Gå til innhold

Muslimer vil ikke betale renter (plussartikkel).


mocca1

Anbefalte innlegg

https://www.vg.no/forbruker/livsstil/i/7lQBeK/stenges-ute-fra-boligmarkedet-fordi-renter-er-forbudt

Reagerte sterkt på intervjuobjektene i denne artikkelen. De klager på at Norge ikke tilpasser seg nok i forhold til sin egen religion (islam), og ønsker å være fritatt fra å betale renter. De ønsker at Norge skal tilrettelegge for finansiering godkjent gjennom islam (er f.eks. gjort i UK). 

Dette har ingenting med intergrering å gjøre, men at disse setter religion foran alt annet i livene deres. 

 

Kjør debatt.

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I utgangspunktet kan folk finansiere kjøp slik man vil.

Tror ordningen i England går ut på at banken kjøper huset og man leier av banken til huset er nedbetalt. I praksis blir nok leien høyere en vanlig leie fordi banken skal tjene penger. Men om det kalles renter eller noe annet blir ordkløyving etter min oppfatning. Banken låner deg huset istedenfor penger til å kjøpe huset.

Tror ikke det blir noe billigere en vanlig banklån?

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Commander skrev:

I utgangspunktet kan folk finansiere kjøp slik man vil.

Tror ordningen i England går ut på at banken kjøper huset og man leier av banken til huset er nedbetalt. I praksis blir nok leien høyere en vanlig leie fordi banken skal tjene penger. Men om det kalles renter eller noe annet blir ordkløyving etter min oppfatning. Banken låner deg huset istedenfor penger til å kjøpe huset.

Tror ikke det blir noe billigere en vanlig banklån?

Ja, kjenner til denne ordningen. Problemet mitt er at her overstyrer religionen vårt samfunn i for stor grad, det er i alle fall det de ønsker. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Urimelige krav. Enten tar man opp lån på lik linje med alle andre, eller leier man livet ut. 

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ikke vært lov. Passe frekt å kreve at Norge skal innrette seg etter Islam. På en annen side er ikke akkurat det her nytt, de har holdt på sånn i en årrekke.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har valgt å flytte til Norge. Da må de bare finne seg i å rette seg etter hvordan ting fungerer i Norge. Ellers så får de flytte. 

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo faktisk mulig at bankene kommer med et alternativ. Mange muslimer vil betale for et dyrere lån så lenge det er halal. Skjønner ikke hvorfor andre blir sure, skader jo ingen. 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehm, om muslimer vil ha dyrere lån då får dei berre det.. i denne lån formen er renta innbakt og ofte ganske høg. Skal banken gå glippa av ei kunde gruppe pga at du ikkje liker islam? 

  • Liker 10
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste hovedartikkelen. Det finnes et alternativ til tradisjonell boligkjøp global housing som kjøper leiligheten til deg mot at du betaler «husleie» i årene fremover.  De har kanskje gått konkurs eller endret vilkårene siden de ikke blir nevnt.

Alternativet er vel at de bare får et høyere boliglån de må betale tilbake.  De får heller ikke fradrag pga renter. 

Ganske tåpelig. Har de høyere utdanning de som ikke vil ha renter? Renter er overalt du befinner deg. Er det greit hvis vi bare kaller det for gebyr?

hvordan forholder de seg til renter til gode? Kan de avskrive det også?

Endret av Pipaluk
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Uglems said:

Det er jo faktisk mulig at bankene kommer med et alternativ. Mange muslimer vil betale for et dyrere lån så lenge det er halal. Skjønner ikke hvorfor andre blir sure, skader jo ingen. 

Forsåvidt. Men nå har jo norske myndigheter en lang tradisjon for å beskytte folk mot deres egen dumskap. Sikkerhetsbelte i bil, skattlegging av alkohol, forbud mot pengespill (som ikke er autoriserte)... Hvorfor skal muslimene være unntatt dette?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, T-Rex skrev:

Forsåvidt. Men nå har jo norske myndigheter en lang tradisjon for å beskytte folk mot deres egen dumskap. Sikkerhetsbelte i bil, skattlegging av alkohol, forbud mot pengespill (som ikke er autoriserte)... Hvorfor skal muslimene være unntatt dette?

Nå veit ikke jeg hvor mange muslimer som krangler på skatten på alkohol og pengespill, eller sikkerhetsbelter.. 

Jeg har derimot tro på at bankene klarer å finne på et alternativt lånesystem for de som ikke vil betale renter, med samme sikkerhet og samme krav som et "vanlig" lån. 

Eneste er jo at mange muslimer har religionen som en del av samvittigheten, og har mer enn nok penger til å betjene et lån, men gjør det ikke pga rentene og Gudfryktighet. Tror man ikke på det, er det ikke alltid man har forståelse for det. Dette kan jo sammenlignes med en person som ikke vil handle hos en kjede som driver med noe de anser uetisk. Og hva som er uetisk er faktisk relativt. 

Personlig ser ikke jeg poenget med å være veganer av etiske grunner, men jeg sutrer ikke fordi de har egne menyer fordetom. Så lenge det er for alle. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noen som føler veldig sterkt for å forkynne holdninger som er direkte dumme. Hvis de kommer til oss, så får de akseptere alt vi finner på her, eller komme seg hjem. De fleste her ville frontet sine interesser hvis de flyttet utenlands, så hvorfor skulle det være en slags selvfølgelighet at innvandrede muslimer avstår fra å fronte sine.

