Gå til innhold

Demonstrasjon mot tredeling av foreldrepermisjon?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

15 hours ago, AnonymBruker said:

Hovedproblemet her er vel ikke at far får flere uker, men at mor får ferre. Altså for VELDIG MANGE så er det alt for tidlig å gå på jobb når barnet er ca 7 mnd (om mor får hele fellesperioden).

 

Anonymkode: 0ad94...eb1

ALT FOR TIDLIG Å JOBBE IGJEN?  Det er helt sykt at dere synes det er for tidlig for en kvinne å begynne å jobbe 7 måneden etter de har født. Får hakeslepp.  Å føde er ikke noe sykdom - slutt å syte! 

Anonymkode: 377f5...2b6

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

14 minutter siden, AnonymBruker said:

ALT FOR TIDLIG Å JOBBE IGJEN?  Det er helt sykt at dere synes det er for tidlig for en kvinne å begynne å jobbe 7 måneden etter de har født. Får hakeslepp.  Å føde er ikke noe sykdom - slutt å syte! 

Anonymkode: 377f5...2b6

Syte? Noen kropper trenger til å komme seg. Jeg hadde endt med sykemelding etter jeg fikk eldste, om permisjon tok slutt nar baby var 7 mnd.

Anonymkode: 0ad94...eb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om man tar med de to ukene rett etter fødsel som får har rett på fri også deler fellesperioden i to så får får to uker lenger permisjon enn det mor får...helt tullete. Mor går gravid, ammer og føder også skal hun ha to uker mindre enn det far har...fullstendig ulogisk. La heller hele permisjonen være felles så kan hver enkelt familie bestemme selv hvordan de vil dele det inn.

Anonymkode: 0570f...115

De to ukene er IKKE en del av permisjonsordningen, så hvorfr skal de regnes med ?

Anonymkode: bb6ae...c86

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Syte? Noen kropper trenger til å komme seg. Jeg hadde endt med sykemelding etter jeg fikk eldste, om permisjon tok slutt nar baby var 7 mnd.

Anonymkode: 0ad94...eb1

Så få sykemelding da. 7 mnd er lenge.

Anonymkode: 6bb04...aa3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv da det var mager fedrekvote og store mulighet for at mor kunne ta en stor del av permisjonsåret så viser statistikken at svært mange gir flaske ved 6 måneder uansett. Svært få fullammer ved 6 måneder. Mange som ammer delammer. Så å hyle rundt med amming som argument for folk flest blir bare teit. Svært mange av de som ammer kan amme til frokost, middag og kvelds. De fleste barn trenger ikke mm til lunsj i den alderen. Jada, sikkert unntak, men etter min mening er ikke de få unntakene nok til å veie opp for alt det positive det fører med seg at fedre tar ut minst 15 uker med permisjon. 

Anonymkode: e5b06...f57

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Syte? Noen kropper trenger til å komme seg. Jeg hadde endt med sykemelding etter jeg fikk eldste, om permisjon tok slutt nar baby var 7 mnd.

Anonymkode: 0ad94...eb1

Nei, faktisk ikke.  Om du hadde komplikasjoner og KROPPEN er skadet så kan du få en sykemelding.  Beklager, men det tar ikke 7 måneder for å være frisk igjen etter en fødsel for en ukomplisert fødsel.  Prøv igjen.  

Anonymkode: 377f5...2b6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sånn er det å leve i et sosialdemokratisk samfunn. Du får goder som lang permisjon, men det innebærer også at staten «trer ting over huet» på deg. 

Skulle du fått bestemme helt selv uten inngripen av staten ville det sett helt annerledes ut, nemlig veldig få måneder permisjon ALA USA.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var milevis fra klar for å dra fra baby da hun var 7 mnd...!  Hadde måtte ta ihvertfall 3 mnd ulønnet perm

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selv da det var mager fedrekvote og store mulighet for at mor kunne ta en stor del av permisjonsåret så viser statistikken at svært mange gir flaske ved 6 måneder uansett. Svært få fullammer ved 6 måneder. Mange som ammer delammer. Så å hyle rundt med amming som argument for folk flest blir bare teit. Svært mange av de som ammer kan amme til frokost, middag og kvelds. De fleste barn trenger ikke mm til lunsj i den alderen. Jada, sikkert unntak, men etter min mening er ikke de få unntakene nok til å veie opp for alt det positive det fører med seg at fedre tar ut minst 15 uker med permisjon. 

Anonymkode: e5b06...f57

ved 6 mnd nektet min baby å spise noe fast føde... først da hun var ,7.5 mnd løsnet det og hun begynte å leve på noe annet enn mm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Rucula skrev:

Jeg var milevis fra klar for å dra fra baby da hun var 7 mnd...!  Hadde måtte ta ihvertfall 3 mnd ulønnet perm

Mens jeg, pappaen og barnet var mer enn klare nok her. 

