Gå til innhold

Har fått veggedyr!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Da har jeg kontaktet et skadedyrfirma, forklart saken, og bedt dem ringe meg i morgen. Håper å få et prisoverslag. Vil bare bli kvitt dette så fort som mulig.

Anonymkode: 45aac...bda

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men du leier jo bare, så da må jo dette være huseier sitt ansvar. Kontakt huseier. Veggedyr formerer seg raskt, så det er viktig at du tar tak i det. 

Anonymkode: de753...c26

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men du leier jo bare, så da må jo dette være huseier sitt ansvar. Kontakt huseier. Veggedyr formerer seg raskt, så det er viktig at du tar tak i det. 

Anonymkode: de753...c26

Skal selvfølgelig si i fra til ham også. Tviler på at det er hans ansvar på noen måte da de sannsynligvis ikke var der da jeg flyttet inn. Det er jeg som har fått uflaksen (hvis de da ikke kommer fra en annen leilighet her, det er kanskje også en mulighet), og dermed jeg som må ta det.

Har drevet og tenkt litt på hvor de kan ha kommet fra. Jeg var på et shabby, altså virkelig shabby hotell i Køben i slutten av februar. Det passer jo litt med tidsaspektet også, da det (dessverre) vil ta litt tid før de formerer seg nok til at man merker dem.

Anonymkode: 45aac...bda

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men du leier jo bare, så da må jo dette være huseier sitt ansvar. Kontakt huseier. Veggedyr formerer seg raskt, så det er viktig at du tar tak i det. 

Anonymkode: de753...c26

Hvis de ikke var der da TS flyttet inn, så er det ikke utleier ansvar. Det er dem som fikk de i hus.

Anonymkode: b9680...194

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker said:

Skal selvfølgelig si i fra til ham også. Tviler på at det er hans ansvar på noen måte da de sannsynligvis ikke var der da jeg flyttet inn. Det er jeg som har fått uflaksen (hvis de da ikke kommer fra en annen leilighet her, det er kanskje også en mulighet), og dermed jeg som må ta det.

Har drevet og tenkt litt på hvor de kan ha kommet fra. Jeg var på et shabby, altså virkelig shabby hotell i Køben i slutten av februar. Det passer jo litt med tidsaspektet også, da det (dessverre) vil ta litt tid før de formerer seg nok til at man merker dem.

Anonymkode: 45aac...bda

Jeg hadde veggdyr på det dyreste hotellet jeg noensinne har bodd på, så det at det er shabby har ikke nødvendigvis noen betydning.

Anonymkode: c7c39...f4a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært på ferie, ja. I Norge, da. Samtidig har jeg også ofte overnattingsgjester som låner leiligheten min. 😳 Flyttet inn i fjor sommer, kjøpte noen møbler brukt (harde møbler, ikke sofa/seng) men ellers hadde jeg med egne møbler. Bor i en splitter ny blokk, leier bare forsåvidt. Leiligheten er på 30 kvadrat. Kan de komme inn via nyinnkjøpte planter?

Er en fattig student uten jobb som lever på sparepenger for tiden, så har ikke råd til profesjonelle... Da må jeg bare være «ufrivillig blodgiver» en stund til.

Leser at veggedyr bare blir mer og mer vanlig.

Anonymkode: 45aac...bda

Du kan ha tatt det med fra ferie og andre kan ha hatt det med til deg. Når det gjelder veggdyr i blokkleilighet er det ikke noe som heter "ikke råd", det blir bare mye dyrere jo lenger du venter. Sjekk med forsikringen (antar du har innboforsikring), hør om du kan låne penger av noen (familie, banken), og kontakt huseier med en gang og informer. Har du ikke penger kan det være huseier vil legge ut for deg. Veggdyr kan spre seg til resten av blokken, og da blir det ditt ansvar å bekoste fjerning også hos dem, noe som kan bli skrekkelig dyrt. Har et vennepar som fikk kakerlakker i leiligheten, skadedyrsfirmaet fant relativt enkelt ut hvilken leilighet som var opphavet, og de som bodde der måtte betale for sanering i hele blokken. Så å vente er IKKE noe alternativ. 

