Gå til innhold

Smerter på utside lår ved trening


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har gått mye i vinter (ca 10 km hver dag med gode sko og såler), de siste to månedene mye mindre, men jeg har hatt noen kortere turer opp på topper (drøye en time opp og ned til sammen) og to-tre timeslange turer hvor jeg veksler mellom å gå og jogge rolig. 

Nå begynner jeg imidlertid å få såpass med smerter etter endt økt at jeg plages. Senest i går: en kort tur opp og ned en topp på 1 t 15 min. Jeg får så vondt på utsiden av hofter og lår på slutten av turen og etterpå at jeg klarer nesten ikke gå ordentlig, og det er fortsatt skikkelig ømt i dag et halvt døgn etter. Jeg kan liksom ikke skjønne jeg har overbelastet når jeg har gått ned på aktivitet de siste månedene... Er det noen som har opplevd det samme, og hva gjorde dere med saken? 

Anonymkode: cf657...272

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dersom du har trent mindre, så er jo kroppen  mindre vant til belastningen enn den var tidligere. 

Ville forsøkt å gjøre litt øvelser som styrker utside av hofte i tillegg til turene du gjør. Gluteus medius som ligger på utsiden av hoftene er en viktig stabilisator under gange og løp. Mulig denne er litt irritert. Søk opp øvelser for gluteus medius og prøv å suppler treningen din med 2-4 slike øvelser. 

Anonymkode: b25ae...241

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dersom du har trent mindre, så er jo kroppen  mindre vant til belastningen enn den var tidligere. 

Ville forsøkt å gjøre litt øvelser som styrker utside av hofte i tillegg til turene du gjør. Gluteus medius som ligger på utsiden av hoftene er en viktig stabilisator under gange og løp. Mulig denne er litt irritert. Søk opp øvelser for gluteus medius og prøv å suppler treningen din med 2-4 slike øvelser. 

Anonymkode: b25ae...241

Mja, jeg tror ikke problemet er at belastningen plutselig har blitt så mye større, for SÅ stor forskjell er det ikke. Jeg mistenker vel mer at det er en totalbelastning over tid heller. Ja, det kjennes irritert ut. Og vet ikke om jeg skal løse det med mer hvile  (altså sitte nesten bare stille) eller andre øvelser, men jeg skal se litt på øvelser som du foreslår i alle fall. TS

Anonymkode: cf657...272

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere erfaringer og innspill?

Anonymkode: cf657...272

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...