Gå til innhold

Demonstrasjon mot tredeling av foreldrepermisjon?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Som tittel angir, noen som vet om det skal arrangeres demonstrasjon mot innføring av tredelt foreldrepermisjon? Det er dypt provoserende at et slikt inngripende vedtak tres ikraft uten å ta hensyn til mor eller barn. Et stort tilbakeskritt. Vel, dette er ikke enda en tråd for å debatt, det finnes allerede på kg. Tenker bare at et "fysisk" demonstrasjonstog er langt mere synlig enn fragmenterte underskriftskampanjener på nett. Noen som vet? 

Anonymkode: 9b9c1...1e3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det tviler jeg på, har ikke sett noe :) Det jeg ser leserinnlegg om handler først og fremst om at mødredel burde varer lenger med hensyn til amming, men der kan man jo heller jobbe for bedre ammefriordning eller lenger permisjonsordning totalt. :) Det går det jo an å jobbe for politisk. 

Hvis du vil gjøre noe aktivt, meld deg inn i parti som støtter velferdsstaten og ikke ett som vil ha mindre skatt. Derfra kan du være med å påvirke. Fra forrige valg ønsket Rødt å utvide foreldrepermisjonen totalt til 52 uker ved 100% og KrF å utvide til 53 uker ved 100%.

Anonymkode: f77a2...1de

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke litt sent? Dette burde dere gjort mens det fortsatt var et forslag...

Anonymkode: 6bb04...aa3

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke litt sent? Dette burde dere gjort mens det fortsatt var et forslag...

Anonymkode: 6bb04...aa3

Jo, selvfølgelig er det sent. Likevel var det mest for å markere motstand, det er nok naivt å tro at Stortinget ved en demonstrasjon skal gå tilbake på et vedtak. Når det er sagt, ble jo dette vedtatt til tross for sterke faglige motargumenter. Og det sier sitt. Det var et ønske om å markere motstand mot noe man overhodet ikke har kontroll over, men har stor betydning. Amen😊

Anonymkode: 9b9c1...1e3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det dere skal gå i tog over er altså at menn skal få en - EN uke mer enn det som var tiltenkt da fedrekvoten ble inndelt?  

Fedrekvoten ble innført som 14 uker. Ikke noe ble tatt fra mor, det ble lagt til felles tid.

Seriøst? Sutringen om tredelingen av permisjonen minner mest om å gråte med munnen full av bløtkake.

Anonymkode: d8836...21a

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker said:

Det dere skal gå i tog over er altså at menn skal få en - EN uke mer enn det som var tiltenkt da fedrekvoten ble inndelt?  

Fedrekvoten ble innført som 14 uker. Ikke noe ble tatt fra mor, det ble lagt til felles tid.

Seriøst? Sutringen om tredelingen av permisjonen minner mest om å gråte med munnen full av bløtkake.

Anonymkode: d8836...21a

Det er vel en sannhet med modifikasjoner. Første fedrekvote var kortere enn 14 uker. Men helt enig. Jeg skjønner ikke at man lager så stor oppstandelse av 1 uke.

Anonymkode: 6bb04...aa3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville tiet stille, i og med at betalt permisjon så lenge som vi har i dette landet er unikt. Dere er heldige. De ammer også i andre land, men enda må de ut å jobbe få mnd etter fødsel. Nyt den tiden dere har og tenk hvor heldige i mødre i Norge faktisk er.

Anonymkode: bb6ae...c86

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, AnonymBruker said:

Som tittel angir, noen som vet om det skal arrangeres demonstrasjon mot innføring av tredelt foreldrepermisjon? Det er dypt provoserende at et slikt inngripende vedtak tres ikraft uten å ta hensyn til mor eller barn. Et stort tilbakeskritt. Vel, dette er ikke enda en tråd for å debatt, det finnes allerede på kg. Tenker bare at et "fysisk" demonstrasjonstog er langt mere synlig enn fragmenterte underskriftskampanjener på nett. Noen som vet? 

Anonymkode: 9b9c1...1e3

hahaha!  Nå er du her som anon - HURRA TIL MER TID TIL FEDRE I DET FØRSTE LEVEÅRET!!!  Da er det endelig slutt på denne eierskap av barna av dere kjerringer! 