Anonymkode: 0e44c...aab

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Rucula said:

Jeg var milevis fra klar for å dra fra baby da hun var 7 mnd...!  Hadde måtte ta ihvertfall 3 mnd ulønnet perm

Du kan ikke bruke "følelser" for å bevise at det er bedre for deg å ha mer permisjon og fedrene mindre.  Uansett at DU er ikke klar, er fedre og barn mer en klar nok å ha tid sammen.  Heldigvis har likestilling kommet seg til rette her i Norge og dere mødre kan ikke "eier" barna sine mer....også klage at fedrene gjør ikke nok når dere er endelig klare å jobbe igjen etter 1-2 år.  

Anonymkode: 377f5...2b6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ikke bruke "følelser" for å bevise at det er bedre for deg å ha mer permisjon og fedrene mindre.  Uansett at DU er ikke klar, er fedre og barn mer en klar nok å ha tid sammen.  Heldigvis har likestilling kommet seg til rette her i Norge og dere mødre kan ikke "eier" barna sine mer....også klage at fedrene gjør ikke nok når dere er endelig klare å jobbe igjen etter 1-2 år.  

Anonymkode: 377f5...2b6

Vel baby ville ikke ha noe fast føde før hun var 7,5 mnd. Så nei....barnet var overhode ikke klar for å bli skilt fra meg. Og med 5 mil reisevei hver vei til jobb, så kunne ikke far bare stikke innom i lunchen heller... 

Bra med likestilling, men å skille mor og barn så tidlig er naturstridig! 

For meg er det totalt uaktuelt å gå ut i jobb etter 7 mnd. da hadde jeg tatt 3-4 mnd ulønnet perm (som far hadde betalt for ;) )

Endret av Rucula
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

De to ukene er IKKE en del av permisjonsordningen, så hvorfr skal de regnes med ?

Anonymkode: bb6ae...c86

Men hvorfor er mor nødt til å bruke av sine permisjonsuker de to første ukene etter fødsel, mens far har rett på fri jten p bruke av permisjonen sin? Mor måtte hatt sykemelding om hun ikke hadde brukt av permisjonen her.

Anonymkode: 74a77...ce5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 hours ago, AnonymBruker said:

Selv da det var mager fedrekvote og store mulighet for at mor kunne ta en stor del av permisjonsåret så viser statistikken at svært mange gir flaske ved 6 måneder uansett. Svært få fullammer ved 6 måneder. Mange som ammer delammer. Så å hyle rundt med amming som argument for folk flest blir bare teit. Svært mange av de som ammer kan amme til frokost, middag og kvelds. De fleste barn trenger ikke mm til lunsj i den alderen. Jada, sikkert unntak, men etter min mening er ikke de få unntakene nok til å veie opp for alt det positive det fører med seg at fedre tar ut minst 15 uker med permisjon. 

Anonymkode: e5b06...f57

Jeg begynte å jobbe da baby var 7.5 måneder, og du har helt rett. Baby klarte seg fint uten morsmelk til lunsj. Baby spiste heller ikke noe annet til lunsj. Derimot spiste baby  morsmelk hele natta. Jeg ble sykmeldt en periode fordi alternativet var å jobbe hele dagen, og amme hele natta. Ja, og så fikk jeg to runder med brystbetennelse pga endret ammemønster. Ja, også var jeg helt ubrukelig på jobb frem til baby var ca 10 mnd. Da spiste/drakk endelig baby nok til at jeg kunne slutte med nattamming.

Anonymkode: 74a77...ce5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Så få sykemelding da. 7 mnd er lenge.

Anonymkode: 6bb04...aa3

Jeg fikk to uker sykemelding, og beskjed fra legen om at jeg burde ta meg ubetalt permisjon.

Anonymkode: 74a77...ce5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Rucula said:

Vel baby ville ikke ha noe fast føde før hun var 7,5 mnd. Så nei....barnet var overhode ikke klar for å bli skilt fra meg. Og med 5 mil reisevei hver vei til jobb, så kunne ikke far bare stikke innom i lunchen heller... 

Bra med likestilling, men å skille mor og barn så tidlig er naturstridig! 

For meg er det totalt uaktuelt å gå ut i jobb etter 7 mnd. da hadde jeg tatt 3-4 mnd ulønnet perm (som far hadde betalt for ;) )

Men, barnet trenger da ikke spise fast føde for at du skal klare å jobbe? 🤔  man kan kombinere amming/pumping/flaskemating med jobb. 

 

Jeg har også 5 mil hver vei til jobb og skal tilbake i jobb etter 7 mnd. Har to timer betalt ammefri iflg tariff så tenker jo bruke dette ved behov til å enten komme senere/dra før, eller til å pumpe siden det er upraktisk å kjøre frem og tilbake midt på dagen. 

