Gå til innhold

"Stemmene i hodet", Jeg bøyer meg i støvet for disse sterke menneskene!


Gjest Jegskulleønskeat

Anbefalte innlegg

Gjest Jegskulleønskeat

https://tv.nrk.no/serie/stemmene-i-hodet/sesong/1/episode/1/avspiller

Dette er en serie som forteller om livet til to damer med schizofreni og en gutt med tidligere schizoaffektiv lidelse. Jeg ser tre sterke mennesker som virkelig kjemper for at livet deres skal inneholde så mange gode ting som mulig. Jeg ser også sykdom, stemmer, vrangforestillinger og følelse av å se at man blir forfulgt av demoner- og jeg får så utrolig mye respekt for disse menneskene. For en kamp de har kjempet! 

Spesielt gjorde det inntrykk da det ble fortalt av ei av damene at hun hadde vært innlagt på en institusjon og sperret inne. Hun så demoner, trodde folk skulle ta henne, hadde stemmer i hodet om å ta selvmord. Og så låser de henne inne, istedenfor å gi henne omsorg og trygging som hun trengte akkurat der og da. Hun går jo gal inn i dette rommet, og tror de ansatte er demoner. At hun er fanget. Hun begynner å løpe, og løper i veggen til blodet spruter og hun besvimer. 

Jeg synes schizofreni virker som en ordentlig skummel sykdom å ha, stemmer som forlanger at personen skal slutte å spise og la være å sove. Stemmer som prøver å ta makt over personen, isolere den og fortelle den at verdenen på utsiden av de fire veggene egentlig ikke eksisterer. Og når de ser demoner, monstre og ufoer som sender dem signaler- det hadde tatt kaka for min del. Jeg hadde fått panikkanfall om jeg hadde sett en demon, om den så var ekte eller en hallusinasjon. 

Noen flere som har sett denne serien? Stakkars stakkars mennesker. Håper de får sjansen til å bli bedre, og at de unngår de psykotiske episodene. Det virker som å leve i et mareritt- et helvete dag ut og dag inn. De torturerer seg selv uten at de kan gjøre noe med det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har sett serien, og synes serien gjorde inntrykk. Beskrivelsene av psykosene de har opplevd virker helt forferdelig og utholdelige. Synes det er flott at de har et godt behandlingstilbud gjennom Bergfløtt, virker som at de har fokus på mestring, og at pasientene skal få økt forståelse for sykdommen de har.

Tror det er lite forståelse for schizofreni blant folk, serien opplyste meg en del i allefall, og fjerna en del fordommer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var veldig lærerikt! Burde vært barneskolepensum. At selvfølelsen og selvtilliten kan bli så dårlig at underbevissthetens prosessering av tanker tyter ut til overbevisstheten og skaper negativt tankekjør og stemmer. Stemmer vi ikke er ment å høre. Eller er det omvendt, at feilkoblingen i hjernen bombarderer en med negative tanker om seg selv så man får veldig dårlig selvfølelse. 

Jeg har sett de 2 første episodene nå. Synes grepet med tegneserier som illustrerer vrangforestillingene er veldig effektive. Og synes Bergfløtt er et viktig behandlingssted. Men jeg lurer mye på hva slags behandling de egentlig får der. Først tenkte jeg at det burde finnes bedre medisiner som kan lukke lekkasjen fra underbevisstheten! Men så skjønner jeg at det er ikke sikkert det går an å lage medisiner som kan fikse dette..  At det man trenger er å bygge opp selvfølelsen og selvtilliten. På fjelltur ber Ruth:'Jeg trenger psykisk støtte'. (Det er det tøft å be om, synes jeg, vet ikke om jeg hadde turt).  'Det skal du få', svarer en av personalet, men jeg ser ikke helt ekte øyenkontakt og gode klemmer.  Jeg føler det man trenger i behandlingen for å holde sykdommen i sjakk er noen som er sammen med en og backer en opp hele tiden. I tillegg til at man læres til å trives med seg selv og håndtere hverdagen alene. Men naturligvis, serien har ikke fokusert så mye på det personlig behandlingsopplegget ennå, så mitt førsteinntrykk kan være helt feil. Blir interessant å følge med videre. 

Anonymkode: 8560b...0dc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kom episode 3 og viste den fine samhandlinga med behandlerne på Bergfløtt, så da skal jeg ikke klage på noe! 

Anonymkode: 8560b...0dc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er en veldig god og fin serie. Hundre ganger bedre enn kjendiser og bloggere som skal snakke ut om den tunge tiden og angsten sin (les: få mer oppmerksomhet og klikk i bloggen eller solgte album). 

Anonymkode: f11c9...ab7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...