Gå til innhold

Noen som røyker her ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 av 3 får kreft. Noen røykere, som da som oftest er lungekreft, og så er det hundrevis av andre kreftformer som kan komme av andre årsaker, eller ingen årsaker. Det samme gjelder mange andre sykdommer. 

Jeg liker ikke at jeg selv røyker. Syntes det er en kjip uting. Men jeg røyker for meg selv, og det er mitt liv. I likhet med andre som tar usunne valg. Skal man spør alle om de tenker over hva de gjør? Man lever bare 1 gang! Folk må få velge selv! De fleste vet faren med det ene og det andre. 

 

Anonymkode: b43ca...179

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da er du ikke mye ute blant folk 😂

Anonymkode: bb196...fd7

Det er faktisk ikke ofte man ser folk som røyker i offentligheten. Jeg tror mange røykere føler seg mer litt utstøtt og er redd for kommentarer. Det er bra at folk slutter! Men jeg tror det er flere som "smugrøyker " enn man tror... 😋

Anonymkode: b43ca...179

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er faktisk ikke ofte man ser folk som røyker i offentligheten. Jeg tror mange røykere føler seg mer litt utstøtt og er redd for kommentarer. Det er bra at folk slutter! Men jeg tror det er flere som "smugrøyker " enn man tror... 😋

Anonymkode: b43ca...179

Vel, jeg ser i hvert fall folk som røyker over alt hvor jeg går hver eneste dag.

Anonymkode: 4c872...16e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er ikke en tråd for å rakke ned på folk som røyker. 

Men jeg lurer oppriktig på om dere tenker over at sjansene for å få lungekreft, KOLS og andre sykdommer med de konsekvenser det får for dere selv og familien ?

eller tenker dere ikke aå mye på det ?  

Anonymkode: 6fe42...466

Nei, jeg tenker ikke mye over det. Livet føles ofte meningsløst uansett. Hva så om jeg dør når jeg er 40 fremfor 85?

 

Anonymkode: 9ca54...a52

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er bare glad for at røyking i dag er «ut» og at det er færre som røyker. En ting er å røyke, en annen er å faktisk begynne å røyke i dag... Da har man misforstått noe vesentlig.

Anonymkode: 8d39a...66e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sluttet og røyke fordi jeg trengte mere penger. At det går utover andres helse å røyke tenkte jeg like lite/mye på som jeg tenker på at jeg skader andres helse ved å f.eks kjøre bil, bruke parfyme, ha nøtter i veska eller spise citrusfrukt i lunsjen. 

Anonymkode: 54b0b...0ed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg tenker ikke mye over det. Livet føles ofte meningsløst uansett. Hva så om jeg dør når jeg er 40 fremfor 85?

 

Anonymkode: 9ca54...a52

Jeg er enig at livskvalitet går foran livskvantitet. Men røyking går vel utover livskvaliteten også?

Anonymkode: 8d39a...66e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke tenkt en tanke på det frem til jeg ble 30. Prøver å slutte nå men skulle ønske jeg aldri begynte. 

Anonymkode: b2a34...2cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er enig at livskvalitet går foran livskvantitet. Men røyking går vel utover livskvaliteten også?

Anonymkode: 8d39a...66e

Ikke nå - jeg er under 30. Men nå som du nevner det så får hostingen til eldre røykere meg noen ganger til å tenke at jeg burde slutte. Likevel er det ikke nok, eller jeg glemmer det

Anonymkode: 9ca54...a52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er ikke en tråd for å rakke ned på folk som røyker. 

Men jeg lurer oppriktig på om dere tenker over at sjansene for å få lungekreft, KOLS og andre sykdommer med de konsekvenser det får for dere selv og familien ?

eller tenker dere ikke aå mye på det ?  

Anonymkode: 6fe42...466

Nei, tenker ikke så mye på det! Vet jo at røyking kan få konsekvenser, men det er det jo så mye som kan... så jeg koser meg med Rød3 min. Har røyka fast i seks år, og hverken skammer meg over det, eller ser for meg at jeg skal slutte!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er enig at livskvalitet går foran livskvantitet. Men røyking går vel utover livskvaliteten også?

Anonymkode: 8d39a...66e

Det er ikke alle som opplever å få høyere livskvalitet når de slutter å røyke. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært røykfri i nesten ett år nå. Selv om jeg ikke røyker lenger så oppfatter jeg dette innlegget til å rakke ned på personer som meg selv. Forstår ikke helt meningen bak spørsmålet. 

 

Anonymkode: f08de...cbe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte lite på det helsemessige da jeg var yngre, man er jo udødelig fra man er 16 til langt oppi tyveårene.

Nå er jeg over tredve, og jeg tenker fremdeles ikke veldig mye på helsa, men mer enn før da. Tanken er vel litt at noe skal man dø av uansett, og det føles fremdeles langt frem til pensjonistalderen når man innbiller seg at alt setter inn. 

Når det er sagt tenker jeg ofte på å slutte, så det har blitt litt mer av og på og fest- og ferie-røyking de siste årene og ikke noe sigg i arbeidstid etc.

