Gå til innhold

Demonstrasjon mot tredeling av foreldrepermisjon?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg er så fascinert over denne debatten. Dersom man er i mot lovendringen som nå har kommet, så er man en overbeskyttende hønemor som er i mot likestilling, og som i tillegg kun sutrer og lager problemer ut av ingenting. 

Altså. Dere som er for lovendringen, skjønner ikke dere at vi som er i mot bare ønsker å ha retten til å bestemme selv hva som passer best for våre barn og vår familie? Jeg har ikke noe problem med å se at for noen er det helt greit å dra tilbake på jobb kort tid etter fødsel. Jeg skulle ønske jeg hadde litt mer forståelse tilbake for at for andre er det ganske utenkelig, eller at det hvertfall gjør det som skulle være en helt spesiell periode i livet mye vanskeligere. Og det er jo ikke sånn at det ene er mer riktig enn det andre, det handler bare om at barn, familiesituasjoner og jobbsituasjoner er forskjellige og nå ønsker regjeringen å detaljstyre i mye større grad enn tidligere, samtidig som de kaller det likestilling. Er det lov til å reagere på dette uten å nærmest bli hetset? 

Anonymkode: 54a1f...72a

Jeg har hundre prosent full forståelse for de mødrene som ikke ønsker eller føler de er klar til å være tilbake i full jobb etter 7 mnd betalt foreldrepermisjon, og for fedrene som vil være ennå mer hjemme med barnet sitt. Men da har jo også disse mødrene og fedrene lovfestet rett til 12 mnd utvidet foreldrepermisjon til, utover vanlig foreldrepermisjon.

Ja, den utvidete permisjonen ulønnet, men det er ikke reelt, med mindre alle betaler mye mer i skatt, at staten skal betale alle full lønn til alle så lenge de ønsker å være hjemme. Man må kanskje spare noen år eller leve litt trangt og droppe ferier og restaurantbesøk for å ha råd til det året, men det klarer man hvis man bare planlegger litt. Tenk så heldige vi er som har rett og krav på fri fra jobben i ett helt år utover vanlig betalt foreldrepermisjon i 49 uker/59 uker, uten å risikere å miste jobben, og i tillegg få kontantstøtte - det er ikke mange mennesker i verden som har det så godt som vi. :)

Jeg tror det hjelper å ha bodd i eller være kjent med hvordan det er i mange andre land - der kvinner er store økonomiske tapere hvis man blir gravid. Her i Norge er faktisk tapet minimalt. 

Selvfølgelig kan ting bli bedre - mer betalt foreldrepermisjon og mer betalt ammefri hadde vært flott! Men, da må vi betale mer skatt. 

Anonymkode: f77a2...1de

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men, barnet trenger da ikke spise fast føde for at du skal klare å jobbe? 🤔  man kan kombinere amming/pumping/flaskemating med jobb. 

 

Jeg har også 5 mil hver vei til jobb og skal tilbake i jobb etter 7 mnd. Har to timer betalt ammefri iflg tariff så tenker jo bruke dette ved behov til å enten komme senere/dra før, eller til å pumpe siden det er upraktisk å kjøre frem og tilbake midt på dagen. 

Når det gjelder avvenning og jobb så må man  bare se hvordan det går og planlegge utifra det. Hvis amming går greit tenker jeg uansett å prøve å pumpe og innføre flaske med morsmelk som pappaen kan gi så fort vi kan. Det er det flere av mine venninner med engasjerte barnefedre som har god erfaring med.  Det er fremdeles fullamming selv om morsmelken gis i flaske og ikke fra pupp. Da får pappaen bidra og overgangen til når jeg begynner å jobbe blir ikke så stor. Samtidig er jeg absolutt åpen for å begynne å vende til mme eller fast føde ved 4 mnd hvis jeg ikke får til pumping, man må jo se bare an :) Har man da et barn som sliter med å ta flaske eller fast føde så har man ihvertfall noen måneder på å jobbe med det. Men nå er ikke ungen ute ennå, og det kan være amming uansett går rett i dass og jeg får flaskebarn. Uansett hvordan det blir så må jeg jo planlegge og tenke over hvordan vi kan få det til å funke med jobb :)