Anonymkode: 377f5...2b6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære vene! Dere som ønsker økt fedrekvote må da forstå at det ikke passer for alle. 

Uavhengig av amming eller hva det nå måtte være. 

Anonymkode: 26294...274

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det dere skal gå i tog over er altså at menn skal få en - EN uke mer enn det som var tiltenkt da fedrekvoten ble inndelt?  

Fedrekvoten ble innført som 14 uker. Ikke noe ble tatt fra mor, det ble lagt til felles tid.

Seriøst? Sutringen om tredelingen av permisjonen minner mest om å gråte med munnen full av bløtkake.

Anonymkode: d8836...21a

Tror du har misforstått. Om man deler fellesperioden likt får far 14 dager mer enn mor i permisjon. Om far har rett til fødselspermisjon på 14 dager etter fødsel. 

Er det virkelig riktig at far skal være mer med barnet frem til fylte ni mnd enn mor? 

Vi deler felles periode likt og her har da far 14 dager lengre perm enn meg. 

Anonymkode: 38d4a...f10

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk at det finnes så mange som synes det er helt greit og fantastisk at far nå lovbestemt har mer tid med barnet enn mor. 

Spesielt siden det er far som trenger mest å komme seg etter svangerskap og fødsel, og etablere amming. Eller?? 

Anonymkode: 54a1f...72a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenk at det finnes så mange som synes det er helt greit og fantastisk at far nå lovbestemt har mer tid med barnet enn mor. 

Spesielt siden det er far som trenger mest å komme seg etter svangerskap og fødsel, og etablere amming. Eller?? 

Anonymkode: 54a1f...72a

Det er jo typisk høyreforslag dette - siden mange fedre ikke tar ut all permisjonen, så mister familien den = penger spart for staten 😄

Anonymkode: 5e22c...e99

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedproblemet her er vel ikke at far får flere uker, men at mor får ferre. Altså for VELDIG MANGE så er det alt for tidlig å gå på jobb når barnet er ca 7 mnd (om mor får hele fellesperioden).

Noen trenger lengre tid enn andre på å komme seg etter en fødsel (nei man vet kanskje ikke dette på forhånd, så kanskje tynt argument...) Men likevel, det er ikke mulig for far å gå gravid, føde og amme - så hvorfor skal ikke mor få den tiden hun trenger? Om det så er 1 år?

Di ferreste har kommet langt med innføring av fast føde, altså hovednæring er fortsatt ved amming (ja vi har ammefri, men den er bare gunstig for de som har kort vei til/fra jobb). Om vi ikke bare kan pumpe, så far kan gi? - NEI, det er ikke BARE Å PUMPE OG GI FLASKE!! (noen får det til, men mange ikke - baby nekter). 

Jeg måtte på jobb forrige gang når baby var 8,5 mnd - min kropp var fortsatt ikke 100% leget etter fødsel, men vi hadde ikke råd til noe annet. Kan tro det gikk bra eller? Nei. Og denne gangen må jeg på jobb når baby er knappe 7 mnd...... Synes det er alt for tidlig å gi opp amming (jeg har 1 time reisevei til jobb), da jeg har lite tro på det skal gå bedre med pumping og flaske denne gangen. Mistet melken kjapt etter jeg begynte på jobb. Kjempekult for en far å gå hjemme med en baby som ikke har lert seg å sitte selv, og er avhengig av mamma for å få i seg tilstrekkelig næring? 

Mor mister også 2 uker sammen med baby om hun skulle være så uheldig og gå over tiden med max antall dager. Synes ikke de ukene før fødsel skal ha innvirkning på totalt antall uker man får med baby. De burde bare være der som et tillegg. Man mister vel også noen uker med perm om man føder før tiden... 

Totalen burde være på 59 uker minimum ved 100% dekning - 15 til mor - 29 felles - 15 til far (og mors tvungne uker før fødsel som et tillegg). Da ville valgfriheten vært større, og det ville vært mye enklere for familiene og velge selv. Med den nye ordning som nå er innført så er jeg ikke alene om å tenke at andelen ulønnet permisjon går opp, i tillegg så vil andelen sykemeldinger gå opp. 


 

Anonymkode: 0ad94...eb1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hovedproblemet her er vel ikke at far får flere uker, men at mor får ferre. Altså for VELDIG MANGE så er det alt for tidlig å gå på jobb når barnet er ca 7 mnd (om mor får hele fellesperioden).