Ja, islam er helt idiotisk. Renteforbudet er fra middelalderen. Er ikke det bare for bankene å tjene penger på å gi dem dyre ordninger som unngår ordet renter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Vannballongkrig skrev:

Det er noen som føler veldig sterkt for å forkynne holdninger som er direkte dumme. Hvis de kommer til oss, så får de akseptere alt vi finner på her, eller komme seg hjem. De fleste her ville frontet sine interesser hvis de flyttet utenlands, så hvorfor skulle det være en slags selvfølgelighet at innvandrede muslimer avstår fra å fronte sine.

Ja, islam er helt idiotisk. Renteforbudet er fra middelalderen. Er ikke det bare for bankene å tjene penger på å gi dem dyre ordninger som unngår ordet renter?

Jeg tror det er flest somaliere som er mest konservative. Jeg kjenner en pakistaner som selv lurte på om det var greit å ta opp rentebærende lån og spurte imamen sin om det. Han fikk til svar at han måtte følge reglene i landet han bodde i. Lån er helt greit så lenge du ikke velger å leve over evne. 

Muslimer låner generelt mye. Det er ikke et flertall av de som ønsker alternativt lån. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes ikke det blir helt riktig å si at de «stenges ute» av boligmarkedet. De har akkurat de samme rettighetene som andre. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke Norge som skal tilpasse seg andre religioner men omvendt, kan de ikke oppfatte dette er de velkomne til å reise vekk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fremtiden er det «vi» som må tilpasse oss uansett. Fordi mye høyere fødselstall pluss innvandring gjør at det kun er spørsmål om tid når de med muslimsk bakgrunn har flertall. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 hours ago, Uglems said:

Nå veit ikke jeg hvor mange muslimer som krangler på skatten på alkohol og pengespill, eller sikkerhetsbelter.. 

Jeg har derimot tro på at bankene klarer å finne på et alternativt lånesystem for de som ikke vil betale renter, med samme sikkerhet og samme krav som et "vanlig" lån. 

Eneste er jo at mange muslimer har religionen som en del av samvittigheten, og har mer enn nok penger til å betjene et lån, men gjør det ikke pga rentene og Gudfryktighet. Tror man ikke på det, er det ikke alltid man har forståelse for det. Dette kan jo sammenlignes med en person som ikke vil handle hos en kjede som driver med noe de anser uetisk. Og hva som er uetisk er faktisk relativt. 

Personlig ser ikke jeg poenget med å være veganer av etiske grunner, men jeg sutrer ikke fordi de har egne menyer fordetom. Så lenge det er for alle. 

Den store forskjellen er at renter er ren matematikk. Det går faktisk an å regne på - det er tall, ikke etikk.

Ågerrenter kan selvsagt sies å være uetisk, men som forbruker skal man jo få oppgitt betingelsene.

Bakgrunnen for renteforbud i islam er ikke vanskelig å se. Folk uten regnekunnskaper hadde små muligheter for å skjønne hvilken risiko de tok ved å ta opp et lån til gitte betingelser. Situasjonen i dag er en helt annen.

Endret av T-Rex
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ingen grunn til at ikke muslimer skulle kunne få en slik ordning når det ikke går utover andre. Noe annet er en urimelig manglende toleranse. Hvorfor hindre noen i å få en ordning når det ikke går utover andre på noen måte? Bankene må få kunne tilby de ordningene det finnes kunder for og som de kan tjene penger på.

Blant nordmenn vil noen ha annuitetslån mens andre vil ha serielån. Det er også mulig å lage alle mulige graderinger i mellom. I Danmark har de en ordning hvor banken overtar eierskapet til huset til pensjonister og hvor banken betaler en sum månedlig så lenge de lever. Helt greit det også.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Bag said:

Ser ingen grunn til at ikke muslimer skulle kunne få en slik ordning når det ikke går utover andre. Noe annet er en urimelig manglende toleranse. Hvorfor hindre noen i å få en ordning når det ikke går utover andre på noen måte? Bankene må få kunne tilby de ordningene det finnes kunder for og som de kan tjene penger på.

Blant nordmenn vil noen ha annuitetslån mens andre vil ha serielån. Det er også mulig å lage alle mulige graderinger i mellom. I Danmark har de en ordning hvor banken overtar eierskapet til huset til pensjonister og hvor banken betaler en sum månedlig så lenge de lever. Helt greit det også.

Hvordan ser du for deg at disse rentefrie ordningene skal være? Jeg venter i spenning.

Jeg har ikke satt meg inn i hvordan dette gjøres i UK, men ser ikke noen løsning som ikke innbefatter kommunen som garantist - om det ikke skal bli ekstremt dyrt for de som ikke vil betale renter.

Endret av T-Rex
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Pipaluk skrev:

Jeg tror det er flest somaliere som er mest konservative. Jeg kjenner en pakistaner som selv lurte på om det var greit å ta opp rentebærende lån og spurte imamen sin om det. Han fikk til svar at han måtte følge reglene i landet han bodde i. Lån er helt greit så lenge du ikke velger å leve over evne. 

Muslimer låner generelt mye. Det er ikke et flertall av de som ønsker alternativt lån. 

Det er helt riktig. De fleste muslimer forholder seg til en noe "modernisert" og tids-tilpasset religion. Når folk får tilgang til kunnskap blir det vanskelig for religiøse ledere å få dem til å forholde seg strengt til en bok som er skrevet for flere tusen år siden. -Og særlig når folk blir i stand til å lese og tolke skriftene selv. 

 Og selv om det er lenge siden religion sto spesielt sterkt i Norge, så har det hengt med noen snodigheter veldig lenge. Når jeg var ung (litt før og etter 1980) så fikk serveringsteder ha åpent på 2. juledag sånn at vi kunne gå ut og ta en øl. -Men dansegulvene var sperret av, for ettersom 2. juledag er en religiøs høytidsdag så var det ikke lov å danse :fnise:  (og min bestemor la ikke kabal på søndager, det var en synd...)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...