 

Anonymkode: f77a2...1de

mye fine tiltak... men vi kommer ikke borti fra at dette er ikke det beste for barnet faktisk! et spedbarn vil gjerne være med sin hovedomsorgsperson den første perioden av sitt liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, AnonymBruker said:

Men, barnet trenger da ikke spise fast føde for at du skal klare å jobbe? 🤔  man kan kombinere amming/pumping/flaskemating med jobb. 

 

Jeg har også 5 mil hver vei til jobb og skal tilbake i jobb etter 7 mnd. Har to timer betalt ammefri iflg tariff så tenker jo bruke dette ved behov til å enten komme senere/dra før, eller til å pumpe siden det er upraktisk å kjøre frem og tilbake midt på dagen. 

Når det gjelder avvenning og jobb så må man  bare se hvordan det går og planlegge utifra det. Hvis amming går greit tenker jeg uansett å prøve å pumpe og innføre flaske med morsmelk som pappaen kan gi så fort vi kan. Det er det flere av mine venninner med engasjerte barnefedre som har god erfaring med.  Det er fremdeles fullamming selv om morsmelken gis i flaske og ikke fra pupp. Da får pappaen bidra og overgangen til når jeg begynner å jobbe blir ikke så stor. Samtidig er jeg absolutt åpen for å begynne å vende til mme eller fast føde ved 4 mnd hvis jeg ikke får til pumping, man må jo se bare an :)Har man da et barn som sliter med å ta flaske eller fast føde så har man ihvertfall noen måneder på å jobbe med det. Men nå er ikke ungen ute ennå, og det kan være amming uansett går rett i dass og jeg får flaskebarn. Uansett hvordan det blir så må jeg jo planlegge og tenke over hvordan vi kan få det til å funke med jobb :)

 

Anonymkode: f77a2...1de

Altså, jeg tenkte akkurat som deg før jeg fikk barn selv. Men du kan faktisk ikke tvinge en baby som ikke er klar for flaske/fast føde til å spise fast føde/flaske. Hjelper ikke nødvendigvis å øve. Men et tips til deg, er å begynne ganske tidlig med flasking, for det er lettere å få en 3 uker gammel baby til å ta flaske enn å få en 3 mnd gammel baby til å ta flaske.

Anonymkode: 74a77...ce5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær glad for den permisjonen dere allerede har. Det er mange mødre i andre land som må ut i jobb tidligere enn dere og de og barna overlever.

Dere mødre nå idag er noen sytepaver.

Jeg måtte ut i jobb da minste min var 4 mnd og hun og sønnene mine greide det helt strålende.

Hilsen mor til 3.

Anonymkode: b21ec...0d3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.7.2018 den 21.57, AnonymBruker skrev:

Det er jo ganske teit å måtte begynne med mme pga permisjonen. Det skal jo ikke være en grunn for å ikke følge anbefalinger fra helsemyndighetene. 

Har du prøvd å koppmate ved alle måltid? Det er et helvette. 

Vi er sikkert 30 stk i min termingruppe som blir å ta ulønnet perm. Det er ikke gunstig for hverken oss eller staten i det lange løp. 

Og jobber finnes det ikke flust av, jeg var jobbsøker i ett år før jeg fikk en 50% stilling. Flytte er da heller ikke lurt, da man flytter vekk fra nettverk og annet som er viktig for barnet. 

Og det er da ikke gunstig for hverken familier, jobb, eller staten at så mange må ta ut uker og måneder med sykemelding? Da ville jo lengre permisjon vært gunstigere? 

