Gå til innhold

Iritabel tarm - hva gjør jeg nå?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har slitt med det jeg tror er irritabel tarm i ca 10 år nå. Jeg har blitt utredet igjennom utallige blodprøver, fecal-tester og koloskopi. Alt kommer tilbake med godt resultat - meg er det ingenting galt med! På papiret.

I praksis er det magebesvær stort sett hele tiden, i ulik form og farge. Bokstavelig og figurativt :) Diaré, obstipasjonsdiare, perioder med forstoppelse, ekstremt oppblåsthet, ekstrem akutt toalett-trang, svært rask fordøyelsestid (ofte bare 4-8 timer fra inntak til ut), svært illeluktende promper, tidvis smerter/ubehagelig spenn.... Etc.

Jeg føler meg best på morningen før jeg spiser/drikker noe som helst, og etter jeg har hatt avføring. Periodevis er det bedre, periodevis verre, men fellesnevneren er at det jevnt over linja er et problem. Jeg føler jeg har blitt testet i alle ender, uten å få noe svar på hva som er galt annet enn at jeg sannsynligvis har irritabel tarm. Og det er jo flott det - men hva kan jeg gjøre med det? Jeg finner ingen spesiell matvare som trigger magen - jeg kan bli fryktelig oppblåst bare av å ta et par slurker med vann om morningen. Der gikk den flate magen liksom.

Hjelp? Jeg er 23 år og føler virkelig dette hemmer hverdagen min.

Anonymkode: 79b25...173

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er som å lese om meg selv. Jeg levde som veganer i 3 mnd, og da ble alt verre. Jeg begynte med små biter frokost, kjerne salt kjøtt(bindervæske), og øker på utver dagen. Lev kombinert og altetende, men vent til du er våken nok!

 

Anonymkode: bcf37...a15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er som å lese om meg selv. Jeg levde som veganer i 3 mnd, og da ble alt verre. Jeg begynte med små biter frokost, kjerne salt kjøtt(bindervæske), og øker på utver dagen. Lev kombinert og altetende, men vent til du er våken nok!

 

Anonymkode: bcf37...a15

Jeg venter ofte langt ut på dag før jeg spiser - noen ganger så sent som 13-14. Jeg spiser mer enn nok salt - diareen lever liksom sitt eget liv. Det skjer gjerne rett etter måltid eller etter jeg har drukket vann.

Spiser foreløpig alt uten ferske melkeprodukter. Det går forsåvidt bedre nå enn det gjorde for noen år siden, men er fortsatt plaget.

Anonymkode: 79b25...173

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fodmap diett, trening og Probiotika er det du kan gjøre. Funker ikke det så er det bare sånn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den diagnosen fikk jeg og. Ingen utslag på matintoleransetester. Så leste jeg at mange slike tester ikke trenger ha utslag selv om det er enkelte mattyper man ikke tåler. Med masse prøving & feiling, (skrev matdagbok i mange uker b.la, anbefales virkelig) fant jeg ut at jeg reagerer på gluten og melk. Ikke bare melkeprodukter men melkesukker og melkeprotein, som de tilsetter i mye suppeposer b.la. Kan det være det? En bra måte å teste for gluten er å drikke en øl..jeg merker det med en gang. 

Vær obs på at reaksjon på mat du ikke tåler kan komme opp mot 4-5t etter inntak. Spiser jeg masse is f.eks kan det ta flere timer før jeg kjenner akutte magesmerter & må på do. Derfor er matdagbok er så viktig, da ser du tilslutt helheten. Vær nøye med å før opp når du har smerter/diare, så ser du forhåpentligvis en tendens etterhvert. Jeg har nok og en form for irritabel tarm oppå  dette. Har kuttet kaffe?  Jeg måtte det. Brus, smågodt & mat med mye sukker er heller ikke det smarteste for meg. Ikke gi opp, bruk deg selv som forskningsobjekt & tenk at du skal forske på kroppen din. 

