har en psykisk sykdom.

Fysisk skade og selvpåført fysisk skade er milevis fra hverandre å kan ikke sammenlignes fordi den ene er selvvalgt og kan ungåes 

Anonymkode: d61fa...129

Jeg føler vi alle bare sitter her og venter på en moderator-slap, men i mellomtiden så tar jeg ikke fem flate øre for å si at du har en totalt ufyselig holdning og fremferd, og at jeg gleder meg til du blir slettet. Makan til kvalme skal man lete lenge etter!

Endret av 282_NaughtySpark
  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei det kan faktisk ikke sammenlignes. Ingen sted i verden. De sterke kutter seg ikke, det er det de svake som gjør.  De sterke finner andre mestringsstrategier selv om de har en psykisk sykdom.

Fysisk skade og selvpåført fysisk skade er milevis fra hverandre å kan ikke sammenlignes fordi den ene er selvvalgt og kan ungåes 

Anonymkode: d61fa...129

Du får bare fortsette å mene det du mener. Jeg vet selv at jeg er sterk. Jeg er sterk fordi jeg tross årevis med sykdom fortsatt lever. Jeg er sterk for hver eneste gang jeg har stått i mot trangen til å skade meg selv. Jeg er sterk for alle gangene jeg har fortsatt å møte opp i behandling tross at jeg føler det aldri blir bedre. Sykdom definerer meg ikke, men min styrke til å fortsette å kjempe gjør det. De som er svake det er de som ikke engang prøver. Og de fleste som tar sitt eget liv eller skader seg selv har prøvd veldig mye allerede. Og enda mer: ja noen er svake, hva så? Hvem vi er er delvis grunnet oppvekst. Oppvekst med traumer og lidelse gjør en ikke nødvendigvis sterk, det gjør en syk. 

Dersom psykisk sykdom kan velges så kan det vel også velges vekk? Jeg er like syk selv om jeg prøver å fortelle legen min at nå er jeg frisk, derfor får jeg et behandlingstilbud. Det er ikke alle psykisk syke som tenker aktivt på å ta livet sitt eller å skade seg, det handler ikke nødvendigvis om at de er sterkere og heller ikke nødvendigvis om at de er friskere, men at slike mestringsstrategier ofte er linket med den grunnleggende tryggheten man har i seg selv. Å ikke være trygg og i barndommen ikke ha lært seg å trøste seg selv fører ofte til at man finner alternative måter å overleve på, for det er det selvskading er: for å overleve. I situasjonen man er i som alvorlig syk og i den lidelsen man har så blir å skade seg rasjonelt, for man har ikke noe annet. Det er rasjonelt å skjære seg og sy heller enn å føle seg død som følge av tomhet og tilknytningsvansker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil jo variere hva folk legger i "psykisk sterk" og "psykisk svak".

En som har slitt med psykisk sykdom og blitt frisk vil kanskje vurdere seg som særdeles sterk. En som har opplevd mye vondt men aldri har blitt sykmeldt eller falt utenfor vil kanskje vurdere seg selv som sterk. En som er psykisk syk men ikke har tatt livet av seg vil kanskje vurdere seg som sterk. Alt er relativt. For mange vil psykisk styrke være definert som deltakelse i arbeidslivet og det å være sosialt velfungerende, og de som ikke er det er ikke "sterke". Det er deres definisjon. 

Vil anbefale at du ikke henger deg opp i andres formeninger. Jeg må innrømme at jeg stusser når noen tar slike ting veldig til seg - blir de fornærmet fordi de føler det er et element av sannhet i det?

Uansett så er det du som lever ditt liv, og du bør strebe etter å være så fungerende som mulig uavhengig av andres formening.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del blir det for dumt å definere hva og hvordan andre skal takle sin psykiske sykdom. Selv om det er samme diagnose er de like forskjellige som Per, Pål, Ola og Kari både i grad, hvordan den utarter seg og hvor hardt man er rammet. Likevel er jeg enig i at man bør presse seg litt til å være så velfungerende som man klarer :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei det kan faktisk ikke sammenlignes. Ingen sted i verden. De sterke kutter seg ikke, det er det de svake som gjør.  De sterke finner andre mestringsstrategier selv om de har en psykisk sykdom.