Anonymkode: 38d4a...f10

Svigerfar tok koppemat ved måltider om svigermor var borte. Selv om det er anbefalt så finnes det ikke forskning på at mme er skadelig. Så får du velge å gå fattig da hvis du absolutt tviholder på å amme. Tenk på alle i alle andre land som slutter å amme for å jobbe. Alt sier meg at man er bortskjemt i Norge.

Lengre permisjoner ja, hvor hentes pengene fra?

Anonymkode: 96220...8d6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.7.2018 den 22.08, AnonymBruker skrev:

Ja - for det er så enkelt? Bare bytte jobb? Bare flytte? Bare gi fra kopp i stedet? 

Så fint for deg at du er klar for jobb igjen - det er ikke jeg, og mange fler!

Anonymkode: 0ad94...eb1

Da burde du satt av egne penger til sparing i god tid før du fikk barn slik at du ikke går i økonomisk tap. Er det virkelig staten sitt ansvar at du ikke har spart penger? 

Anonymkode: 96220...8d6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 17.7.2018 den 11.24, AnonymBruker skrev:

Vær glad for den permisjonen dere allerede har. Det er mange mødre i andre land som må ut i jobb tidligere enn dere og de og barna overlever.

Dere mødre nå idag er noen sytepaver.

Jeg måtte ut i jobb da minste min var 4 mnd og hun og sønnene mine greide det helt strålende.

Hilsen mor til 3.

Anonymkode: b21ec...0d3

Mye vil ha mer som regel. 

Anonymkode: 96220...8d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/17/2018 at 12:11 AM, Rucula said:

mye fine tiltak... men vi kommer ikke borti fra at dette er ikke det beste for barnet faktisk! et spedbarn vil gjerne være med sin hovedomsorgsperson den første perioden av sitt liv

😂😂😂

Anonymkode: 377f5...2b6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

😂😂😂

Anonymkode: 377f5...2b6

haha drit morsomt ass... 

du ser jo det i naturen også...mors dyret forlater avkommene sine midt i die perioden for å overlate ansvaret til hannen... Du har kanskje ikke sett det? nei fordi det ikke skjer ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Rucula said:

haha drit morsomt ass... 

du ser jo det i naturen også...mors dyret forlater avkommene sine midt i die perioden for å overlate ansvaret til hannen... Du har kanskje ikke sett det? nei fordi det ikke skjer ;)

Skjer mye i naturen som ikke er relevant for permisjonsreglene i Norge.. :sprettoy: som regel klarer avkom i naturen seg på egenhånd etter kort tid... Trenger hverken mor eller far eller Nav.

Anonymkode: eb50c...a2d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Skjer mye i naturen som ikke er relevant for permisjonsreglene i Norge.. :sprettoy: som regel klarer avkom i naturen seg på egenhånd etter kort tid... Trenger hverken mor eller far eller Nav.

Anonymkode: eb50c...a2d

Enkelte dyr henger med foreldrene sine  i åresvis...aper feks, elefanter..

poenget er at avkom som dier henger med mor, er ikke far!

derav min kommentar om at det er naturstridig

 

Endret av Rucula
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir med på en demo for 3-deling :)

Anonymkode: 6bb04...aa3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Rucula said:

Enkelte dyr henger med foreldrene sine  i åresvis...aper feks, elefanter..

poenget er at avkom som dier henger med mor, er ikke far!

derav min kommentar om at det er naturstridig

 

Tja, om mor til avkom skulle bli spist, er avkom doomed. Derfor.. Alltid godt å ha flere som kan gjøre samme jobb!

I vår verden henger barnet med den som gir den mat og kjærlighet, uavhengig om det er mor eller far. Begge deler går helt fint, og svært få barn sulter ihjel om de ikke bli ammet flere ganger til dagen når de er 7 mnd... 

Anonymkode: eb50c...a2d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo denne store og ensidige fokus på amming som har gått helt til hodene på mange. De skal amme i årevis nesten, dag og natt. Og hvis de blir forhindret i det sitter de igjen med en følelse av å være dårlige mødre. Ammefanatisk helsepersonell er skyld i dette. Makan til sort-hvitt mentalitet. Det er bra å gi barnet mm ja. Men hvis alle barn skulle blitt ammet til de er flere år gamle slik mange av disse foreslår, så ville jo hele samfunnet stoppet opp.