Anonymkode: 8ee27...6e4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tips til alle som er ute og reiser: Frys ned alle tingene dine når du kommer hjem. Elektronikk kan selvfølgelig ikke fryses ned, så dette må bare sjekkes nøye for egg og vaskes av og gjerne sprites. Dette gjelder selv om du ikke har sett noe til veggdyr eller andre insekter på reisen. Og selvfølgelig må alt rett i fryseren, du kan ikke vandre rundt i huset/leiligheten en stund, og du kan heller ikke beholde de klærne du har på deg. De skal rett i fryseren de også, og du må gå rett i dusjen. 

Anonymkode: 9635a...73c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ha tatt det med fra ferie og andre kan ha hatt det med til deg. Når det gjelder veggdyr i blokkleilighet er det ikke noe som heter "ikke råd", det blir bare mye dyrere jo lenger du venter. Sjekk med forsikringen (antar du har innboforsikring), hør om du kan låne penger av noen (familie, banken), og kontakt huseier med en gang og informer. Har du ikke penger kan det være huseier vil legge ut for deg. Veggdyr kan spre seg til resten av blokken, og da blir det ditt ansvar å bekoste fjerning også hos dem, noe som kan bli skrekkelig dyrt. Har et vennepar som fikk kakerlakker i leiligheten, skadedyrsfirmaet fant relativt enkelt ut hvilken leilighet som var opphavet, og de som bodde der måtte betale for sanering i hele blokken. Så å vente er IKKE noe alternativ. 

Anonymkode: 8ee27...6e4

Nei, har kontaktet skadedyrfirma nå. Jeg fikk jo mistanken først i går. Selv om de skulle ha spredd seg før jeg fattet mistanke blir det jo urimelig at jeg skal betale for et helt bygg fordi jeg var så uheldig å intetanende få med slike hjem fra ferie eller hva det var. Jeg visste jo ikke om de, og kunne ikke vite at de hadde blitt med meg hjem. :(

Visste venneparet ditt om kakkerlakkene lenge før de sa i fra/gjorde noe?

Anonymkode: 45aac...bda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde veggdyr på det dyreste hotellet jeg noensinne har bodd på, så det at det er shabby har ikke nødvendigvis noen betydning.

Anonymkode: c7c39...f4a

Det er sant, tenkte mest på at dyrere hoteller kanskje har bedre rutiner for sjekk av slike ting? Jeg vet ikke. Hvordan fant du ut at det var veggedyr der, og ble de med deg hjem?

Anonymkode: 45aac...bda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, har kontaktet skadedyrfirma nå. Jeg fikk jo mistanken først i går. Selv om de skulle ha spredd seg før jeg fattet mistanke blir det jo urimelig at jeg skal betale for et helt bygg fordi jeg var så uheldig å intetanende få med slike hjem fra ferie eller hva det var. Jeg visste jo ikke om de, og kunne ikke vite at de hadde blitt med meg hjem. :(

Visste venneparet ditt om kakkerlakkene lenge før de sa i fra/gjorde noe?

Anonymkode: 45aac...bda

De ringte med en gang de så første kakerlakken på kjøkkenet, skadedyrsfirmaet kom samme dag. 

Anonymkode: 8ee27...6e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De ringte med en gang de så første kakerlakken på kjøkkenet, skadedyrsfirmaet kom samme dag. 

Anonymkode: 8ee27...6e4

Tror jeg misforsto litt, trodde det var venneparet ditt som hadde opphavsleiligheten. Hvis opphavsleiligheten selv hadde skyld i at det både kom kakerlakker + spredning til andre leiligheter så kan jeg jo forstå det.

Anonymkode: 45aac...bda

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ta sorgene på forskudd, veggdyrene kan ha kommet fra naboleiligheter.

Anonymkode: f2bdc...45a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hei der

Ikke stress ts. Dette er huseieren sitt ansvar, han bruker sin forsikring (Hus forsikring) det er ingen innbo forsikring som dekker skadedyr. Du er ikke ansvarlig om veggdyrene sprer seg til andre leiligheter. Kommer ikke til og koste deg en krone. 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tips til alle som er ute og reiser: Frys ned alle tingene dine når du kommer hjem. Elektronikk kan selvfølgelig ikke fryses ned, så dette må bare sjekkes nøye for egg og vaskes av og gjerne sprites. Dette gjelder selv om du ikke har sett noe til veggdyr eller andre insekter på reisen. Og selvfølgelig må alt rett i fryseren, du kan ikke vandre rundt i huset/leiligheten en stund, og du kan heller ikke beholde de klærne du har på deg. De skal rett i fryseren de også, og du må gå rett i dusjen. 