Fysisk skade og selvpåført fysisk skade er milevis fra hverandre å kan ikke sammenlignes fordi den ene er selvvalgt og kan ungåes 

Anonymkode: d61fa...129

Veldig enig i dette. Jeg har selv erfaring med alvorlig depresjon og angst, noe som har satt meg helt ut av spill ved flere anledninger. Har til og med hatt selvmordstanker. Likevel har jeg aldri vært i nærheten av å tenke at det å kutte meg selv har vært måten å håndtere problemene på. Jeg forstår bare ikke greia med det, og hvorfor noen velger den utveien. Helt ærlig, så fremstår notoriske selvskadere som ganske oppmerksomhetssyke. Det blir litt teit i mine øyne.

Anonymkode: 59389...36c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.... Jeg har ofte fått høre at jeg er utrolig sterk.  Sterk som reiser meg gang på gang og som greier å stå på beina til tross for alt jeg har levd i og opplevd.

Jeg velger å heve meg over enkeltes slakt. Tipper det har med mangel på kunnskap og empati. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Veldig enig i dette. Jeg har selv erfaring med alvorlig depresjon og angst, noe som har satt meg helt ut av spill ved flere anledninger. Har til og med hatt selvmordstanker. Likevel har jeg aldri vært i nærheten av å tenke at det å kutte meg selv har vært måten å håndtere problemene på. Jeg forstår bare ikke greia med det, og hvorfor noen velger den utveien. Helt ærlig, så fremstår notoriske selvskadere som ganske oppmerksomhetssyke. Det blir litt teit i mine øyne.

Anonymkode: 59389...36c

Så hvis du ikke selv kunne gjort noe, så forstår du ikke at andre kan gjøre det?

Flott, det skaper jo et godt utgangspunkt for forståelse og aksept blant mennesker her i verden.....

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Veldig enig i dette. Jeg har selv erfaring med alvorlig depresjon og angst, noe som har satt meg helt ut av spill ved flere anledninger. Har til og med hatt selvmordstanker. Likevel har jeg aldri vært i nærheten av å tenke at det å kutte meg selv har vært måten å håndtere problemene på. Jeg forstår bare ikke greia med det, og hvorfor noen velger den utveien. Helt ærlig, så fremstår notoriske selvskadere som ganske oppmerksomhetssyke. Det blir litt teit i mine øyne.

Anonymkode: 59389...36c

Fysisk smerte utligner psykisk smerte. De akuttmedisinerer seg selv akkurat som folk gjør gjennom all annen selvdestruksjon som spiseforstyrrelser, overtrening, alkohol-/rusmisbruk osv, osv. Så hvis de er teit, er seriøst alle med psykisk lidelse bare teite. 

Anonymkode: 1b9a1...429

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Veldig enig i dette. Jeg har selv erfaring med alvorlig depresjon og angst, noe som har satt meg helt ut av spill ved flere anledninger. Har til og med hatt selvmordstanker. Likevel har jeg aldri vært i nærheten av å tenke at det å kutte meg selv har vært måten å håndtere problemene på. Jeg forstår bare ikke greia med det, og hvorfor noen velger den utveien. Helt ærlig, så fremstår notoriske selvskadere som ganske oppmerksomhetssyke. Det blir litt teit i mine øyne.

Anonymkode: 59389...36c

Du har merkelig lite kunnskap om psykisk sykdom og spesielt hvis du har vært syk selv. Begrepet "oppmerksomhetssyke" brukes av mennesker som ikke har forstått hva det handler om og som forsøker å snakke ned andre mennesker. Skjerp deg!

Anonymkode: 1018e...ba8

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som har tenkt på at de som kutter seg kanskje har vært så sterk så lenge at de får seg en knekk??

De som kutter seg er da ikke svak forde at de har det vondt. De som er sterke kan også få deg en knekk slik at de påfører seg selv skade uten å bli sett på som svak.

Tenk dere om før dere leker psykologer her inne..

Du er IKKE svak selvom du skader deg, du er like sterk som alle andre..

Anonymkode: f2314...035

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor blir du av da, AB 129? Har du ikke noe mer å komme med? Noen flere betraktninger om hvor svake psykisk syke er? Eller føler du at nå som du har satt i gang ballen kan du bare lene deg tilbake og nyte synet?

