Gå til innhold

ALTFOR FLINK MANN - EKSPRIMENT


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 15.7.2018 den 10.34, AnonymBruker skrev:

Dersom tråd-starter hsdde vært en kvinne som skriver om udugelig ektemann, så ville denne tråden sannsynligvis vært full av DUMP HAM!!!!!!! :laugh:

Anonymkode: e625c...145

Åu yes. Men ville hun noensinne underskrevet med "Flink dame"? Nei, jeg trodde ikke det jeg heller.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du er da ikke "for flink"? Om noe, er det familien din som er for slappe. Å lage mat, ta klesvask og rydde i huset er ikke noe mer enn man må forvente av en voksen. Kona di bør skjerpe seg, og hun kan ikke bare velge å ikke bidra, ikke få tildelt oppgaver, ikke ha lister, eller annehver uke, eller hva. Hva vil du helst velge bort? Kanskje akkurat det er noe hun er villig til å ta.
Min erfaring er at det er fint med helt konkrete arbeidsområder som en og bare én har ansvaret for. For eksempel mat: Planlegging, handling, matlaging, (opprydning). Da er det den personen som må vite hva som må handles, om man har brød til matpakker dagen etter eller ikke, lage lange lister i god tid før jul og diskutere med de andre eller bare bestemme, må be de andre om å handle og hva, delegere innimellom på forhånd når du verken kan handle eller lage mat eller orker planlegge, ha oversikten, vite hva som er i fryseren. Det er ett område. 16-åringen kan kanskje være medhjelper her. Eller opprydning kan skilles ut, som egen "sørge for at kjøkkenet (og gangen, stua, problemområder) er fint hver kveld". Klesvask en oppgave: rydde, vaske, tørke, brette, legge bort. Kaste ødelagt, sesongtøy inn og ut. Orden i entreskap. Vaske og skifte sengetøy. organisering. vask av håndkler. 
 Ukentlig husvask/støvsuging, gulvvask, vaske bad, tørke støv. Annenhver gang? En har ansvaret og setter i gang, de andre hjelper til?

Totalansvar for bilen kan du bare gi henne, det er ikke mye jobb i det daglige, så det hjelper deg ikke stort. Er det andre ting hun gjør, rydde, vaske vinduer, planlegge selskaper, ordne med hage/veranda/søppel, organisering av hverdag og ferieplanlegging, bedriver dere noe oppussing, har dere dyr, eldre foreldre som krever noe, har hun mye på jobb? Jeg lurer bare på om hun er enig i din 90%-10% beskrivelse. Det finns mange hverdagsoppgaver utenom vask, gjør du alt?  Forsikringer, bank, sameiemøter, oppfølging av 16-åring mht skolearbeid(!), dugnader og kjøring ved fritidsaktiviteter, oppfølging av det sosiale (både for dere og 16-åring): leverer du ting på rens, ringer både din og hennes gamle mor, betaler regningene, går på foreldremøtene, stryker skjortene, baker kake til bursdagene? Har hun noen grunn til å mene at all husvask og klesvask og matlaging er greit at faller på deg? Hvis hun virkelig ikke bidrar eller deltar på noe felt er det selvsagt uholdbart. Bidrar hun mye, men ingen ting når det gjelder vask, må dere finne ut av det sammen.

Jeg ville (i samråd med henne):  Bestilt matkasse, hatt vaskehjelp hver 14-dag, fått en ordning på klesvasken, for eksempel at alle har hovedansvar for sine egne klær. Robotstøvsuger. Tørketrommel. Høy bordstøvsuger til å ta krokene med. Handle på kolonial.no. Få brød med morgenlevering. Gi 16-åring mer ansvar for klær. Tenk løsninger sammen, som avlaster deg, og som bedrer hverdagen og det daglige husarbeidet.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lou Salome skrev:

Du er da ikke "for flink"? Om noe, er det familien din som er for slappe. Å lage mat, ta klesvask og rydde i huset er ikke noe mer enn man må forvente av en voksen. Kona di bør skjerpe seg, og hun kan ikke bare velge å ikke bidra, ikke få tildelt oppgaver, ikke ha lister, eller annehver uke, eller hva. Hva vil du helst velge bort? Kanskje akkurat det er noe hun er villig til å ta.
Min erfaring er at det er fint med helt konkrete arbeidsområder som en og bare én har ansvaret for. For eksempel mat: Planlegging, handling, matlaging, (opprydning). Da er det den personen som må vite hva som må handles, om man har brød til matpakker dagen etter eller ikke, lage lange lister i god tid før jul og diskutere med de andre eller bare bestemme, må be de andre om å handle og hva, delegere innimellom på forhånd når du verken kan handle eller lage mat eller orker planlegge, ha oversikten, vite hva som er i fryseren. Det er ett område. 16-åringen kan kanskje være medhjelper her. Eller opprydning kan skilles ut, som egen "sørge for at kjøkkenet (og gangen, stua, problemområder) er fint hver kveld". Klesvask en oppgave: rydde, vaske, tørke, brette, legge bort. Kaste ødelagt, sesongtøy inn og ut. Orden i entreskap. Vaske og skifte sengetøy. organisering. vask av håndkler. 
 Ukentlig husvask/støvsuging, gulvvask, vaske bad, tørke støv. Annenhver gang? En har ansvaret og setter i gang, de andre hjelper til?

