Gå til innhold

Hvorfor slikker hunden min på gulvet uten stopp?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hunden min hadde en greie da jeg kjøpte henne som 10-uker gammel valp. Hun hadde visstnok avvisningsproblematikk fra  moren sin, og slikket derfor uten stopp på hender/i ansikt etc hvis hun fikk sjansen til det. Det var det jeg fikk forklart. Dette har likevel gått greit. Når jeg ber henne stoppe, stopper hun, selv om hun starter igjen ganske snart. Men det er mulig å kontrollere i en viss grad. Slik har det vært i ti år snart. Nå derimot, nå har hun begynt å slikke på gulvet. Hun kan slikke hele gulvet før jeg oppdager at hun holder på. Jeg har prøvd å kjøpe leker mot kjedsomhet, kose med henne, be henne slutte. Men hun starter igjen med en gang, og virker nærmest manisk på gulvslikkingen. Det er ingenting på gulvet, det kan være både skittent og nyvasket, det er inge grunn til å slikke på gulvet. Forslag til hva som feiler hunden min og hvordan vi kan løse dette? Hun må jo bli vanvittig sår på tungen av dette i lengden. 

Anonymkode: fdeed...e02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen som vet noe? 😕 

Anonymkode: fdeed...e02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være en psykis hangup. Ene hunden hadde det, klarte ikke gi seg. Stoppet adferden med å dytte litt til nesen hver gang tungen nærmet seg og så si nei.

Anonymkode: 38d2e...ead

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan være en psykis hangup. Ene hunden hadde det, klarte ikke gi seg. Stoppet adferden med å dytte litt til nesen hver gang tungen nærmet seg og så si nei.

Anonymkode: 38d2e...ead

Det funker på vår også, men så tar det fem minutter og så fortsetter hun å slikke gulvet.

Anonymkode: fdeed...e02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det funker på vår også, men så tar det fem minutter og så fortsetter hun å slikke gulvet.

Anonymkode: fdeed...e02

holdt på i flere mnd, hele tiden. Tenker det er litt som en tvangstanke, det er ikke fikset på to sekunder, det tar mnd. Nå flere år etter kan hun enda "glemme" seg.

Anonymkode: 38d2e...ead

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

holdt på i flere mnd, hele tiden. Tenker det er litt som en tvangstanke, det er ikke fikset på to sekunder, det tar mnd. Nå flere år etter kan hun enda "glemme" seg.

Anonymkode: 38d2e...ead

Huff, da er det enda en ting som ikke kan fikses da. Hun har nemlig det samme når hun slikker på oss. Hvis vi ikke stopper henne, så fortsetter hun som en mani. Har stoppet henne ved første slikk i ti år nå, og likevel så gjør hun det igjen og igjen om hun får sjansen. 

Anonymkode: fdeed...e02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Huff, da er det enda en ting som ikke kan fikses da. Hun har nemlig det samme når hun slikker på oss. Hvis vi ikke stopper henne, så fortsetter hun som en mani. Har stoppet henne ved første slikk i ti år nå, og likevel så gjør hun det igjen og igjen om hun får sjansen. 

Anonymkode: fdeed...e02

Min ble betraktelig bedre etter 6 mnd. Men glemmer seg ved ekstrem glede. 

Hva skjer etter du stopper? Fortsetter du å kose? Det kan jo fortelle hunden at slikkingen er en begynnelse på kos? Hos meg var det dytt på nesa, nei og null oppmerksomhet etterpå i et minutt eller to.  Satt jeg på sofaen, så var det dytt på nesa, et nei for å så reise meg å fjerne meg helt fra situasjonen. Slik at det aldri ble noe "godt" ut av slikkingen. 

Anonymkode: 38d2e...ead

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min ble betraktelig bedre etter 6 mnd. Men glemmer seg ved ekstrem glede. 

Hva skjer etter du stopper? Fortsetter du å kose? Det kan jo fortelle hunden at slikkingen er en begynnelse på kos? Hos meg var det dytt på nesa, nei og null oppmerksomhet etterpå i et minutt eller to.  Satt jeg på sofaen, så var det dytt på nesa, et nei for å så reise meg å fjerne meg helt fra situasjonen. Slik at det aldri ble noe "godt" ut av slikkingen. 

Anonymkode: 38d2e...ead

Går enten vekk eller flytter henne. Hun tror nok at slikkingen er kos for oss, men det stopper vi henne i. Men gulvet er litt vanskelig å fjerne henne fra, fordi vi ikke er rundt henne til enhver tid. 

Anonymkode: fdeed...e02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...