Noen trenger lengre tid enn andre på å komme seg etter en fødsel (nei man vet kanskje ikke dette på forhånd, så kanskje tynt argument...) Men likevel, det er ikke mulig for far å gå gravid, føde og amme - så hvorfor skal ikke mor få den tiden hun trenger? Om det så er 1 år?

Di ferreste har kommet langt med innføring av fast føde, altså hovednæring er fortsatt ved amming (ja vi har ammefri, men den er bare gunstig for de som har kort vei til/fra jobb). Om vi ikke bare kan pumpe, så far kan gi? - NEI, det er ikke BARE Å PUMPE OG GI FLASKE!! (noen får det til, men mange ikke - baby nekter). 

Jeg måtte på jobb forrige gang når baby var 8,5 mnd - min kropp var fortsatt ikke 100% leget etter fødsel, men vi hadde ikke råd til noe annet. Kan tro det gikk bra eller? Nei. Og denne gangen må jeg på jobb når baby er knappe 7 mnd...... Synes det er alt for tidlig å gi opp amming (jeg har 1 time reisevei til jobb), da jeg har lite tro på det skal gå bedre med pumping og flaske denne gangen. Mistet melken kjapt etter jeg begynte på jobb. Kjempekult for en far å gå hjemme med en baby som ikke har lert seg å sitte selv, og er avhengig av mamma for å få i seg tilstrekkelig næring? 

Mor mister også 2 uker sammen med baby om hun skulle være så uheldig og gå over tiden med max antall dager. Synes ikke de ukene før fødsel skal ha innvirkning på totalt antall uker man får med baby. De burde bare være der som et tillegg. Man mister vel også noen uker med perm om man føder før tiden... 

Totalen burde være på 59 uker minimum ved 100% dekning - 15 til mor - 29 felles - 15 til far (og mors tvungne uker før fødsel som et tillegg). Da ville valgfriheten vært større, og det ville vært mye enklere for familiene og velge selv. Med den nye ordning som nå er innført så er jeg ikke alene om å tenke at andelen ulønnet permisjon går opp, i tillegg så vil andelen sykemeldinger gå opp. 


 

Anonymkode: 0ad94...eb1

Om mor trenger mer tid til å komme seg etter fødsel så får lege gi ut sykemelding, om det virkelig er så ille. Problem løst der.

Søk jobb nærmere ditt bosted eller flytt nærmere jobben. 

Det finnes mange måter å gi barnet mat på. Det har kommet mye bra innen mme. Får dere ikke til pumpe og flaske på 7-9 mnd kan man introdusere til kopp. Det finnes også sånn minikopper de har på sykehuset til å gi barn melk. 

Det med  å gå over tiden er jeg enig i at er kjempe teit for det spiller jo inn om man føder før tiden, så hvorfor går det ikke begge veier.

Ellers er jeg enig i at permisjonen kunne vært lengre, men igjen så er vi faktisk heldige her i Norge. 

 

Fødte selv for 4 mnd siden og er kjempe klar for å jobbe igjen. Neste permisjon så håper jeg på at far tar like mye som meg og vi deler likt.

Anonymkode: 96220...8d6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om mor trenger mer tid til å komme seg etter fødsel så får lege gi ut sykemelding, om det virkelig er så ille. Problem løst der.

Søk jobb nærmere ditt bosted eller flytt nærmere jobben. 

Det finnes mange måter å gi barnet mat på. Det har kommet mye bra innen mme. Får dere ikke til pumpe og flaske på 7-9 mnd kan man introdusere til kopp. Det finnes også sånn minikopper de har på sykehuset til å gi barn melk. 

Det med  å gå over tiden er jeg enig i at er kjempe teit for det spiller jo inn om man føder før tiden, så hvorfor går det ikke begge veier.

Ellers er jeg enig i at permisjonen kunne vært lengre, men igjen så er vi faktisk heldige her i Norge. 

 

Fødte selv for 4 mnd siden og er kjempe klar for å jobbe igjen. Neste permisjon så håper jeg på at far tar like mye som meg og vi deler likt.

Anonymkode: 96220...8d6

Det er jo ganske teit å måtte begynne med mme pga permisjonen. Det skal jo ikke være en grunn for å ikke følge anbefalinger fra helsemyndighetene. 