Totalansvar for bilen kan du bare gi henne, det er ikke mye jobb i det daglige, så det hjelper deg ikke stort. Er det andre ting hun gjør, rydde, vaske vinduer, planlegge selskaper, ordne med hage/veranda/søppel, organisering av hverdag og ferieplanlegging, bedriver dere noe oppussing, har dere dyr, eldre foreldre som krever noe, har hun mye på jobb? Jeg lurer bare på om hun er enig i din 90%-10% beskrivelse. Det finns mange hverdagsoppgaver utenom vask, gjør du alt?  Forsikringer, bank, sameiemøter, oppfølging av 16-åring mht skolearbeid(!), dugnader og kjøring ved fritidsaktiviteter, oppfølging av det sosiale (både for dere og 16-åring): leverer du ting på rens, ringer både din og hennes gamle mor, betaler regningene, går på foreldremøtene, stryker skjortene, baker kake til bursdagene? Har hun noen grunn til å mene at all husvask og klesvask og matlaging er greit at faller på deg? Hvis hun virkelig ikke bidrar eller deltar på noe felt er det selvsagt uholdbart. Bidrar hun mye, men ingen ting når det gjelder vask, må dere finne ut av det sammen.

Jeg ville (i samråd med henne):  Bestilt matkasse, hatt vaskehjelp hver 14-dag, fått en ordning på klesvasken, for eksempel at alle har hovedansvar for sine egne klær. Robotstøvsuger. Tørketrommel. Høy bordstøvsuger til å ta krokene med. Handle på kolonial.no. Få brød med morgenlevering. Gi 16-åring mer ansvar for klær. Tenk løsninger sammen, som avlaster deg, og som bedrer hverdagen og det daglige husarbeidet.

Mange gode råd her, men det virker som om TS synes mangel på initiativ er mest frustrerende 🙂

Og hvor ofte er det dugnad og foreldremøter? 

Anonymkode: ea907...a49

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Mange gode råd her, men det virker som om TS synes mangel på initiativ er mest frustrerende 🙂

Og hvor ofte er det dugnad og foreldremøter? 

Anonymkode: ea907...a49

Lekser og fritidsaktiviteter er det ukentlig/daglig. Det er oftere foreldremøter enn service på bilen, i hvertfall.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Lou Salome skrev:

Du er da ikke "for flink"? Om noe, er det familien din som er for slappe. Å lage mat, ta klesvask og rydde i huset er ikke noe mer enn man må forvente av en voksen. Kona di bør skjerpe seg, og hun kan ikke bare velge å ikke bidra, ikke få tildelt oppgaver, ikke ha lister, eller annehver uke, eller hva. Hva vil du helst velge bort? Kanskje akkurat det er noe hun er villig til å ta.
Min erfaring er at det er fint med helt konkrete arbeidsområder som en og bare én har ansvaret for. For eksempel mat: Planlegging, handling, matlaging, (opprydning). Da er det den personen som må vite hva som må handles, om man har brød til matpakker dagen etter eller ikke, lage lange lister i god tid før jul og diskutere med de andre eller bare bestemme, må be de andre om å handle og hva, delegere innimellom på forhånd når du verken kan handle eller lage mat eller orker planlegge, ha oversikten, vite hva som er i fryseren. Det er ett område. 16-åringen kan kanskje være medhjelper her. Eller opprydning kan skilles ut, som egen "sørge for at kjøkkenet (og gangen, stua, problemområder) er fint hver kveld". Klesvask en oppgave: rydde, vaske, tørke, brette, legge bort. Kaste ødelagt, sesongtøy inn og ut. Orden i entreskap. Vaske og skifte sengetøy. organisering. vask av håndkler. 
 Ukentlig husvask/støvsuging, gulvvask, vaske bad, tørke støv. Annenhver gang? En har ansvaret og setter i gang, de andre hjelper til?