Det syns jeg på mange måter er et tegn på et mer svakt og ufyselig menneske enn de som tyr til selvskading i diverse former, for det er å skade ANDRE enn seg selv, og i tillegg nyte det.

 

Endret av 282_NaughtySpark
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei det kan faktisk ikke sammenlignes. Ingen sted i verden. De sterke kutter seg ikke, det er det de svake som gjør.  De sterke finner andre mestringsstrategier selv om de har en psykisk sykdom.

Fysisk skade og selvpåført fysisk skade er milevis fra hverandre å kan ikke sammenlignes fordi den ene er selvvalgt og kan ungåes 

Anonymkode: d61fa...129

Du har misforstått sammenligningen min med psykisk og fysisk sykdom. Poenget er at begge typer sykdommer må behandles for tilfriskning. 

Det virker ikke som du vet så mye om psykisk sykdom. Den kan ikke alltid styres. Kunne den det skulle jeg gjerne vært ening med deg hva angår psykisk styrke i den sammenheng. Vi er uenige og det er ingenting jeg tror hverken du eller jeg kan si for å endre det og det er helt greit.

13 minutter siden, Marie90 skrev:

Det vil jo variere hva folk legger i "psykisk sterk" og "psykisk svak".

En som har slitt med psykisk sykdom og blitt frisk vil kanskje vurdere seg som særdeles sterk. En som har opplevd mye vondt men aldri har blitt sykmeldt eller falt utenfor vil kanskje vurdere seg selv som sterk. En som er psykisk syk men ikke har tatt livet av seg vil kanskje vurdere seg som sterk. Alt er relativt. For mange vil psykisk styrke være definert som deltakelse i arbeidslivet og det å være sosialt velfungerende, og de som ikke er det er ikke "sterke". Det er deres definisjon. 

Vil anbefale at du ikke henger deg opp i andres formeninger. Jeg må innrømme at jeg stusser når noen tar slike ting veldig til seg - blir de fornærmet fordi de føler det er et element av sannhet i det?

Uansett så er det du som lever ditt liv, og du bør strebe etter å være så fungerende som mulig uavhengig av andres formening.

Jeg blir ikke fornærmet. Det er mye stigmatisering hva angår psykisk sykdom. Veldig mange har fordommer og lite kunnskap om det. Derfor syns jeg det er viktig å diskutere det.

9 minutter siden, Nuka skrev:

For min del blir det for dumt å definere hva og hvordan andre skal takle sin psykiske sykdom. Selv om det er samme diagnose er de like forskjellige som Per, Pål, Ola og Kari både i grad, hvordan den utarter seg og hvor hardt man er rammet. Likevel er jeg enig i at man bør presse seg litt til å være så velfungerende som man klarer :)

Helt sant. Det er ufattelig mye som spiller inn, så derfor er det veldig individuelt.

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Veldig enig i dette. Jeg har selv erfaring med alvorlig depresjon og angst, noe som har satt meg helt ut av spill ved flere anledninger. Har til og med hatt selvmordstanker. Likevel har jeg aldri vært i nærheten av å tenke at det å kutte meg selv har vært måten å håndtere problemene på. Jeg forstår bare ikke greia med det, og hvorfor noen velger den utveien. Helt ærlig, så fremstår notoriske selvskadere som ganske oppmerksomhetssyke. Det blir litt teit i mine øyne.

Anonymkode: 59389...36c

Kanskje fordi å kutte seg er en annen lidelse? Flott at du har klart deg bra, men syns det er betenkelig at du som selv har slitt så alvorlig kan si noe så nedlatende om andre som sliter.

Anonymkode: 4a4fd...f32

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei det kan faktisk ikke sammenlignes. Ingen sted i verden. De sterke kutter seg ikke, det er det de svake som gjør.  De sterke finner andre mestringsstrategier selv om de har en psykisk sykdom.