Har du prøvd å koppmate ved alle måltid? Det er et helvette. 

Vi er sikkert 30 stk i min termingruppe som blir å ta ulønnet perm. Det er ikke gunstig for hverken oss eller staten i det lange løp. 

Og jobber finnes det ikke flust av, jeg var jobbsøker i ett år før jeg fikk en 50% stilling. Flytte er da heller ikke lurt, da man flytter vekk fra nettverk og annet som er viktig for barnet. 

Og det er da ikke gunstig for hverken familier, jobb, eller staten at så mange må ta ut uker og måneder med sykemelding? Da ville jo lengre permisjon vært gunstigere? 

Anonymkode: 38d4a...f10

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker said:

Om mor trenger mer tid til å komme seg etter fødsel så får lege gi ut sykemelding, om det virkelig er så ille. Problem løst der.

Søk jobb nærmere ditt bosted eller flytt nærmere jobben. 

Det finnes mange måter å gi barnet mat på. Det har kommet mye bra innen mme. Får dere ikke til pumpe og flaske på 7-9 mnd kan man introdusere til kopp. Det finnes også sånn minikopper de har på sykehuset til å gi barn melk. 

Det med  å gå over tiden er jeg enig i at er kjempe teit for det spiller jo inn om man føder før tiden, så hvorfor går det ikke begge veier.

Ellers er jeg enig i at permisjonen kunne vært lengre, men igjen så er vi faktisk heldige her i Norge. 

 

Fødte selv for 4 mnd siden og er kjempe klar for å jobbe igjen. Neste permisjon så håper jeg på at far tar like mye som meg og vi deler likt.

Anonymkode: 96220...8d6

Ja - for det er så enkelt? Bare bytte jobb? Bare flytte? Bare gi fra kopp i stedet? 

Så fint for deg at du er klar for jobb igjen - det er ikke jeg, og mange fler!

Anonymkode: 0ad94...eb1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Og der kom stakkars meg-erne inn i tråden og det ble nok en debatt-tråd om den nye ordningen 🙃

Anonymkode: 4ebe0...d7c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man tar med de to ukene rett etter fødsel som får har rett på fri også deler fellesperioden i to så får får to uker lenger permisjon enn det mor får...helt tullete. Mor går gravid, ammer og føder også skal hun ha to uker mindre enn det far har...fullstendig ulogisk. La heller hele permisjonen være felles så kan hver enkelt familie bestemme selv hvordan de vil dele det inn.

Anonymkode: 0570f...115

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om man tar med de to ukene rett etter fødsel som får har rett på fri også deler fellesperioden i to så får får to uker lenger permisjon enn det mor får...helt tullete. Mor går gravid, ammer og føder også skal hun ha to uker mindre enn det far har...fullstendig ulogisk. La heller hele permisjonen være felles så kan hver enkelt familie bestemme selv hvordan de vil dele det inn.

Anonymkode: 0570f...115

Ja, dette er faktisk helt håpløst. Jeg kan ikke skjønne at dette forslaget gikk gjennom, men jeg tror rett og slett det er mange som ikke har fulgt med i timen, og selve forslaget ble banket altfor kjapt gjennom uten en ordentlig diskusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS. Nå var ikke det meningen at dette skulle bli en ny debatt, men det er kanskje umulig. Uansett, som tidligere nevnt enormt provoserende at dette forslaget nærmest er snik-innført uten nevneverdig debatt. Derfor et stort behov for å markere motstand, jfr demonstrasjon. Nei, man kan ikke snakke om fullstendig likestilling med bakgrunn i de biologiske aspekter som følger med graviditet, fødsel og ammeperiode. Permisjonstiden burde selvfølgelig være helt til valgfri fordeling og opp til enhver familie. At en over her skrev at det var som å gråte med bløtkake i munnen er bare kvalmende. Alle vet vi har bedre ordninger enn mange land, men det behøver ikke å bety at vi skal bevege oss i gal retning. Det er allerede synkende fødselstall i Norge og dette hjelper ikke. For min del, hvis jeg skal ha flere, kommer til å ta ut ulønnet perm. Så blir kvinner bok en gang lønnstapere. Ja, gratulerer med likestillingen..😐

Anonymkode: 9b9c1...1e3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...