Anonymkode: 72ea5...907

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den diagnosen fikk jeg og. Ingen utslag på matintoleransetester. Så leste jeg at mange slike tester ikke trenger ha utslag selv om det er enkelte mattyper man ikke tåler. Med masse prøving & feiling, (skrev matdagbok i mange uker b.la, anbefales virkelig) fant jeg ut at jeg reagerer på gluten og melk. Ikke bare melkeprodukter men melkesukker og melkeprotein, som de tilsetter i mye suppeposer b.la. Kan det være det? En bra måte å teste for gluten er å drikke en øl..jeg merker det med en gang. 

Vær obs på at reaksjon på mat du ikke tåler kan komme opp mot 4-5t etter inntak. Spiser jeg masse is f.eks kan det ta flere timer før jeg kjenner akutte magesmerter & må på do. Derfor er matdagbok er så viktig, da ser du tilslutt helheten. Vær nøye med å før opp når du har smerter/diare, så ser du forhåpentligvis en tendens etterhvert. Jeg har nok og en form for irritabel tarm oppå  dette. Har kuttet kaffe?  Jeg måtte det. Brus, smågodt & mat med mye sukker er heller ikke det smarteste for meg. Ikke gi opp, bruk deg selv som forskningsobjekt & tenk at du skal forske på kroppen din. 

Anonymkode: 72ea5...907

Jeg reagerer ikke når jeg spiser gluten - ikke noe mer enn alt annet jeg spiser.

Jeg er for det meste jevnt plaget i løpet av dagen - det er ikke slik at jeg blir akutt plaget etter et måltid. Annet enn ved at jeg må på toalettet, men det skjer ofte samme hva jeg har spist.

Spiser sjeldent kaker/godteri, drikker aldri brus eller noe med kullsyre. Har forsøkt å kutte ut kaffe, men opplever ingen endring av det.

Må nok drive en aktiv seleksjonsprosess ja... Syntes det er så kjedelig - for jeg elsker alt av mat. Gode oster, vin, kaffe, skinker og pasta, supper og alt der i mellom. Hadde en venninne som gikk på streng Fodmap, og det er det virker så utrolig trist. 

Anonymkode: 79b25...173

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg reagerer ikke når jeg spiser gluten - ikke noe mer enn alt annet jeg spiser.

Jeg er for det meste jevnt plaget i løpet av dagen - det er ikke slik at jeg blir akutt plaget etter et måltid. Annet enn ved at jeg må på toalettet, men det skjer ofte samme hva jeg har spist.

Spiser sjeldent kaker/godteri, drikker aldri brus eller noe med kullsyre. Har forsøkt å kutte ut kaffe, men opplever ingen endring av det.

Må nok drive en aktiv seleksjonsprosess ja... Syntes det er så kjedelig - for jeg elsker alt av mat. Gode oster, vin, kaffe, skinker og pasta, supper og alt der i mellom. Hadde en venninne som gikk på streng Fodmap, og det er det virker så utrolig trist. 

Anonymkode: 79b25...173

Forventet ikke å få et svar så tidlig på morgenen 🤣 Tja, jeg kan fint spise brød uten å reagere jeg og, men hiv masse hvete inn en dag & jeg ser ut som jeg er gravid i 3mnd. Det er det som er så kjedelig, du må prøve ut med store mengder av et produkt før du ser det tydelig. Men bra at det antagelig ikke er hvete da! 

Styr det der, føler med deg. Prøvd å lage mat helt fra bunnen en ukes tid, ingen halvfabrikata? Jeg spiste forresten mye av det samme med litt små endringer over tid, for å teste. F.eks lagde meg omelett til alle måltider. Mandag spiser du omelett med de samme ingrediensene, skinke og ost f.eks. Tirsdag, tilsett flere grønnsaker. Sånn fant jeg fant.eks ut jeg reagerer dårlig på løk. Ganske kjedelig men man kan jo lage masse bra og kreative omeletter😃😄 

Anonymkode: 72ea5...907

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser du noen gang ris? Ris påvirker hvordan du fordøyer annen mat. Hadde forsøkt å spise ris med alle middager en uke eller to og sett om det hjalp. 

Anonymkode: 9883f...049

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...