Fysisk skade og selvpåført fysisk skade er milevis fra hverandre å kan ikke sammenlignes fordi den ene er selvvalgt og kan ungåes 

Anonymkode: d61fa...129

Synes det er merkelig å dele mennesket, som er en uhyre kompleks skapning, inn i sterk eller svak, det er en slik forenkling at det blir banalt. Da kan jeg selvsagt svare ved å si at du er uintelligent person siden du ikke selv ser det banale i din forenkling, men jeg kjenner deg ikke og derfor kan jeg ikke dømme deg basert på et innlegg på KG. Mest sannsynlig er du veldig ung, da er hangen til forenklinger stor, eller du kan ha opplevd svært lite i ditt liv og klarer dermed ikke å sette deg inn i psykiske lidelser, eller så er du litt enkel, og da blir det vanskelig å tenke komplekst ;) . Jeg har møtt mennesker som har blitt voldtatt av nær slektning gjennom hele barndommen, mange av dem drev med selvskading, fordi den fysiske smerten føltes bedre enn den mentale smerten pga de ekstreme traumene de var blitt påført. Å kalle dem svake har faktisk aldri slått meg, jeg vil heller kalle dem ekstremt ressurssterke, siden de holdt ut slik psykisk smerte dag inn og dag ut. Hvis jeg i dag, plutselig overtok den psykiske smerten disse menneskene lever med hver eneste dag så hadde jeg nok fort endt under torven, rett og slett fordi jeg ikke er vant til ekstrem psykisk smerte. Jeg har den største respekt for disse menneskene og den ekstreme lidelse de lever under.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er oppvokst i rent helvete, fra jeg kom til verden, var det vold, psykisk terror og seksuelt misbruk, jeg var ikke mange årene, første gang jeg ble voldtatt. Da økte volden, og den psykiske terroren fra min mor, for jeg den vesle jenta tok jo mannen hennes, fra henne. Jeg fikk aldri høre ett positivt ord, aldri en klem, eller omsorg. Jeg levde i dette til jeg var 16 år. Jeg kuttet meg fra jeg var 12 år, fikk spiseforstyrrelse som 13 åring, og prøvde å ta selvmord som 15 åring.

Du som synes det å kutte seg, var bare for å få oppmerksomhet. Tror du virkelig det var det jeg holdt på med som 12 åring? Kan legge til at dette er 30 år siden, den gang visste jeg ikke hva selvskading var. For internett eksisterte ikke, og psykiske lidelser var hysj, hysj.  

Anonymkode: b9ce2...45e

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 hours ago, Marie90 said:

Det vil jo variere hva folk legger i "psykisk sterk" og "psykisk svak".

En som har slitt med psykisk sykdom og blitt frisk vil kanskje vurdere seg som særdeles sterk. En som har opplevd mye vondt men aldri har blitt sykmeldt eller falt utenfor vil kanskje vurdere seg selv som sterk. En som er psykisk syk men ikke har tatt livet av seg vil kanskje vurdere seg som sterk. Alt er relativt. For mange vil psykisk styrke være definert som deltakelse i arbeidslivet og det å være sosialt velfungerende, og de som ikke er det er ikke "sterke". Det er deres definisjon. 

Vil anbefale at du ikke henger deg opp i andres formeninger. Jeg må innrømme at jeg stusser når noen tar slike ting veldig til seg - blir de fornærmet fordi de føler det er et element av sannhet i det?

Uansett så er det du som lever ditt liv, og du bør strebe etter å være så fungerende som mulig uavhengig av andres formening.

Hvorfor er det slik at når man reagerer på skadelige holdninger så må det være sannhet i det. Om jeg sier at hele Norge burde konvertere til islam, er det en smule sannhet i det når folk blir provosert over det?

Anonymkode: d3f5f...b01

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei det kan faktisk ikke sammenlignes. Ingen sted i verden. De sterke kutter seg ikke, det er det de svake som gjør.  De sterke finner andre mestringsstrategier selv om de har en psykisk sykdom.

Fysisk skade og selvpåført fysisk skade er milevis fra hverandre å kan ikke sammenlignes fordi den ene er selvvalgt og kan ungåes 

Anonymkode: d61fa...129

Jeg har skadet meg selv. Kall meg gjerne svak. Bryr meg ikke. Men har du tenkt på at kanskje noen som skader seg selv har prøvd å være sterk lenge? Så desperat etter å få kjenne på litt annen smerte? Fysisk smerte i stedet for psykisk? Håper de som skader seg selv får hjelp og får det godt. 

Endret av Axl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kutte seg handler ikke om svakhet, men om avledning og lindring. Er alle som tar smertelindring svake? For det blir nesten på samme måte. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er blodet som kommer ut etter kuttene egentlig tårer som kommet ut feil vei?

 

Anonymkode: 1c234...a42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...