Totalansvar for bilen kan du bare gi henne, det er ikke mye jobb i det daglige, så det hjelper deg ikke stort. Er det andre ting hun gjør, rydde, vaske vinduer, planlegge selskaper, ordne med hage/veranda/søppel, organisering av hverdag og ferieplanlegging, bedriver dere noe oppussing, har dere dyr, eldre foreldre som krever noe, har hun mye på jobb? Jeg lurer bare på om hun er enig i din 90%-10% beskrivelse. Det finns mange hverdagsoppgaver utenom vask, gjør du alt?  Forsikringer, bank, sameiemøter, oppfølging av 16-åring mht skolearbeid(!), dugnader og kjøring ved fritidsaktiviteter, oppfølging av det sosiale (både for dere og 16-åring): leverer du ting på rens, ringer både din og hennes gamle mor, betaler regningene, går på foreldremøtene, stryker skjortene, baker kake til bursdagene? Har hun noen grunn til å mene at all husvask og klesvask og matlaging er greit at faller på deg? Hvis hun virkelig ikke bidrar eller deltar på noe felt er det selvsagt uholdbart. Bidrar hun mye, men ingen ting når det gjelder vask, må dere finne ut av det sammen.

Jeg ville (i samråd med henne):  Bestilt matkasse, hatt vaskehjelp hver 14-dag, fått en ordning på klesvasken, for eksempel at alle har hovedansvar for sine egne klær. Robotstøvsuger. Tørketrommel. Høy bordstøvsuger til å ta krokene med. Handle på kolonial.no. Få brød med morgenlevering. Gi 16-åring mer ansvar for klær. Tenk løsninger sammen, som avlaster deg, og som bedrer hverdagen og det daglige husarbeidet.

Jeg syns jeg er en for flink mann. Jeg er en flink kokk, og fikser, bygger, vasker, planlegger, tenker fremover og tar vare på familien min - så jo, jeg er ganske flink. Nå skrev jeg ikke enestående eller fantastisk, men jeg er en flink mann. Min kones venninner syns hun er heldig og lurer på hvorfor de ikke finner en som meg.

Ser ikke ut som om du forstår problemstillingen. HUN DELTAR IKKE ! ! ! Det hjelper ikke med fine forslag om det du beskriver her. Hvordan alle par "bør" dele på ting sier seg selv i vår moderne verden, det er ikke noe hokus pokus å teke seg til det. Det er utenfor trådens tema. HUN DELTAR IKKE ! ! ! Hun syns tydeligvis at jeg kan gjøre det aller meste, eller hadde hun nok bidrat. 

Når det gjelder noen av de tingene du nevner så  baker jeg til bursdager, det gjør hun også. Jeg lager alltid middag til bursdager, hun dekker på- det er en av de få tingene hun bidrar med. Altså når det skal komme besøke og ting "må" være på stell. Vi er alltid på foreldresamtaler og foreldremøter sammen, eller bare jeg ved noen få untak. Alt i borettslaget er det jeg som står for, fordi jeg sitter i styret - hun deltar på dugnaden. Forsikringer er det jeg som har stell på, vi begge tar ansvar for privatøkonomien. 16 åringen følger vi begge opp når det gjelder skolearbeid.  

Hilsen "For flink mann"

Anonymkode: d775e...6ae

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OPPDATERING: 

Sist jeg skrev i tråden her var det lørdag og hun hadde meldt at svigers skulle komme til middag på søndag. 

Hun ville ha båtpoteter til fisken - jeg svarte med "flott, da lager du det".... så tar jeg fisken og sausen. 

Søndag formiddag synes hun at det var på tide med litt ryddings etter frokost. Da gikk jeg og tok meg en laaaang dusj og dillet litt på badet mens hun og 16 åringen ryddet. Jeg har bare latt det skure og gå og da måtte hun steppe opp - det gjorde hun.  16 åringen har på eget initiativ vasket klær, sikkert fordi han syns han manglet en del... (dere husker kanskje at jeg kun vasket mine klær...) Hådklevasken som jeg vasket og brettet sist er snart brukt opp, og kurven med skittne håndkler er stapp full, så nå snart trenger man vel litt håndkler og da må de vaske. ( Jeg har lurt unna et håndkle i klesskapet mitt slik at jeg kan kommer meg på trening). 

I går kveld bakte hun boller. Da ser ikke vårt lille kjøkken ut etterpå. Slik er det fortsatt i dag også. Jeg tenker at det står til hun tar det. Jeg har ikke tenkt å påpeke det. :) 

Veien blir til mens man går. 