Anonymkode: 9635a...73c

Stoff som klær, sengetøy og slikt kan evt vaskes på 60 grader.

Anonymkode: b9680...194

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Hei der skrev:

Ikke stress ts. Dette er huseieren sitt ansvar, han bruker sin forsikring (Hus forsikring) det er ingen innbo forsikring som dekker skadedyr. Du er ikke ansvarlig om veggdyrene sprer seg til andre leiligheter. Kommer ikke til og koste deg en krone. 😀

Enig. Her var det mye skremming.

Anonymkode: 80306...093

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror jeg misforsto litt, trodde det var venneparet ditt som hadde opphavsleiligheten. Hvis opphavsleiligheten selv hadde skyld i at det både kom kakerlakker + spredning til andre leiligheter så kan jeg jo forstå det.

Anonymkode: 45aac...bda

Nei de fikk det fra naboen. Naboen ville se om de fikset det selv først, hvilket de ikke gjorde. Gikk greit da firmaet kom på banen. 

8 minutter siden, Hei der skrev:

Ikke stress ts. Dette er huseieren sitt ansvar, han bruker sin forsikring (Hus forsikring) det er ingen innbo forsikring som dekker skadedyr. Du er ikke ansvarlig om veggdyrene sprer seg til andre leiligheter. Kommer ikke til og koste deg en krone. 😀

Jeg har innboforsikring som dekker skadedyr og er neppe den eneste. 

Anonymkode: 8ee27...6e4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Viser seg at jeg har innboforsikring som ikke dekker veggedyrbeskjempelse. Hadde jeg hatt pluss-versjonen av samme forsikring hadde jeg hatt det opp til 50.000,-... Kjipt å tenke på. Kan vel ikke akkurat bytte og så komme med dette i etterkant.

Takk for dere som beroliget litt, jeg har bare grått, lest og hatt angst i hele dag. Tør ikke være hjemme. Vil bare at det skal ordne seg.

Anonymkode: 45aac...bda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Hei der said:

Ikke stress ts. Dette er huseieren sitt ansvar, han bruker sin forsikring (Hus forsikring) det er ingen innbo forsikring som dekker skadedyr. Du er ikke ansvarlig om veggdyrene sprer seg til andre leiligheter. Kommer ikke til og koste deg en krone. 😀

Det er ikke hudeiers ansvar når ikke veggedyrene var der da hun flyttet inn.

Og om hun ikke får skadedyrfirma til å ta det med en gang men lar de være så de får spredd seg, så er hun selvsagt ansvarlig. På samme måte som ved en vannskade. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Viser seg at jeg har innboforsikring som ikke dekker veggedyrbeskjempelse. Hadde jeg hatt pluss-versjonen av samme forsikring hadde jeg hatt det opp til 50.000,-... Kjipt å tenke på. Kan vel ikke akkurat bytte og så komme med dette i etterkant.

Takk for dere som beroliget litt, jeg har bare grått, lest og hatt angst i hele dag. Tør ikke være hjemme. Vil bare at det skal ordne seg.

Anonymkode: 45aac...bda

På en eller annen måte vil det ordne seg. Og du har allerede gjort mye av det du kan nå; kontakt er firma, snakket med bror, skal informere utleier.

Ellers kan du vaske alt av stoff på 60 grader. Du kan aste det du ikke vil fryse av byrået for å beholde det. Du er på god vei. 30.000 er ikke mye penger i det store løp. Når su kommer i jobb så er det kun en månedsinntekt ☺

Anonymkode: b9680...194

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

På en eller annen måte vil det ordne seg. Og du har allerede gjort mye av det du kan nå; kontakt er firma, snakket med bror, skal informere utleier.

Ellers kan du vaske alt av stoff på 60 grader. Du kan aste det du ikke vil fryse av byrået for å beholde det. Du er på god vei. 30.000 er ikke mye penger i det store løp. Når su kommer i jobb så er det kun en månedsinntekt ☺

Anonymkode: b9680...194

Takk :hug:

Anonymkode: 45aac...bda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...