Når det gjelder avvenning og jobb så må man  bare se hvordan det går og planlegge utifra det. Hvis amming går greit tenker jeg uansett å prøve å pumpe og innføre flaske med morsmelk som pappaen kan gi så fort vi kan. Det er det flere av mine venninner med engasjerte barnefedre som har god erfaring med.  Det er fremdeles fullamming selv om morsmelken gis i flaske og ikke fra pupp. Da får pappaen bidra og overgangen til når jeg begynner å jobbe blir ikke så stor. Samtidig er jeg absolutt åpen for å begynne å vende til mme eller fast føde ved 4 mnd hvis jeg ikke får til pumping, man må jo se bare an :) Har man da et barn som sliter med å ta flaske eller fast føde så har man ihvertfall noen måneder på å jobbe med det. Men nå er ikke ungen ute ennå, og det kan være amming uansett går rett i dass og jeg får flaskebarn. Uansett hvordan det blir så må jeg jo planlegge og tenke over hvordan vi kan få det til å funke med jobb :)

 

Anonymkode: f77a2...1de

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er så fascinert over denne debatten. Dersom man er i mot lovendringen som nå har kommet, så er man en overbeskyttende hønemor som er i mot likestilling, og som i tillegg kun sutrer og lager problemer ut av ingenting. 

Altså. Dere som er for lovendringen, skjønner ikke dere at vi som er i mot bare ønsker å ha retten til å bestemme selv hva som passer best for våre barn og vår familie? Jeg har ikke noe problem med å se at for noen er det helt greit å dra tilbake på jobb kort tid etter fødsel. Jeg skulle ønske jeg hadde litt mer forståelse tilbake for at for andre er det ganske utenkelig, eller at det hvertfall gjør det som skulle være en helt spesiell periode i livet mye vanskeligere. Og det er jo ikke sånn at det ene er mer riktig enn det andre, det handler bare om at barn, familiesituasjoner og jobbsituasjoner er forskjellige og nå ønsker regjeringen å detaljstyre i mye større grad enn tidligere, samtidig som de kaller det likestilling. Er det lov til å reagere på dette uten å nærmest bli hetset? 

Anonymkode: 54a1f...72a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg begynte å jobbe da baby var 7.5 måneder, og du har helt rett. Baby klarte seg fint uten morsmelk til lunsj. Baby spiste heller ikke noe annet til lunsj. Derimot spiste baby  morsmelk hele natta. Jeg ble sykmeldt en periode fordi alternativet var å jobbe hele dagen, og amme hele natta. Ja, og så fikk jeg to runder med brystbetennelse pga endret ammemønster. Ja, også var jeg helt ubrukelig på jobb frem til baby var ca 10 mnd. Da spiste/drakk endelig baby nok til at jeg kunne slutte med nattamming.

Anonymkode: 74a77...ce5

Men, du visste jo når du skulle tilbake i jobb, kunne du ikke endret ammerutiner litt før da? 

Sliter man med brystbetennelser og søvnproblemer så tenker jeg at da er det helt greit i min bok å være sykemeldt, altsp, unner deg det! :) Men det er jo ikke alle som sliter med det.

Anonymkode: f77a2...1de

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fars 14 dager fødselspermisjon teller ikke fordi dette ihht loven er ulønnet permisjon. De som har betalt har dette i sin tariffavtale.  Det er faktisk helt frivillig å ta ulønnet permisjon.  Det er helt sykt at folk kan klage så mye på at vi har en av verdens beste ordninger.  Buhu om du ikke får ammet kontinuerlig i ett år med lønn . Staten kan ikke ta ansvar for alt.  Hilsen en med to måneder til termin, som fryder seg over den nye ordningen!

Anonymkode: f2599...e9e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er så fascinert over denne debatten. Dersom man er i mot lovendringen som nå har kommet, så er man en overbeskyttende hønemor som er i mot likestilling, og som i tillegg kun sutrer og lager problemer ut av ingenting. 

Altså. Dere som er for lovendringen, skjønner ikke dere at vi som er i mot bare ønsker å ha retten til å bestemme selv hva som passer best for våre barn og vår familie? Jeg har ikke noe problem med å se at for noen er det helt greit å dra tilbake på jobb kort tid etter fødsel. Jeg skulle ønske jeg hadde litt mer forståelse tilbake for at for andre er det ganske utenkelig, eller at det hvertfall gjør det som skulle være en helt spesiell periode i livet mye vanskeligere. Og det er jo ikke sånn at det ene er mer riktig enn det andre, det handler bare om at barn, familiesituasjoner og jobbsituasjoner er forskjellige og nå ønsker regjeringen å detaljstyre i mye større grad enn tidligere, samtidig som de kaller det likestilling. Er det lov til å reagere på dette uten å nærmest bli hetset? 

Anonymkode: 54a1f...72a

Jeg syns de som er i mot sutrer mye ja. Men det er mye pga begrunnelsene og tidspunktet det kommer på. Hvorfor klage etter ett vedtak? Hvorfor ikke ha fakta på bordet? På mange virker det som at dette er historisk dårlig og at mor aldri har hatt mindre permisjon. Mange viser også til Sverige med feilaktig bilde av hvordan det fungerer der. Og ikke minst, veldig mange krisemaksimerer. 

Anonymkode: 6bb04...aa3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...