Anonymkode: 84f9f...e73

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo denne store og ensidige fokus på amming som har gått helt til hodene på mange. De skal amme i årevis nesten, dag og natt. Og hvis de blir forhindret i det sitter de igjen med en følelse av å være dårlige mødre. Ammefanatisk helsepersonell er skyld i dette. Makan til sort-hvitt mentalitet. Det er bra å gi barnet mm ja. Men hvis alle barn skulle blitt ammet til de er flere år gamle slik mange av disse foreslår, så ville jo hele samfunnet stoppet opp.

Anonymkode: 84f9f...e73

Det er en forskjell på å amme til barnet er 6/7 måneder (det som kanskje blir en realitet for mange etter ny perm), og amme til et barn er 1 år og å amme til barna er 10 år eller? 

Anonymkode: 54a1f...72a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er en forskjell på å amme til barnet er 6/7 måneder (det som kanskje blir en realitet for mange etter ny perm), og amme til et barn er 1 år og å amme til barna er 10 år eller? 

Anonymkode: 54a1f...72a

Har du dokumentasjon som viser at helsegevinsten ved å amme i 1 år vs 6-7 mnd er så mye større?  Jeg vil tro forskjellen er liten, men enkelte tviholder jo på ammingen. Før eller siden må den opphøre, til barnets beste også.

Anonymkode: 84f9f...e73

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du dokumentasjon som viser at helsegevinsten ved å amme i 1 år vs 6-7 mnd er så mye større?  Jeg vil tro forskjellen er liten, men enkelte tviholder jo på ammingen. Før eller siden må den opphøre, til barnets beste også.

Anonymkode: 84f9f...e73

https://helsenorge.no/etter-fodsel/amming 

Anonymkode: 54a1f...72a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er en forskjell på å amme til barnet er 6/7 måneder (det som kanskje blir en realitet for mange etter ny perm), og amme til et barn er 1 år og å amme til barna er 10 år eller? 

Anonymkode: 54a1f...72a

Man kan da fint amme i 1 år eller ti år for den sajs skyld, selv om man begynner å jobbe ved 6-7mnd. De skal jo ha annen mat i tillegg såklart, men amming og helsegevinster av det kan man få selv om ungen går 6-8 timer uten direkte puppekontakt 5 dager i uka. 

Anonymkode: f77a2...1de

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan da fint amme i 1 år eller ti år for den sajs skyld, selv om man begynner å jobbe ved 6-7mnd. De skal jo ha annen mat i tillegg såklart, men amming og helsegevinster av det kan man få selv om ungen går 6-8 timer uten direkte puppekontakt 5 dager i uka. 

Anonymkode: f77a2...1de

Det er veldig sant, men det er ikke til å legge skjul på at full jobb (selv med ammefri), baby og amming, kanskje til og med et par runder om natta for å ikke senke produksjonen, og kanskje et par andre barn i tillegg, er en ganske krevende kombinasjon for mor. Da hadde de 5 ekstra ukene som nå ble tatt fra mor og gitt til far kommet godt med. Gjerne enda lengre og, men nå er det ikke det denne diskusjonen handler om.  Mens for andre igjen går det helt fint. Så hvorfor kan man ikke få velge dette selv? Jeg frykter en økning i utbrente mødre som følge av denne tvangen. 

Anonymkode: 54a1f...72a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

https://helsenorge.no/etter-fodsel/amming 

Anonymkode: 54a1f...72a

https://www.dagensmedisin.no/artikler/2016/04/01/langvarig-fullamming-gir-ikke-helsefordeler-for-mor-eller-barn/

Denne kan også være relevant.. Om en fullammer i 4 eller 6 mnd, har det lite å si for barnets videre utvikling..

Anonymkode: eb50c...a2d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...