 

Hilsen "flink mann"

Anonymkode: d775e...6ae

  • Liker 38
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må sies at jeg koser meg med dette eksperimentet ditt. :) Det er virkelig til inspirasjon! Jeg liker måten du finter dem ut, uten å bli masete eller sur. Det skal jeg forsøke å huske på selv, når mannen min glir inn i gamle vaner. For her gjorde jeg omtrent alt tidligere. Nå er han blitt mye flinkere (det var enten det eller å skilles), men det er fremdeles skjev fordeling, og det hender at han glemmer seg fullstendig. 

En dag kom jeg hjem fra jobb ca kl 1830, og hadde spist overtidsmat på jobben. "Er du sulten?" spurte han når jeg kom, men det var jeg jo ikke. Han var sulten. Kl 20 spurte han meg lettere irritert/sytete "Når blir det middag?"

Da må jeg innrømme at det gikk lyn og torden gjennom meg. Gikk faktisk voksne mannen og ventet på at jeg skulle lage middag? Når han var sulten og ikke jeg? Han kan faktisk lage mat han også. Er minst like flink til det som meg, men han glemte seg og falt inn i "kona fikser!" modus. Altså den modusen som så nært førte til skilsmisse. *BOOOOM!* :twisted:

Jeg skulle ønske jeg var flinkere til å ta slikt med en munter finte, slik som deg! 

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gå-sakte aksjon hjemme en gang barna var små. De droppet jo klærne akkurat der de sto, kunne like gjerne være midt på kjøkkengulvet.

Eksen min la klær i seksjonen i stua noe som irriterte nesten vettet av meg.

Jeg gjorde ingenting på 4 dager. De klærne som lå på gulvet tråkket vi bare på.

Til slutt orket jeg ikke mer og ryddet opp.

Jeg sluttet å hente klær på rommet til barna, så når de kom og spurte etter ett visst plagg, så fikk de lete i skittentøyskurven. Var de ikke i den på badet, så lå det strødd på gulvet på rommet. De lærte litt etter dette.

Jeg ønsker deg lykke til 😊

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.7.2018 den 15.38, AnonymBruker skrev:

Jeg er en alt for "flink" mann i hjemmet. Jeg ønsker mer deltakelse fra kone og 16 åring når det gjelder husarbeid. Jeg gjør 90% av husarbeidet. Lager mat hver dag (jeg er dyktig på kjøkkenet - hun ikke - det innrømmer hun selv). Jeg handler, vasker klær/sengetøy, rydder/vasker kjøkken, støvsuger gulver og vasker kjøkkengulvet. 16 åring vasker fast badet hver uke. Tørke støv gidder jeg ikke, så det gjør ingen andre heller. Jeg sørger for å skifte dekk, ta bilen på service (hun bruker den til og fra jobb, ikke jeg). Sist hun lurte på om det skulle vaskes håndkler sa hun at vi ikke skulle vaske fordi vi ikke har plass til så mange rene på håndklehylla!!!! (stemmer selvfølgelig ikke) Holder vi på med oppussing, montere møbler osv så er det jeg som rydder embalasje, verktøy osv osv.... "min side" av soverommet blir ryddet med jevne mellomrom - hennes side er som et bombet horehus til tider. 

 For ordens skyld, jeg har ikke urealistiske forventinger til standard når det gjelder renslighet og orden, ønsker bare at alle bidrar.

Er lei av å spørre om noen kan gjøre noe, er lei av at det blir opprivende konflikter om husarbeid med kona. Forventer at voksne folk fikser opp etter seg selv. Så nå skal jeg i all hemmelighet se om jeg kan få de til å gjøre ting helt av seg selv... er det umulig å få til?  

Nå er det sommerferie, skal prøve dette noen uker og se hvordan det går. Nå nettopp satt jeg på en vaskemaskin med bare mine klær.... 

Kom gjerne med lure tips eller følg med utviklingen på hvordan dette går. Superpappa har sagt opp sin stilling som hushjelp, kokk og hovmester. 

I denne tråden vil det komme oppdateringer etterhvert som situasjonen utvikler seg. 

Hilsen "Flink mann" 

Anonymkode: d775e...6ae

Ta deg sammen mann, ingen unnskyldning for ikke å børste støv ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg heier på deg, flink mann! Hvordan går det med rotet etter bollebaksten?

Anonymkode: 57cf7...88b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/16/2018 at 9:36 PM, AnonymBruker said:

Du høres sinnsykt irriterende ut. Fisker etter sympati, skryt og anerkjennelse.