Men det er faktisk ikke helsa som er hovedmotivasjon, det er at alle andre slutter sånn at det har sluttet å være en sosial greie og har heller begynt å bli en greie som irriterer mange, samt at det er en praktisk ulempe i hverdagen dersom man er veldig avhengig. I tillegg tenker jeg på utseende, nå holder jeg meg godt pga gener eller fordi jeg har brukt spf 50 hele livet, men er ikke til å stikke under en stol at huden får mer glød om man stumper siggen. 

Anonymkode: ac8cb...4d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært røykfri i nesten ett år nå. Selv om jeg ikke røyker lenger så oppfatter jeg dette innlegget til å rakke ned på personer som meg selv. Forstår ikke helt meningen bak spørsmålet. 

 

Anonymkode: f08de...cbe

Synd at du tolker det som at jeg rakker ned på personer som føler seg truffet, især når jeg har skrevet at det ikke er formålet mitt. 

Meningen bak mitt innlegg var å få en større forståelse av de som røyker tenker langsiktiktig på sykdommer de kan få som følge av røykingen. 

Anonymkode: 6fe42...466

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kuttet ut tobakken for vel et år siden. Slimete hals, drøy hoste og det kostet mye. 15 sigaretter for dagen ca. Skjønner nå at det sjenerer andre, da jeg røkte tobakk var jo lukten god. Nå er det helt pyton.

Går i E-sig nå, med nikotin. Vet det er omstridt, men hosten er borte, ingen ekkel slim i halsen og lungekapasitet har bedret seg. (Testes årlig hos bedriftshelsetjeneste).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå røyker jeg svært lite, men jeg har aldri tenkt særlig over helseaspektet. Like lite som jeg tenker over helsa når jeg ferdes langs motorveien eller spiser kreftfremkallende e-stoffer. 

Når det gjelder røyking så virker det som at folk glemmer at man ikke unngår døden selv om man ikke røyker. Døden er aldri hyggelig om den kommer slik eller slik, og for noen oppveier kosen helserisikoen. 

Anonymkode: 7fe1b...c1c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synd at du tolker det som at jeg rakker ned på personer som føler seg truffet, især når jeg har skrevet at det ikke er formålet mitt. 

Meningen bak mitt innlegg var å få en større forståelse av de som røyker tenker langsiktiktig på sykdommer de kan få som følge av røykingen. 

Anonymkode: 6fe42...466

Jeg tolker det slik ja, selv om du skriver at det ikke er ment slik. 

Hvorfor trenger du større forståelse? For meg oppfattes det som at du rakker ned fordi:

 

Hvis en røyker er klar over og tenker på sykdom som h*n kan pådra seg eller andre, men likevel røyker så er vedkommende dum. 

Hvis en røyker ikke er klar over sykdom som en kan få med røyk, da er vedkommende lite oppdatert. 

Hvis en røyker er klar over faren, men tenker at det ikke skjer med seg selv, da er vedkommende naiv.

Hvis en røyker røyker rundt andre så er vedkommende veldig egoistisk. 

Osv. 

 

Anonymkode: f08de...cbe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte mye på det da jeg røyka, men likevel var ikke frykten «sterk nok». Det ble så fjernt, på samme måte som at man kanskje kjører litt over fartsgrensen og tenker at «det er ikke så farlig å kjøre i 90km/t på en så fin vei», selv om man VET at sjansen for å dø i en ulykke øker betraktelig. 

Klarte heldigvis å slutte for litt over et år siden, ved hjelp av e-sigarett en periode. 

Anonymkode: 290dd...ce2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.7.2018 den 12.50, AnonymBruker skrev:

Jeg tror de aller flest som røyker er fullstendig klar over hvor helseskadelig det er. 

Anonymkode: bcf81...8d5

Jeg tror du har helt rett i dette. 

Jeg røyker. Og har gjort det i mange tiår. Jeg vet at hvis jeg får KOLS eller/og lungekreft er det min egen feil. Jeg lover å ikke syte og beklage meg dersom jeg får disse sykdommene. 

Men jeg tenker også på at noe skal man jo dø av. Og ingen av oss overlever livet.

Jeg er godt voksen, og har mistet mange venner de siste årene av kreft. Ikke lungekreft. Men brystkreft, magekreft, prostatakreft. Alle var under 60 - med god margin. Ingen av dem røykte. Har også miste noen som døde av hjerteinfarkt (menn). Ingen av dem røykte. Faktisk også en som døde av lungekreft, og som aldri har røykt. 

Livet er en risikosport. Og statistisk sett: Det farligste jeg kan gjøre, er å sette meg inn i bilen min og kjøre en tur. 

Anonymkode: 84a70...4d3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært røykfri i nesten ett år nå. Selv om jeg ikke røyker lenger så oppfatter jeg dette innlegget til å rakke ned på personer som meg selv. Forstår ikke helt meningen bak spørsmålet. 

 

Anonymkode: f08de...cbe

Veldig enig og alle. I dagens samfunn vet mennesker voksne konsekvenser av det som oppfattes som usunt så sant man ikke lever livet under en stein. Det ligger klare stigmatiserende, dømmende holdninger og manglende grunnleggende kunnskap bak spørsmålet

Anonymkode: ead56...341

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...