I stedet for å snakke sammen som man gjør i enhver sammenheng med gruppearbeid, viser du heller fram passiv-aggressiv adferd. Tror ikke jeg hadde fungert i jobbsammenheng med deg om vi måtte samarbeide om noe.

Anonymkode: 01e70...74d

Heller irriterende enn å ikke kunne lese ;)

Anonymkode: 2355b...e2b

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pøh.. ris til egen bak. Du har tydeligvis funnet deg en pen golddigger som ikke gidder gjøre stort og har aldri vært opptatt av det å prate sammen ! Koko! Hva slags forhold er dette her?

 

Anonymkode: 0882b...4ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg heier på deg, flink mann! Hvordan går det med rotet etter bollebaksten?

Anonymkode: 57cf7...88b

Hei. Bollebaksten står. Kjøkkene har utviklet seg til et lite helvete - selv om man etterhvert ihvertfall kunne satt ting i oppvaskemaskinen. Tror ikke de hjemme forstår at maskinen må tømmes hele tiden slik at den kan ta imot, slik at man får unna ting etterhvet - vi har nemlig ikke det største kjøkkenet.

Jeg fortsetter å rydde etter meg og setter de tingene jeg har brukt inn i maskinen, det er jeg veldig påpasselig med å gjøre. I går  kveld var den full og jeg satt den på, hvorfor? - fordi jeg satt inni litt som jeg hadde brukt. Håndklene er på et kritisk nivå, alle får vel dusje en gang til og så er det tomt, blir spennende å se hva som skjer da. 

Ellers har vi en tett vask som jeg tenkte å fikse. Jeg har bare latt det stå, hun har prøvd to ganger å fikse den og fikk det ikke til. Flott initiativ, sånt liker jeg, så da kan jeg trå til. Må helt ærlig si det er en utfordring å la ting stå. Har hele tiden lyst å fikse opp kjøkkene, ikke kjekt å lage mat der, men kommer ikke til å gjøre det. 

Takk for a du følger med :) 

Hilsen "flink mann" 

Anonymkode: d775e...6ae

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Pøh.. ris til egen bak. Du har tydeligvis funnet deg en pen golddigger som ikke gidder gjøre stort og har aldri vært opptatt av det å prate sammen ! Koko! Hva slags forhold er dette her?

 

Anonymkode: 0882b...4ce

Neida. Hun er en flott kvinne på mange mange områder. Langt ifra noen golddigger (ja pen og søt er hun ❤️ ) Vi deler mange av de samme verdier i livet, hun er kjærlig, omsorgssfull og en god mor. Jeg er utrolig heldig. Jeg tar ting for det det er. Dette er ikke verdens undergang, dette er frustrerende men jeg har bestemt meg for at det er overkommelig. Det handler bare om å snu det. Vi er voksne fornuftige mennesker i det meste. Jeg syns bare at når det gjelder arbeidsfordelingen av husarbeid så er hun ikke så veldig fornuftig. 

Hilsen "Flink mann" :) 

Anonymkode: d775e...6ae

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du gjør en flott tilnærming med å snakke underveis på en munter måte. " Så fint, gjør du det, så gjør jeg sånn og sånn"

Trenger ikke være surmuling rundt det og at du direkte delegerer oppgaver på en positiv måte kan funke bra til å snu situasjonen.

Virker ikke som hun ikke gidder, men bare er blitt vant med at alt er gjort og trenger en liten dytt som du gir nå. Samme med tenåringen.

Lykke til, håper dere får en automatisk dynamikk i det etter hvert.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var en herlig løsning på et kjent problem. Resultatet hos oss var at jeg byttet ut rotekoppen med en som kan å rydde etter seg, ( ikkebare på grunn av manglende ryddding ) så jeg trenger ikke dette tipset lenger, men jeg heier på TS . 

Anonymkode: e8407...f5a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Oppdatering: 

Jeg og kona har vært på fjelltur. 16 åringen var hjemme da vi dro, han skulle ut med kompiser. Som dere sikkert husker så er det faretruende nært tomt for håndklær. Kommer hjem og ser at 16 åringen er gått ut og satt på en håndklevask før han gikk.  Det syns jeg er flott gjort. :) 

Hilsen "Flink mann"

Anonymkode: d775e...6ae

  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tørket meg selv etter å ha bæsjet.

Hilsen "flink gutt" - "alle kvinners drømmemann"

Anonymkode: 01e70...74d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tørket meg selv etter å ha bæsjet.

Hilsen "flink gutt" - "alle kvinners drømmemann"

Anonymkode: 01e70...74d

Du er ikke så særlig flink siden du fortsatt bruker bleie. ;) 

Anonymkode: d775e...6ae

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...